Auteur Topic: Wat kost het nu zo'n fotohobby?  (gelezen 14598 keer)

Offline sterremuur

• Newbie
  • Geslacht: Man
    • Tapedeckforum
Re: Wat kost het nu zo'n fotohobby?
« Reactie #111 Gepost op: 26 oktober 2014, 00:06:15 »
Het is bij mij vooral tientjeswerk, zowel in- als uit, en dan voornamelijk analoog en doka.
Film en ontwikkelaar kost wel wat natuurlijk. Film heb ik als overjarige bijvangst genoeg. Ook heb ik een bulklader met Rollei RPX 400 film.
Ik heb twee digitale camera's, een Nikon D50 en D70. De laatste kostte slechts 75 euro en gaat binnenkort voor hetzelfde bedrag weer verder.
Voor de goede orde: ik heb een stuk of 10 Pentaxen. Analoog.  :angel:
Mijn Pentaxen: 2x ME, 1x ME Super, 2x SP1, 1x SP2, 1x K1000, 1x MZ-5

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #111 Gepost op: 26 oktober 2014, 00:06:15 »

Offline Jaccopladet

• Pentaxian
  • **
« Reactie #110 Gepost op: 25 oktober 2014, 23:42:32 »
De rest is dan door iemand anders betaald

Dat is niet altijd zo kan ook zijn dat een ander er te weinig voor heeft gevraagd ;D
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

RonHendriks

• Gast
« Reactie #109 Gepost op: 25 oktober 2014, 17:55:22 »
Dan is de rest dus allemaal gratis verkregen  :lolk:
En dat is toch echt wel twee koffers vol met lenzen en al het andere losse spul.

De rest is dan door iemand anders betaald ;C

densch

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: 25 oktober 2014, 16:54:20 »
Eens even tellen, exacte bedragen weet ik niet meer .
K5, 18-200, 8-16, 105macro, 150-500, fgz-360, velbon statief incl balhoofd, tas
580 + 290 + 425 + 250 + 890 + 260 + 120 + 130 = € 2845
Samen met een beetje accessoires kom ik ergens rond de €3000 

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #107 Gepost op: 25 oktober 2014, 12:53:38 »
Ik hou al zolang ik fotografeer een excelbestand bij, .......

+1.  ook een duidelijk argument om een aankoop te kunnen verdedigen.....

Offline Jaccopladet

• Pentaxian
  • **
« Reactie #106 Gepost op: 24 oktober 2014, 16:17:33 »
Ik hou al zolang ik fotografeer een excelbestand bij, vandaag stond de teller op 9999 euro gekocht!!!
Maar de teller van verkocht stond op 7300 euro. Dus alles wat ik heb heeft mij 2700 euro gekost. ??? ???
Valt mee als ik dan regelmatig met mijn K3 +converter +da300 + da21 loop zit ik al op dat bedrag.
Dan is de rest dus allemaal gratis verkregen  :lolk:
En dat is toch echt wel twee koffers vol met lenzen en al het andere losse spul.
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #105 Gepost op: 21 oktober 2014, 12:21:32 »
Dank zij veel "in- en verkoop" heb ik mijn uitgaven redelijk neutraal weten te houden.
Alleen voor de 15/4 LTD heb ik 50% uit de pot moeten halen.
Ook de bijna nieuwe K-01 heeft me maar €135 gekost dankzij de verkoop van de er bij horende kitlens en de 40mm XS.
De rest:
DA15 F4 ED Limited -   €399,00
DA 35mm F2.8 Limited Macro - €188,00
DA 1:2.8 40mm Limited - €142,00
M 135mm/3.5 -    €35,00
1:4-5.6 50-200mm WR - €55,00
Metz AF 48-1 - €15

De rest allemaal klein spul beneden de €5 uit China.

Mijn voornemen voor 2015: Hand op de knip houden en proberen niet uit te geven...  :angel:

Bert, jij mag voor 2015 mijn boekhouding doen.... :-*

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #104 Gepost op: 21 oktober 2014, 10:28:48 »
Dank zij veel "in- en verkoop" heb ik mijn uitgaven redelijk neutraal weten te houden.
Alleen voor de 15/4 LTD heb ik 50% uit de pot moeten halen.
Ook de bijna nieuwe K-01 heeft me maar €135 gekost dankzij de verkoop van de er bij horende kitlens en de 40mm XS.
De rest:
DA15 F4 ED Limited -   €399,00
DA 35mm F2.8 Limited Macro - €188,00
DA 1:2.8 40mm Limited - €142,00
M 135mm/3.5 -    €35,00
1:4-5.6 50-200mm WR - €55,00
Metz AF 48-1 - €15

De rest allemaal klein spul beneden de €5 uit China.

Mijn voornemen voor 2015: Hand op de knip houden en proberen niet uit te geven...  :angel:

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #103 Gepost op: 21 oktober 2014, 08:50:38 »
Ik heb best wel weer wat uitgegeven. Anderhalf jaar geleden de K-5 tweedehands (voor mij nog steeds TOP!) en is de K-x naar Marja gegaan. En om twee sets aan te passen aan de nieuwe wensen is er een Tamron 90 mm Macro bij gekomen, een Sigma 135-400, een Pentax AC080 ringflitser en is er een K-01 met eex 40mm XS gekomen, naast wat losse accessoires. En natuurlijk toch weer een andere rugzak.

newmikey2

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 20 oktober 2014, 23:14:12 »
Ik heb weinig uitgegeven maar ook weinig verkocht (voor geld tenminste  ;) )

Nieuw in mijn arsenaal:
De Tamron 90mm/f2.8 macro, eerste versie voor €200
Lensbaby Composer met 50mm en de Sweet 35 - LB + 50mm voor €70 van een forumlid, Sweet 35 voor €125 nieuw via Ebay
Tamron 17-50mm/f2.8 voor €180 van een forumlid

Uit de tas verdwenen:
De SMC-F 50mm/f1.7
De DA35mm/f2.4
Beide helaas zonder opbrengst want "geleend" door dochterlief die op dit moment ook een oogje heeft op mijn Metz 58 AF-1 (die ik eigenlijk te weinig gebruik)

Offline kobus

• Pentaxian
  • **
    • rdkfoto
« Reactie #101 Gepost op: 20 oktober 2014, 22:48:58 »
Geen idee wat het kost.
Heb wat geld verdiend het afgelopen jaar met de verkoop van foto's, maar daar tegenover staat de verkoop van een aantal accessoires met afschrijving, dus verlies.
Er gaat nog meer in de verkoop doordat ik een overstap ga maken, daarintegen een minnares is nog altijd duurder.
En het is al vaker gezegd, een hobby mag geld kosten........................
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #100 Gepost op: 20 oktober 2014, 18:50:15 »
Ik heb het afgelopen jaar enkel een Tamron 90mm macro gekocht. Dit zorgde ervoor dat mijn set voorlopig compleet is. Ik zit nog sterk te denken aan een Ricoh WG M1 maar ik wil er eerst wat meer over nadenken en beelden van zien. Verder stop ik momenteel meer geld in andere hobby's. Vooral het klimmen en reizen is hierbij de grootste "put". Allemaal erg leuk en het reizen is eigenlijk ook fotografie  :D

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #99 Gepost op: 20 oktober 2014, 17:00:54 »
Hier het afgelopen jaar ook aanzienlijk minder gekocht. Met de huidige set-up kan ik behoorlijk uit de voeten.
Wellicht (als die echt goede kwaliteit heeft) nog de nieuwe 16-85 mm en dan maar eens zien hoe de foto hobby zich verder ontwikkeld.
Ik twijfel nog of ik aantal zaken die ik niet of nauwelijks gebruik te koop ga zetten, of toch maar hou 'voor het geval dat'........
Mijn vrouw heeft wel een complete GoPro 3+ set gekocht en daar heeft ze wel lol in gekregen hier op vakantie in Myanmar. Dat was dan ook wel weer even een hele investering.

RonHendriks

• Gast
Re:Wat kost het nu zo'n fotohobby?
« Reactie #98 Gepost op: 20 oktober 2014, 00:26:43 »
Persoonlijk vind ik een goede printer een dure kostenpost, puur financieel is het misschien beter het afdrukken uit te besteden.

Met vriendelijke groet,
Albert

Tsja, helemaal gelijk Albert.

Echter afgelopen 1 mei kwam ik erachter dat die printer in huis hebben ook weer een waarde heeft. In al mijn enthousiasme mocht ik het heuse middelpunt zijn van een mediahype. Die is overigens nog niet helemaal over, want nog niet afgesloten. De foto die op TV was bij PowNews heb ik die middag thuis geprint........ Goud waard, denk ik!

https://www.youtube.com/watch?v=IYPvgINv9P0

RonHendriks

• Gast
« Reactie #97 Gepost op: 20 oktober 2014, 00:19:40 »
Ach we zijn alweer een ruim jaar verder...........

Ook nu weer flink wat veranderingen.

Camera:
De tweede K-01 heb ik uiteindelijk verkocht, want ik was wel klaar met video zoals ik hem gebruikte. Nog wat winst op gemaakt en in Antwerpen verkocht. De K-5 II is de deur uit om een K-3 te verwelkomen. De K-3 is uiteindelijk ook vertrokken, want minder mijn ding (ook omdat sportfotografie wat ingewikkelder ligt). Beide hebben wel een verlies gebracht, maar ook kennis en foto's.

Lenzen:
De 70-200 is de deur uit met verlies, maar die gebruikte ik te weinig. Mijn lenzen set wat verkleind, ook de 12-24 is weer weg. Met de 31mm kan ik prima vooruit heb ik bedacht. In het schema staat nog de 40mm om te vertrekken, maar daar ben ik nog niet helemaal uit, maar er is een koper.

Overig:
Verder weinig overige zaken gekocht. Eigenlijk heb ik alles wat ik nodig heb voor de komende jaren. Mijn 7inch scherm heb ik verkocht, weinig gebruik en lag teveel in de kast. Ook niet heel veel spullen meer die ik te weinig gebruik nu. Ik heb wel nog Portrait Professional gekocht, maar die was niet heel duur, ik meen 50$. Ook upgrade gedaan naar Lightroom 5 en ook dat was een aanbieding.

K-01 Smurf is vanuit Japan mijn tas binnen geslopen. Die vind ik wel mooi, dus een prachtige aanwinst. Ook komt er een smartphone, de Sony Xperia Z Ultra en voor een groot deel is deze voor fotografie.

Ik denk dat ik dit jaar meer verkocht heb aan spullen dan dat er binnen is gekomen, dus uiteindelijk een redelijk goedkoop jaar. Echter gezien de investeringen in vorige jaren mag dit de boeken in als het duurste jaar wat betreft afschrijvingen.

Autokosten:
Daar ben ik duidelijk wat strikter in geworden. Ik rij minder km's en als ik een cardate kan vinden gaat dat voor en menigmaal betekend geen cardate ook dat ik thuis blijf. In 2015 ga ik op vakantie van de km's die ik uitspaar door niet te rijden.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2014, 19:38:11 door RonHendriks »

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #96 Gepost op: 3 september 2013, 10:59:13 »
Ik heb er nooit over nagedacht wat het nou kost voor mij. En vind het ook niet interresant. Want dan weet ik wat ik heb besteed aan m'n hobbie, en dan? Wat had ik dan moeten doen. Het op de bank zetten en thuis denken oooooooohhhhhhhhhh ik heb zoveel geld op de bank.

Hobbies kosten altijd geld, welke hobbie je ook heb. En het is altijd een keuze die je maakt. Je geeft geld uit aan iets leuks, of je doet het niet. Ik vind fotografie leuk, dus ik geef er geld aan uit. Een dure tv nieuwste mobieltjes etc intereseren me niks. Dus waarom zou ik dan daar geld aan uitgeven, dan koop ik liever een goedkopere tv, en een simpel mobieltje, en geef het geld uit aan de fotografie. (dat gezegd, ik vind bodyboarden/surfen een stuk leuker nog dan fotografie, dus als de keus er is om een nieuw surfpak of nieuwe lens kopen, zal de keuze altijd als eerste vallen op het surfpak. de lens zal dan maar moeten wachten).

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #95 Gepost op: 3 september 2013, 10:38:42 »
Interessant om hier over na te denken.

In 2008 kocht ik een K100d Super en ben ik via een K-x naar mijn huidige K-30 gegaan. Op de eerste twee heb ik €381 afgeschreven over vier jaar en €100 p.j. lijkt me ook een redelijke afschrijving op de K-30.

De uitgaven en opbrengsten verkoop lenzen heb ik keurig bijgehouden. Ik heb vijftien lenzen in bezit gehad die verkocht zijn, dat is kostenneutraal gebeurd. Ik heb momenteel zeven lenzen waarvan zes in het laatste jaar zijn aangeschaft. Aanschaf van deze lenzen, vnl tweedehands, was €1900. Ik schat dat afschrijving zo’n €300 per jaar is maar het zou ook minder kunnen zijn.

Ik heb verder weinig kosten gehad aan software, sd-kaartjes, batterijen, etc.

Al met al geen dure hobby maar het rendement zou omhoog kunnen door meer te fotograferen dan ik doe. Maar ja, met drie kleine kinderen, werk, werkende vrouw, verbouwingtjes, etc is het lastig om daar de tijd voor te maken. En uiteindelijk geeft het me wel veel plezier om te doen. Ik zou het heel raar vinden, ik zou denk ik zelfs onthand zijn, als ik geen camera had.
Verliefd op de K-1

newmikey2

• Gast
« Reactie #94 Gepost op: 3 september 2013, 10:26:29 »
Ik koop camerabodies altijd als bijna EOL - tegen de tijd dat ik aan een upgrade toe ben (ca. 2 jaar) reken ik op een afschrijving van €100-€150 per jaar en dat is tot nu toe altijd redelijk uitgekomen in de keten K110D>K100D-Super>K20D>K-5

Met de lenzen ben ik iets minder fortuinlijk geweest en heb redelijk wat moeten inleveren maar dat was merendeels tientjeswerk. Mijn meest succesvolle aankopen gaan echter al een paar bodies lang mee en daar wil ik ook voorlopig niet af (50-135mm, 8-16mm, 17-70mm) dus die aankoopkosten zijn inmiddels over zoveel jaar uitgesmeerd dat het ook wel meevalt. Ik ruim ééns per jaar m'n tas op en bedenk wat ik nu ècht gebruik en wat nooit. De laatste categorie gaat dan in de verkoop, tenzij Aviva ze wil hebben/gebruiken zoals de 70-300mm.

Ik geloof niet in het hebben van 20 lenzen aangezien ik daar als hobbyist gewoon géén behoorlijk gebruik van zou maken. Het moet wel leuk blijven!

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #93 Gepost op: 3 september 2013, 09:51:06 »
Sinds mijn rentree in de fotowereld in 2009 met de K-x erg veel geld gestoken in apparatuur. K-x weg, K-5 en een K-01 in bezit. Een batterij lenzen en een DA 21 op komst (de K-01 is in blijde verwachting :D) en ik heb maar van één ding spijt: dat ik niet eerder weer begonnen met met fotografie. Groeten,

Ron

+1 Ron.

Of zoals Henk van Zuylen zo mooi wist te vertellen: "T'is maar een hobby".
En een hobby kost nu eenmaal geld.
En iemand moet de economie toch steunen?

Offline ventaxian

• Pentaxian
  • **
  • Zie je wel!
« Reactie #92 Gepost op: 3 september 2013, 09:11:41 »
Sinds mijn rentree in de fotowereld in 2009 met de K-x erg veel geld gestoken in apparatuur. K-x weg, K-5 en een K-01 in bezit. Een batterij lenzen en een DA 21 op komst (de K-01 is in blijde verwachting :D) en ik heb maar van één ding spijt: dat ik niet eerder weer begonnen met met fotografie. Groeten,

Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline WitteWeduwe

• Full Member
  • *
« Reactie #91 Gepost op: 3 september 2013, 01:09:03 »
Zelf heb ik een hele tijd maar heel weinig foto's gemaakt. Materiaal onderhouden en afschrijving alleen op al afgeschreven bodies. Net zo inflatie stabiel als een bankrekening. Doet niet mee met vrb.

Wel een weggooi q10 gekocht  :D

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #90 Gepost op: 2 september 2013, 23:51:45 »
Ik geef mijn geld niet uit aan roken, mobiele abonnementen of drinken (niet al te veel, in ieder geval..  :) ).
Ik heb lol in het maken van foto's, soms zelfs mooie, waarbij geld geen heel groot struikelblok is, gelukkig.
Objectief ( ;) ) gezien, kost de hobby veel geld, zo lang vrouw en kinderen ook hun deel hebben, kan het nog steeds.
Investeringen in dit jaar zijn de K30 en de 50-135 en dat is een beste vakantie, racefiets of 2de-hands autootje waard...
Oeps.  :(
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: 2 september 2013, 23:51:15 »
Ik heb een mooie excel lijst waar ik alles in bijhoudt (hoewel er hier en daar nog wat bijgewerkt moet worden).
Door het jaar heen koop ik heel wat 2ehands spulletjes om uit te proberen of om er tijdelijk gebruik van te maken vanwege de hoge waarde daarna verkoop ik het weer.
Vroeger verdiende ik er wel lekker op maar het afgelopen jaar is de 2ehands markt aan het opdrogen omdat er veel handelaren opzitten die alles opkopen en de prijs opdrijven.
Nu mag ik blij wezen als ik het kwijt kan tegen de aankoopprijs maar reden tot klagen heb ik niet gezien de spullen die ik bijelkaar verdiend heb!

Enfin de vaste kernen van mijn set omvatten:

- D700
- af-s 16-35 VR
- af-s 50 1.4
- af-s 70-300 VR
- af-s 105 VR (met lichte twijfel)
- en een lijst met accessoires (filters, flitsers, statieven etc.)

De D700 wou ik aanvankelijk vervangen voor een D3 maar ik heb nu een af-s 500 op het oog.
Ik heb ik ook nog de af-s 300 2.8 met 2x teleconverter die ik wil afwegen tegen de 500mm.
Één van beide gaat dan weg als ik de D3 op tijd kwijt raak.....
De 50mm 1.4 heb ik dubbel omdat het er eerst op leek dat mijn eerste exemplaar niet meer goed focuste.
Na de contacten gepoetst te hebben deed hij het weer perfect dus kan de vervanger de deur weer uit.

Maar nog veel belangrijker ik ben bezig om mijn collectie foto's online te zetten.
Voorheen zette ik er maar één jaargang op zodadelijk dus alle 4 de jaargangen  :)
Dus naast het feit dat de hobby bakken met geld kost steek ik er ook nog zeeën van tijd in (wat bij anderen vast niet anders is).
En dan ook nog de vakanties............... :lolk:

Voor volgend jaar wil ik goed voorbereid aan wild-life fotografie beginnen.
Deze zomer heb ik al lekker geoefend met het toen beschikbare materiaal, het mooi in beeld krijgen van vogels en ook de M stand heb ik doorgrond.
In het verschiet zit dus misschien nog een 500mm en als ik die hou dan komt ook er ook nog een 1.4x converter bij.
Voor de rest valt er niets te voorspellen ik zie wel wat er op mijn weg komt  ;)
« Laatst bewerkt op: 2 september 2013, 23:56:18 door Berend »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #88 Gepost op: 2 september 2013, 23:35:55 »
Tja, ik heb zo niet alles op een rijtje staan, maar dat ik veel geld aan deze hobby uitgeef is wel duidelijk  ::)
Gelukkig ben ik in de omstandigheid dat ik me daar niet al te druk over hoef te maken.
Je leeft maar één keer en na alle rampspoed vanaf eind 2011 tot vorige week, hebben we wel zoiets van: "Nu er van genieten maar".
Wat ik me wel steeds vaker afvraag is of ik spullen ook wel echt ga gebruiken alvorens "impulsief" tot aankoop over te gaan.
Zo zit ik nu te twijfelen over aanschaf van de Pentax ringflitser. Wellicht toch maar "nu" doen, voordat die weer in prijs stijgt, maar zo kun je nog wel 10 redenen bedenken.
Maar om alles "te wikken en te wegen" wordt ik wellicht ook niet vrolijk van.
Om er geld mee te verdienen heb ik deze hobby niet, dus is de noodzaak om het commercieel te benaderen ook minder aanwezig.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #87 Gepost op: 2 september 2013, 22:18:31 »
Voor mij is het begin van dit jaar "duur"geweest. Na lang sparen was het tijd om eens de hele boel om te gooien en te kopen wat ik graag wilde hebben. Een Sigma 150-500 gekocht (helft zelf en helft van mijn toen overleden oma die graag wilde dat mijn broertje en ik iets kochten voor onze grote hobby om haar aan te herinneren als we bezig waren met dingen die we leuk vonden)
en daarna de K30. Toen een paar maanden later de 35mm 2,4. Het betekend echter wel dat ik nu eigenlijk alles heb wat ik wil hebben.
Ik kan nauwelijks iets bedenken wat ik nog zou willen naast wat ik nu heb. Met dit tempo qua foto's zit ik over een jaar of 2/3 weer aan een nieuwe body en ergens tussendoor gaat de 18-200 vervangen worden (begint na al die foto's toch wel minder te worden).
Ik doe het dan volgens mij niet slecht qua kosten  :D

Soms vragen vrienden wel eens waar ik dat toch van gedaan heb... Ik antwoord dan simpel met de vraag hoeveel het telefoonabo van hun kost (ik gebruik zo'n 30 euro beltegoed per jaar  :D), hoeveel ze uitgeven per weekend in de kroeg (ga nooit uit  :D) tja... dan komen ze snel aan het bedrag wat ik gespaard had  :D

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's