Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127742 keer)

Serpiente

• Gast
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #146 Gepost op: 10 november 2010, 17:42:37 »
@ EricR: Helemaal mee eens...

Laat ik dáár nou net nooit komen...
En op die andere gelijksoortge sites ook niet....

Maar ik ken Pentax ook al....
Groeten
Ruurd
De generaties die in de jaren 80 en 90 geboren zijn grotendeels wel ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #146 Gepost op: 10 november 2010, 17:42:37 »

Buksbeest

• Gast
« Reactie #145 Gepost op: 10 november 2010, 17:03:10 »
Misschien moet Pentax ook maar heeeeeeeeeeel veel verkopers in de watten gaan leggen.  :D

Graag! Ben wel toe aan een weekje Maladive. En dan wil ik mijn vakantiekiekjes best met de 645D maken  :D

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
« Reactie #144 Gepost op: 10 november 2010, 16:30:03 »

Misschien moet Pentax ook maar heeeeeeeeeeel veel verkopers in de watten gaan leggen.  :D
En laten ze nou eens beginnen bij de admins en mods van het enige echte en eerste Nederlandstalige Pentaxforum.nl... ;D (ik hoef geen reisje, ben al dik tevreden met een K5 en een DA17-70)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #143 Gepost op: 10 november 2010, 16:16:49 »
Toch zie ik daarop soms hele leuke dingen verschijnen Ruurd.
Ook frustrerende hoor zoals bijzondere aanbiedingen en acties die alleen in Amerika gelden.  :-[

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #142 Gepost op: 10 november 2010, 16:12:12 »
In een winkel wordt de keuze vaak mede bepaald door een verkoper of je moet van te voren al weten wat je gaat kopen zoals de meesten hier.
Ik schrok me afgelopen zondag kapot in Arnhem bij Smits op de steenstraat. De verkoper daar reageerde gewoon bizar toen ik over Pentax begon.
Nou, die K-7 is een waardeloze camera. Nikon en Canon zijn beter en bla, bla, bla. Begint hij over zijn geheel door Canon verzorgde luxe trip naar Parijs! Hoe geweldig dat allemaal wel niet was. Kosten noch moeite waren gespaard om hun in de watten te leggen.
Dus ik zeg: ik heb een K200D en kijk naar de nieuwe K5.
Slaat die gozer om als een blad aan een boom. Ja want bij Canon en Nikon betaal je alleen maar voor de naam.

Nou ja, tot zover mijn vertrouwen in de verkopers van Smits. Echt een drama.
Achteraf hebben we (mijn Canon-vriend en ik) er nog wel ontzettend om kunnen lachen. Maar dit is alles behalve reclame voor 'jouw' winkel natuurlijk.
Misschien moet Pentax ook maar heeeeeeeeeeel veel verkopers in de watten gaan leggen.  :D

asplx

• Gast
« Reactie #141 Gepost op: 10 november 2010, 16:06:22 »
@ EricR: Helemaal mee eens...

Citaat van: Serpiente
Pentax is op Facebook wel lekker bezig trouwens.

Laat ik dáár nou net nooit komen...
En op die andere gelijksoortge sites ook niet....

Groeten
Ruurd

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #140 Gepost op: 10 november 2010, 15:11:05 »
In een winkel wordt de keuze vaak mede bepaald door een verkoper of je moet van te voren al weten wat je gaat kopen zoals de meesten hier. Nu ken ik zeker niet alle verkopers van Nederlandse fotozaken maar vaak hebben ze toch wel een voorkeur voor of Canon of Nikon. Dat doorbreek je ook niet zomaar, Pentax zal dan snel een merk blijven voor connaiseurs en degenen die aangetrokken worden door de kleuren van een K-x of K-r. Vergeet niet dat maar een klein gedeelte van de kopers zich echt verdiept in de verschillen tussen de merken en zich dan van alles kan laten aanpraten. Voor een fotozaak is het vele malen interessanter om iemand de winkel te doen verlaten met een complete uitrusting dan met een Pentax camera zonder accesoires omdat die accesoires gewoon niet op voorraad zijn. Als Pentax al als merk gevoerd wordt door fotozaken is het hooguit de camera's en een zeer beperk objectievengamma., de rest kan je op bestelling krijgen in veel gevallen.

Serpiente

• Gast
« Reactie #139 Gepost op: 10 november 2010, 13:13:38 »
Vergeet alleen niet dat degenen die aangemerkt kunnen worden als potentiele K-5 klanten meestal op zoek zijn naar een systeem dat voorziet in een ruim scala aan objectieven en accesoires. Bij Pentax sta je dan qua third party toch wat in de kou omdat lang niet ieder objectief dat wel voor Nikon of Canon wordt gemaakt ook voor Pentax uit komt. Denk maar aan een Tamron 60mm of de hele moderne Tokina-range die je met een Pentaxstickertje (en design) voor minimaal 1 1/2 keer de prijs mag kopen als je Pentax gekozen hebt.

De K-5 zal zo goed als zeker voor Pentax een verkoopsucces worden, net zoals de K-x dat was en de K-r dat waarschijnlijk ook wordt. Maar of je daarmee ook sterk groeit in een markt die zelf ook nog steeds groeiende is zal nog maar afgewacht moeten worden.

Lovende reviews over de K10D en onder andere een EISA-award hebben Pentax nou ook niet echt veel verder geholpen. In de jaren na de K10D liep het relatieve marktaandeel zelfs terug.

Ben wel blij dat Pentax zich in ieder geval neerzet als producent van goede APS-C DSLR's in het midden en topsegment, met stabiele verkopen kan je natuurlijk ook wel een leuk graantje blijven meepikken van de gehele DSLR-markt. Liever 2 of 3 modellen die echt goed zijn dan een heel gamma aan modellen waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet.
De K20d en K7 werden ook nogal lauw ontvangen. Als ze na de K10 hadden doorgepakt met goede sensors dan was het misschien een stuk beter op dit moment.

De argumenten die tegen Pentax worden gebruikt:
- Pentax heeft een onzekere toekomst (blijft het bestaan?). In elke D7000 vs. K5 discussie komt het argument "Pentax is dying"
- AF loopt zwaar achter ten opzichte van de andere merken
- Keuze in objectieven is beperkt, zeker lange tele boven de 300mm.
- Keuze in third party objectieven is minder.

Het eerste argument vind ik wel ontkracht (K-r en K5 zijn goed ontvangen). Aan de AF werken ze keihard, maar zit nog niet op het niveau van een Canon 7D, Nikon D300s/D700 en D7000 (dat heb ik een aantal keer gelezen).
De keuze in objectieven is wel beperkt ten opzichte van de andere merken alleen zal niet iedereen dat voelen. Voor lange telelenzen moet je naar third party of ergens een teleconverter scoren. (waar blijft die Pentax SDM versie??).
Bij de third party lenzen is inderdaad minder keuze. De Sigma 150mm f2.8 macro is erg interessant, maar niet voor Pentax.

De k5 is voor de meeste mensen gewoon een geweldige camera. De meeste kunnen toch alleen  maar kwijlen naar de professionele Nikon en Canon lenzen, hebben geen AF-tracking nodig en willen niet te veel sjouwen. Voor 80% van de mensen zou deze camera voldoen. Alleen is onder die mensen de naamsbekendheid minder (zeker de "digitale generatie van na 1990") Ik ben van 1985 en ik kende het merk Pentax wel voordat ik me met fotografie bezig ging houden. Als de Pentax in elke winkel naast de Canon en Nikon camera's ligt dan veranderen de verhoudingen echt wel.

Pentax is op Facebook wel lekker bezig trouwens.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #138 Gepost op: 10 november 2010, 12:43:49 »
Helemaal mee eens. Maar wellicht dat de third-parties op enig moment ook meer Pentax lenzen gaan aanbieden toch?

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #137 Gepost op: 10 november 2010, 10:49:35 »
Vergeet alleen niet dat degenen die aangemerkt kunnen worden als potentiele K-5 klanten meestal op zoek zijn naar een systeem dat voorziet in een ruim scala aan objectieven en accesoires. Bij Pentax sta je dan qua third party toch wat in de kou omdat lang niet ieder objectief dat wel voor Nikon of Canon wordt gemaakt ook voor Pentax uit komt. Denk maar aan een Tamron 60mm of de hele moderne Tokina-range die je met een Pentaxstickertje (en design) voor minimaal 1 1/2 keer de prijs mag kopen als je Pentax gekozen hebt.

De K-5 zal zo goed als zeker voor Pentax een verkoopsucces worden, net zoals de K-x dat was en de K-r dat waarschijnlijk ook wordt. Maar of je daarmee ook sterk groeit in een markt die zelf ook nog steeds groeiende is zal nog maar afgewacht moeten worden.

Lovende reviews over de K10D en onder andere een EISA-award hebben Pentax nou ook niet echt veel verder geholpen. In de jaren na de K10D liep het relatieve marktaandeel zelfs terug.

Ben wel blij dat Pentax zich in ieder geval neerzet als producent van goede APS-C DSLR's in het midden en topsegment, met stabiele verkopen kan je natuurlijk ook wel een leuk graantje blijven meepikken van de gehele DSLR-markt. Liever 2 of 3 modellen die echt goed zijn dan een heel gamma aan modellen waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet.

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #136 Gepost op: 10 november 2010, 07:39:03 »
Ik ben het hele 'underdog-gevoel' kwijt. Pentax behoord nu tot de top...
Ik ben benieuwd wat review sites (als dpreview) en fotovakbladen hiermee gaan doen.
Ik geloof niet dat die jongens hier ongevoelig voor zijn. Die hebben dit ook gelezen. Het zou natuurlijk gek zijn als ze een tegenovergestelde conclusie zouden trekken.
Ik denk dat juist dat in het voordeel van Pentax kan werken.

We wachten af...  ::)

Offline lock

• Senior Member
  • **
  • was een k10d gebruiker..
« Reactie #135 Gepost op: 10 november 2010, 00:45:24 »
Afgelezen uit de DxOMark grafiek.. Ik denk niet dat ze daar een mate van bewerkbaarheid meten. Ik denk echt dat het verschil tussen beide camera's te verwaarlozen is als je in RAW schiet.

Dat in kleinere stapjes in kunnen stellen is wel een voordeel..

Dan ben ik zeker gek. Laten we niet zeuren tot en met iso 3200 (hetzelfde). Vanaf iso 6400 past Pentax een vorm van NR voor RAW (smoothed). Dat levert by iso 23655 nog altijd 1,5 db meer dan op iso 21150 voor de D7000. Maw, de K5 is daar gewoon beter. Zeker niet slechter.
Vraag is natuurlijk of de NR een negatief effect heeft op de foto. De algemene indruk is nee. In tegendeel.
En dat verhaal van bewerkbaarheid is, zoals ik zei, eigen ervaring.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #134 Gepost op: 10 november 2010, 00:03:13 »
Maar om nog even terug te komen op de camera, de K5, zelf.
Ik ben het hele 'underdog-gevoel' kwijt. Pentax behoord nu tot de top... *zucht* Ik ga maar eens kijken voor een olympus ofzo, die verpesten tenminste nog eens wat... :(

asplx

• Gast
« Reactie #133 Gepost op: 9 november 2010, 22:33:51 »
Citaat
GPS taggen is wel weer handig, maar een camera die constant zegt dat ik moet omdraaien zou mij wel gaan irriteren.  ;)

:rofl2: :rofl2:
Met DomDom?  ??? ???

Ruurd
« Laatst bewerkt op: 10 november 2010, 00:34:36 door asplx »

patrick91

• Gast
« Reactie #132 Gepost op: 9 november 2010, 21:46:26 »
Maar het stond wel stom :)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #131 Gepost op: 9 november 2010, 21:45:32 »
Ron, je bent een held.. dat is het namelijk.. hahaha, dat heb je als je verkoopt en niet gebruikt :)
blij dat die het doet. Altijd een beetje een angstbeeld als zo'n lens er mee ophoudt.

Serpiente

• Gast
« Reactie #130 Gepost op: 9 november 2010, 21:43:10 »
Als je vooral wilt filmen moet je een videocamera kopen. Met veel camcorders kan je trouwens ook vrij behoorlijke foto's nemen. Tegen spatwater bestaan plastic hoezen e.d.
Ik heb niets tegen de integratie van allerlei functies. Weldra kan je misschien fotocamera's kopen die ook als GPS navigatiesysteem kunnen dienen, waarmee je mobiel kunt telefoneren en spelletjes spelen op het touchscreen. Toch zijn toepassingsgerichte ("dedicated") apparaten gewoonlijk stukken beter en handiger.
Alleen kan je met een spiegelreflex bij goed gebruik hele goede resultaten krijgen voor de prijs die je er voor betaald. Zeker met de optie om hoge kwaliteit objectieven er op te schroeven en een losse microfoon. Wil je een dedicated filmcamera die betere resultaten geeft dan zul je vele duizenden euro's meer kwijt zijn. Daarnaast scheelt het ruimte in je koffer als je op reis gaat. Ik ben wel voorstander van het filmen, al ligt mijn hart bij het fotograferen. GPS taggen is wel weer handig, maar een camera die constant zegt dat ik moet omdraaien zou mij wel gaan irriteren.  ;)

patrick91

• Gast
« Reactie #129 Gepost op: 9 november 2010, 21:34:45 »
Berend,

Dat klopt.. maar er komen in mijn prive omgeving een dingen aan die ik wil vastleggen net het is niet zeker of ik de camera op tijd zou hebben. Ik doe nu dus niet meer mee en heb hem hier op de hoek gekocht.

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #128 Gepost op: 9 november 2010, 20:45:36 »
In mijn geval zou ik er in de 80% van de situaties juist gebruik van maken.
Je hoeft dan trouwens heel wat minder mee te slepen en je K5 filmcamera kan dan tegen een spat water hetgeen normale cams niet kunnen.

Als je vooral wilt filmen moet je een videocamera kopen. Met veel camcorders kan je trouwens ook vrij behoorlijke foto's nemen. Tegen spatwater bestaan plastic hoezen e.d.
Ik heb niets tegen de integratie van allerlei functies. Weldra kan je misschien fotocamera's kopen die ook als GPS navigatiesysteem kunnen dienen, waarmee je mobiel kunt telefoneren en spelletjes spelen op het touchscreen. Toch zijn toepassingsgerichte ("dedicated") apparaten gewoonlijk stukken beter en handiger.

patrick91

• Gast
« Reactie #127 Gepost op: 9 november 2010, 20:42:54 »
Ron, je bent een held.. dat is het namelijk.. hahaha, dat heb je als je verkoopt en niet gebruikt :)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #126 Gepost op: 9 november 2010, 20:34:04 »
LOL@Ron.
Morgen staat hij alweer op marktplaats..

Shit; de FA*24 die ik heb gekocht.. geen AF :(

Hoppa verkoop je het objectief ook.
Zonder gekheid jij deed toch ook mee met de samenkoop actie?
Hoezo heb je hem al zo snel ???
Of vergis ik me....

RonHendriks

• Gast
« Reactie #125 Gepost op: 9 november 2010, 19:33:54 »
LOL@Ron.

weet je zeker dat de ring naar voren geschoven is en AF zichtbaar is?

Kan een kwestie van wat inwerken zijn, beetje klikken met de ring of die toch pakt.

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #124 Gepost op: 9 november 2010, 19:14:41 »
Dan kun je uit dit filmpje beter de goede stukjes uitsnijden en plakken.
Ben je veeeeel sneller klaar.... :evil:

Of allees weglaten, natuurlijk  ;)

Groeten,
Ruurd
Net als bij de K10 de helft van je foto's weggooien als je bewegende objecten op de plaat wil zetten....

Mvg Marc
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

asplx

• Gast
« Reactie #123 Gepost op: 9 november 2010, 19:03:58 »
Citaat
Een enkel slecht stukje snij ik er wel uit.

Dan kun je uit dit filmpje beter de goede stukjes uitsnijden en plakken.
Ben je veeeeel sneller klaar.... :evil:

Of allees weglaten, natuurlijk  ;)

Groeten,
Ruurd

patrick91

• Gast
« Reactie #122 Gepost op: 9 november 2010, 18:53:51 »
LOL@Ron.