Zijn er forumleden in het bezit van de Pentax f 80-320 mm f: 4.5-5.6 zoomlens? Deze is van 1997 tot 2001 in productie geweest.
Wellicht hebben ook niet gebruikers nog enige tips waar de onderstaande problemen naar zijn te herleiden.
Ik heb er gister in de Amsterdamse Waterleiding Duinen veel foto's mee gemaakt, maar loop tegen de volgende zaken aan:
- Scherpstellen in maximaal zoombereik: Je hoort bij scherpstellen geen autofocus signaal. Ik heb dus veel foto's scherpgesteld op matglas via MF.
- Onscherpte in maximaal zoombereik. Bij 320 mm krijg ik weinig scherpe foto's en het lijkt soms wel een soort van "röntgenopname" (zie voorbeeld hieronder). Bij zoom tot 135 mm lijkt het beter te gaan.
- Hunten bij gebruik van de autofocus. Zeker bij scherpstellen vanaf 135 mm gaat de lens hunten en komt niet tot enige scherpstelling.
- Het lijkt alsof over de foto's een "witte waas" ligt. Vanmiddag in mijn achtertuin geprobeerd op iets wat meer kleur heeft (groene heester), maar dan lijkt de lens er minder last van te hebben.
De lens heeft behoorlijk wat schimmel aan de rand van het buitenste lenselement. Aangezien ik werk met autofocus met centraal scherpstelpunt, lijkt me dit niet van invloed op het scherpstellen, dus ook niet op de onscherpte in de foto's.
Hier een foto met het bedoeld "röntgen-effect". Als de foto scherp was geweest, had ik voor mij gevoel een wereld plaat geschoten.....