De randverschijnselen:
Printer. Deze is duur, maar levert ook af en toe een mooie foto. Draagt dus wel degelijk bij aan de kostenverhoging van de hobby, 750 euro heeft dat toch wel gekost. Echter ook gebruikt voor foto presentjes en kijkplezier. Echter ook hier geld dat het gebruik toch aardig wat jaren is.
Software. Tsja ook dat kost geld. Ik heb op zich niet heel veel uitgegeven en soms ook weer doorverkocht. Gebruik PhotoShop Elements en dat is nog wel overzichtelijk. Toch niet meer dan 250 euro en voor een deel ook nog steeds in gebruik. Hier ben ik nog niet helemaal klaar mee.
PC. Dat doet mijn broer en ik update regelmatig. Dan ruil ik weer spullen in en krijg ik weer iets nieuws en beters/snellers. Ook voor gewoon gebruik, met name het netbookje en bedrijfsadministratie. Ik ga hierbij uit van 500 euro/jaar aan uitgaven met wisselende piekjes. Voor dit jaar bv nieuwe schijven en CPU (beide updates zijn echt alleen voor foto/film, de CPU is voor de fun want een six-core is geen noodzaak). Een echt goed beeldscherm ontbreekt nog, net als een goede laptop.
Stabilisatie. Ik heb mijn statief uit 1995 vervangen omdat dat niet geschikt was voor het dragen van een zware telelens. Ook een monopod gekocht tweedehands en een gorillapod. Een bracket. Je doet er lang mee, maar heb wel 500 euro uitgegeven.
Koppelingen aan de camera: Field Monitor, microfoon, kabels, continue licht, flitsers, cactus4 (en een miskoop ander triggersetje), accu's, eneloops met lader, lenscalibratie. Ook hier doe je lang mee, maar het kost toch wel veel geld. Schrik niet dit is ruim boven de duizend euro.
Tassen: Ik heb een hele serie tassen in verschillende maten. Ook deze gaan lang mee. De enige recente uitgave was een tas van 25 euro, snoet-heuptasje.
Geheugenkaarten heb ik in vele soorten gekocht. Beginnend met 4GB en 8GB bij een Nikon bridge (geruild met mijn broer voor een LCD TV waar ik nog naar kijk) in 2008, 4GB bij K20D, 8GB, 16Gb en 32GB. Ze worden goedkoper, maar 500 euro is wel besteed denk ik. Ik heb nu nog de 8Gb, 16Gb en 32Gb in gebruik. Niet direct de noodzaak om iets te kopen voor de tweede camera.
Workshops, congressen en lezingen. Niet heel veel workshops gevolg, maar wel portret. Ook een 3-daagse cursus PSE. Beurzen als ZoomExperience, Professional Imaging, PhotoKina en fotografica zijn natuurlijk ook leuke uitjes. Lezingen zoals Bij FotoKonijnenberg in Turnhout, soms gratis.
Lectuur. Tsja een Zoom abonnement heb ik net als Pf (Professionele fotograaf). Daarnaast toch een serie boeken gekocht met diverse onderwerpen. Is voor een deel net als de krant ook tijdverdrijf.
De kosten die ik maak met mijn auto om overal heen te gaan zijn zeker ook aanzienlijk, maar vallen in mijn administratie in een andere begrotingspost. Redelijkerwijs kan ik stellen dat ik toch 6.000 km per jaar rijdt die uitsluitend voor de foto's zijn, soms combineer ik dingen met privé bezoek. Met Mijn Suzuki Alto kost dat 1200 euro, maar ik rij net zoveel km'ers als voorheen dus ik ben alleen iets anders gaan doen.
Studio-inrichting:
Ik heb thuis een studiootje ingericht. Ook een belastingtechnisch iets moet ik zeggen. Alles gebruik ik op zijn tijd, dus niet dat het weggegooid geld is. Beetje verf is een echte uitgave van een 200 euro. Het ziet er met belichting en achtergrond wel goed uit, maar is echt cheapo ingericht voor 600 euro denk ik.
Handeltjes:
Nu heb ik niet heel veel handel gedreven. Echter wel voor 645. Hier heb ik een hele serie lenzen en camera's door de vingers gehad met als doel een bruikbare set over te houden voor het geval ik de financiën voor een 645D rond kan krijgen. Zoals ik het nu zie gaat de 645D er niet komen.
Verder heb ik wel eens iets gekocht en weer weggedaan, maar eigenlijk nooit met als doel om er aan te verdienen. Was meer uitproberen en dan weer wegdoen omdat het niet mijn ding was. Daar heb ik denk ik redelijk neutraal op gespeeld.
Wat kost het nu?
Als ik naar mijn camera gebruik kijk dan mag ik uitgaan van (toekomstig duurder door keuze voor 2 camera's) 700 euro per jaar aan kosten. Voor de lenzen mag ik hetzelfde bedrag rekenen, uitgaande van langdurig gebruik. Voor de randverschijnselen die voor de digitale hobby nodig zijn mag ik zeker ook hetzelfde bedrag rekenen (een aantal zaken reken ik niet mee vanwege dubbelgebruik). Als ik reken op een uitgaven van 2400 euro/jaar dan kom ik op de lange termijn een heel eind. Duur is het zeker, maar er zijn duurdere hobby's. Gezien het feit dat ik er ook nog beroepsmatig iets mee wil doen is het een kleine investering. Meer uitgeven is zeker mogelijk, maar als je op zo'n uitgavenpost rekent kun je op de lange termijn een mooie cameraset in stand houden.