Auteur Topic: Wat kost het nu zo'n fotohobby?  (gelezen 14614 keer)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Wat kost het nu zo'n fotohobby?
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2011, 19:40:47 »
Ach de uitrusting van Erwin Olaf kost bij elkaar 68.000 euro waarvan alleen al zo'n 30.000 studio uitrusting is, in feite is aan de gang gaan met een APS-C DSLR dan nog wel goedkoop. Veel zaken hoef je ook maar 1 keer aan te schaffen. Ook al beginnen de meesten bijvoorbeeld wel met een wankel statief om daarna steeds duurder te kopen en dan door te slaan naar een statief waar op een middenformaat camera nog makkelijk op kan rusten.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2011, 19:40:47 »

Alwin

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2011, 19:39:21 »
Leuk om te lezen hoe je foto-hobby zich heeft ontwikkeld. Dat het je misschien meer heeft gekost dan wat de meesten op dit forum eraan uitgeven, daar maak ik me niet druk om. Ik ga alleen over mijn eigen portomonnee. Let inderdaad ook op het plezier dat het je oplevert. Daarnaast zijn dit misschien voor pentax-gebruikers relatief hoge uitgaven, maar kijk eens naar hoeveel veel van de Canikon gebruikers uitgeven aan een hobby (of werk). Vergeleken daarbij zijn dit nog geen hoge bedragen.

patrick91

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2011, 19:34:45 »
Aardig bijgehouden.. ik hou helemaal niets bij :)

Wat me wel opvalt zijn de enorme hoeveelheden foto's die geschoten worden.. maar dit is de digitale tijd.

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2011, 19:26:27 »
Een mooie openbaring Ron. Wat ik mij vooral afvraag is hoe je het enorme aantal clicks verwerkt (zeg maar de workflow: hoe kom je door de enorme berg heen? En al 10.000 clicks op je eerste K-5?). En dan natuurlijk wat je vervolgens met de resultaten doet. Ik neem aan meer dan alleen plaatsing op dit forum. Ik heb op dit forum overigens goed fotowerk van je gezien vooral als het gaat om fotografie van personen (straat, sport, evenementen e.d.).

RonHendriks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2011, 19:07:58 »
Ik vraag me dan af: wat heeft het je opgebracht?
Ik bedoel dit zeker niet negatief, maar waarom heb je in hemelsnaam zoveel spullen nodig?
Is het resultaat er ook naar? Waar kan ik dat terug zien?
Of gaat het je er alleen om dat je het altijd het laatste nieuwe materiaal wilt hebben?

Sorry voor de vele vragen en nogmaals: niet negatief bedoelt.
Je bent tenslotte een van de hoofdsponsors van Pentax  ;D

Cees

Ik heb toch nog wel eens een mooie foto gemaakt dacht ik ???

Voor een deel is de initiële start natuurlijk duur, want je begint met een lege tas (fototassen had ik genoeg in ieder geval uit de analoge tijd). Het lijkt ook allemaal heel veel, maar er is toch ook wel een sluitend geheel van elkaar aanvullende zaken. Als ik groot deel van die lenzen over 5 jaar nog gebruik, dan vraagd niemand zich meer af hoe duur het was. Mijn aanpak van de body is er een die ook bij Pentax maar weinigen doen, namelijk snel vervangen zodra er een nieuwe komt. Toch zijn de kosten (afschrijving) net zo hoog als 2 maanden tanken (voor de vervanging van 1 body) en daar zie ik mensen wel eens een auto kopen waarvan ik denk 'wat zonde, zo'n zuipbak'.

Ik ben ook niet voor de korte run, want ik ga echt niemand opschepen met een hobbymatige klungelig gemaakte foto van een goedbedoelde neef/oom met ook een toestel. Wat dat betrefd zie ik wel eens reportages waarvoor ik me diep zou schamen, maar waar wel veel geld voor betaald is.

Een van de dingen die dit jaar geregeld moeten worden is een leuke fotosite. Staat al een tijdje op mijn to-do-list maar heb er nu ook wel een beetje content voor. Daarnaast is in het telebereik mijn collectie niet compleet.

Vergeet het plezier en het forum hier niet mee te tellen bij de opbrengst.

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2011, 18:44:11 »
Ik vraag me dan af: wat heeft het je opgebracht?
Ik bedoel dit zeker niet negatief, maar waarom heb je in hemelsnaam zoveel spullen nodig?
Is het resultaat er ook naar? Waar kan ik dat terug zien?
Of gaat het je er alleen om dat je het altijd het laatste nieuwe materiaal wilt hebben?

Sorry voor de vele vragen en nogmaals: niet negatief bedoelt.
Je bent tenslotte een van de hoofdsponsors van Pentax  ;D

Cees

Offline Will

• Senior Member
  • **
  • Udenhout (Nbr)
    • wpfotografie
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2011, 17:23:39 »
IK zal het thuis maar niet doorvertellen :(
K20D met batterijpack. Canon SX200IS.
SMC 18-55II, SMC 50-200, Sigma Apo DG 70-300, Sigma 70-200 DG APO.
Metz 58 AF-1
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
http://www.flickr.com/photos/made_by_will/

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2011, 17:16:08 »
Interessant leesvoer.....ik zal mijn investeringen maar niet zo zakelijk benaderen  :-X :-X

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2011, 14:51:57 »
Mooie opsomming Ron.

Maar een hobby mag geld kosten heb ik al geleerd en beweerd.
Roken is ook duur  8)
Nu weet je dus wat je hobby kost, kosten gedeeld door aantal cliks zou dan bij benadering de kosten per foto zijn.

Persoonlijk vind ik een goede printer een dure kostenpost, puur financieel is het misschien beter het afdrukken uit te besteden.

Wel rekening houden dat als je "professioneel" gaat starten enige kosten af mag trekken van de belasting, volgens mij 5 jaar voorafgaand aan het starten van de (extra) inkomsten.

Nogmaals een degelijk verhaal om te lezen en eens even achter mijn oren te krabben  ;)

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2011, 14:37:05 »
De randverschijnselen:
– Printer. Deze is duur, maar levert ook af en toe een mooie foto. Draagt dus wel degelijk bij aan de kostenverhoging van de hobby, 750 euro heeft dat toch wel gekost. Echter ook gebruikt voor foto presentjes en kijkplezier. Echter ook hier geld dat het gebruik toch aardig wat jaren is.
– Software. Tsja ook dat kost geld. Ik heb op zich niet heel veel uitgegeven en soms ook weer doorverkocht. Gebruik PhotoShop Elements en dat is nog wel overzichtelijk. Toch niet meer dan 250 euro en voor een deel ook nog steeds in gebruik. Hier ben ik nog niet helemaal klaar mee.
– PC. Dat doet mijn broer en ik update regelmatig. Dan ruil ik weer spullen in en krijg ik weer iets nieuws en beters/snellers. Ook voor gewoon gebruik, met name het netbookje en bedrijfsadministratie. Ik ga hierbij uit van 500 euro/jaar aan uitgaven met wisselende piekjes. Voor dit jaar bv nieuwe schijven en CPU (beide updates zijn echt alleen voor foto/film, de CPU is voor de fun want een six-core is geen noodzaak). Een echt goed beeldscherm ontbreekt nog, net als een goede laptop.
– Stabilisatie. Ik heb mijn statief uit 1995 vervangen omdat dat niet geschikt was voor het dragen van een zware telelens. Ook een monopod gekocht tweedehands en een gorillapod. Een bracket. Je doet er lang mee, maar heb wel 500 euro uitgegeven.
– Koppelingen aan de camera: Field Monitor, microfoon, kabels, continue licht, flitsers, cactus4 (en een miskoop ander triggersetje), accu's, eneloops met lader, lenscalibratie. Ook hier doe je lang mee, maar het kost toch wel veel geld. Schrik niet dit is ruim boven de duizend euro.
– Tassen: Ik heb een hele serie tassen in verschillende maten. Ook deze gaan lang mee. De enige recente uitgave was een tas van 25 euro, snoet-heuptasje.
– Geheugenkaarten heb ik in vele soorten gekocht. Beginnend met 4GB en 8GB bij een Nikon bridge (geruild met mijn broer voor een LCD TV waar ik nog naar kijk) in 2008, 4GB bij K20D, 8GB, 16Gb en 32GB. Ze worden goedkoper, maar 500 euro is wel besteed denk ik. Ik heb nu nog de 8Gb, 16Gb en 32Gb in gebruik. Niet direct de noodzaak om iets te kopen voor de tweede camera.
– Workshops, congressen en lezingen. Niet heel veel workshops gevolg, maar wel portret. Ook een 3-daagse cursus PSE. Beurzen als ZoomExperience, Professional Imaging, PhotoKina en fotografica zijn natuurlijk ook leuke uitjes. Lezingen zoals Bij FotoKonijnenberg in Turnhout, soms gratis.
– Lectuur. Tsja een Zoom abonnement heb ik net als Pf (Professionele fotograaf). Daarnaast toch een serie boeken gekocht met diverse onderwerpen. Is voor een deel net als de krant ook tijdverdrijf.
– De kosten die ik maak met mijn auto om overal heen te gaan zijn zeker ook aanzienlijk, maar vallen in mijn administratie in een andere begrotingspost. Redelijkerwijs kan ik stellen dat ik toch 6.000 km per jaar rijdt die uitsluitend voor de foto's zijn, soms combineer ik dingen met privé bezoek. Met Mijn Suzuki Alto kost dat 1200 euro, maar ik rij net zoveel km'ers als voorheen dus ik ben alleen iets anders gaan doen.

Studio-inrichting:
– Ik heb thuis een studiootje ingericht. Ook een belastingtechnisch iets moet ik zeggen. Alles gebruik ik op zijn tijd, dus niet dat het weggegooid geld is. Beetje verf is een echte uitgave van een 200 euro. Het ziet er met belichting en achtergrond wel goed uit, maar is echt cheapo ingericht voor 600 euro denk ik.

Handeltjes:
– Nu heb ik niet heel veel handel gedreven. Echter wel voor 645. Hier heb ik een hele serie lenzen en camera's door de vingers gehad met als doel een bruikbare set over te houden voor het geval ik de financiën voor een 645D rond kan krijgen. Zoals ik het nu zie gaat de 645D er niet komen.
– Verder heb ik wel eens iets gekocht en weer weggedaan, maar eigenlijk nooit met als doel om er aan te verdienen. Was meer uitproberen en dan weer wegdoen omdat het niet mijn ding was. Daar heb ik denk ik redelijk neutraal op gespeeld.

Wat kost het nu?
Als ik naar mijn camera gebruik kijk dan mag ik uitgaan van (toekomstig duurder door keuze voor 2 camera's) 700 euro per jaar aan kosten. Voor de lenzen mag ik hetzelfde bedrag rekenen, uitgaande van langdurig gebruik. Voor de randverschijnselen die voor de digitale hobby nodig zijn mag ik zeker ook hetzelfde bedrag rekenen (een aantal zaken reken ik niet mee vanwege dubbelgebruik). Als ik reken op een uitgaven van 2400 euro/jaar dan kom ik op de lange termijn een heel eind. Duur is het zeker, maar er zijn duurdere hobby's. Gezien het feit dat ik er ook nog beroepsmatig iets mee wil doen is het een kleine investering. Meer uitgeven is zeker mogelijk, maar als je op zo'n uitgavenpost rekent kun je op de lange termijn een mooie cameraset in stand houden.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2011, 19:26:50 door RonHendriks »

RonHendriks

• Gast
Wat kost het nu zo'n fotohobby?
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2011, 14:36:52 »
Pentax foto hobby als bussiness model.

Dit stuk naar aanleiding van een opmerkingen op het andere forum. Ook hier lees ik regelmatig, tsja oei en zou ik...wil ik...kan ik...als het maar niet zo... Daarnaast ben ik op het moment eens mijn dingetjes op een rij aan het zetten wat ik zoals wel/niet wil in de toekomst en dan is het goed om eens een overzichtje te maken.:

Een hobby, waar ik ook nog eens wat geld mee hoop te verdienen, vraagt om investeringen. Die kunnen hoog/laag zijn afhankelijk van de keuzes die je maakt. Voor mij in het bijzonder geld dat ik nog wat belastingtechnische voordelen geniet die er niet voor iedereen zijn.

De camera's:
Ik ben begonnen met de K20D voor 629 euro (nieuw maar al flink in prijs gezakt) met grip en accu die ik een half jaar heb gebruikt. Die heb ik in een pakketje verkocht samen met de Magic Lantern guide en een 4 GB kaartje (ultra II). Als ik het kaartje (wat langzaam voor K-7 en boekje niet meetel) heb ik in totaal na verkoop 190 euro afschrijving gehad. Dat is dus voor mijn gebruik, ongeveer 8.500 clicks.

De K-7 kocht ik nieuw voor 1149 euro (veel te duur in de eerste weken van uitkomst) en heb ik iets korter dan anderhalf jaar gebruikt. Die heb ik ook als een pakket verkocht met de HAMA richtmicrofoon (50 euro, maar gebruikte ik niet want niet zo goed (miskoop dus) en kon ik geen koper voor vinden, marktwaarde is dan eigenlijk 0) een chinese accu (die niet zo goed werkte in mijn K-5, die iets meer stroom verbruikt) en een classe 4 4GB kaartje (die voor K-5 wat klein is en de HD-filmfunctie niet bijbeende). Reken ik weer alleen de camera dan is mijn afschrijving 574 euro en dat is weer ongeveer 200 euro/half jaar. Voor in totaal 62.000 clicks zou ik zeggen een koopje.

Ik heb een Samsung GX-1L gekocht met 2 lenzen. Gekocht voor 70 euro, 2 maanden gebruikt met 2500 clicks en verkocht (minus 1 lens voor een vriendin) voor 100 euro. Doel was eigenlijk ombouw naar Infra Rood camera, maar dat leek me te ingewikkeld en te duur voor zo'n oude camera.

Voor de K-5 heb ik besloten om met 2 camera's te gaan werken en dus een echte back-up te hebben. Een keuze die uiteraard geld gaat kosten. Voor mijn zwarte heb ik 945 euro betaald, waarvan ik de eerste met bijna 10.000 clicks heb teruggestuurd. Met mijn tweede zit ik nu ook op 10.000 clicks. De echte tweede back-up body moet nog komen. Dat wordt dus een zwarte of een Silver, daar weet ik het nog niet van en dus ook nog niet wat de kosten zullen zijn. Uiteindelijk zal ik 1 van de twee K-5's direct vervangen zodra de opvolger (APS-C of Full Frame) op de markt komt terwijl de tweede als reserve zal blijven. Wat ook kan is dat ik beide body's opmaak en er dus mee over de 100.000 clickjes elk ga. In ieder geval is redelijkerwijs aan te nemen dat de afschrijving voor beide vergelijkbaar zal zijn met die van de K20D/K-7 maar wel dubbel door de keuze voor twee camera's.

De Lenzen:
Ik moet zeggen dat ik wel een bijzonder mooie lenscollectie heb. Die is echter ook niet zomaar tot stand gekomen, maar een resultaat van goed gekozen aankopen, waarbij in alle redelijkheid kan zeggen dat ik me weinig miskopen heb laten aansmeren.

Lenzen gehad, maar niet meer in bezit:
– De DA*16-50 is een lens waarvan ik 2 copiën heb gehad maar nu niet meer. De eerste was dood en teruggebracht en de tweede was niet naar mijn smaak van kwaliteit. Daar heb ik redelijk mee geleurd, maar ik kon er geen goede (lees aanvaardbare) prijs voor krijgen. Uiteindelijk geruild voor de DA14mm/f2.8 met wat geld. Die 14mm heeft een tijd geduurd tot ik wist wat ik ermee aanmoest, want hij stond niet op mijn verlanglijst. Een paar keer proberen te verkopen, maar niet gelukt omdat ik ook geen groot verlies wilde hebben. In alle redelijkheid kan ik zeggen dat ik op de ruil 75 euro verlies heb geleden.
– De Sigma 170-500 heb ik in bezit gehad maar zonder verlies weer verkocht.
– Ik heb eens een setje FA zoompjes gekochtvoor 25 euro. Dat was echt helemaal niks en heb ik kado gedaan aan een vriendin. Die gebruikt deze ook niet meer omdat ik deze later weer vervangen heb door een ander zoompje die ik uit een dealtje heb overgehouden. De 25 euro waren weggegooid geld.

Lenzen in mijn bezit:
– Tsja dat is een mooi rijtje lenzen. De meeste zijn echter wel gekocht voordat het echt duur werd. Alle lenzen zijn ook in gebruik. Er zit geen enkele miskoop tussen. De afschrijving is dan weer afhankelijk van de uiteindelijke verkoopprijs (als die er ooit komt) of wanneer een lens dood is (kan ook uit mijn handen vallen) en de waarde tot nul is gedaald. Mijn set 14mm, 21mm, 40mm, 55mm, 50-135mm en 85mm hebben me 3296 euro armer gemaakt. Een verzameling die nu het derde jaar ingaat maar over een ruime periode bij elkaar gespaard is. Daarnaast UV-filters, niet goedkoop, maar ook langdurig in gebruik (bv op de 14mm zit de filter van de 16-50).
– Dan is er nog de groep miscellanius. Hierbij tel ik de M 35mm/f2 lens (gebruik ik maar niet heel vaak) en de adapters Nikon-Pentax en M42. Ook een setje tussenringen (gebruik ik soms samen met de 35mm of de 85mm) en een enkele teleconverters (eigenlijk zijn deze allemaal miskopen die tot een verlies van 100 euro hebben geleid).