Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127835 keer)

Buksbeest

• Gast
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #171 Gepost op: 15 november 2010, 22:22:42 »
Mijn K7 heeft al menig hoosbui overleeft. De K5 zal het niet slechter doen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #171 Gepost op: 15 november 2010, 22:22:42 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #170 Gepost op: 15 november 2010, 22:20:26 »
Deze K5 video zal vast wel al ergens langsgekomen zijn. Toch best wel indrukwekkend.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TpjPqIE7e6s[/youtube]

Ik weet niet of er echt mensen zijn die in de regen gaan fotograferen. Toch is het wel handig als je wordt overvallen door regen.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #169 Gepost op: 12 november 2010, 22:46:13 »
@ron: ben je nu de eerste K5-bezitter in  NL/BE?...................

In Duitsland is er cashback, en aangezien ik daar bijna woon kan dat interessant zijn, afwachten.................

hansli
de mijne komt uit een samenaankoop voor 1065 euro, er waren er woensdag 10 binnengekomen, en ik was de laatste die hem ging afhalen. Dus er zijn er minstens 9 mij voorgegaan en nog een paar anderen.

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #168 Gepost op: 12 november 2010, 22:22:38 »
@ron: ben je nu de eerste K5-bezitter in  NL/BE?...................

In Duitsland is er cashback, en aangezien ik daar bijna woon kan dat interessant zijn, afwachten.................

hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #167 Gepost op: 12 november 2010, 22:02:51 »
Yep, en gelukt zie ik  :)
Ziet er al een stuk beter uit hoor!  ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #166 Gepost op: 12 november 2010, 21:53:16 »
Hoi Ron,

Moet je de afbeelding in je handtekening niet aanpassen in Pentax K5?  :)
Of zowel K5 als K7?

Groet
Edzo
Ik ben nog op zoek naar zoiets, maar nog niet gevonden. Het liefst allebei erin, K-7 en K-5.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #165 Gepost op: 12 november 2010, 21:42:09 »
Hoi Ron,

Moet je de afbeelding in je handtekening niet aanpassen in Pentax K5?  :)
Of zowel K5 als K7?

Groet
Edzo

RonHendriks

• Gast
« Reactie #164 Gepost op: 12 november 2010, 20:24:26 »
tsja zulke vergelijkingen zijn lastig. Het gebruiken van een en dezelfde lens is eigenlijk een must. Een thirdparty lens als sigma 85mm/f1.4 zou daarvoor een goede zijn of de 30mm.

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #163 Gepost op: 12 november 2010, 19:50:46 »
Misschien ligt het aan mij, maar die vergelijkende foto's vind ik toch vooral een "objectieftest". De enige constante factor in de foto's was het onderwerp, al de rest varieerde, inclusief het scherpstelpunt in de K-5 shots (waarom zag ISO 6400 er scherper uit dan alle andere ISO's???).

Laat ze dan een 50mm f/2.8 macro van Pentax gebruiken als ze de scherpste resultaten willen.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Serpiente

• Gast
« Reactie #162 Gepost op: 12 november 2010, 13:03:55 »
Wat mij aan die review nogal opviel is dat hij vooral met andere Canon modellen werd vergeleken (vooral de instapmodellen). Ik heb één keer de D7000 voorbij zien komen in de conclusie. De foto's van de 60D kunnen goed meekomen met de foto's van de D7000.

Bij de ISO vergelijkingen heb ik vooral naar RAW gekeken. Ik schiet altijd in RAW. De D7000 en K5 hebben veel minder ruis. Alleen de Canon modellen zijn op één of andere manier scherper.

Ik vind de review erg soft. Het lijkt ook alleen voor Canon gebruikers bedoeld.

Je zal het misschien ook relatief moeten zien. De 60D is gewoon de duurste instapcamera van Canon.

Misschien ligt er een gold award voor de K5 en D7000 in het verschiet. ;)

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #161 Gepost op: 12 november 2010, 12:50:19 »
Ik geloof zelf niet dat dpreview bewust gekleurd is. je kan wel een keertje de boel bedonderen maar op termijn verlies je je geloofwaardigheid en ben je alles kwijt.

Maar laten we de uiteindelijk recensie afwachten, ik ben erg benieuwd!

Heb ik beweerd dat ze "de boel bedonderen"? Er is een groot verschil tussen iets mooier voorstellen dan het is (positieve punten accentueren en vlug over de negatieve heenstappen) en flagrant liegen.

Over de Pentaxen zullen ze vanzelfsprekend ook positief zijn. Dus "highly recommended" is gegarandeerd. Let ook dan eens op de foto's van andere toestellen waarmee ze zullen vergelijken  :D :P ;D.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #160 Gepost op: 12 november 2010, 12:49:39 »
In de AutoWeek komt de Volkswagen ook al sinds jaar en dag als beste uit de test....... :)
daar gaan ook verhalen dat er "sponsering" is vanuit VW.
Daarom blijkt maar weer, dat je verder moet kijken dan één review instantie en met name eens op diverse forums/fora moet kijken naar wat gebruikers er nu van vinden. Al die cijfertjes zijn leuk, maar of je die in de praktijk er uit haalt is ook maar net de vraag.

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #159 Gepost op: 12 november 2010, 12:12:26 »
Wat zijn jullie sceptisch, wat natuurlijk je goed recht is hoor.

Ik geloof zelf niet dat dpreview bewust gekleurd is. je kan wel een keertje de boel bedonderen maar op termijn verlies je je geloofwaardigheid en ben je alles kwijt.

Dat wil niet zeggen dat er andere redenen kunnen zijn dat er gekleurde reviews zijn. Technische verschillen kan een reden zijn (zoals de gebruikte lenzen) en een reviewer kan ook een persoonlijke voorkeur hebben die onbewust of onbedoeld een review beïnvloed.

Maar laten we de uiteindelijk recensie afwachten, ik ben erg benieuwd!
Verliefd op de K-1

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #158 Gepost op: 12 november 2010, 11:54:14 »
Dat dPreview.com iedere recensie zo positief mogelijk laat uitvallen, is mij al lang opgevallen. In de vergelijkingen met andere toestellen is het niet moeilijk om voor het besproken toestel net ietsje meer scherpte, kleur of contrast te tonen. Volgens mij doen ze dat om alle fabrikanten te vriend te houden. In ruil krijgen ze niet alleen de camera's die ze bespreken, maar ook vaak allerlei primeurtjes die zij de wereld in mogen sturen - tot meerdere eer en glorie van hunzelf. Zo blijft de onderneming groot en stijgt hun marktwaarde gestaag. Voor de advertenties op hun site kunnen zij daardoor steeds meer vragen ... enz. Besluit : gewoon dikke commerce of business as usual. Objectiviteit? Moet er nog zand zijn?

Die objectiviteit is er toch al niet meer sinds ze een site verstorende 60D advertentie op hun site hadden geplaatst. Toevalligerwijs de camera die nu vergeleken wordt met de K-5 en D7000.

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #157 Gepost op: 12 november 2010, 11:43:53 »
De dpreview.com recentie is er nog niet máár...
edit: iets langer zitten kijken. De ruis van de Canon is niet lelijk. Sterker nog: doordat het contrast van de Canon beter is blijft er in sommige gevallen meer gevoel voor details over dan de Pentax. De Pentax is écht soft, bij alle ISOs. Kijk maar eens naar het wereldbolletje voor de grayscale-kaart: SEYCHELLES is goed te lezen op de Canon en Nikon tm 1600 maar op de Pentax al bij 200 niet.

Dat dPreview.com iedere recensie zo positief mogelijk laat uitvallen, is mij al lang opgevallen. In de vergelijkingen met andere toestellen is het niet moeilijk om voor het besproken toestel net ietsje meer scherpte, kleur of contrast te tonen. Volgens mij doen ze dat om alle fabrikanten te vriend te houden. In ruil krijgen ze niet alleen de camera's die ze bespreken, maar ook vaak allerlei primeurtjes die zij de wereld in mogen sturen - tot meerdere eer en glorie van hunzelf. Zo blijft de onderneming groot en stijgt hun marktwaarde gestaag. Voor de advertenties op hun site kunnen zij daardoor steeds meer vragen ... enz. Besluit : gewoon dikke commerce of business as usual. Objectiviteit? Moet er nog zand zijn?

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #156 Gepost op: 12 november 2010, 10:58:46 »

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60d/page17.asp

Mijn eerste indruk: toch minder scherpte en contrast dan de Nikon D7000 of de Canon 60D, hoewel de Canon snel ruis vertoont.

edit: iets langer zitten kijken. De ruis van de Canon is niet lelijk. Sterker nog: doordat het contrast van de Canon beter is blijft er in sommige gevallen meer gevoel voor details over dan de Pentax. De Pentax is écht soft, bij alle ISOs. Kijk maar eens naar het wereldbolletje voor de grayscale-kaart: SEYCHELLES is goed te lezen op de Canon en Nikon tm 1600 maar op de Pentax al bij 200 niet.

Er komt natuurlijk een moment waarop de lens de beperkende factor wordt. Dpreview gebruik voor elk merk de 50mm f1.4. Dat gaat op een gegeven moment wel mee spelen.

DPreview is leuk voor de uitgebreide reviews maar qua vergelijkingen slaan ze al een tijdje de plank mis. Het objectief is gebruik op F9, een stuk verwijderd van de 'sweet spot' van de FA 50mm f1.4. Scherpte is bij F9 al een stuk minder dan bij F5.6. Op DPreview is op het forum ook al opgemerkt dat de Pentaxfoto's niet volledig in focus. Dat maakt vergelijken nog een stuk lastiger.

Zie toch liever real life resultaten, als diverse gebruikers boven de ISO 12.800 nog scherpe en relatief ruisvrije foto's kunnen afleveren lijkt me er weinig aan de hand.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #155 Gepost op: 12 november 2010, 10:55:47 »
Vind het vreemd dat ze die 60D zetten tegenover de D7000 & K5 en dat de 60D er dan beter uitkomt. De tegenhanger zou toch de 7D moeten zijn?
Als je bedenkt dat de 60D in DxO een score van 66 heeft gehaald tov de 80 of hoger van de D7000 en K5 dan moet je er bijna wel van uitgaan dat de lens hier de bepalende factor is geweest.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #154 Gepost op: 12 november 2010, 10:07:56 »

Citaat
Following the hype and excitement about the D7000 and K-5, we thought it'd be nice to see what their output actually looks like so have added them to our list of cameras that can be compared. We've also included them in the Canon EOS 60D review to show them in context.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60d/page17.asp

Mijn eerste indruk: toch minder scherpte en contrast dan de Nikon D7000 of de Canon 60D, hoewel de Canon snel ruis vertoont.

Er komt natuurlijk een moment waarop de lens de beperkende factor wordt. Dpreview gebruik voor elk merk de 50mm f1.4. Dat gaat op een gegeven moment wel mee spelen.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2010, 10:21:09 door joostdh »
Verliefd op de K-1

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #153 Gepost op: 11 november 2010, 07:04:33 »
IRC is Internet Relay Chat en om weer on topic te komen, ik heb op de hier geregistreerde chatservers zo'n 40 kanalen gezien waar "Pentax" in voorkomt, de meesten zijn echter niet actief.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

patrick91

• Gast
« Reactie #152 Gepost op: 10 november 2010, 21:58:35 »
IRC is internet relay channel ofzo toch? voor mijn tijd

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #151 Gepost op: 10 november 2010, 21:21:57 »
IM = Instant Messaging, IRC'n, Chatten ...

En nu als de donder weer ON TOPIC MHARDA!!!!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #150 Gepost op: 10 november 2010, 21:08:40 »
en dat is?
IM is IRC met plaatjes en geluid en video en andere dingen die wij niet nodig hadden  ???
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

patrick91

• Gast
« Reactie #149 Gepost op: 10 november 2010, 20:46:23 »
Ik weet het ook niet.. (tot ik het antwoord hoor natuurlijk)

asplx

• Gast
« Reactie #148 Gepost op: 10 november 2010, 20:08:33 »
Citaat
daar gebruik je een IM variant voor...

??? ???
en dat is?

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #147 Gepost op: 10 november 2010, 17:59:49 »
Re: marketing K-5 (om net te doen of het on topic is ;) )

Sterker nog: kids onder 15 weten niet eens wat een bulletin board is. Totaal verouderd concept in hun ogen... Net zoals email iets is als handgeschreven boeken, daar gebruik je een IM variant voor...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink