Mensen, een vraagje want ik kom er voor mezelf niet uit.
Morgen (of eventueel later als het morgen niet doorgaat) verdien ik een leuk bedragje met de verkoop van een hobbyproject. Een deel van het geld wil ik besteden aan een nieuwe telelens. Die tele zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor wildlife, vogels etc. Het langste wat ik nu bezit is de DA55-300
Ik heb, gezien het budget, de keuze uit 3 opties. Elk met z`n voor en nadelen:
-Sigma 120-400: Ooit een uurtje geleend tijdens de forummeet in Emmen, het gewicht is goed en lekker in balans voor handheld schieten. Nadeel, is "slechts" 400mm en er circuleren slechte verhalen op het internet over de IQ van deze lens (al heb ik er toch 2 mee in de PPG)
-Sigma 150-500: Ook zelf getest in Emmen destijds, vond `m erg zwaar en gaat dus ten koste van de mobiliteit. IQ schijnt wel beter te zijn dan die van de 120-400. En heeft natuurlijk het voordeel van een extra 100mm
en last but not least
-Pentax DA* 300 F4: De lichtste van het stel, uiteraard gesealed, een volle stop lichtsterker dan de 120-400 en uiteraard de bijna legendarische IQ van de DA* reeks. Nadeel is wel dattie als prime minder flexibel is dan de zooms. Dat het de duurste van de 3 is, is niet zo boeiend. Hij valt binnen budget.
Waarom de DA*300 in dit rijtje? Omdat dit objectief volgens mij de enige is die functioneert met een teleconverter. 1.4x (420mm) of 1.7x (510mm) ook al kost dat een stop licht.
Ik zit dus nogal in dubio, wat zouden jullie adviseren?
Grtz Jacco
PS: Aan de mods: aangezien de keuze uit 2 zooms en 1 prime bestaat heb ik het topic maar in Zooms gezet.