@Lars
met de goedkoopste k@tcamera kun je een goede foto maken, en ook met de met de meest fancycamera, dat maakt uiteindelijk niet uit, en de vraag is natuurlijk ook in hoeverre iemand zich als fotograaf als kunstenaar ziet of als snapshot-fotograaf, maar voor beide genre fotografen is het handig om inzicht te hebben in de grondregels; en het gebruik van sophisticated apparaten verleidt tot luiheid.............
Voorbeeldje: iemand klaagt dat al zijn foto's met externe flits onscherp en overbelicht zijn (K-r)
Welke modus gebruik je?
Groen
Zet hem es op X!
Ah, perfect!
Ik zeg: met de simpele apparatuur van vroeger (contax, spotmatic, k1000) had de goedwillende amateur een flinke eigen kennis nodig, en dan maakte de camera weinig uit, het ging meer over lenzen en films.
Als beide in orde waren is alleen het oog achter de camera nog nodig, maar goed, daar zijn we het wel over eens.
Een deel van de huidige generatie SLR-gebruikers weet weinig van de regels, en gebruikt voorgeprogrammeerde modi als "sport", "nacht", "pannekoek" wat mij betreft, en als ze dan bv. een heel hoge ISO zien vinden ze dat raar en weten ze niet wat ze moeten doen..............
@Ruurd: wij kochten vroeger een filmpje niewaar, en stelden onze camera daar op in niewaar, en dan wisten we dat niewaar, en de rest zag je in feite in de camera zelf wel gebeuren niewaar, dus het leren ging automatisch, niewaar? Maar wij zijn ouwe lullen, dat moeten we ons goed beseffen

Maar ik zeg nu nog maar 1 ding:
Men doet maar met zijn rare fratsencamera's, als er maar een inklapbaar beeldscherm in zit!