Vergeet alleen niet dat degenen die aangemerkt kunnen worden als potentiele K-5 klanten meestal op zoek zijn naar een systeem dat voorziet in een ruim scala aan objectieven en accesoires. Bij Pentax sta je dan qua third party toch wat in de kou omdat lang niet ieder objectief dat wel voor Nikon of Canon wordt gemaakt ook voor Pentax uit komt. Denk maar aan een Tamron 60mm of de hele moderne Tokina-range die je met een Pentaxstickertje (en design) voor minimaal 1 1/2 keer de prijs mag kopen als je Pentax gekozen hebt.
De K-5 zal zo goed als zeker voor Pentax een verkoopsucces worden, net zoals de K-x dat was en de K-r dat waarschijnlijk ook wordt. Maar of je daarmee ook sterk groeit in een markt die zelf ook nog steeds groeiende is zal nog maar afgewacht moeten worden.
Lovende reviews over de K10D en onder andere een EISA-award hebben Pentax nou ook niet echt veel verder geholpen. In de jaren na de K10D liep het relatieve marktaandeel zelfs terug.
Ben wel blij dat Pentax zich in ieder geval neerzet als producent van goede APS-C DSLR's in het midden en topsegment, met stabiele verkopen kan je natuurlijk ook wel een leuk graantje blijven meepikken van de gehele DSLR-markt. Liever 2 of 3 modellen die echt goed zijn dan een heel gamma aan modellen waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet.
De K20d en K7 werden ook nogal lauw ontvangen. Als ze na de K10 hadden doorgepakt met goede sensors dan was het misschien een stuk beter op dit moment.
De argumenten die tegen Pentax worden gebruikt:
- Pentax heeft een onzekere toekomst (blijft het bestaan?). In elke D7000 vs. K5 discussie komt het argument "Pentax is dying"
- AF loopt zwaar achter ten opzichte van de andere merken
- Keuze in objectieven is beperkt, zeker lange tele boven de 300mm.
- Keuze in third party objectieven is minder.
Het eerste argument vind ik wel ontkracht (K-r en K5 zijn goed ontvangen). Aan de AF werken ze keihard, maar zit nog niet op het niveau van een Canon 7D, Nikon D300s/D700 en D7000 (dat heb ik een aantal keer gelezen).
De keuze in objectieven is wel beperkt ten opzichte van de andere merken alleen zal niet iedereen dat voelen. Voor lange telelenzen moet je naar third party of ergens een teleconverter scoren. (waar blijft die Pentax SDM versie??).
Bij de third party lenzen is inderdaad minder keuze. De Sigma 150mm f2.8 macro is erg interessant, maar niet voor Pentax.
De k5 is voor de meeste mensen gewoon een geweldige camera. De meeste kunnen toch alleen maar kwijlen naar de professionele Nikon en Canon lenzen, hebben geen AF-tracking nodig en willen niet te veel sjouwen. Voor 80% van de mensen zou deze camera voldoen. Alleen is onder die mensen de naamsbekendheid minder (zeker de "digitale generatie van na 1990") Ik ben van 1985 en ik kende het merk Pentax wel voordat ik me met fotografie bezig ging houden. Als de Pentax in elke winkel naast de Canon en Nikon camera's ligt dan veranderen de verhoudingen echt wel.
Pentax is op Facebook wel lekker bezig trouwens.