Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127763 keer)

Offline Mieg

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
    • http://www.miegz.com
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #296 Gepost op: 10 december 2010, 18:13:52 »
@ Serpiente, bij mijn K5 is het zo minimaal, en het zal nooit erger worden, ik kan hier goed mee leven.

Mieg
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #296 Gepost op: 10 december 2010, 18:13:52 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #295 Gepost op: 10 december 2010, 18:06:50 »
F16 kan wel een leuk effect geven bij het fotograferen tegen de zon in. Dat heb ik ook in mijn serie "Witte duinen en wit strand.." gedaan bij foto 4. Je krijgt dan zonnestralen. Met een knappe prime kan het wel. Op die foto had je het waarschijnlijk kunnen zien. Een paar van die stofjes/druppeltjes/belletjes kan je wegwerken, maar ik heb ook voorbeelden gezien van een heel kikkerdril aan die dingen. Dat vind ik iets te veel werk wanneer je een hele serie maakt. Ik gebruik dat diafragma niet heel erg veel, maar het komt zeker voor dat ik het gebruik. Ik wil geen fabrieksfouten zien in een camera van ruim €1000 waar je 3 á 4 jaar mee doet. 

RonHendriks

• Gast
« Reactie #294 Gepost op: 10 december 2010, 17:50:01 »
Mijn K5 gaat dus niet terug naar de importeur, dit 'vuiltje' is zo miniem, alleen al het idee dat iemand foto's maakt van een wit blad...spannend...
ja en op andere dagen kan een foto van een licht blauw blad je leven kleur geven #onzin

By the way ik introduceer nu dus hetr gebruik van hashtags op dit forum (of eigenlijk al voor de tweede keer)

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
« Reactie #293 Gepost op: 10 december 2010, 17:46:56 »

Ik heb bedacht dat ik mijn K-5 pas terugstuur als mijn tweede body binnen is.

Zou Pentax niet uit zijn eigen reageren en een terugroepactie doen op de toestellen binnen een range die de anomalie zouden hebben?

Ik ben er praktisch zeker van dat die van mij het ook zal hebben, maar voor het ogenblik heb ik nog niets negatiefs gezien aan mijn beelden.

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Offline Mieg

• Pentaxian
  • **
    • http://www.miegz.com
« Reactie #292 Gepost op: 10 december 2010, 17:45:35 »
Ook mijn K5 getest, en jahoor hetzelfde 'probleem' maar is pas zichtbaar bij diafragma 16, gebruik ik zelden of nooit, en is binnen een halve seconde weggehaald door Lightroom, Photoshop, Aperture enz.

Een stofje op de sensor is moeilijker te retoucheren...

Mijn K5 gaat dus niet terug naar de importeur, dit 'vuiltje' is zo miniem, alleen al het idee dat iemand foto's maakt van een wit blad...spannend...

Mieg
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

RonHendriks

• Gast
« Reactie #291 Gepost op: 10 december 2010, 17:41:47 »
Het lijkt me zelfs software-matig een vrij simpele aanpassing:

In het menu zou je kunnen opnemen, of het hulplicht aan moet bij handmatig scherpstellen als de ontspanknop half wordt ingedrukt.
In dat geval kan de AF-motor worden uitgeschakeld. Een Ja-en dus-nee-functie.  :)

Ruurd
of als je een shakkie wil draaien in een donkere koede nacht, handig zo'n lampje. Natuurlijk zou er meer mee kunnen (als lamp voor ingebouwde projector bv), maar het vreet ook de accu leeg.

Ik heb bedacht dat ik mijn K-5 pas terugstuur als mijn tweede body binnen is.

asplx

• Gast
« Reactie #290 Gepost op: 10 december 2010, 17:31:41 »
Wie nu denkt, dan andere merken geen fouten in hun camera's hebben, moet met dit weer niet naar de kermis gaan.
Dan kom je ook letterlijk van een kouwe kermis thuis.
Ik vind dit erg kort door de bocht.
Er is een tijd geweest, dat Canon alleen maar niet uitonwikkelde producten op de markt zette.

Maar ja, als je na één fout je hele oufit wil gaan veranderen, moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten.
En wat doe je dan, als er bij het volgende merk een fout ingebakken zit?
Weer overstappen?

OK, kost niets extra's, hoor. Ahummm  :o

Natuurlijk, het is vervelend.
Akkoord.
Je krijgt helemaal gelijk.
Je krijgt  h e l e m a a l  gelijk

Maar als het nou om een fout gaat, die een blinde met zijn ogen dicht ziet, dan geef ik je gelijk.
Maar je moet nota bene de camera bijna forceren om de fout zichtbaar te maken.
Ok, ga je gang.

Hoe vaak gebruik je f/22 ?
Toepassing van diafragma 16 en 22 geeft meer onscherpte door interferentie in de kleuren.
Dus een bewust tewerkgaande fotograaf kiest voor een kortere sluitertijd, een lagere ISO-instelling of wat dan voor oplossing ook.
Maar dan ga je om een fout te kunnen ontdekken je diafragma helemaal tot het uiterste knijpen, alleen maar om die fout te kunnen zien.
Om een fout te kunnen zien, die je bij een normale diafragmawaarde niet ziet.

Mijn god, waar ben je dan mee bezig.
zoals gezegd: Van mij mag je.

Maar om dan zo te reageren vind ik toch wat kinderachtig aan doen.
Is je huidige camera dan ook niet goed geweest?
Er wordt blijkens de berichtgeving hard aan de oplossing gewerkt.
Moet die nieuwe camera gisteren werken?
Eergisteren?
Vorige week?
Dan had je misschien nog beter Polaroid-foto's kunnen maken...

Dit valt voor mij eigenlijk een beetje, - nou ja: hoe zo een beetje - in de categorie: AWTZ.

sterkte,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 10 december 2010, 17:47:20 door asplx »

Serpiente

• Gast
« Reactie #289 Gepost op: 10 december 2010, 15:13:57 »
vandaag met mijn pentax k-5 op M lens: pentax: M 100 mm 2.8 in raw een paar pic's genomen van een wit blad printpapier.
bij f11 niets gezien bij f22 wel.
pentax k-5 gaat terug naar de winkel.
bye bye pentax?
Nouja.. ik denk dat ze voorlopig nieuwe Pentaxians een beetje kunnen vergeten totdat het is opgelost. De mensen die al jaren trouw zijn raken ze niet zo snel kwijt aangezien alle camera's wel iets hebben bij de release. Ik heb wel het vermoeden dat ze een beetje gerusht hebben. Dit hadden ze met een goede controle kunnen waarnemen (als je het al met een loep kunt waarnemen).

Offline egbert

• Pentaxian
  • **
  • Pentax waarheen :(
« Reactie #288 Gepost op: 10 december 2010, 15:04:41 »
een klein aandachts puntje voor de k-5 eigenaren?

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=37092371

het gaat om stof/vuil tussen de sensor en de aa filter

het zou gaan om een eerste serie dus of wij hier in europa nog last van zullen hebben denk ik zelf van niet maar ff checke kan geen kwaad toch?

gr Jos
vandaag met mijn pentax k-5 op M lens: pentax: M 100 mm 2.8 in raw een paar pic's genomen van een wit blad printpapier.
bij f11 niets gezien bij f22 wel.
pentax k-5 gaat terug naar de winkel.
bye bye pentax?
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

asplx

• Gast
« Reactie #287 Gepost op: 10 december 2010, 10:29:12 »
Hans, we zijn het er over eens, dat we het er over eens zijn... :drinks:

Ik verwacht van niemand, dat hij of zij rekening gaat houden met wat vervelende pixeltjes van de sensor in de compositie van de foto. Net zo min als ik verwacht, dat smerige lenzen als compositie-element gaan worden toegepast.
Wel een leuke wedstrijd natuurlijk :D: Raad de fouto...

Ik heb op de monitor echt zitten zoeken naar de sensor-fout en pas na het uitvergroten en omcirkelen zag ik het.

Nogmaals: Het MAG niet, zeker niet in deze camera-klasse.
Maar in de MEESTE foto's zul je het niet waarnemen.

Groeten,
Ruurd

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #286 Gepost op: 10 december 2010, 04:26:07 »
@Ruurd,

Ook met jou ben ik het weer gloeiend eens, behalve op 1 punt: we praten hier gewoon over een disfunctionerende sensor, zoiets als dat je op iedere filmopname die je met je analoge camera maakt al weet dat je bij een diafragma lager dan 14 in de blauwe lucht steeds op de zelfde plek ufo's zult gaan zien.
Daar kun je dan natuurlijk in de compositie rekening mee gaan houden, l'art pour l'art en leve de lol niewaar, maar dat lijkt me toch niet de bedoeling.
Terug naar het sensorverhaal: de spots zijn met een goede loupe meteen te zien, en de sensors van mijn camera's zien er perfect uit, dus dit is echt geen pixelpeepersding  ;D

Dat wou ik maar gezegd hebben,

hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Serpiente

• Gast
« Reactie #285 Gepost op: 10 december 2010, 01:44:06 »
Er van uitgaande dat het het zelfde is als bij de K7
SR aan/uit gaat over het snelle menu onder het info knopje, gaat nauwelijks langzamer.
Het keuze knopje van de AF vind ik wel lastiger te bedienen dan bij de K10/k20
Center is gewoon het middelste af punt.
OK.. dat klinkt al wat sneller, met als voordeel dat je hem niet per ongeluk aan/uit kan zetten met je duimmuis. Dat gebeurd vrij veel.

asplx

• Gast
« Reactie #284 Gepost op: 10 december 2010, 01:17:05 »
Asahi objectieven hebben jaren lang aan de top gestaan en niet voor niets zie je op Marktplaats geregeld aanbiedingen van Pentax optieken met een EOS-Pentax-K adapter, zodat ook Canonikans die mooie objectieven kunnen gebruiken. Waarom zou dat toch zijn?
Interessante info hierover is in de boeken van Wim Broekman terug te vinden.

Natuurlijk, natte doka-werk is zalig om te doen en ik ben naarstig opzoek naar een Durst Laborator 138 Color, zodat ik alle negatiefformaten die ik in huis heb, zelf kan verwerken en bewerken in de doka. Mijn huidige vergroter is eerstens ingericht voor zwart/wit, en gaat tweedens slechts tot 6,5x9 cm, i.p.v. 5x7".

Ja, ik blijf de natte doka er bij doen. Net zo goed als ik met de camera's die formaten ook blijf doen.

Ook ik heb me zitten verbazen over het pixelpeepen van een bijna onzichtbaar plekje dat ergens in het beeld te vinden moest zijn....
Ik heb heel wat stofjes van centrale-werk uitgestipt.... Ja, dat was écht een besmetting...
Maar als je om een fout in de camera zichtbaar te krijgen extreem moet vergroten én diafragmeren om ook maar íets te zien... nee, dát gaat mij te ver.

Natuurlijk, die fout mág er niet in zitten en het is goed dat die geconstateerd is en verholpen wordt.
Maar zolang je de fout met het blote oog niet of alleen met veel moeite kunt herkennen en waarnemen, dan ben jer niet met de inhoud van fotografie bezig. In de meeste foto's die hier op het forum worden geplaatst zou het niet opgevallen zijn.
Dat zegt helemaal niets over de kwaliteit van de hier op het forum geplaatste foto's maar alles over de aard van de fout in de camera.
Goed, ieder mag van mij. En ik leer hier ook wee van.

Maar onlangs constateerde een forumlid, dat mijn sensor smerig zou zijn. Het was bij nader inzien het objectief, maar dát was duidelijk waarneembaar.  >:( >:(
Zelfs nog bij wijze van spreken op een Kruidvatprintje uit de nabestellingen. :rofl2:

In díe zin ben ik het met Cedera eens: Ga fotograferen en geniet van de inhoud van het beeld.
Om mijn part mag er ook nog gedillebereerd worden met welke camera en welke film, hoe je die ontwikkelde enz. enz. enz....en welk objectief. En waarom. En waarom niet.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 10 december 2010, 01:28:50 door asplx »

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #283 Gepost op: 10 december 2010, 00:04:36 »
@Cedera:

Dan is lomografie vast ook iets voor jou, en: je hebt helemaal gelijk; een perfecte foto heeft soms niets met technische kwaliteit te maken; kunst is tenslotte kunst, en alle middelen zijn geoorloofd, L'art pour l'art, niewaar ?

En voor de rest is je verhaal kul, excusez le mot, want we hebben het hier nou juist over techniek, en niet over kunst!!!!!

But don't get me wrong: met je verhaal ben ik het helemaal eens, behalve de quatsch over de objectieven: orienteer je even wat beter zou ik zeggen, en ga de nieuwe 35/2.4 en de 40/2.8 maar es onderzoeken, en dan hebben we het over de instapmodelletjes, qua prijs dan, niet qua kwaliteit, die is top; de andere DA* en DA-limiteds zijn sowieso superlenzen, en vergeet niet al het oude manuele glas................

hansli
« Laatst bewerkt op: 10 december 2010, 00:16:46 door hansli »
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Cedera

• Gast
« Reactie #282 Gepost op: 9 december 2010, 23:00:10 »
Jongens (meisjes),
Waar hebben we het over? Bits & Pieces, nergens dus. Ik heb het natte tijdperk nog meegemaakt, om van te dromen. (Geen flauwe opmerkingen, heren). Maar alle digitale onzinnigheid terzijde, resoluties, bites, Ca e.d hebben niets met fotograferen te maken. Schiet bewust en ... het is fantastisch om in de doka het resultaat te zien..! Dan ben je zo bewogen met fotograferen bezig i.p.v. zomaar in het wild heen en weer te schieten omdat je je eigen momenten, elk moment, overboord kunt flikkeren. Dan gaat het niet alleen maar over wat je ziet, waarneemt (=het dat moeite waard?), maar vooral over wat indruk maakt (op jou), niet over sensoren, geheugen, (voorheen materiaalkosten (Kodak? Agfa? Fuji?), maar vooral over jezelf. De kwaliteit van de camera, lenzen, sensoren zou niet de discussie moeten zijn. Praat over jouw kwaliteit! Over jouw moment, op die ene plek, waar jij nu staat, bent of verblijft. Creativiteit heeft niets te maken met technische prietpraat, al dan niet vertaald in pixs. Je kunt hebt fotografisch inzicht of niet, kijk bijvoorbeeld naar Andy Warhol (Polaroids), daar moet het over gaan. Vastleggen/registreren heeft niets te maken met creeren.
Wat betreft de K5. Natuurlijk ga ik die kopen. Vergeleken met de concurrentie (Nikon? Canon?) een heel goed keuze. Want als het moet wil ik ook de zaken zo scherp mogelijk kunnen vastleggen. Jammer dat wat dat betreft de objectieven van PENTAX te ensen overlaten (Ca = echt een probleem!!!!)
Waarom de Pentax K5? Schijnt echt beter te zijn. Wat moet je dan???

patrick91

• Gast
« Reactie #281 Gepost op: 9 december 2010, 22:23:14 »
Via info gaat het ook natuurlijk, als je die op SR zet en dan aan of uit en je gaat er later weer terug in dan staat hij nog steeds op je laatste keuze.

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #280 Gepost op: 9 december 2010, 22:13:06 »
Er van uitgaande dat het het zelfde is als bij de K7
SR aan/uit gaat over het snelle menu onder het info knopje, gaat nauwelijks langzamer.
Het keuze knopje van de AF vind ik wel lastiger te bedienen dan bij de K10/k20
Center is gewoon het middelste af punt.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

patrick91

• Gast
« Reactie #279 Gepost op: 9 december 2010, 22:08:04 »
SR: menu, 3x naar links, 1x omhoog en dan uitzetten. meer werk dan de schakelaar maar het valt allemaal mee!
Ik dacht trouwens dat het automatisch uitging als je de zelfontspanner of draadontspanner gebruikt (en dus op statief staat).

Je hebt 5 of 11 punten maar center gebruikt er 1, weet niet hoe dat met het crossverhaal zit, dus misschien is het niet wat je bedoelt.

Serpiente

• Gast
« Reactie #278 Gepost op: 9 december 2010, 21:49:39 »
Ik zit me net te verdiepen in de K5 handleiding. Ik zie dat er geen SR switch meer is. Kan je het nu alleen in het menu aan en uit zetten? Kan je het nog steeds snel aan en uit zetten?

Ook heb ik een AF vraag. Als je de center AF kiest, gebruikt hij dan de 9 centrale crossfocuspoints?

Offline adelaar

• Senior Member
  • **
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
« Reactie #277 Gepost op: 9 december 2010, 21:38:04 »
Zo denk ik er ook over. Wil gewoon een goed product hebben. Is toch al duur genoeg.

Groetjes,

Robert
www.vanheumenfotografie.nl   

Fuji x100t + Fuji X-T10 met de 18mm-27mm en 35mm objectieven.

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #276 Gepost op: 9 december 2010, 21:12:08 »
Ik wacht liever iets langer op een K5 die gecontroleerd is, dan dat ik hem zelf moet controleren, terugbrengen, de winkelier moet overtuigen, opsturen en dus ook wachten.
ach ja, uitgestelde behoefte bevrediging ;)

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #275 Gepost op: 9 december 2010, 20:04:42 »
Jammer voor de pentax "afficionados", jammer van de anti-reclame voor een in, de testen, hoog gewaardeerd toestel.
Ben ik het niet mee eens Christian,

Juist als Pentax dit efficient afhandelt is het juist het tegenovergestelde van anti-reclame.
Zoek maar eens op goochel naar de resultaten van een terugroep-actie van autofabrikanten. Werkt echt niet tegen. Juist omdat de klanten serieus worden genomen. Pentax kan hier scoren!

Ik ben een potentiele overstapper (al iets minder, maar toch) maar als ze dit goed afhandelen blijf ik zeker!  :cooll:

Offline Christian

• Junior Member
  • Pentax rules!
« Reactie #274 Gepost op: 9 december 2010, 19:58:17 »
Ik heb op 5 december gemaild naar
1°) Studio 73: zeer snel een antwoord gekregen maar ze zijn nog niet op de hoogte van het probleem.
2°) Konijnenberg : Snel antwoord. Hebben weet van het probleem maar hebben van de invoerder nog geen nieuws/melding.
3°) De beukelaer: Snel geantwoord maar ze hebben nog geen oplossing/voorstel. Geen melding van klachten door eindgebruikers.

Allen hebben ze snel geantwoord maar er is nog geen concrete procedure.
Er wordt nochtans op alle (Pentax)forums over bijna niets anders gesproken.
Jammer voor de pentax "afficionados", jammer van de anti-reclame voor een in, de testen, hoog gewaardeerd toestel.

www= wachten wachten wachten

Greets

Otto Knap

• Gast
« Reactie #273 Gepost op: 9 december 2010, 19:16:49 »
Heb vanmiddag nog met de Beukelaer gebeld alle Pentax K-5 die dit probleem hebben worden omgeruild.  Er is een extra lading van de fabriek onderweg om dit probleem te verhelpen.

Het gevolg is dat de dealer's die geen voorraad hebben voorlopig lang kunnen wachten.  Er is op dit moment geen vrije voorraad bij de Beukelaer.  Dus kijk uw toestel na want dan kunnen ze omgeruild worden.

patrick91

• Gast
« Reactie #272 Gepost op: 9 december 2010, 16:59:47 »
Ik zei eerst dat ik niet ga testen maar dat ga ik dus wel..