Auteur Topic: Aanschaf tele vraag  (gelezen 7153 keer)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Aanschaf tele vraag
« Reactie #22 Gepost op: 2 maart 2011, 23:18:49 »
Kijk, stof om over na te denken  :)

Hoe is de AF bij de DA*300?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #22 Gepost op: 2 maart 2011, 23:18:49 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 2 maart 2011, 23:00:31 »
Lezen mss wel, begrijpen is een ander verhaal en over typen wil ik het al helemaal niet hebben.
Want volgens mij staat hier echt dat de 120-400 op de 2e plaats komt na de DA*300 en dus boven de 150-500 verkies. ::)

En nu vraag ik je vriendelijk doch zeer dringend niet meer in dit topic te mengen. Je begint me nu echt op m`n zenuwen te werken  >:(

De DA* 300 is goed voor grotere vogels, close-ups van kleinere dieren (reptielen en amfibieen etc.) en groot wild. Met TC hoef je iets minder te croppen. Dat is vooral bij kleine vogels nodig. Voor kleine vogels moet je met 300mm erg dichtbij komen. Met TC heb je een paar meter extra. Voor de meeste natuurfoto's is 300-500 ideaal, maar voor kleine vogels is >500 toch wel een must. Die zijn namelijk binnen een aantal meter nog steeds klein. ;) Ik zou graag in de toekomst een 600mm willen. Erg duur! 

Qua scherpte kan je behoorlijk croppen, maar je verliest gewoon resolutie. Op een gegeven moment wordt het gewoon lelijk. Ruis wordt groter en je verliest details. Met een K20,K7 en K5 heb je wat meer ruimte om te croppen dan mijn K10d. Ik denk dat meer mm altijd beter is dan croppen.

In dit bereik zou ik sowieso voor een prime gaan (er zijn helaas geen langere primes binnen je budget) . Je gebruikt hem meestal toch in de uiterste stand. Qua beeldkwaliteit win je gewoon veel. Helaas verlies je met een TC wel weer kwaliteit. Een goede TC is ook niet goedkoop. Dat maakt de DA* 300 optie meteen een stuk duurder. Die twee zooms die je noemt bieden wel weer meer comfort. De DA* 300 is daarentegen wel weer lekker licht en je kan al vanaf 1,4m scherpstellen.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #20 Gepost op: 2 maart 2011, 22:48:39 »
hey Jacco,

je haalt het zelf aan.
Voor wild life kan je geen mm genoeg hebben.
Dit kan ik alleen maar beamen, heb zelf sind kort de sigma 150-500 OS HSM
en ben daar heel tevreden van, mids de hulp van een paar forumleden die mij het een en ander hebben bijgebracht.
OK je hebt licht nodig als je uit de hand wenst te werken, normaal denk ik.
Er zijn trouwens ook zeer mooie opnamens te zien op dit forum, genomen met een 150-500, maar dat weet zeker je wel.

Dus,
als je echt mm wenst, tja dan is het deze of de 300 met TC's

Groeten
Jan
Tja, ik heb geen ervaring met schuiltenten. Ik loop graag rond en dan is een 150-500 toch best zwaar. Vandaar dat de 300 icm TC ook de voorkeur heeft.
Mijn avatar is trouwens met de 120-400, die vond ik toch ook erg prettig werken. Ik vraag me af in hoeverre de 150-500 en de 120-400 met elkaar schelen als het gaat om IQ en scherpte?

Als je een DA55-300 bezit weet je welke vergroting je op 300mm krijgt.
Zeker als je vogeltjes wilt gaan fotograferen, is 500mm niet overdreven.
Van de door jou opgesomde objectieven voldoet alleen de Sigma 150-500 aan die eis.

Als je die te zwaar vindt, is deze lens misschien een alternatief.
Er bestaat ook een 500/5.6-uitvoering die 5 € duurder is.
De kwaliteit ervan ken ik niet. Op het web vond ik enkel volgende video's :
http://www.youtube.com/watch?v=aItGixPsauw
http://www.youtube.com/watch?v=TP-mg6ASFBc
Dit is zo`n spiegeltele? Ik hou niet zo van die goedkope oplossingen, de ervaring leert dat het uiteindelijk altijd tegenvalt en dus weggegooid geld is.

Ik ben sinds kort in het bezit van een Sigma 50-500mm en ben er best tevreden mee.
Als ik het goed doe zijn de foto's zowel met 50 als 500mm goed scherp.
Groetjes Ron
Ik zag je hertenfoto, dat is idd wel een strak plaatje.
« Laatst bewerkt op: 2 maart 2011, 22:51:45 door C20v »

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #19 Gepost op: 2 maart 2011, 21:08:06 »
Als je een DA55-300 bezit weet je welke vergroting je op 300mm krijgt.
Zeker als je vogeltjes wilt gaan fotograferen, is 500mm niet overdreven.
Van de door jou opgesomde objectieven voldoet alleen de Sigma 150-500 aan die eis.

Als je die te zwaar vindt, is deze lens misschien een alternatief.
Er bestaat ook een 500/5.6-uitvoering die 5 € duurder is.
De kwaliteit ervan ken ik niet. Op het web vond ik enkel volgende video's :
http://www.youtube.com/watch?v=aItGixPsauw
http://www.youtube.com/watch?v=TP-mg6ASFBc

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #18 Gepost op: 2 maart 2011, 20:15:50 »
Stefan, lees en begrijp nou eerst eens wat ik schrijf...er staan 3 keuze`s in de startpost, de rest heb ik al lang van m`n lijstje geelimineerd. En 135 formaat?
Bovendien gedraagt een DA*300 zich gewoon als een 300mm op m`n K20d, die wordt niet ineens 150mm langer dan m`n DA55-300 waarmee ik gewoon te kort kom.
Dus eens rustig aan ik kan heus wel lezen.  ::)
Je geeft zelf al aan dat je meer mm's wilt dus dat moet je dan zeker gaan zoeken.

Met 135 formaat bedoel ik 135 film formaat of full frame de meeste pro's gebruiken met zulke camera's een 500 of 600mm lens dus 300mm op APS-C komt daar bij in de buurt.
Maar zoals gezegd als jij meer wilt moet je dat zeker doen, jij ben hun niet en gelukkig ook maar zijn we allemaal verschillend  :)

De Bigma is out of the question, daar heb ik geen €1500 voor over.
Daarom gaf ik de advies over de "oude" bigma, als je zoek kan je hem misschien nog vinden voor een leuke prijs, ik denk dat vele deze beter vinden dan de 150-500, alleen het gewicht...

De 3 lenzen die je noemt zijn zo verschillend en je geef zelf al aan dat je de 120-400 het minste vindt van de 3 dus waarom streep je die niet gewoon weg. Dan is de keuze best simpel, wil je een prime of zoom lens? Dat is heel persoonlijk dus zeker niet iets waar je op de forum een antwoord op zal vinden.  :(
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

sailor1968

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2 maart 2011, 20:09:52 »
hey Jacco,

je haalt het zelf aan.
Voor wild life kan je geen mm genoeg hebben.
Dit kan ik alleen maar beamen, heb zelf sind kort de sigma 150-500 OS HSM
en ben daar heel tevreden van, mids de hulp van een paar forumleden die mij het een en ander hebben bijgebracht.
OK je hebt licht nodig als je uit de hand wenst te werken, normaal denk ik.
Er zijn trouwens ook zeer mooie opnamens te zien op dit forum, genomen met een 150-500, maar dat weet zeker je wel.

Dus,
als je echt mm wenst, tja dan is het deze of de 300 met TC's

Groeten
Jan

Offline Koos

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 2 maart 2011, 20:08:19 »
Van mij staan er op het forum een paar vogelshots die ik gemaakt heb met mijn Sigma 120-400 (met HSM en OS). Zelf ben ik dik tevreden met deze lens. Ondanks zijn gewicht toch nog goed handteerbaar en prima uit de hand te gebruiken.

En ook voor een vlug portretje is dit objectief niet verkeerd.

Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2 maart 2011, 19:54:43 »
Ik ben sinds kort in het bezit van een Sigma 50-500mm en ben er best tevreden mee.
Groetjes Ron

Ben best wel benieuwd naar de resultaten, jij hebt toch de nieuwste versie met OS en HSM?

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #14 Gepost op: 2 maart 2011, 19:53:07 »
De meeste schieten met een 500 of 600mm lens op 135 formaat sensor, 300mm op APS-C geef je 450mm dus dat komt al heel dicht in de buurt. Maar het ligt heel erg aan het soort wild en waar je schiet. Als je in het bos wild wil schieten dan is 300mm waarschijnlijk al te lang.
Je geeft zelf al aan dat je meer mm's wilt dus dat moet je dan zeker gaan zoeken.

De lenzen die ik op noemde zouden ook met een TC moeten kunnen werken met voldoende licht, op de UK forum hebben volgens mijn een paar de 1.7x TC van pentax op de DA*60-250 gebruikt, ik weet dat er ook een paar zijn die deze TC ook op de DA*300 gebruiken.
Het geeft je zo meer mobiliteit en meer mm zonder veel toe te voegen.

De oude Bigma (zonder OS) is rond de €900 maar zie ze maar eens te vinden  :(
http://www.cameraland.nl/product/562/5693/
Stefan, lees en begrijp nou eerst eens wat ik schrijf...er staan 3 keuze`s in de startpost, de rest heb ik al lang van m`n lijstje geelimineerd. En 135 formaat?
Bovendien gedraagt een DA*300 zich gewoon als een 300mm op m`n K20d, die wordt niet ineens 150mm langer dan m`n DA55-300 waarmee ik gewoon te kort kom.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #13 Gepost op: 2 maart 2011, 19:46:53 »
Dat leek mij ook, KE en Foka bieden beide aan alleen niet op voorraad. Ik zal ze wel eens bellen voor levertijd.
De lokale shop hier heeft de zelfde leverancier als KE meestal als ze de lens bij de leverancier op voorraad is hebben ze hem bij de volgende levering (2 dagen ongeveer)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 2 maart 2011, 19:45:19 »
Groetjes Ron
2X Sony A7RIII

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 2 maart 2011, 19:44:33 »
De meeste schieten met een 500 of 600mm lens op 135 formaat sensor, 300mm op APS-C geef je 450mm dus dat komt al heel dicht in de buurt. Maar het ligt heel erg aan het soort wild en waar je schiet. Als je in het bos wild wil schieten dan is 300mm waarschijnlijk al te lang.

De lenzen die ik op noemde zouden ook met een TC moeten kunnen werken met voldoende licht, op de UK forum hebben volgens mijn een paar de 1.7x TC van pentax op de DA*60-250 gebruikt, ik weet dat er ook een paar zijn die deze TC ook op de DA*300 gebruiken.
Het geeft je zo meer mobiliteit en meer mm zonder veel toe te voegen aan gewicht en ruimte.

De oude Bigma (zonder OS) is rond de €900 maar zie ze maar eens te vinden  :(
http://www.cameraland.nl/product/562/5693/
« Laatst bewerkt op: 2 maart 2011, 19:50:53 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #10 Gepost op: 2 maart 2011, 19:36:07 »
De sigma's, hebben als het goed is nu ook OS voor Pentax. Die uitvoeringen waren er in Emmen nog niet. Maar als ik de foto's van onze vliegtuig spotter zie met de 120-400mm. ;D

http://www.dpreview.com/news/0801/08013102sigma150500.asp

grJohan
Hmm, toch maar eens even doorlezen...bedankt. Het blijft een lastige keuze. Voorlopig trek ik toch naar de DA*300 met TC maar de 120-400 zit daar vlak achter.

De genoemde Kenko's komen af en toe voorbij op MP, maar vaker op ebay en op pentaxforums.com. Voor zo'n 100 tot 130 euro moet er aan te komen zijn.
Oke, thnx. Ik zal dat eens in de gaten houden. Ik weet ondertussen dat de 1.4 van sigma ook werkt.

De DA*300 moet nieuw wel een stukje onder de 1000 euro te krijgen zijn (950-1000).
Dat leek mij ook, KE en Foka bieden beide aan alleen niet op voorraad. Ik zal ze wel eens bellen voor levertijd. Bij Konijn issie wel op stoch maar die vraagt ook gelijk 250 extra  ::

Als je van manuele focus houdt dan zijn er nog wel wat extra mogelijkheden. Zo is een A*400mm/f5.6 nog wel te vinden en afentoe ook een FA*400mm/f5.6..
Nee, doe mij maar AF :)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2011, 19:32:20 »
Als je van manuele focus houdt dan zijn er nog wel wat extra mogelijkheden. Zo is een A*400mm/f5.6 nog wel te vinden en afentoe ook een FA*400mm/f5.6..

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #8 Gepost op: 2 maart 2011, 19:26:42 »
@Lysvik:
Die Kenko`s zijn maar moeilijk verkrijgbaar, toch?
Ik zie ook nogal prijsverschillen bij de DA*300, het varieert van 999-1250 (schandalig duur bij Konijn)

De genoemde Kenko's komen af en toe voorbij op MP, maar vaker op ebay en op pentaxforums.com. Voor zo'n 100 tot 130 euro moet er aan te komen zijn. De DA*300 moet nieuw wel een stukje onder de 1000 euro te krijgen zijn (950-1000).

Offline Johan

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2011, 19:22:24 »
De sigma's, hebben als het goed is nu ook OS voor Pentax. Die uitvoeringen waren er in Emmen nog niet. Maar als ik de foto's van onze vliegtuig spotter zie met de 120-400mm. ;D

http://www.dpreview.com/news/0801/08013102sigma150500.asp

grJohan
« Laatst bewerkt op: 2 maart 2011, 19:29:02 door Johan »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2011, 19:16:13 »
Ik zoek iets langers dan 300mm, Stefan. Met wildlife kan je volgens mij niet genoeg mm`s hebben. De DA55-300 (en voorheen de Tamron 70-300) komt gewoon zwaar tekort. De Bigma is out of the question, daar heb ik geen €1500 voor over. Uit bovenstaande 3 ga ik een keuze maken, ik ga ook niet wachten op een nieuwe lens.

@Lysvik:
Die Kenko`s zijn maar moeilijk verkrijgbaar, toch?
Ik zie ook nogal prijsverschillen bij de DA*300, het varieert van 999-1250 (schandalig duur bij Konijn)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2011, 19:07:04 »
Dit is wel heel moeilijk, hoeveel mm heb je maximaal nodig denk je?
Er is ook nog de 50-500 maar die is ook best wel zwaar, de Sigma 100-300 f/4 is ook een mooie lens en er is ook nog de Pentax DA*60-250 je levert wel 50mm in maar op dat brandpuntsafstand is het niet zoveel.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2011, 19:04:33 »
Ik heb zelf de DA*300 in combinatie met een 1.5 T/C van Kenko. De DA*300 is een absolute toplens. Een zoomlens zal niet aan de scherpte van deze lens kunnen tippen. De T/C heb ik nog maar sinds kort, maar de eerste opnamen zien er goed uit. Wel is belangrijk dat de T/C SDM ondersteunt. Het type wat ik heb (Kenko Pz-AF 1.5x TELEPLUS SHQ) werkt er goed mee, mits je een handmatig een prefocus doet (anders gaat de AF hunten).

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2011, 18:55:24 »
Bedankt Ron, je maakt het niet makkelijker  :D

Ik ben ook geen voorstander van T/C`s maar gezien de scherpte en lichtsterkte van de DA* zou ik niet zo heel veel inleveren. Volgens mij heeft Andre wel eens foto`s van een bushokje met en zonder TC van de DA*300 geplaatst. Ik zal eens kijken of ik dat topic nog kan vinden.

De DA* is IMHO wel zo scherp dat je makkelijk kan croppen zonder dat je kwaliteit inlevert, nietwaar?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2011, 18:49:35 »
Een lastige, maar ik zou de DA*300 nemen. Die kun je makkelijk gebruiken vanaf f4 terwijl de anderen eigenlijk toch wel een stopje diaframeren nodig hebben voor optimale scherpte. Zo heb je ineens 2 lichtstopjes voordeel denk ik. Geen fan van TC's dus ik zou er terughoudend in zijn, maar 1,4 moet wel kunnen.

Er komt nog een nieuwe aan: Sigma 120-300mm/f2.8 EX DG OS HSM maar die is ook "ietsje" duurder.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
Aanschaf tele vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2011, 18:44:48 »
Mensen, een vraagje want ik kom er voor mezelf niet uit.

Morgen (of eventueel later als het morgen niet doorgaat) verdien ik een leuk bedragje met de verkoop van een hobbyproject. Een deel van het geld wil ik besteden aan een nieuwe telelens. Die tele zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor wildlife, vogels etc. Het langste wat ik nu bezit is de DA55-300

Ik heb, gezien het budget, de keuze uit 3 opties. Elk met z`n voor en nadelen:

-Sigma 120-400: Ooit een uurtje geleend tijdens de forummeet in Emmen, het gewicht is goed en lekker in balans voor handheld schieten. Nadeel, is "slechts" 400mm en er circuleren slechte verhalen op het internet over de IQ van deze lens (al heb ik er toch 2 mee in de PPG)
-Sigma 150-500: Ook zelf getest in Emmen destijds, vond `m erg zwaar en gaat dus ten koste van de mobiliteit. IQ schijnt wel beter te zijn dan die van de 120-400. En heeft natuurlijk het voordeel van een extra 100mm
en last but not least
-Pentax DA* 300 F4: De lichtste van het stel, uiteraard gesealed, een volle stop lichtsterker dan de 120-400 en uiteraard de bijna legendarische IQ van de DA* reeks. Nadeel is wel dattie als prime minder flexibel is dan de zooms. Dat het de duurste van de 3 is, is niet zo boeiend. Hij valt binnen budget.
Waarom de DA*300 in dit rijtje? Omdat dit objectief volgens mij de enige is die functioneert met een teleconverter. 1.4x (420mm) of 1.7x (510mm) ook al kost dat een stop licht.

Ik zit dus nogal in dubio, wat zouden jullie adviseren?
Grtz Jacco

PS: Aan de mods: aangezien de keuze uit 2 zooms en 1 prime bestaat heb ik het topic maar in Zooms gezet.