Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127757 keer)

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #496 Gepost op: 8 maart 2011, 21:50:25 »
ik moet het nog even testen of het veel rammelt wanneer hij op een statief zit.

Bij gebruik van statief moet de SR uitgezet worden.

Hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #496 Gepost op: 8 maart 2011, 21:50:25 »

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #495 Gepost op: 8 maart 2011, 20:52:02 »
ja, dat ga ik zeker doen :). ik moet het nog even testen of het veel rammelt wanneer hij op een statief zit.
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #494 Gepost op: 8 maart 2011, 20:11:49 »
Dat klinkt niet zo goed (letterlijk niet en figuurlijk niet).
Misschien is het beter SR uit te schakelen indien je LV kiest  :-\?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #493 Gepost op: 8 maart 2011, 15:17:59 »
Mijn K-7 met Nikkor lens was met liveview ook net een oude naaimachine, dus het is niet nieuw.

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #492 Gepost op: 8 maart 2011, 13:37:41 »
het gaat hier om het geluid dat de sr maakt wanneer de live-view wordt gebruikt. wanneer je de LV niet gebruikt is de sr bijna geluidsloos.

heeft iemand daar trouwens ook een uitleg voor? de werking van de sr zou toch niet anders moeten zijn tussen de LV en de viewfinder?

Ik had even over het hoofd gezien dat het om de Live-view ging. Ga het vanavond eens uitproberen...bedankt (en wordt vervolgd?)
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #491 Gepost op: 8 maart 2011, 12:19:19 »
het gaat hier om het geluid dat de sr maakt wanneer de live-view wordt gebruikt. wanneer je de LV niet gebruikt is de sr bijna geluidsloos.

heeft iemand daar trouwens ook een uitleg voor? de werking van de sr zou toch niet anders moeten zijn tussen de LV en de viewfinder?
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #490 Gepost op: 8 maart 2011, 12:08:47 »
Dat klinkt op zich wel logisch natuurlijk. De SR hoeft amper aan de slag bij een 16-45 maar bij een 70-200 is er veel meer uitslag te corrigeren. Ik maak me pas zorgen als ik niet dat geluid hoor eigenlijk.

Misschien een rare vraag, maar over welk hoorbaar geluid van de SR hebben jullie het??? Ik hoor namelijk nooit iets!?!? En ja....hij staat aan!
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #489 Gepost op: 8 maart 2011, 12:08:17 »
Dat klinkt op zich wel logisch natuurlijk. De SR hoeft amper aan de slag bij een 16-45 maar bij een 70-200 is er veel meer uitslag te corrigeren. Ik maak me pas zorgen als ik niet dat geluid hoor eigenlijk.

dit klinkt ook heel aannemelijk en ik heb hem ook uit de losse pols op die manier gebruikt. het blijft wel vreemd dat hij geen focuslock kan krijgen.

gr Jos

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #488 Gepost op: 8 maart 2011, 11:48:09 »
vraagje aan de k5 en sigma 70-200II eigenaren.

1 wanneer ik deze lens op de camera zet en sr aan dan klinkt het net of het hele binnenwerk los ziet als je een beetje beweegt.
  hebben jullie dat ook? bij de 16-45 klinkt het ook een beetje losjes maar niet dusdanig dat ik mij er ongemakelijk bij voel. als ik de sr uitzet hoor je niets meer.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #487 Gepost op: 8 maart 2011, 11:32:59 »
Ik heb die combo ook Jos, maar wat punt 1 aangaat heb ik niet die ervaring. Ik weet wel dat de SR de nodige "herrie" levert, maar dat is voor mij normaal.
Wat punt 2 betreft. Ik gebruik weinig tot nooit Liveview om scherp te stellen, zou ik mischien alleen doen bij macro opnames. Ik weet nog wel dat de AF van de Sigma erg snel is. Zelfs op mijn K7 had ik regelmatig bij sportshoots dat de camera/lens net het verkeerde AF doelwit had gekozen omdat ik de actie volgde en net niet accuraat genoeg was geweest. Ik heb nog niet genoeg real life ervaring met mijn K5 wat dit betreft.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #486 Gepost op: 8 maart 2011, 00:28:04 »
vraagje aan de k5 en sigma 70-200II eigenaren.

1 wanneer ik deze lens op de camera zet en sr aan dan klinkt het net of het hele binnenwerk los ziet als je een beetje beweegt.
  hebben jullie dat ook? bij de 16-45 klinkt het ook een beetje losjes maar niet dusdanig dat ik mij er ongemakelijk bij voel. als ik de sr uitzet hoor je niets meer.

2 met deze lens en liveview kan hij niet scherpstellen. op een makkelijk doelwit om het maar zo te zeggen; een goed belichte lamp op tafel of zelfs de lamp niet. het is net of de hsm te snel gaat en alweer voorbij het scherpe deel is voordat de camera kan zeggen dat het scherp is.

gr Jos

patrick91

• Gast
« Reactie #485 Gepost op: 7 maart 2011, 19:56:50 »
Niet goed gelezen :) Maar het klopt wat je zegt!

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #484 Gepost op: 7 maart 2011, 19:11:59 »
@Eric,
De sensorvlekken was voor mij niet de reden om (weer) over te stappen, heel simpel: die zag ik niet, had ik er niet over gelezen had ik ze waarschijnlijk over 10 jaar nog niet gezien. De AF is voor de reden geweest, ik fotografeer veel binnen (veel is een relatief begrip in deze) en dan zag het er gewoon niet uit, daar heb ik dan 1000 euro voor betaald, eigenlijk onbegrijpelijk, en het komt allemaal goed, maar ik wilde niet wachten.

Ik had het ook over de AF-problemen, niet over de sensorproblemen. Alleen toen jij melding maakte van die AF-problemen speelde het probleem van de sensorvlekken net wat meer. Voor Pentax waarschijnlijk ook want het AF-probleem hebben ze nog niet volledig op ingespeeld terwijl er wel actie ondernomen is op de sensorproblemen.

patrick91

• Gast
« Reactie #483 Gepost op: 7 maart 2011, 18:57:52 »
@Eric,
De sensorvlekken was voor mij niet de reden om (weer) over te stappen, heel simpel: die zag ik niet, had ik er niet over gelezen had ik ze waarschijnlijk over 10 jaar nog niet gezien. De AF is voor de reden geweest, ik fotografeer veel binnen (veel is een relatief begrip in deze) en dan zag het er gewoon niet uit, daar heb ik dan 1000 euro voor betaald, eigenlijk onbegrijpelijk, en het komt allemaal goed, maar ik wilde niet wachten.

@jjw,
Het ligt er een beetje aan in welke winkel je hem gekocht hebt maar bij mij (camera.nl in Barendrecht) is er gewoon uitgebreid getest in de winkel, de 1e 50 foto's was niets mee aan de hand maar omdat ik aangaf dat het vaak echt niet goed was camera nog eens uit en weer aan gezet en toen begonnen de problemen.
Zomaar opsturen doen ze denk ik bij geen enkele winkel en met zal altijd testen.. schrik dan niet als de verkoper zegt dat 10mm binnen de marge valt..

Succes ermee in elk geval!

jjw

• Gast
« Reactie #482 Gepost op: 7 maart 2011, 18:07:47 »
Ik heb een body omgeruild omdat deze afwisselend spot on voor en achter zijn focuspunt pakte. Toch maar even goed checken.

Ja, maar hoe ga ik dit doen als het steeds wisselend is? En hij dus ook best vaak goed lijkt te focussen? Hoe leg ik dit uit bij de winkel? Wordt de camera vervolgens opgestuurd, maken ze daar wat testfoto's die toevallig wel goed zijn?

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #481 Gepost op: 7 maart 2011, 17:56:49 »
Ik heb een body omgeruild omdat deze afwisselend spot on voor en achter zijn focuspunt pakte. Toch maar even goed checken.

En inderdaad niet zo'n handige testfoto met al die hoeken.. ook de tekst voorop het doosje is geinig qua verloop.. maar dat lijkt met mijn ruimtelijk inzicht nog wel te kloppen..

Volgens mij was jij 1 van de eersten die met focusproblemen te maken kreeg, maar toen kreeg het vlekkenprobleem vooral de aandacht. Op zich wel jammer dat je mede daardoor bent uitgeweken naar een ander merk. Pentax heeft toch wat QC-problemen als je het vlekkenprobleem en het huidige AF-probleem in aanschouw neemt. Maar goed andere merken kennen ook hun problemen.

patrick91

• Gast
« Reactie #480 Gepost op: 7 maart 2011, 17:19:54 »

En inderdaad niet zo'n handige testfoto met al die hoeken.. ook de tekst voorop het doosje is geinig qua verloop.. maar dat lijkt met mijn ruimtelijk inzicht nog wel te kloppen..

jjw

• Gast
« Reactie #479 Gepost op: 7 maart 2011, 16:35:24 »
Nou ik heb dit weekend de optocht gedaan met iso160 en f10 met de 14mm/21mm en de K-5 focust gewoon. Zeurkousen :D

Laatst nog even een testje gedaan, want kwam het weer tegen ergens lezend.

Haha, tja bij f/10 is het ook niet zo moeilijk ;). Ik heb net ook nog even wat zitten rommelen bij gewoon daglicht, en zelfs daar zit de focus er nog al is naast. Focus ligt dan juist tever naar achteren. Gefocussed met middelste punt.
Heb een flauw vermoeden dat de focuspunten wat te groot zijn om echt precies te kunnen focussen, al door de zoeker turend het middelste puntje net iets verleggen kan soms namelijk wel helpen. Komt bij dat het ook nog aan de lens kan liggen natuurlijk... Al met al nog niet de moeite om de camera te ruilen wat mij betreft. Ik moet er eerst maar is flink wat meer foto's mee gaan maken om te zien hoeveel last ik er nou echt allemaal van heb. We zeuren inderdaad misschien wel een beetje, aan de andere kant...als ze een camera aanbieden voor 1000+ euro dan moet het ook gewoon foutloos werken.

Wat betreft je voorbeeld foto, die lijkt goed in focus te zijn, maar als je goed kijkt dan zie je dat de focus ligt op de grip van de K5 die op de gebruiksaanwijzing afgebeeld staat. Het PENTAX logo in deze afbeelding is duidelijk niet meer in focus terwijl daar ook ongeveer het focusvlak van het doosje ligt. Dit is misschien ook niet een hele goede testfoto aangezien een en ander onder rare hoeken en afstanden is opgesteld en onduidelijk is waar precies het focuspunt lag.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #478 Gepost op: 7 maart 2011, 15:51:21 »
Nou ik heb dit weekend de optocht gedaan met iso160 en f10 met de 14mm/21mm en de K-5 focust gewoon. Zeurkousen :D

We willen ook tegenwoordig foto's maken bij omstandigheden waarvan je nog maar kortgeleden wist dat dat niet mogelijk was. Bij iso51200 en open diafragma kon de K-5 ook geen focuspunt vinden, dat wist ik in de eerste week al. Wel mooi als het technisch weer verbeterd met de volgende firmware.

Laatst nog even een testje gedaan, want kwam het weer tegen ergens lezend.

Dit is bij EV 2,7
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2011, 15:55:38 door RonHendriks »

jjw

• Gast
« Reactie #477 Gepost op: 7 maart 2011, 15:46:53 »
Als het echt algemeen is, zou iedere camera zo'n afwijking moeten vertonen.

Mijn K-5 heb ik tot nu toe getest onder verschillende lichtzwakke omstandigheden, en ik moet (gelukkig) zeggen dat alle foto's scherp zijn. Misschien heeft het ermee te maken dat ik het AF-hulplicht heb uitgeschakeld?

Dat is dus ook zo, er is tot nu toe nog niemand geweest die echt aan heeft kunnen tonen dat zijn/haar K5 het probleem niet heeft. Het probleem is natuurlijk een stuk minder zichtbaar bij hogere diafragmagetallen. Ik weet niet wat jou lichtsterkste lens is? Bij een 1.7 zou je het duidelijk moeten kunnen zien. Als jij er gewoon mee kan werken is het prima natuurlijk.

Met het hulplicht kan het niets te maken hebben, het gaat juist om het (mis)focussen bij voldoende 'tungsten' licht. Het hulplicht gaat aan als er echt te weinig licht is, ik heb geen idee of hier ook een afwijking in zit, ik kan me zelfs voorstellen dat er geen afwijking is bij gebruik van het hulplicht.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #476 Gepost op: 7 maart 2011, 10:27:24 »
Citaat
Hoe zit het dan met de 645D?
Over de 645D heb ik wat dit probleem betreft tot nu toe niks gelezen op het grote Pentax forum.
De 645D is natuurlijk geen high ISO monster (100-1600?) en ik denk dat die niet veel wordt gebruikt voor fotografie bij zo weinig licht.
Kans is dus klein dat er iemand tegen aan loopt. Er zijn natuurlijk ook veel minder 645D eigenaars.  ;D

grtz, Andre

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #475 Gepost op: 6 maart 2011, 20:30:07 »
Ter volledigheid; hetzelfde euvel treft ook de K-r. Zowel de K5 als de K-r delen vrijwel hetzelfde AFsysteem. (Safox IX/Safox IX+)

Op mij maakt de ganse AF-affaire een onduidelijke indruk. Front- en backfocusproblemen komen voor bij een kleine minderheid camera's van alle merken en types. Als het echt algemeen is, zou iedere camera zo'n afwijking moeten vertonen. Mijn K-5 heb ik tot nu toe getest onder verschillende lichtzwakke omstandigheden, en ik moet (gelukkig) zeggen dat alle foto's scherp zijn. Misschien heeft het ermee te maken dat ik het AF-hulplicht heb uitgeschakeld? Dat blijft bij mij in ieder geval een vaste instelling : ik vind zo'n hulplicht gewoon storend.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #474 Gepost op: 6 maart 2011, 19:55:03 »
Ter volledigheid; hetzelfde euvel treft ook de K-r. Zowel de K5 als de K-r delen vrijwel hetzelfde AFsysteem. (Safox IX/Safox IX+)
Hoe zit het dan met de 645D?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #473 Gepost op: 5 maart 2011, 17:32:01 »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #472 Gepost op: 5 maart 2011, 13:56:18 »
Het gaat om K5 AF problemen bij weinig licht (< 4EV) en dan ook nog eens kunstlicht. Op het grote Pentax forum is er de nodige info te vinden, bijv hier
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5-forum/128562-relevant-news-re-malfunctioning-auto-focus-under-artificial-light.html
Onder normale licht omstandigheden speelt het niet.

grtz, Andre