Auteur Topic: Cursus Photoshop  (gelezen 2032 keer)

Offline Soap

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re:Cursus Photoshop
« Reactie #20 Gepost op: 17 februari 2011, 08:34:29 »
Een minder ernstige tussendoor moet kunnen  :evil:
http://www.collegehumor.com/video:1944668

Hahahha errûg leerzaam, dank!  :D

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 17 februari 2011, 08:34:29 »

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2011, 13:02:46 »
Een minder ernstige tussendoor moet kunnen  :evil:
http://www.collegehumor.com/video:1944668

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #18 Gepost op: 15 februari 2011, 22:38:06 »
lynda.com heeft ook leuke dvd-cursussen over photoshop. Ik vind dvd's net ff iets leerzamer dan een boek.

Enneh, er zwerven nog wel wat torrentjes bij onze piratenvrienden.

greetz,
Erik

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2011, 17:05:59 »
Je kan ze ook hier vandaan halen, scheelt in belasting en transport kosten.
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=Katrin+Eismann&x=0&y=0
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2011, 16:20:40 »
Tja, kennerlijk heeft Bol ze nu ook.
Maar via Amazon ben je wel veel goedkoper uit
http://www.amazon.com/Adobe-Photoshop-Restoration-Retouching-3rd/dp/0321316274/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1297782546&sr=1-1#_
De belangrijkste boeken zijn Adobe Photoshop Restoration & Retouching (3rd Edition) en Photoshop Masking & Compositing
Hert gebruikte voorbeeld materiaal is te downloaden
Hier leer je echt wat uit en eventueel kun je voor een gebruikt exemplaar gaan ; gebruikt samen minder dan 50 dollar.
Van harte aanbevolen ! maar alleen als je al wat thuis bent in photoshop.  (let wel op...de boeken zijn in het Engels)
Cire
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2011, 16:23:51 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2011, 16:00:30 »
Boeken; tja ze zijn er genoeg.... massa's zijn er over photoshop geschreven.
Ben je wat meer thuis in photoshop, dan zou ik je de boeken van Katrin Eismann aanraden. Helaas alleen in Amerika te bestellen. Zij gaat vooral in op toepassingen.
Zijn dit de boeken van Katrin?
http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/Katrin+Eismann/Ntk/media_all/Nty/1/N/0/Ne/0/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=70204
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2011, 15:24:48 »
John,
Het is maar wat je wilt....
Gaat het je alleen om foto's wat bij te werken, lichter of donker, meer of minder contrast, verscherpen, croppen, enz.
Dan zijn er hele leuke programma's die niets, dan wel heel weinig kosten.
Photoshop is een zeer uitgebreid programma en ik weet dat velen dit op hun PC hebben staan en er slechts 5% van gebruiken.
Nogmaals wat wil je......
Wil je meer doen dan alleen een foto bewerken, bv reclameposters maken; ingewikkelde bewerkingen, tekenen,  moeilijke selecties verwerken in een ander decor, tekst bewerkingen enz enz.
Ben je niet bang om bv. 40 lagen te gebruiken, maskers maken en gebruiken, kanalen en paden te gebruiken.
Eerst dan is misschien photoshop wat voor jou.
Helaas moet ik regelmatig ervaren, dat veel mensen het als een statussymbool zien om photoshop op hun pc te hebben, maar er goed mee werken zijn er slechts een handje vol.

Een opleiding? Camulet geeft een 3 daagse (basis)workshop voor net geen 400 euro; het vervolg kost je weer 400 eurootjes.
Zelf heb ik het gevoel dat je daar een geweldige demonstratie krijgt, maar om er echt iets van te leren lijkt het mij te snel achter elkaar gaan. Ook learnit geeft lessen (3 dagen), daar komt de prijs op 1160 euro. http://www.learnit.nl/cursus/Photoshop.  Ik zou je dit soort cursussen niet aanraden. Te snel en te veel in een te korte periode en er is absoluut geen tijd voor de hoe en waarom's.

Ik heb zelf in België (Maasmechelen CVO De Helix, voorheen st. barbara) photoshop gestudeerd. Per semister (17 lessen) betaal je 60 euro. Een les duurt 3 uur. De normale opleiding duurt 4 semester (dus 2 jaar), maar de vraag voor meer professionalisering was zo groot dat nu een extra jaar te volgen is. Ik kan mij voorstellen dat er velen onder jullie zullen zeggen, is dit niet te gek !!!!!
Maar dan herhaal ik maar weer mijn eerste stelling; het is maar wat je wilt. En bovendien Photoshop is verslavend !!!!!

Nu is hellevoetsluis een behoorlijke afstand om in België te studeren. Maar ter illustratie: Mijn broer kwam iedere woensdag vanuit Tilburg naar Maasmechelen voor zijn lessen; 3 jaar lang !!!!!! Maar hij is net zo gek als ik en wilde het programma perfect in zijn vingers hebben.

Boeken; tja ze zijn er genoeg.... massa's zijn er over photoshop geschreven.
Ben je wat meer thuis in photoshop, dan zou ik je de boeken van Katrin Eismann aanraden. Helaas alleen in Amerika te bestellen. Zij gaat vooral in op toepassingen.

Resumerend:
- Ben je een absolute beginner met fotobewerking doe dan eerst wat ervaring op met andere programma's (gratis of goedkoop)
- Wil je slechts beperken tot foto's dan is misschien adobe lightroom wat voor je.
- Eenvoudige bewerkingen gaan ook goed met adobe photoshop elements of met Gimp (onderschat dit gratis programma niet)
- Wil je het ultieme dan zit je met photoshop op rozen....
   Maar het moge blijken uit het bovenstaande, dat je dit programma echt niet in een paar uurtjes onder de knie hebt.

Doe je voordeel met dit advies
Cire
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2011, 15:30:51 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Icy

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2011, 11:09:23 »
Ikzelf volg een jaaropleiding Photoshop Elements aan het CVO (volwassenenonderwijs) Dendermonde.
Kostprijs: 120 euro - opleidingscheques = 60 euro!

Groeten,
Guy

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2011, 11:37:44 »
Bedankt iedereen tot zover voor de reacties!
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline Rugzak

• Senior Member
  • **
  • Met vallen en opstaan komen we er wel...
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2011, 10:59:02 »
Ik heb ook nog iets voor je:

http://www.freephotoshoplessons.nl/

fvanleeuwen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2011, 10:25:02 »
Als je een practische en goedkope invulling wil hebben voor je behoefte aan een cursus Photshop, lijkt het me het handigst als je je aansluit bij een fotoclub in de buurt. Daar zijn altijd mensen die je graag verder willen helpen. Op deze manier (en door zelf veel te prutsen) ben ik veel aan de weet gekomen.
Voor adressenvan fotoclubs kun je tercht bij de Fotobond:
http://www.fotobond.nl/0/index.php?option=com_content&view=article&id=74&Itemid=3

Succes

Frans

Offline Geronimo

• Senior Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2011, 19:54:27 »
Had al een heel verhaal geschreven, zocht naar het euro-teken en weg was de hele tekst. Daarom begin ik met het bedrag. €300,00
13 weken lang een cursusavond van 2 uurtjes (zonder pauze). Nu 2 jaar geleden.
We werkten daar met Photoshop CS3 op Windows pc's. Kregen het programma ook mee, licentie voor de duur van de cursus.
Het was eigenlijk een cursus digitale fotografie. Iets meer dan de helft zaten we achter de pc. Alleen de basis: via Bridge bekijken en selecteren, eerste bewerking in camera-raw en de "laatste" hand in Photoshop. Het advies was om in RAW te schieten. 12 personen met totaal verschillende ervaring op fotogebied. Ook uitleg over werking van sluitertijden en diafragmakeuze kwamen aan de orde. Ook 'n avond met alleen werken met flitser. De werking van een fototoestel wist ik, het digitale nog niet. Vandaar gemengde gevoelens bij deze cursus.
Als je Photoshop echt wilt leren kennen, dan moet je daarvoor minstens een jaar de tijd nemen, heb ik weleens gehoord van mensen die er al langer fanatiek mee bezig zijn.
Trouwens een jaar na deze cursus een praktijkcursus gedaan. 4 zaterdagmorgens (2,5 uur) op locatie foto's maken en dan 2 weken later (op 'n avond 2 uur) presenteren. Echte afdrukken niet via een beamer. Belangrijk daarbij het praten over compositie, uitsnede, bedoeling. Leuk dat de medecursisten van dezelfde onderwerpen vaak hele andere presentaties hadden. Deze cursus was €150,00

Regel één van fotografie: Heb altijd een camera bij je! - - - - - - - - - Waarom houd ik me nooit aan regels?

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2011, 19:07:24 »
Kan niet wachten ;)
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

gnodde

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2011, 18:13:15 »
Even wachten tot Cire dit draadje ontdekt: hij is de Photoshop-expert van dit forum  :D

Jan.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2011, 17:22:44 »
Klinkt niet raar want ik heb dat ook, ik ben alleen benieuwt wat je tijdens zo een cursus zal leren, ik kan me daar geen goeie voorstelling bij geven.

Of iets wel of niet goed is hangt af van jezelf, als het de resultaat geeft die je wilt dan is het toch goed?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Will

• Senior Member
  • **
  • Udenhout (Nbr)
    • wpfotografie
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2011, 17:17:29 »
Werken in Photoshop kan heel ver doorgevoerd worden ik denk soms wel eens te ver. Als ik zie hoe mijn wederhelft tekeningen en diverse artistieke bewerkingen uitvoert wordt ik er stil en jaloers van. 
Op haar aanraden ben ik het boek van Scott Kelby's , 7 -punten  systeem adobe photoshop aan het doorwerken.  Het blijkt dat de meeste foto's in 7 stappen bewerkt worden. De foto's welke gebruikt worden voor bewerking staan op de site van Scott Kelby en aan de hand van de lessen kom je al een heel eind.
Als je op het internet zoekt naar Scott kelby kom je meerdere lessen op Youtube tegen met fotoshop uitleg.
Verder is het heel veel proberen.
K20D met batterijpack. Canon SX200IS.
SMC 18-55II, SMC 50-200, Sigma Apo DG 70-300, Sigma 70-200 DG APO.
Metz 58 AF-1
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
http://www.flickr.com/photos/made_by_will/

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2011, 16:57:09 »
Uit ervaring weet ik dat ik baat heb bij iemand die naast je staat en dingen laat zien (klinkt een beetje raar). Dingen blijven bij mij dan beter "hangen". Als ik iets doe vanaf internet, of op advies dan weet ik nog niet of ik het wel of niet goed doe. Vandaar mijn vraag!

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2011, 16:52:17 »
Ik heb nog nooit zo'n cursus gevolgd maar weet denk wel dat ze bestaan; een cursus (in dag of avondschool) of een workshop.

maar al doende leer je en met deze tutorials voor PS (en andere progs) ben je een tijd zoet hoor.

http://www.photoshopsupport.com/
http://addictedtodesign.com/free_photoshop_actions.html
http://www.photoshoptalent.com/photoshop-tutorials/
http://www.cgtutorials.com/c9/Adobe_Photoshop

;)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2011, 16:34:55 »
Ik weet nooit wat ik me erbij voor moet stellen bij zo een cursus, heeft iemand het ooit gedaan?
Is een boek over photoshop misschien niet beter?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
Cursus Photoshop
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2011, 15:54:54 »
Zijn er mensen die weten waar je een goede cursus Photoshop kan volgen voor niet al te veel geld? Het hoeft ook niet voor 10 euro, maar het moet wel een beetje betaalbaar zijn. Ik kreeg namelijk de vraag of ik nog iets weet voor m'n verjaardag.....dus vandaar. En ik heb er toch wel behoefte aan ;)

Bedankt alvast!

Groeten, John