Ik blijf het eerlijk gezegd een beetje een onding vinden. Hij ligt hier bij mij eigenlijk al sinds de aanschaf in de kast (de 50 euro ebay-versie dus). Na de overstap vanaf de K20d vond ik de K5 wat aan de kleine kant, dus toen gelijk de nep-grip erbij gekocht omdat het geld een eind op was

. Ondertussen heb ik een collectie compacte primes waarbij de grip misschien mooi oogt, maar eigenlijk totaal overbodig is.
Het houd opzich niet vervelend vast, maar de ontspan-knop is echt om te huilen en laat dat nou net de belangrijkste knop zijn. Het half indrukken om scherp te stellen werkt niet echt lekker. Je moet eigenlijk al doordrukken voor AF en dan nóg harder doordrukken om af te drukken. De ontspanknop op de camera hoef je slechts aan te tikken voor AF en voelt sowieso veel degelijker. Verder licht het achterste scrollwieltje irritant diep verzonken.
Afgezien van dat heb ik zelfs met grip de neiging om gewoon de bediening op de camera te gebruiken ipv de verticale grip. Hier zitten alle controls bij de hand en mijn hand draait zonder problemen met de camera mee. Het is voor mij dus echt een ding dat alleen als extra gewicht/balans dient en voor een beetje extra houvast. Met de primes dus overbodig en tegengesteld aan het doel van compact en draagbaar.
Voorlopig blijft hij in de kast liggen, mocht ik ooit nog eens een dikke telelens aanschaffen dan kan het voor de balans wel handig zijn

Of als je mensen de indruk wil geven dat de K5 toch echt geen beginnerscamera is, dan wil een grip ook nog wel eens helpen