Auteur Topic: Wat kost het nu zo'n fotohobby?  (gelezen 14606 keer)

kdj4

• Gast
Re:Wat kost het nu zo'n fotohobby?
« Reactie #61 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:27:29 »
Dat hoop ik toch niet!!!

Waarom niet, na al die kleuren die pentax aan haar toestellen meegeeft past de naam K-3 heel goed zelfs...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #61 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:27:29 »

Jeroen_Cox

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 3 augustus 2011, 22:16:09 »
K7 -> K5 ->

K3 :nocheer:
dan zal pentax in belgie en Nederland een nieuwe doelgroep erbij krijgen!!

Serpiente

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 3 augustus 2011, 13:53:45 »
Dat hoop ik toch niet!!!
Maarja KKK ligt nogal gevoelig in de VS..  ::)

Offline Sunshine-nl

• Full Member
  • *
  • Geslacht: Man
  • Abbekerk - Westfriesland - NH
    • Lars online
« Reactie #58 Gepost op: 3 augustus 2011, 13:33:08 »
K7 -> K5 ->

K3 :nocheer:

JohnnieS

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 3 augustus 2011, 10:32:34 »
 :D :D :D
Ben nu al zeer benieuwd wat de opvolger gaat worden van de K5.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 3 augustus 2011, 10:27:32 »
Geloof alleen niet dat Ricoh veel gaat verdienen aan een Canon-uitrusting  :D
Tsja daarvoor zullen toch ook wat productontwikkelingen moeten komen die voor profs interessant zijn of meer big spenders aantrekken.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #55 Gepost op: 3 augustus 2011, 10:16:21 »
Ik denk dat Ricoh in de toekomst graag meer van zulke gebruikers als klant wil hebben. Daar heb je als bedrijf meer aan als aan al die zunigerts. >:(

Geloof alleen niet dat Ricoh veel gaat verdienen aan een Canon-uitrusting  :D

RonHendriks

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 3 augustus 2011, 10:14:14 »
De laatste 12 maanden heb ik rond de €8250,- uitgeven aan fotoapparatuur, dit icnl draagriem geheugenkaarten fototas battery grip (2x) enz enz. niet meegerekend de macbook air die ik vorige week heb gekocht bij de Apple Store €1250,-

Ik denk dat Ricoh in de toekomst graag meer van zulke gebruikers als klant wil hebben. Daar heb je als bedrijf meer aan als aan al die zunigerts. >:(

kdj4

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 2 augustus 2011, 23:32:33 »
De laatste 12 maanden heb ik rond de €8250,- uitgeven aan fotoapparatuur, dit icnl draagriem geheugenkaarten fototas battery grip (2x) enz enz. niet meegerekend de macbook air die ik vorige week heb gekocht bij de Apple Store €1250,-

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #52 Gepost op: 2 augustus 2011, 23:31:48 »
Oohh :o

Ik dach voor de sterreclame...

Die van Pentax!!
Na 1 oktober natuurlijk veel marketing budget hè  ;)

asplx

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 2 augustus 2011, 23:30:47 »
Citaat
En van de week een TV voor mijn neus. Uiteraard voor het journaal  ;)

Oohh :o

Ik dach voor de sterreclame...

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #50 Gepost op: 2 augustus 2011, 23:24:22 »
Hey vergeet de Eizo niet  ;)

Die heb ik al meegerekend  :)

die was er voor het lezen van e-mail. ;)

:D :D :D
 :good:

En van de week een TV voor mijn neus. Uiteraard voor het journaal  ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 2 augustus 2011, 23:17:05 »
Hey vergeet de Eizo niet  ;)
die was er voor het lezen van e-mail. ;)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #48 Gepost op: 2 augustus 2011, 23:07:13 »
Ik heb alles even heel globaal opgeteld, maar sinds de aanschaf van de K-x in mei 2010 zit ik nu al een eindje boven de € 4.000.
Dat waren natuurlijk goeddeels initiële investeringen (lenzen, statieven, tassen, software, goede monitor en veel klein grut) om mijn hobby weer te kunnen starten en die hoeven de komende jaren dus niet meer plaats te vinden.
De enige nog geplande uitgaven zijn een telelens en een upgrade naar een nieuwe body (K5 of opvolger), maar een upgrade zal naar verwachting wel iedere 2-3 jaar plaats gaan vinden om bij de tijd te blijven.
Gemiddeld denk ik dus uit te komen ergens tussen de € 1.000 -  € 1.500 per jaar.

Hey vergeet de Eizo niet  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 2 augustus 2011, 23:06:01 »
Dit jaar heb ik een K-5 (€960), DA* 300 (€700+€33 voor nieuwe zonnekap), DA 35 F2.8 limited (€300), Lumix LX5 (€399) en wat accu's (€90) gekocht..
Ook heb ik tussenringen+omkeerring+M28 F2.8 bij elkaar voor €90 gekocht.

De Pentax K10d+18-55 (€275) en DA 50-200 (€140) zijn de deur uit gegaan.   

Verder heb ik ook nog de M 50 F1.7 (€50) en de Sigma 17-70 (€200) en een AF360 flitser (€220)..

Daarnaast heb ik aan tassen, statieven, monopods, geheugenkaartjes etc. ook wel €500 uitgegeven..

Kom je al snel op €4000... Ik ben begonnen in 2008. Ik heb in 2008 en 2011 het meest geïnvesteerd. Misschien dat ik in 2011 nog wat koop, maar ik denk dat ik eerder in een reisje ga investeren.. Ik heb nu eindelijk wat ik al heel lang wilde hebben! :)

Ik doe de Sigma 17-70 pas de deur uit als ik een groothoek heb.. :)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #46 Gepost op: 2 augustus 2011, 22:45:49 »
Ik heb alles even heel globaal opgeteld, maar sinds de aanschaf van de K-x in mei 2010 zit ik nu al een eindje boven de € 4.000.
Dat waren natuurlijk goeddeels initiële investeringen (lenzen, statieven, tassen, software, goede monitor en veel klein grut) om mijn hobby weer te kunnen starten en die hoeven de komende jaren dus niet meer plaats te vinden.
De enige nog geplande uitgaven zijn een telelens en een upgrade naar een nieuwe body (K5 of opvolger), maar een upgrade zal naar verwachting wel iedere 2-3 jaar plaats gaan vinden om bij de tijd te blijven.
Gemiddeld denk ik dus uit te komen ergens tussen de € 1.000 -  € 1.500 per jaar.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 2 augustus 2011, 20:12:35 »
Laat het al met al de afgelopen 3 jaren 3500 euro zijn, maar daar komt de volgende jaren alleen maar wat bij als er een nieuwe body nodig is, want verder heb ik alles wat mijn hebberige hartje begeert.

Hansli

Geen geheugenkaartjes nodig gehad? Of wellicht nog een superdeluxe beeldscherm bij je PC met nog een spider-kit? Een tasje voor die lensjes?

Bij mij is ook wat verandet (gaat soms snel), de 50-135 is de deur uit en de DA*200mm/f2.8 is binnen gekomen. Als alles goed is komt er morgen geld binnen voor 1 van de 645-lenzen. De investering is dus weer ietsje opgelopen, maar ik heb nu slechts 200 euro uitgegeven bij de lenswissel, dus dat is een kleine uitgave. Het postje lenzen is toch een aardige post, maar zolang ik er jaren mee vooruit kan (met soms een wisseling) blijft de daadwerkelijke afschrijving nog wel relatief laag.

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #44 Gepost op: 2 augustus 2011, 19:59:09 »
Heheheh.....

Leuk onderwerp.

Ik dacht dat ik nogal schandalig luxe bezig was, met 2 bodies, 2 statieven, en plm. 15 lenzen, maar dat valt dus allemaal reuze mee  ;D  ;D  ;D

Mijn eerste digitale was de K10, voor 325,- gekocht, en 2 jaar later voor 225,- verkocht, dus die heeft me 100,- verlies opgeleverd.

Aan objectieven ben ik relatief heel weinig kwijt geweest; ik heb voor Pentax gekozen vanwege de beschikbaarheid van manuele lenzen voor een prikkie, daar heb ik er op dit moment 11 van, varierend van 28mm tot 300mm, en die hebben me samen hooguit 400 euro gekost, dat is inclusief de fameuse 50/2.8 Macro uit de A-serie. (de 300 is een Tokina, de rest echte Pentax.
Dan een 40mm DA, en de 12-24, samen plm. 750 euro.

Qua lenzen ben ik helemaal klaar, zooms haat ik, dus eigenlijk heb ik geen wensen meer, alleen misschien een WR erbij voor natte straten, daar houd ik namelijk erg van.......

Zitten we op 1150, komt nog een nieuwe K20 (699) en een nieuwe K5 (970) bij, en wat statieven, waarbij eigenlijk alleen de Manfrotto met een heel duur balhoofd wellicht enigszins overbodig is, maarje: wat je hebt heb je, mits je er zuinig op bent, was wel ruim 200 euro.

Verder is het eigenlijk allemaal peanuts, zoals grijskaartjes, een tas, maar goed; allemaal diepteinvesteringen.
En natuurlijk een complete sensor-schoonmaakset, inclusief de wonderschone loupe van Visible dust, laten we zeggen voor 250 euro aan schoonmaakartikelen, maar die investering heb ik al dubbel en dwars terugverdiend, dus telt eigenlijk niet mee.

Laat het al met al de afgelopen 3 jaren 3500 euro zijn, maar daar komt de volgende jaren alleen maar wat bij als er een nieuwe body nodig is, want verder heb ik alles wat mijn hebberige hartje begeert.

Hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 23 juli 2011, 21:12:26 »
Met wel liefst twee topics over de waarde van een camera (K20D en K-7) is een bumpje wel op zijn plaats. Van de 645-set is ook weer wat verkocht, resten nog 2 lensjes.

Ook een kleine update:
De 8 GB kaart is verkocht, net als PSE-8, scanner de deur uit. Binnen gekomen zijn een sun-sniper, DA*60-250mm/f4 (tweedehands), 32 GB SanDisk Pro kaart, ThinkTank slingbag, K-5 Silver en polarisatiefilter (in ruil met de scanner). Het budget voor 2011 is dus weer ruim besteed.

Mijn printer weer eens fatsoenlijk werkend. Nu mag ik wel weer wat papier en inkt tevoorschijn toveren.

Kortom leesvoer voor wie het wil.
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2011, 21:16:02 door RonHendriks »

Henk Bootsma.

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 3 april 2011, 21:57:41 »
Zou het niet beter hebben kunnen zeggen!
 :toppie:

PS: wat niet wil zeggen dat ik geen wensen heb, maar er op uit met de camera is voor mij ook het meest ontspannende wat ik kan doen
(in het openbaar dan....)  ;D

Henk....wensen moeten er zijn, goed voor een mens blijf je scherp!!

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 3 april 2011, 21:09:52 »
pak de camera die je momenteel in bezit hebt en GA FOTOGRAFEREN!.

Zou het niet beter hebben kunnen zeggen!
 :toppie:

PS: wat niet wil zeggen dat ik geen wensen heb, maar er op uit met de camera is voor mij ook het meest ontspannende wat ik kan doen
(in het openbaar dan....)  ;D

RonHendriks

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 2 april 2011, 01:59:21 »
Dus Ron blijf bij jezelf en ga niet weer optellen wat je foto-spullen allemaal hebben gekost, wil besluiten met het gezegde: Spring niet verder dan je pols lang is!
Dat is een erg geinige opmerking tegen mij, want bijna al mijn bestuursfuncties (niet heel veel) waren als penningmeester :D

Als update zijn er wat lenzen van de 645-serie verkocht, wat klein grut verkocht rondom de meeting in Den Bosch en is er een 32 GB kaart aangeschaft.

Ook weer wat leuke fotodingen in het verschiet.

Henk Bootsma.

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 2 april 2011, 01:20:34 »
Ron hoi,

Ik was 15 jaar toen ik mijn eerste Reflex van Pentax kocht, nl de Spotmatic F, weet dat nog heel goed, ben nu 58 jaar en heb in die tussenliggende jaren wel het één en ander aan fotospullen door de handen gehad, het heeft
de nodige duitjes wel gekost, maar daar krijg je ook weer veel voor terug, en plezier aan iets beleven mag ook een paar centen kosten. Als ik ergens mijn zinnen op iets mooi's had gezet ging ik er voor sparen door te werken in de avonduren. Mijn gezin (vrouw en 3 kinderen) hebben daar nooit onder geleden.
Wat ik in totaal heb uitgegeven aan mijn hobby??, wil het niet eens weten ook, wel dat ik er heel veel foto-plezier aan beleef, en als we de fotoboeken bekijken van weleer?, is niet te betalen!!
De éne mens geeft handen vol geld uit aan bijv Postduiven, de ander wil de nieuwe opvolger van zijn BMW weer hebben, mijn zoon fietst heel graag, zal maar niet zeggen Vader wat de fiets heeft gekost.

Als ik met mijn tas met fotospulletjes op pad ga...kan ik alles wel vergeten, en heb dan oog voor de natuur en meer dingen, jonge denk ik dan: wat een rijk gevoel heb ik dan.
Er zijn ook mensen die het alleen maar over testrapporten hebben, maar eigenlijk nooit aan fotograferen toekomen, pak de camera die je momenteel in bezit hebt en GA FOTOGRAFEREN!.
Paul Huf, een hele bekende fotograaf heeft eens de foto van het jaar gemaakt met.....een compact-camera, ik bedoel maar.
Dus Ron blijf bij jezelf en ga niet weer optellen wat je foto-spullen allemaal hebben gekost, wil besluiten met het gezegde: Spring niet verder dan je pols lang is!
Gr,
Henk.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #38 Gepost op: 14 maart 2011, 19:08:45 »
Heb ik in ieder geval nog iets om naar uit te kijken in de toekomst, wie weet ga ik de staatsloterij wel een keer winnen. :D
Maar ik ben het wel eens met de stelling dat er verschil is.

Henk

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #37 Gepost op: 14 maart 2011, 18:47:13 »
Als je goed kan fotograferen dan geven die betere spullen je wel extra kwaliteit. ;) En spullen geven wel extra functionaliteit (tele, macro etc.)

Mee eens. Een goede foto zonder kwaliteit is ook niets.