Auteur Topic: Wat kost het nu zo'n fotohobby?  (gelezen 14649 keer)

Serpiente

• Gast
Re:Wat kost het nu zo'n fotohobby?
« Reactie #36 Gepost op: 14 maart 2011, 18:31:45 »
Dat is een feit. Over het algemeen staat of valt je foto met de compositie en die wordt door de fotograaf bepaald, niet door de camera of de lens. Die zorgen al dan niet voor de nodige kwaliteit (mits de fotograaf alles goed heeft ingesteld).
Als je goed kan fotograferen dan geven die betere spullen je wel extra kwaliteit. ;) En spullen geven wel extra functionaliteit (tele, macro etc.)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #36 Gepost op: 14 maart 2011, 18:31:45 »

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #35 Gepost op: 14 maart 2011, 18:18:48 »
als ik ga rekenen kom ik rond de €4200,- uit aan grote uitgaven. hier kan pakweg weer 300,- vanaf vanwege art. die ik weer verkocht heb. hmm toch meer dan gedacht. en dan heb ik ook nog de 35 2.4 op het oog. los van een 50mm en een telezoom 300mm+. dus het gaat alleen maar meer worden. die rottige LBA ook steeds.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #34 Gepost op: 14 maart 2011, 18:16:51 »
Optio SV kopen en je kan zulke foto's maken als in deze fotostream op Flickr :

http://www.flickr.com/photos/dearharry/page53/

Tot aan het einde allemaal geschoten met de Optio SV. Toch hele nette resultaten lijkt me.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #33 Gepost op: 14 maart 2011, 18:10:13 »
En ach, ik ken mensen genoeg die veel duurdere en vooral ook betere materialen hebben dan ik maar als ik mijn foto`s dan vergelijk, hoef ik me nog steeds niet te schamen.

Henk

Dat is een feit. Over het algemeen staat of valt je foto met de compositie en die wordt door de fotograaf bepaald, niet door de camera of de lens. Die zorgen al dan niet voor de nodige kwaliteit (mits de fotograaf alles goed heeft ingesteld).

newmikey

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 14 maart 2011, 16:21:14 »
Ik heb toch ook alles (aan- en verkopen) maar eens op een rijtje gezet in een Excelletje. Wat ik niet meegenomen heb is de vele kleinere aankopen zoals lensdopjes, zonnekap, goedkope flitsdiffusor uit China en bedrade afstandbediening. Dat was allemaal tientjeswerk, schat eens op zo'n €100 totaal per jaar.

Ik kom, sinds 2006 met alle aan- en verkopen op een batig saldo aan kosten van €790 voor de cameras die de revue gepasseerd zijn (achtereenvolgens K110D, K100D-Super en K20D), €1305 voor de lenzen en €495 voor de rest (Flitsers, grips, teleconverters, ringlight, filters etc.).

Totaal €2590 over zo'n 4 jaar+ wat omgerekend neerkomt op ca. €650 per jaar all-in. Da's zo slecht nog niet voor een hobby, dunkt mij...

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #31 Gepost op: 14 maart 2011, 15:44:43 »
De storm thuis is net weer gaan liggen, na aanschaf van mijn K5. Ik heb er 2 oude K10`s voor weggedaan om de kosten wat te overbruggen. Wat lenzen betreft zijn de meeste al aardig op leeftijd, de voorlaatste  aanschaf was zo`n 2 jaar geleden dit was een sigma 18-200 (2e hands) en eind vorig jaar een tamron 10-24 aangeschaft daarnaast heb ik een oude sigma 100-300 en nog wat heel oud glas zoals een revuenon 50mm 1.4 en een revuenon 135mm 2.8 en nog wat spul dat ik niet echt meer gebruik. Ik heb ook de FGZ 540 flitser en een manfrotto 55... statief en dan nog een heleboel klein spul. Dit alles is redelijk verspreid aangekocht en ik zou echt niet meer weten wat het allemaal gekost heeft, en dat is maar beter ook. Ik zou graag nog eens een paar echt Goede (dure) lenzen willen hebben, maar kan dit thuis beter nog maar even voor me houden, anders is het geen storm meer maar meer een tsunami. En ach, ik ken mensen genoeg die veel duurdere en vooral ook betere materialen hebben dan ik maar als ik mijn foto`s dan vergelijk, hoef ik me nog steeds niet te schamen.

Henk

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2011, 15:37:40 »
In 3 jaar tijd zo'n 2500 euro uitgegeven maar daarvan ook weer voor een dikke 1000 euro verkocht. Het grootste deel in het eerste jaar om een leuke basis te creëren. Dit betekent niet dat mijn huidige set 1500 euro waard is, er zit natuurlijk ook nog een stuk afschrijving in. En sommige lenzen heb ik ook gekocht voor en prijs die veel lager ligt dan de echte waarde. Dat heb ik even niet in geld uitgedrukt, alleen de aanschafprijzen heb ik opgeteld.
En volgens sommigen geld ook Tijd=Geld, maar laat ik dat maar niet in de berekening meenemen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #29 Gepost op: 14 maart 2011, 15:29:32 »
In iets meer dan een maand tijd zo'n 2500 euro uitgegeven maar ook voor meer dan dat bedrag verkocht. Het wordt pas echt duur als je alles wilt houden. Daar had ik eerder wel last van maar tegenwoordig verkoop ik net zo snel als er binnenkomt. Testen/vergelijken welk objectief me het beste bevalt en daarna hetgene wat ik toch niet ga gebruiken weer de verkoop in.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 14 maart 2011, 15:06:59 »
Vorigjaar ruim € 6000,- uitgegeven. Maar daar zat € 4000,- studiekosten bij en ruim € 1000,- voor de K7 met 16-45  :D
Verder afdrukkosten, tas, flitsspul etc.

Serpiente

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 14 maart 2011, 14:47:55 »
Ik heb sinds 2008 zo'n €2500 (€833 per jaar) uitgegeven aan fotografie. Nu ik weet dat het een blijvende hobby is wordt het nog wel meer. :) Mijn K10d heeft een goede beeldkwaliteit, maar er zijn dingen van de K5 waar ik jaloers op ben. Daarom staat hij bovenaan mijn lijstje. :)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 14 maart 2011, 09:30:40 »
Ik ben in 2007 begonnen met fotografie en wel met de, Pentax K100D super, Metz58, Tamron, 28-75 Sigma 70-200, Tamron 18-250, Pentax 50/1.7.
En sinds 10 maanden bezit ik dit

Mvg
Kees.

Ik bekeek laatst die Goody's pagina van je en ik vermoed dat de hobby een beetje duurder geworden is. :D

kdj4

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 14 maart 2011, 05:34:07 »
Ik ben in 2007 begonnen met fotografie en wel met de, Pentax K100D super, Metz58, Tamron, 28-75 Sigma 70-200, Tamron 18-250, Pentax 50/1.7.
En sinds 10 maanden bezit ik dit

Mvg
Kees.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2011, 22:15:24 »
Geen administratie maar ik heb de ziekelijke gewoonte alles te onthouden (geldt voor veel dingen). Mijn aankopen zijn tegenwoordig meer gericht, dwz ik koop nav een behoefte die ontstaat. Bovendien probeer ik het altijd in m`n eigen stijl van fotograferen in te passen, het liefste multifunctioneel dus. Na het verplichte onderzoek komt er dan meestal iets wat duurder is dan gepland maar dat meestal wel een hoge tevredenheidsfactor oplevert en dus meestal wel blijvertjes zijn. De DA35ltd is daar een voorbeeld van.

Momenteel is m`n set redelijk uitgebalanceerd:
-K20d (nieuw)
-BG-2 grip
-Metz 58-AF1
-Manfrotto 55 X-proB statief (die ook waterdicht is) met 486RC2 balhoofd
-DA18-55WR voor het natte werk
-DA55-300 als standaard/vakantie tele
-Sigma 17-70 als standaard/overall lens
-DA35 macro limited
-Tamron 90mm Macro
-Sigma 100-300 als natuur- en sport tele, uitbreidbaar met 1.4 extender
- het verplichte MF spul waar ik eigenlijk weinig mee doe

Ik moet erbij opmerken dat ik wel het geduld kan opbrengen om via de 2e hands markt te kopen, veel spullen zijn dan ook via het forum en marktplaats gekocht. Hoewel dat scheelt, is het bij elkaar natuurlijk nog steeds een aanzienlijk bedrag. Zeker als je bedenkt dat ik pas in 2007 ben begonnen  :-X

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2011, 22:05:49 »
En de vraag is of ze meer of minder gelukkig zijn dan wij mét al die zaken.......

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2011, 21:51:47 »
Een hobby mag duur zijn. Het is uiteindelijk een investering in je gezondheid omdat het je ontspant en je levenslust stimuleert.
Daarom interesseert het mij niet hoeveel het kost. Natuurlijk kijk ik wel uit dat andere gezinsleden daardoor niets tekort komen.

Als je die dingen louter economisch bekijkt, gooi je inderdaad geld over de balk. Eigenlijk doet bijna iedereen dat, zelfs zonder het in de gaten te hebben. Anders moet je zeer Spartaans leven en ook geen geld geven aan duurder voedsel of kleding ... en kan je zelfs zonder computer, TV, telefoon, frigo, ... auto. Veel daklozen en illegalen bewijzen dagelijks dat je met enkele euro's ook kunt overleven.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2011, 21:11:13 »
Ho ho....ik moet nog beginnen met die 'lijn'  ;) ;)

Shake hands. Ik ook  ;)

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2011, 21:10:27 »
Alle categoriën meegeteld. mooie schermen bij de PC e.d.
Voor de pc heb ik niks extra aangeschaft.....wel een Canon Pro900, die was ik vergeten straks...dus tel er maar 450 bij voor de printer met een extra setje cartridges :schaam: :schaam:

Daar gaan we er zondag eentje op drinken!!
Daar is altijd wel een plausibele reden voor te vinden nietwaar?!  :cheer:

Ik zit op de lijn van Henk. Gericht kopen

Ho ho....ik moet nog beginnen met die 'lijn'  ;) ;)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #19 Gepost op: 13 maart 2011, 21:04:41 »
Ron, op zich een interessant topic, zeker als je dat naast het verzekeringstopic zet.

Ik zit op de lijn van Henk. Gericht kopen en daarom heb ik begin dit jaar een "lenzen-plan" uitgedacht voor het komende jaar.

Sinds de aanschaf van een digitale onderwater camera in 2009 is het hier snel gegaan. Naast camera, macro voorzetlens en onderwaterhuis, nieuwe flitser en vorige jaar nog een tweede onderwater flitser erbij, alsmede een base om alles op te monteren, nog een B&W koffer en wat accessoires.

Na mijn "gedwongen" inruil van de *istDS tegen de K-x (waar ik nog geen seconde spijt van heb gehad) ben ik dus aardig aan het aanschaffen gegaan. Naast de Pentax flitser, de Pentax 100 mm WR macro, een macro statief en een goed groot statief heb ik nog wat accessoires, rugzak (2e hands) en wat Pentax M-lenzen gekocht.

Als ik dat alles bij elkaar optel kom je ook op een aardig bedrag uit. Voor een hobby op zich geen probleem, maar het moet wel "in verhouding blijven".
Dus vandaar mijn keuze voor eerst een lenzen-plan, dan eens zien of het fotograferen ook echt tot goede foto's gaat leiden en dan zien we wel verder voor eventueel de aanschaf van de K5 of de opvolger daarvan.

NB Je was me net voor met het lenzen-plan  :D

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2011, 20:55:47 »
Ik heb nu mijn K20D vanaf januari 2010 en heb vandaag de 10.000 kliks gepasseerd, en dat vond ik al erg veel!

Henk,

Gefeliciteerd!!! Daar gaan we er zondag eentje op drinken!!
Ik heb deze score een week of twee geleden bereikt.

Groet
Edzo

RonHendriks

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2011, 20:49:33 »
Ik hou het ook niet bij maar als ik even ga zitten tellen weet ik vrij aardig wat ik heb uitgegeven de laatste 2 jaar (vanaf ik weer begonnen ben met DSLR), zal ergens rond de € 4.250,- á 4.500,-. liggen.
Alle categoriën meegeteld. mooie schermen bij de PC e.d.?

Overigens vond ik deze post wel zeker zo interessant. Geen achteraf opsomming, maar een gedegen plan:
Mijn wensenlijst:
1. Pentax DA 18-135 WR (in voorjaar 2011).
2. Pentax DA* 300 (in najaar 2011).
3. Pentax limited lens of lenzen binnen het 18-100 bereik (voorjaar 2012).
4. Een UW zoom (ergens tussen 8 en 24 mm, voorjaar 2012).
5. Opvolger van de K5 (zodra die op de markt komt, najaar 2012??).

Tussendoor wellicht nog wat klein spul.
Zo ga ik morgen een Pentax M 50mm f/1.7 en een Pentax M 135mm f/ 3.5 ophalen met een Pentax ME camera.

Als "klein spul" nog op wensenlijst:
1. Macro rail.
2. Hoekzoeker.
3. Extender.
4. Tussenringen.
Kunnen we met kerst 2012 een evalueren. :D

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2011, 20:10:47 »
Hoi,

om te beginnen....leuk topic Ron!

Ik hou het ook niet bij maar als ik even ga zitten tellen weet ik vrij aardig wat ik heb uitgegeven de laatste 2 jaar (vanaf ik weer begonnen ben met DSLR), zal ergens rond de € 4.250,- á 4.500,-. liggen. Waarbij ik wel meteen aan moet merken dat er hierbij natuurlijk ook de spullen van Ceciel in meegerekend zijn.

Ik heb onlangs wel besloten om meer gericht te investeren in de toekomst.
Alleen nog nieuwe objectieven die ook geschikt zijn voor fullframe( je weet tenslotte maar nooit  ;) ).
Alleen nog lichtsterke objectieven.
Niet te snel iets kopen......goed over nadenken of ik het echt wel ga gebruiken.

Ik heb nu mijn K20D vanaf januari 2010 en heb vandaag de 10.000 kliks gepasseerd, en dat vond ik al erg veel!
Naar mijn idee maak ik nog steeds veel te veel waardeloze foto's en dat moet veel gerichter kunnen....maar als ik dan de kliks van Ron lees  :D :D :D

Henk

Edit: er zitten bij de gedane uitgaven ook wel zaken die maar eenmalig zijn als het goed is.....bijvoorbeeld 2 degelijke statieven e.d.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2011, 20:07:57 »
Ik houd alles p/jaar bij in excel. Zo houd ik mijn winsten/verliezen & aankoop prijzen goed in de gaten  ???

Denk dat de meesten toch wel een prima overzicht hebben van wat ze hebben uitgegeven of uitgeven.

Ook al kan je bij dat laatste natuurlijk ook aardig doorslaan als alleen een Leica M9 goed genoeg is.

Weet zelf in ieder geval vrij goed wat ik uitgeef en wat ik heb en ben ook tot de conclusie gekomen dat een te grote verzameling best zinloos is. Daarom ook maar een gedeelte weer de verkoop in gezet en alleen hetgene wat ik gebruik of wat onverkoopbaar is blijft in de verzameling.

Ik had ook wel gedacht dat jullie dat goed zouden bijhouden omdat jullie veel meer dan ik ook in de categorie Handeltjes: bezig zijn. Of dat nu voor het leuk in handen hebben gehad of om een poging te doen er een plusje uit te halen, of medefinaciering van andere zaken is van geen belang. Je bent met enige handelsgeest bezig en dus ook met administratie, al is het op een bierviltje.

Ja met een M9 is de hobby zeker duurder. Overigens had ik vroeger met de rolletjes toch ook aardig wat kosten.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2011, 19:49:16 »

Ik ben toch hopelijk niet de enige die geld uitgeeft aan de fotografie, of klinkt het zo ineens heel veel geld zonder inzicht te hebben in de eigen uitgaves?

Denk dat de meesten toch wel een prima overzicht hebben van wat ze hebben uitgegeven of uitgeven. Een lijst van de eigen verzameling objectieven, camera's en accessoires kunnen de meesten dan ook zo opdreunen. Je kan het verder zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk. Als je net dat ene amper voorkomende vogeltje scherp op de foto wil zetten met een mooi bokeh dan is het in ieder geval al een stuk duurder als hobby of beroep dan als je vooral met straatfotografie bezig bent. Ook al kan je bij dat laatste natuurlijk ook aardig doorslaan als alleen een Leica M9 goed genoeg is.

Weet zelf in ieder geval vrij goed wat ik uitgeef en wat ik heb en ben ook tot de conclusie gekomen dat een te grote verzameling best zinloos is. Daarom ook maar een gedeelte weer de verkoop in gezet en alleen hetgene wat ik gebruik of wat onverkoopbaar is blijft in de verzameling.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2011, 19:47:49 »
Ik houd alles p/jaar bij in excel.
Zo houd ik mijn winsten/verliezen & aankoop prijzen goed in de gaten  ???
Ik probeer namelijk nogal eens wat uit op fotografie gebied en meestal verkoop ik het ook weer na een tijdje.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2011, 19:42:01 »
Een mooie openbaring Ron. Wat ik mij vooral afvraag is hoe je het enorme aantal clicks verwerkt (zeg maar de workflow: hoe kom je door de enorme berg heen? En al 10.000 clicks op je eerste K-5?). En dan natuurlijk wat je vervolgens met de resultaten doet. Ik neem aan meer dan alleen plaatsing op dit forum. Ik heb op dit forum goed fotowerk van je gezien vooral als het gaat om fotografie van personen (straat, sport, evenementen e.d.).
Tsja tegenwoordig gebruik ik nu juist daar de field monitor voor. Monitor aan camera, gewoon op de bank en bladeren. Ik schrijf nummers op die ik wil bewaren. Kaartje in PC en dan even de te deleten foto's selecteren. Gaat redelijk vlug, weet soms al welke foto ik zeker wil overhouden, en zo slinkt de stapel vlug. Voor de carnavalsoptocht (zondag) heb ik zo'n 750 foto's gemaakt, een aantal series in HiSpeed en dat gaat vlug met de K-5, en de rest gewoon kiekjes van het geheel. Deze stapel uitgeselecteerd tot 118 foto's (RAW) maar deze heb ik in de camera omgezet naar JPG met lenscorrectie (veel met 21mm en 14mm), komt ook niet zo heel nauw want daar zie je in een krantje helemaal niks van. Uit die stapel heb ik er 64 ingeladen in PSE9 en na enkele bijsnijden (beperkt want heb leren fotograferen) met batchverwerking omgezet in foto's die 50% breedte ( 4 megapixel bestanden, is genoeg voor 200 DPI afdrukken) en verscherpt zijn. Die in een map van dropbox (daar moet ik wel nog iets in verbeteren zodat we samen in dezelfde map aan het bladeren zijn) en daarvan zijn er 7 gepubliceerd (op maandagmiddag). Ik denk dat ik daar 2 uur in heb gestoken. Voor echt mooi zou ik een foto apart hebben aangepakt, maar dat was hier geen doel.

Een workflow is wel het meest cruciale. Ik heb wel eens prachtige sportfoto's gemaakt, maar die staan de volgende dag niet in de krant omdat zij niet wisten dat ik die gemaakt had en ik niet wist hoe ze op tijd te verwerken en bij de krant te krijgen. Dat is iets wat nog de nodige aandacht verdient, maar daarvoor is het belangrijk dat een opdrachtgever weet dat als hij mij vraagt ergens heen te gaan ik ook de garantie kan geven dat het resultaat oplevert. Zover ben ik nog niet (altijd).

Ik ben toch hopelijk niet de enige die geld uitgeeft aan de fotografie, of klinkt het zo ineens als heel veel geld zonder inzicht te hebben in de eigen uitgaves?