John,
Het is maar wat je wilt....
Gaat het je alleen om foto's wat bij te werken, lichter of donker, meer of minder contrast, verscherpen, croppen, enz.
Dan zijn er hele leuke programma's die niets, dan wel heel weinig kosten.
Photoshop is een zeer uitgebreid programma en ik weet dat velen dit op hun PC hebben staan en er slechts 5% van gebruiken.
Nogmaals wat wil je......
Wil je meer doen dan alleen een foto bewerken, bv reclameposters maken; ingewikkelde bewerkingen, tekenen, moeilijke selecties verwerken in een ander decor, tekst bewerkingen enz enz.
Ben je niet bang om bv. 40 lagen te gebruiken, maskers maken en gebruiken, kanalen en paden te gebruiken.
Eerst dan is misschien photoshop wat voor jou.
Helaas moet ik regelmatig ervaren, dat veel mensen het als een statussymbool zien om photoshop op hun pc te hebben, maar er goed mee werken zijn er slechts een handje vol.
Een opleiding? Camulet geeft een 3 daagse (basis)workshop voor net geen 400 euro; het vervolg kost je weer 400 eurootjes.
Zelf heb ik het gevoel dat je daar een geweldige demonstratie krijgt, maar om er echt iets van te leren lijkt het mij te snel achter elkaar gaan. Ook learnit geeft lessen (3 dagen), daar komt de prijs op 1160 euro.
http://www.learnit.nl/cursus/Photoshop. Ik zou je dit soort cursussen niet aanraden. Te snel en te veel in een te korte periode en er is absoluut geen tijd voor de hoe en waarom's.
Ik heb zelf in België (Maasmechelen CVO De Helix, voorheen st. barbara) photoshop gestudeerd. Per semister (17 lessen) betaal je 60 euro. Een les duurt 3 uur. De normale opleiding duurt 4 semester (dus 2 jaar), maar de vraag voor meer professionalisering was zo groot dat nu een extra jaar te volgen is. Ik kan mij voorstellen dat er velen onder jullie zullen zeggen, is dit niet te gek !!!!!
Maar dan herhaal ik maar weer mijn eerste stelling; het is maar wat je wilt. En bovendien Photoshop is verslavend !!!!!
Nu is hellevoetsluis een behoorlijke afstand om in België te studeren. Maar ter illustratie: Mijn broer kwam iedere woensdag vanuit Tilburg naar Maasmechelen voor zijn lessen; 3 jaar lang !!!!!! Maar hij is net zo gek als ik en wilde het programma perfect in zijn vingers hebben.
Boeken; tja ze zijn er genoeg.... massa's zijn er over photoshop geschreven.
Ben je wat meer thuis in photoshop, dan zou ik je de boeken van Katrin Eismann aanraden. Helaas alleen in Amerika te bestellen. Zij gaat vooral in op toepassingen.
Resumerend:
- Ben je een absolute beginner met fotobewerking doe dan eerst wat ervaring op met andere programma's (gratis of goedkoop)
- Wil je slechts beperken tot foto's dan is misschien adobe lightroom wat voor je.
- Eenvoudige bewerkingen gaan ook goed met adobe photoshop elements of met Gimp (onderschat dit gratis programma niet)
- Wil je het ultieme dan zit je met photoshop op rozen....
Maar het moge blijken uit het bovenstaande, dat je dit programma echt niet in een paar uurtjes onder de knie hebt.
Doe je voordeel met dit advies
Cire