Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127759 keer)

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #371 Gepost op: 15 december 2010, 15:58:22 »
Dat lijkt me zéér voor de handliggend.
Ruurd,
Van alle leden moet juist JIJ toch weten... dat alles wat voor de hand ligt niet direct logisch is. :D

Gr. Don

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #371 Gepost op: 15 december 2010, 15:58:22 »

asplx

• Gast
« Reactie #370 Gepost op: 15 december 2010, 15:34:10 »
Het wordt dus onderzocht.
Dat lijkt me zéér voor de handliggend.

groeten,
Ruurd

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #369 Gepost op: 15 december 2010, 15:18:00 »
't Zou me verbazen als ze bij Pentax de sensorvlekken niet in een vroeg stadium vastgesteld zouden hebben.
Volgens mij rekenen ze er gewoon op dat meer dan de helft van de K-5 bezitters de lichte verontreiniging van de sensor niet eens opmerkt of vindt dat het niet ernstig genoeg is om de camera te laten herstellen of vervangen. Dat betekent zoveel $$$ minder verlies.
Hierop aansluitend:

http://www.amateurphotographer.co.uk/news/Pentax_investigates_K5_DSLR_sensor_contamination_news_304445.html

Serpiente

• Gast
« Reactie #368 Gepost op: 15 december 2010, 13:49:59 »
't Zou me verbazen als ze bij Pentax de sensorvlekken niet in een vroeg stadium vastgesteld zouden hebben.
Volgens mij rekenen ze er gewoon op dat meer dan de helft van de K-5 bezitters de lichte verontreiniging van de sensor niet eens opmerkt of vindt dat het niet ernstig genoeg is om de camera te laten herstellen of vervangen. Dat betekent zoveel $$$ minder verlies.
Daar heb je een punt. Het was duurder geweest als ze meteen alles hadden vervangen en de K5 had meteen een grote vertraging gehad (dan stonden ze al helemaal op achterstand). Nu merkt de helft het niet of maakt het niet veel uit. De andere helft vervangen ze gewoon zonder problemen (en tonen dat ze goede service verlenen).

Ik zie dat Cameraland ook weer K5 op voorraad heeft. Ook de kit met de 18-135. Dat heeft even geduurd. Daarnaast valt het me op dat ze de laatste tijd weinig Pentax  objectieven op voorraad hebben. Cameranu ook trouwens. De kitlenzen, DA* 55, DA* 200 en DA* 60-250 zijn wel goed verkrijgbaar, maar andere DA*s zijn nogal slecht op voorraad bij alle winkels. 

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #367 Gepost op: 15 december 2010, 13:15:21 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #366 Gepost op: 14 december 2010, 13:49:29 »
Citaat
Ten 3e: de fout is in een vroeg stadium bij Pentax ontdekt, maar toen lagen de camera's al wel in de winkel.
Als Pentax Europa eerst nog test of al de nu uit te leveren K5's probleem vrij zijn, dan duidt dat er volgens mij op dat Pentax er niet al te vroeg bij was. Probleem is zover ik nu kan volgen ontdekt door eindgebruikers en niet door Pentax.
Mogelijk heeft Pentax wel zeer snel ontdekt in welk stadium van het productie proces het probleem is opgetreden en daar hopelijk afdoende maatregelen tegenover heeft gesteld in het proces en in de QC.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Serpiente

• Gast
« Reactie #365 Gepost op: 14 december 2010, 13:13:16 »
Op het grote Pentaxforum is een topic waarin worddt uitgelegd dat het vlekjes probleem zit in een afdekglas voor de sensor. Zie hier:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5-forum/125751-updated-sensor-stain-report.html
Probleem wordt dus niet veroorzaakt door gebruik van video of zo en wordt ook niet beter/slechter met de tijd. Je hebt het of je hebt het niet.
Als ik die kikkerdril foto's zie dan lijkt het wel of het wordt veroorzaakt doordat er mini luchtbelletjes in het glas zitten.

grtz, Andre
Ik denk ook aan luchtbelletjes. Dat kan in het glas zitten, maar dan zou dat bij de fabrikant van het glas al ontdekt moeten zijn. Ook kan het bij het plakken van dat afdekglas op de sensor gebeurd kunnen zijn. Als daar een lijm of vloeistof voor nodig is kunnen daar ook luchtbelletjes ontstaan.

Je kan veel zeggen, maar ze hebben het niet in een vroeg stadium ontdekt. Tenzij je één maand na de release nog van vroeg kan spreken. 

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #364 Gepost op: 14 december 2010, 12:02:23 »
Op het grote Pentaxforum is een topic waarin worddt uitgelegd dat het vlekjes probleem zit in een afdekglas voor de sensor. Zie hier:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5-forum/125751-updated-sensor-stain-report.html
Probleem wordt dus niet veroorzaakt door gebruik van video of zo en wordt ook niet beter/slechter met de tijd. Je hebt het of je hebt het niet.
Als ik die kikkerdril foto's zie dan lijkt het wel of het wordt veroorzaakt doordat er mini luchtbelletjes in het glas zitten.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #363 Gepost op: 14 december 2010, 07:48:27 »
Ten 3e: de fout is in een vroeg stadium bij Pentax ontdekt,
Huh!?  ??? QC...

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #362 Gepost op: 13 december 2010, 23:53:58 »
Ten 1e: de omruil gaat via Pentax Europa, die neemt de camera's terug van de importeurs, en die van de winkels.
Ten 2e: de voorraad in Europa is centraal getest, en van de 1e batch camera's heeft een fors deel de fout; het schijnt dat de serienummers boven 39xxxxx er geen last van hebben;
Ten 3e: de fout is in een vroeg stadium bij Pentax ontdekt, maar toen lagen de camera's al wel in de winkel.

Dus winkeliers kunnen rustig direct omruilen als ze flink voorraad hebben, maar de meesten hebben dat niet, en willen toch kunnen blijven verkopen na eerst de eigen exemplaren getest hebben, dus wel begrijpelijk............

hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #361 Gepost op: 13 december 2010, 22:53:44 »
En het DR is voor mij niet reden genoeg om over te stappen.
Wel komt er komend jaar de Da* 55! Dus toch nog iets  :D.
Ik ben afgelopen zaterdag op stap geweest met de combinatie K-5 en DA*55 en ik moet zeggen dat is toch wel een heerlijke combi. De lens had ik eerder op de dag/avond gecalibreerd met de lenscalibratieset. Gestoken scherp is er helemaal mee mogelijk. Zie Ons Dorp Live in evenementen.

Het DR is wat lastiger, want ik heb nog niet echt daar een goede test voor gedaan of situatie tegen gekomen. Dat die beter is dan de K-7 staat als een paal boven water. Iso 6400 op de K-5 moet te vergelijken zijn met iso 1250 op de K-7, waar ik het liefste niet boven ging. Voor het echte voordeel moet je uiteraard werken op iso 80.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #360 Gepost op: 13 december 2010, 22:47:08 »
Ik kan alleen maar spreken voor de kleinere winkeliers waar Fotobooms er één van is.
Stel we zouden een zooi Pentax inenen verkopen dan tikt het erg aan.

haha, want wij zijn wel lekker baanbrekend groot  :D
Wij hebben niet eens een webshop  ;)

Maar moet toch redelijk te ondervangen zijn door goede voorraadmanagment? Niet meer op voorraad dan je voor kan schieten.
En mocht de nood hoog worden, betalingsvoorstellen regelen: Dat de beuk het gelijk op de leveringsfactuur verrekend van de vorige sale.

Offline acinony

• Pentaxian
  • **
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
« Reactie #359 Gepost op: 13 december 2010, 22:44:16 »
Ik kan alleen maar spreken voor de kleinere winkeliers waar Fotobooms er één van is.
Stel we zouden een zooi Pentax inenen verkopen dan tikt het erg aan.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het leuk maar begrijp de eigenaren ook wel.
Er zijn een hoop winkels die pentax niet eens verkopen en dit soort deals helpen daar niet mee.  ;)

Daarentegen als iedereen aan de pentax gaat kunnen ze er niet meer omheen. ;D

Iemand zei ooit eens iets zoals:
"Elk nadeel heeft ze voordeel - Maar elk voordeel heeft ook zijn nadeel"

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #358 Gepost op: 13 december 2010, 22:33:39 »
Dus als jij de K-5 niet koopt dan zakt de Pentax verkoop helemaal in. :D Dat verplicht je toch wel ;D In ieder geval is die K-5 zijn geld meer dan waard en echt een heel stuk beter dan de K-7.

Dat ik hoge Iso's gebruik is maar een enkele keer. En het DR is voor mij niet reden genoeg om over te stappen.
Wel komt er komend jaar de Da* 55! Dus toch nog iets  :D.
En misschien ergens een 645D, als de staatsloterij meewerkt!  :D

RonHendriks

• Gast
« Reactie #357 Gepost op: 13 december 2010, 22:30:34 »
K5 is leuk met erg goede verkoop argumenten. Maar ik moet toegeven dat we van de K7 er maar één hebben verkocht: Aan mij!
Dus als jij de K-5 niet koopt dan zakt de Pentax verkoop helemaal in. :D Dat verplicht je toch wel ;D In ieder geval is die K-5 zijn geld meer dan waard en echt een heel stuk beter dan de K-7.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #356 Gepost op: 13 december 2010, 22:27:15 »
en loopt de verkoop nu op, want ik moet zeggen dat ik er bijna nergens iets van zie? Wat vind jij van de K-5?

We hebben net de acties besproken en advertentie is in de maak, dus er loopt nog niets op  :D

K5 is leuk met erg goede verkoop argumenten. Maar ik moet toegeven dat we van de K7 er maar één hebben verkocht: Aan mij!
Dus de K5 zal ook wel niet op voorraad komen.
De korte tijd dat ik hem heb kunnen testen was het leuk, maar kon weinig verandering zien tov de K7.
Maar ik kon hem ook niet op de PC krijgen nog (preproductie modellen).
Dus ik wacht eerder jullie verhalen af  :D

RonHendriks

• Gast
« Reactie #355 Gepost op: 13 december 2010, 22:24:19 »
De verkoop van spiegelreflex van Pentax liep wat terug en dit kan weer extra inpuls geven.
en loopt de verkoop nu op, want ik moet zeggen dat ik er bijna nergens iets van zie? Wat vind jij van de K-5?

Buksbeest

• Gast
« Reactie #354 Gepost op: 13 december 2010, 22:20:52 »
Maar die winkeliers zullen toch ook wel blij zijn met een beetje extra omzet!?
Kom op jongens! Waar is het gevoel van: de klant op de eerste plaats?

Dat voorschieten is misschien niet leuk maar kom op zeg, je verkoopt camera's!!!  :clap2:

Nou ik sprong idd een gat in de lucht toen ik het hoorde!
De verkoop van spiegelreflex van Pentax liep wat terug en dit kan weer extra inpuls geven.
En het geld van de Beuk krijg je sws wel, hoeft de winkelier zich niet druk om te maken. (Doen we dus ook niet)

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #353 Gepost op: 13 december 2010, 22:14:53 »
Om diezelfde reden zijn ze ook niet zo blij met die cashback regeling.
Want eigenlijk schieten de winkeliers het geld nu voor.

Dus wat krijg je: nog meer winkeliers die minder blij zijn met pentax.
( wel leuk voor de klant, want normaliter schiet die het voor.)
Maar die winkeliers zullen toch ook wel blij zijn met een beetje extra omzet!?
Kom op jongens! Waar is het gevoel van: de klant op de eerste plaats?

Dat voorschieten is misschien niet leuk maar kom op zeg, je verkoopt camera's!!!  :clap2:

Offline acinony

• Pentaxian
  • **
« Reactie #352 Gepost op: 13 december 2010, 21:52:40 »
Werken ze bij Pentax/de Beukelaar naar een situatie toe waarbij mensen 'gewoon' direct in de winkel de camera kunnen ruilen? Want dan ben je direct uit de brand.
Ik zou als K-5 bezitter (ben ik nog niet, maar blijf hopen/onderhandelen) dit toch wel de mooiste oplossing vinden.

Ze kunnen het eigenlijk niet maken dat mensen zo lang zonder camera laten zitten. Alhoewel de service wel OK is.

Dit is niet iets waar de Beuk wat mee kan, dit is iets van de winkelier.
Je hebt als je een camera omruilt extra voorraad nodig - en extra voorraad is extra geld wat vast zit.

Om diezelfde reden zijn ze ook niet zo blij met die cashback regeling.
Want eigenlijk schieten de winkeliers het geld nu voor.

Dus wat krijg je: nog meer winkeliers die minder blij zijn met pentax.
( wel leuk voor de klant, want normaliter schiet die het voor.)

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline danny2001

• Senior Member
  • **
  • I love it !
    • Dannybarake.nl
« Reactie #351 Gepost op: 13 december 2010, 21:46:36 »
Oei, ben ik even blij dat ik mijn K-5 nog niet heb aangeschaft. Ik blijf nog wel even wachten tot dat dit euvel opgelost is, in welk vorm dan ook.

Ik blijf dit volgen...

Pentax AF540 FGZ|Sigma EX 24-70mm F2.8|EX 70-200mm II F2.8 HSM|DC 18-200F3.5-6

RonHendriks

• Gast
« Reactie #350 Gepost op: 13 december 2010, 21:29:25 »
Werken ze bij Pentax/de Beukelaar naar een situatie toe waarbij mensen 'gewoon' direct in de winkel de camera kunnen ruilen? Want dan ben je direct uit de brand.
Ik zou als K-5 bezitter (ben ik nog niet, maar blijf hopen/onderhandelen) dit toch wel de mooiste oplossing vinden.

Ze kunnen het eigenlijk niet maken dat mensen zo lang zonder camera laten zitten. Alhoewel de service wel OK is.

Kan natuurlijk zomaar zijn dat de nu geleverde camera's, mits geen oude voorraad, stippelvrij is. Testen in de winkel bij aankoop.

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #349 Gepost op: 13 december 2010, 21:26:37 »
Voor de mensen die niet zonder kunnen en/of het bijna niet zien zou ik willen zeggen:
Speel lekker met de camera en let niet op de clicks, ruil hem op een wat later stadium (red. na de kerstdagen) in voor een nieuwe met schone lei.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #348 Gepost op: 13 december 2010, 19:54:01 »
Wat hebbie trouwens een "spooky" avatar...  ??? :D
ja leuk is die, ik ben in personen/portretten de vreemde man. Gemaakt afgelopen week op bezoek bij Fré.

Offline acinony

• Pentaxian
  • **
« Reactie #347 Gepost op: 13 december 2010, 19:16:51 »
Dat vind ik nog eens een goed voorstel. De shuttercount wordt straks gewoon weer op 0 gezet in de fabriek. De mijn heeft al een paar klikjes gemaakt. :D
Ik verwacht niet anders van jou Ron...  :P

Wat hebbie trouwens een "spooky" avatar...  ??? :D