Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127827 keer)

RonHendriks

• Gast
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #321 Gepost op: 11 december 2010, 21:34:44 »
Bij de lens (DA16-50) werkt de SDM niet en dat is ook een bekend probleem. Maar op de K5 kan ik ook niet met de schroef werken, op de K10D kon ik dat wel met de oude firmware.

een bekend probleem inderdaad. Het afplakken van de contacten zou je niet geholpen hebben, omdat de camera weet dat het een sdm-lens is en zijn schroef uitschakelt. Helaas is de schroef niet apart aan te sturen in het menu.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #321 Gepost op: 11 december 2010, 21:34:44 »

kdj4

• Gast
« Reactie #320 Gepost op: 11 december 2010, 20:50:13 »
Ik weet helaas niet hoe ik een afbeelding moet toevoegen om de " vlekken foto" te laten zien.

Wim, hier de uitleg over het plaatsen van foto's op het forum.
Kom je er niet uit dan hoor ik het wel.

http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=11437.0

Gr Kees.

Offline wim jansen

• Newbie
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
« Reactie #319 Gepost op: 11 december 2010, 20:36:04 »
Dat kan ik nu niet meer proberen, de lens is al naar Beukelaar onderweg.
(K10D ex) K5, DA16-50, 55-300, smc M50 1.7, smc m 200 f4,smc (k) 3:5 135  Metz 48 AF1, statief bilora 1120, Vivitar MC TC 2x, olympus C 740uz.

Serpiente

• Gast
« Reactie #318 Gepost op: 11 december 2010, 20:12:56 »
Bij de lens (DA16-50) werkt de SDM niet en dat is ook een bekend probleem. Maar op de K5 kan ik ook niet met de schroef werken, op de K10D kon ik dat wel met de oude firmware.
SDM contacten afplakken?

Offline wim jansen

• Newbie
  • Pentax rules!
« Reactie #317 Gepost op: 11 december 2010, 18:53:42 »
(K10D ex) K5, DA16-50, 55-300, smc M50 1.7, smc m 200 f4,smc (k) 3:5 135  Metz 48 AF1, statief bilora 1120, Vivitar MC TC 2x, olympus C 740uz.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #316 Gepost op: 11 december 2010, 18:48:09 »
 :'(
hoeft ook niet, de vlekken zijn nu wel bekend ,en bij Pentax werken ze aan de oplossing.
Waarschijnlijk is de zogenaamde Cleanroom (stofvrijeruimte) waar aan de Sensors wordt gewerkt toch helemaal niet zo clean geweest.
Ik denk dat de persoon die daar voor verantwoordelijk was, niet meer daar werkt.
We blijven positief,want er wordt met man en macht aan gewerkt.
 ;-)

grt, JohnnieS

RonHendriks

• Gast
« Reactie #315 Gepost op: 11 december 2010, 18:43:14 »
Nu nog even wachten op de DA 16-50 die ter reparatie is aangeboden bij Pentax.

Mooi dat je nu geholpen bent met een goede K-5. Wat is er met je lens aan de hand?

Offline wim jansen

• Newbie
  • Pentax rules!
« Reactie #314 Gepost op: 11 december 2010, 18:16:10 »
Ik heb 2 weken geleden mijn K5 gekocht bij ..in rotterdam. Door dit forum werd ik geattendeerd op de vlekkenproblemen. Meteen een test gedaan en bij mij zaten er drie ongeveer in het midden van het beeld. Zonder te vergroten kon je ze al zien op een witte/lichte ondergrond, maar pas vanaf f11. (getest met M50 1.7 en flits). Vandaag teruggegaan naar mijn dealer en die heeft meteen met mij meegekeken. Hij dacht eerst ook dat het stof was maar kwam na testen ook tot de conclusie dat dit niet goed was. Prima service, meteen een nieuw exemplaar meegekregen! Thuis natuurlijk nog even extra getest en er is volgens mij niets onregelmatigs meer te zien. (hoewel ik geen expert ben). Nu nog even wachten op de DA 16-50 die ter reparatie is aangeboden bij Pentax. Eerste ervaringen beeldmatig zijn voor mij positief, ik had hiervoor de K10D. Hij is ook lekker snel en hij heeft minder moeite met mijn (oude) handmatige lensjes. Hoop dat hiermee de problemen over zijn. Ik weet helaas niet hoe ik een afbeelding moet toevoegen om de " vlekken foto" te laten zien.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #313 Gepost op: 11 december 2010, 17:24:23 »
Ik heb Beukelaar maar eens gemaild over het vlekkenprobleem, aangezien ik nergens iets officieels erover kon vinden.
Zal het antwoord wel posten.

Jouw vlekken zijn wel érg! Dat is wel heel erg balen man! Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. En je hebt er toch een bult geld voor uitgegeven! Een slecht begin, maar dat hoeft geen probleem te worden als ze het goed oplossen. Doet me denken aan de Baby-Benz: is toch allemaal nog best goed gekomen. Maar een slecht begin is het wel.

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #312 Gepost op: 11 december 2010, 12:04:12 »
Ik heb Beukelaar maar eens gemaild over het vlekkenprobleem, aangezien ik nergens iets officieels erover kon vinden.
Zal het antwoord wel posten.
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

asplx

• Gast
« Reactie #311 Gepost op: 10 december 2010, 21:52:44 »
:drinks:

Uitstekend, Robert.

groeten,
Ruurd

Offline adelaar

• Senior Member
  • **
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
« Reactie #310 Gepost op: 10 december 2010, 21:46:44 »
Ruurd, wat je zegt klopt helemaal. Daar is geen speld tussen te krijgen.

Als ik mijn nieuwe K5 op mag gaan halen dan is hij zowel door de importeur als de fotozaak gecheckt. Dan ga ik er vanuit dat het toestel goed is.

Ga dan zelf niet meer testen maar meteen fotograferen. Want dat is toch waar het om moet draaien. Dan zal ik mijn resultaten eens op het forum gaan plaatsen.

Afgesproken?  ;D :D ;D :) ;D

Groetjes,

Robert
www.vanheumenfotografie.nl   

Fuji x100t + Fuji X-T10 met de 18mm-27mm en 35mm objectieven.

asplx

• Gast
« Reactie #309 Gepost op: 10 december 2010, 21:34:08 »
Ook dát is terecht.

Gezien ook het feit, dat Pentax de camera's omruilt, wordt er serieus aan het probleem gewerkt.
En als de winkelier hier goed op inspeelt, is het weliswaar vervelend, maar het is niet het einde van de wereld.

Maar de camera's die ik kocht om te vérkopen, waren mijn winkelvoorraad en niet mijn gebruiks-camera's.
Ik koop een camera om mee te fotograferen en dan denk ik er niet over, hoe die mogelijk zal zijn als die aan het eind is.
Een camera is mijn gereedschap, mijn verlengstuk.
Die moet zo lang mogelijk meegaan en dus onderhouden worden  enz.

Tot nu toe heb ik pas van één camera gezegd: Die heb ik geen 3 jaar: Mijn huidige K10D.

groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 10 december 2010, 21:38:06 door asplx »

Offline adelaar

• Senior Member
  • **
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
« Reactie #308 Gepost op: 10 december 2010, 21:12:53 »
Ik ben het op zekere hoogte wel eens met Cedera en Ruurd. Natuurlijk moeten we ons bezig gaan houden met het bepalen van de compositie en dan klikken.

Maar toen ik de K5 had besteld, las ik een dag later over het vlekkenprobleem. Dan wordt ik automatisch nieuwsgierig en ga de berichten op allerlei fora's lezen. Dan krijg ik voor een toestel waar ik 1100 Euro's (ruim 2200 harde Nederlandse guldens) voor moet betalen, een ongemakkelijk gevoel. Natuurlijk zijn er veel gevallen die ik voorbij heb zien komen zwaar overtrokken. Maar bij sommige camera's was het gewoon goed te zien. En ik heb geen zin in een camera met de wetenschap dat de sensor (niet door stof) niet helemaal in orde is. Want als ik het toestel over een paar jaar verkoop wil ik niet het geneuzel horen, "heeft de camera het bekende sensor-probleem?"

De fotozaak waar ik de K5 had besteld, heeft deze eerst getest en waren de vlekken vanaf f16 waar neembaar.

Gezien de importeur toch alle besmette toestellen vervangt, geeft aan dat er wel degelijk sprake van een productiefout is.

En er is niks mis mee om potentiele kopers op dit probleem te wijzen. Het gaat toch, zoals ik al reeds vermeldde om een behoorlijke aanschafprijs. Dan verwacht ik in eerste instantie een probleemloos toestel.

Groetjes,

Robert

www.vanheumenfotografie.nl   

Fuji x100t + Fuji X-T10 met de 18mm-27mm en 35mm objectieven.

Offline acinony

• Pentaxian
  • **
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
« Reactie #307 Gepost op: 10 december 2010, 20:32:18 »
Ook ik twijfel maar denk dat ik de drukte afwacht en in het nieuwe jaar mijne laat omruilen - al is het alleen weer voor een schone lei qua kliks.  ;D

Er is geen zicht op hoe lang het allemaal gaat duren aangezien de beuk ze ook weer doorstuurt.
Erg zonde.

Ik hou me vast aan het feit dat bv. nikon ook een keer zo'n euvel heeft gehad - alleen wat sneller oploste.

Misschien dat er snel toch iets bekent is welke serienummers er last van hebben o.i.d. maar voor nu is er geen pijl op te trekken.
Elke K-5 checken voordat je hem verkoopt schiet ook niet op.

De meeste retailers waren al niet zo te spreken over pentax, dat helpt niet door dit euvel én door een cashback in de winkel.
( wel leuk voor de consument, maar de winkelier schiet het als het ware voor - en dat vinden ze ook niet leuk natuurlijk.)  ;)

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

patrick91

• Gast
« Reactie #306 Gepost op: 10 december 2010, 20:16:10 »
Had ook wel eens bestellingen eerder binnen, nu is het van alles wat, misschien dat het daarom wat langer duurt allemaal!
Moet nog even geld overboeken naar mijn paypal, staat niet meer genoeg op. Maar het komt goed!

RonHendriks

• Gast
« Reactie #305 Gepost op: 10 december 2010, 20:14:12 »
Zit nog op een pakkie te wachten van dealextreme.. al 2 keer verzendnummer doorgekregen.. ga het zo even regelen in elk geval, hebben we dat gehad.

ja dat kan soms lang duren, tot wel 6 weken, hoewel ik eens een accu na een ruime week binnen had.

patrick91

• Gast
« Reactie #304 Gepost op: 10 december 2010, 20:12:36 »
Zit nog op een pakkie te wachten van dealextreme.. al 2 keer verzendnummer doorgekregen.. ga het zo even regelen in elk geval, hebben we dat gehad.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #303 Gepost op: 10 december 2010, 20:10:21 »
Net een test gedaan op f22.. ik heb het ook maar niet zoveel als Jochem in elk geval. Zag ook haartje op de sensor maar de accu is te leeg om te reinigen.. opladen dus maar (en ik ga extra accu kopen, tips 3rd party welkom)
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29921
bestel er ook twee voor mij, hebben we wat te ruilen #blauweeneloops

patrick91

• Gast
« Reactie #302 Gepost op: 10 december 2010, 20:03:32 »
Net een test gedaan op f22.. ik heb het ook maar niet zoveel als Jochem in elk geval. Zag ook haartje op de sensor maar de accu is te leeg om te reinigen.. opladen dus maar (en ik ga extra accu kopen, tips 3rd party welkom)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #301 Gepost op: 10 december 2010, 19:48:37 »
Jochem, jij hebt wel een hele mooie, daar zou je nog wel eens een fotoprijs mee kunnen winnen.

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #300 Gepost op: 10 december 2010, 19:27:38 »

met de 70 210   op F 36 ook terug ermee? bij deze F is het het best te zien ervoor wordt het steeds vager
Jochem.
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

patrick91

• Gast
« Reactie #299 Gepost op: 10 december 2010, 19:05:32 »
Is ook wel zo natuurlijk :) *eerste indruk krijg je nooit meer weggepoetst* haha
Maar dan gaat het me om de koper van mijn body..die moet ook gewoon verder kunnen ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #298 Gepost op: 10 december 2010, 19:01:55 »
. . . . . .  ik maak me meer zorgen over de gevolgen van de aanwezigheid, gaat het over een paar jaar mis . . . . . . .

Wel grappig juist van jouw te lezen. Je reputatie zegt me dat je dan deze K-5 al lang niet meer hebt.

patrick91

• Gast
« Reactie #297 Gepost op: 10 december 2010, 18:57:48 »
Ik maak me geen zorgen over mijn K5 qua zichtbaar zijn van de vlekjes, ik maak me meer zorgen over de gevolgen van de aanwezigheid, gaat het over een paar jaar mis met het oppervlak van de sensor vanwege deze "technische fout" ik kan dat niet voorspellen, Ik gebruik nooit of slechts zeer zelden die waardes en zover inzoomen doe ik al helemaal niet maar een beetje zorgwekkend is het wel..