Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127430 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #571 Gepost op: 2 juni 2011, 21:52:31 »
Volgens mij is dat normaal.....tenminste mijn K-7 doet dat ook. Al zoomt hij niet, maar is het meer de AF die hunt.
Dat vierkantje in het midden bij liveview kun je vervolgens toch met je vier-weg-knoppen van plek laten veranderen, of gaat juist dat niet?

greetz,
Erik

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #571 Gepost op: 2 juni 2011, 21:52:31 »

SinnerMX

• Gast
« Reactie #570 Gepost op: 2 juni 2011, 21:39:38 »
De laatste firmware heb ik niet geinstaleerd.
In het info scherm staat ook auto 11 aangegeven.
Ik heb het toestel ook naar de fabrieksinsteling ge-reset, en de AF keuze knop staat ook goed.
Als ik de LV inschakel dan staat er een vierkant(je) in het midden.
Druk ik de ontspanknop half in dan zoomt hij in naar dit vierkant, dit hoort dacht ik bij het video gebruik.

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik hoop natuurlijknog op de goeden tip.

Serpiente

• Gast
« Reactie #569 Gepost op: 2 juni 2011, 21:18:58 »
Misschien per ongeluk veranderd naar 5-punten?

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #568 Gepost op: 2 juni 2011, 21:15:00 »
Misschien te simpel voor woorden... maar staat de AF-schakelaar wel op groen/automatisch?

Gr. Don

P.S. deze bevindt zich op de achterzijde van de camera, rechts van het lcd-scherm.  ;)

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #567 Gepost op: 2 juni 2011, 20:48:18 »
Batterij er al uitgehaald?

Anders wellicht de laatste firmware (opnieuw) installeren?

SinnerMX

• Gast
« Reactie #566 Gepost op: 2 juni 2011, 20:44:18 »
 :(

Heb ik geprobeerd, maar geen resultaat.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #565 Gepost op: 2 juni 2011, 19:48:30 »
Beste allemaal,

Sinds januari in bezit van K5 als opvolger van mijn MX!
In de vakantie tegen het volgende probleem opgelopen: keuzeknop AF puntkieser werkt niet  goed meer of
ik doe iets verkeerd maar de standaard 11 punts instelling krijg ik niet meer terug.
Hij blijft op het centrale punt staan.
Probleem bekend en op te lossen?

SinnerMX

ook niet als je terug gaat naar de fabrieksinstellingen???
Dat zou wel moeten werken  :-\

SinnerMX

• Gast
« Reactie #564 Gepost op: 2 juni 2011, 18:22:26 »
Beste allemaal,

Sinds januari in bezit van K5 als opvolger van mijn MX!
In de vakantie tegen het volgende probleem opgelopen: keuzeknop AF puntkieser werkt niet  goed meer of
ik doe iets verkeerd maar de standaard 11 punts instelling krijg ik niet meer terug.
Hij blijft op het centrale punt staan.
Probleem bekend en op te lossen?

SinnerMX

asplx

• Gast
« Reactie #563 Gepost op: 31 mei 2011, 21:48:06 »
ach zo'n vergelijk mag je gerust met een korreltje zout nemen.

Maar ze leggen niet op alle slakken zout...
er staan toch wel interessante verglijkingen bij, die bij verder doorlezen de moeite waard zijn om te weten.

Als je bedoelt te zeggen, dat je geen enkele test letterlijk en absdoluut moet nemen, ben ik het helemaal met je eens.

Groeten,
Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #562 Gepost op: 31 mei 2011, 20:48:22 »
die 8-bits is de omzetting naar jpg. Die jpg's zijn nu eenmaal beperkt in hun omvang.
Niet alle JPG's alleen jammer dat Pentax ze nog niet ondersteunt  :(
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #561 Gepost op: 31 mei 2011, 20:13:57 »
Ze hebben de Canon 7D met de K5 vergeleken! http://www.pentaxforums.com/reviews/Canon_7D_vs_Pentax_K5.php

grJohan
ach zo'n vergelijk mag je gerust met een korreltje zout nemen.

Offline Johan

• Super Pentaxian
« Reactie #560 Gepost op: 31 mei 2011, 19:35:13 »
Ze hebben de Canon 7D met de K5 vergeleken! http://www.pentaxforums.com/reviews/Canon_7D_vs_Pentax_K5.php

grJohan

Serpiente

• Gast
« Reactie #559 Gepost op: 31 mei 2011, 15:40:37 »
Waarom doe je dat, die tiff's zijn 45 MB groot of zo? Je kunt ook in de camera tiff's maken bij RAW development.
De TIFF is een eindproduct (na onder andere een verscherping en soms wat vlekken/objecten verwijderen in Photoshop). Ik bewaar hem uiteindelijk zo. Die TIFF gebruik ik dan om steeds weer jpeg's van te maken. Die TIFF's maak ik uiteraard niet met de camera, want dat neemt te veel ruimte in op de SD-kaart (en is traag).  

Volgens mij kan je in ACR enkel kiezen tussen 8 en 16 bit bewerkingsdiepte. Dat heeft niet alleen te maken met wat je als resultaat wilt (een JPG of bv. PSD of TIF) maar eveneens met sommige filters waarvan alleen een 8-bit-versie bestaat.
Als je in RAW (12 of 14 bit) fotografeert heb je meestal genoeg aan verdere bewerking in 8 bit omdat je bij de eerste bewerkingsstap (dus vlak voor de omzetting) d.m.v. de schuivertjes de beste dynamiekomvang, kleur, contrast ... enz. instelt en daarbij volledig kunt profiteren van de 14 bit opslagreserve uit je PEF of DNG fotobestand.
Dat is wel belangrijk ja! :)

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #558 Gepost op: 31 mei 2011, 12:16:47 »
Ok.. Ja ik sla na Cameraraw eerst alle bewerkte RAW-bestanden op in een mapje. Daarna verscherp ik ze en sla ze op als TIFF. Ik zal die werkruimte eens op 14 bit zetten. :) Niet dat mijn scherm dat kan weergeven, maar foto's blijven nog wel wat langer bewaard. ;)

Volgens mij kan je in ACR enkel kiezen tussen 8 en 16 bit bewerkingsdiepte. Dat heeft niet alleen te maken met wat je als resultaat wilt (een JPG of bv. PSD of TIF) maar eveneens met sommige filters waarvan alleen een 8-bit-versie bestaat.
Als je in RAW (12 of 14 bit) fotografeert heb je meestal genoeg aan verdere bewerking in 8 bit omdat je bij de eerste bewerkingsstap (dus vlak voor de omzetting) d.m.v. de schuivertjes de beste dynamiekomvang, kleur, contrast ... enz. instelt en daarbij volledig kunt profiteren van de 14 bit opslagreserve uit je PEF of DNG fotobestand.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #557 Gepost op: 31 mei 2011, 10:59:13 »
Ok.. Ja ik sla na Cameraraw eerst alle bewerkte RAW-bestanden op in een mapje. Daarna verscherp ik ze en sla ze op als TIFF. Ik zal die werkruimte eens op 14 bit zetten.
Waarom doe je dat, die tiff's zijn 45 MB groot of zo? Je kunt ook in de camera tiff's maken bij RAW development.

Serpiente

• Gast
« Reactie #556 Gepost op: 31 mei 2011, 09:54:16 »
Als je exporteert naar Jpeg wel, als je exporteert naar TIFF behoudt je de volledige 14bits werkruimte, die dan overigens wel naar 16bits wordt weggeschreven. Er komt dan natuurlijk geen info bij maar je verliest ook geen info uit de RAW-file.
Ok.. Ja ik sla na Cameraraw eerst alle bewerkte RAW-bestanden op in een mapje. Daarna verscherp ik ze en sla ze op als TIFF. Ik zal die werkruimte eens op 14 bit zetten. :) Niet dat mijn scherm dat kan weergeven, maar foto's blijven nog wel wat langer bewaard. ;) Bedankt!

Ik geef het nog een week en ik weet niet beter dan dat ik een K-5 heb. :) Ze hebben zo ongeveer alle irritatiepunten van de K10d verbeterd.  ;D

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #555 Gepost op: 30 mei 2011, 23:52:53 »
Je ziet dus niet wat de RAW is, maar wat de omzetting gaat worden?

Als je exporteert naar Jpeg wel, als je exporteert naar TIFF behoudt je de volledige 14bits werkruimte, die dan overigens wel naar 16bits wordt weggeschreven. Er komt dan natuurlijk geen info bij maar je verliest ook geen info uit de RAW-file.

Serpiente

• Gast
« Reactie #554 Gepost op: 30 mei 2011, 23:40:39 »
die 8-bits is de omzetting naar jpg. Die jpg's zijn nu eenmaal beperkt in hun omvang.
Je ziet dus niet wat de RAW is, maar wat de omzetting gaat worden?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #553 Gepost op: 30 mei 2011, 23:37:13 »

Serpiente

• Gast
Re:Het aantal bit in RAW (K-5)
« Reactie #552 Gepost op: 30 mei 2011, 23:34:56 »
CameraRaw pakt over het algemeen wat je zelf als importwaarde hebt gepakt.
Je bedoelt, neem ik aan, die blauwe tekst onderaan?
Even op klikken en dan kan je hem ook naar volle kwaliteit zetten.

De bits zal en kan niet gelinkt zijn aan je Iso (voor zover ik er verstand van heb).
Ja idd.. die regel onder de foto waar je de kwaliteit kan instellen. Ik zal morgen eens kijken of ik hem daar op 14 bit kan zetten (alvast bedankt!).

Buksbeest

• Gast
Re:Het aantal bit in RAW (K-5)
« Reactie #551 Gepost op: 30 mei 2011, 23:30:00 »
Ik zag dat de K-5 14 bit RAW heeft. Toen ik in CameraRAW zat te kijken zag ik gewoon 8 bit staan bij de RAW bestanden. Is het zo dat hij alleen 14 bit is bij lage ISO? Moet ik op de camera een instelling veranderen? Moet ik op de computer een instelling veranderen?

CameraRaw pakt over het algemeen wat je zelf als importwaarde hebt gepakt.
Je bedoelt, neem ik aan, die blauwe tekst onderaan?
Even op klikken en dan kan je hem ook naar volle kwaliteit zetten.

De bits zal en kan niet gelinkt zijn aan je Iso (voor zover ik er verstand van heb).

Serpiente

• Gast
Het aantal bit in RAW (K-5)
« Reactie #550 Gepost op: 30 mei 2011, 23:27:27 »
Ik zag dat de K-5 14 bit RAW heeft. Toen ik in CameraRAW zat te kijken zag ik gewoon 8 bit staan bij de RAW bestanden. Is het zo dat hij alleen 14 bit is bij lage ISO? Moet ik op de camera een instelling veranderen? Moet ik op de computer een instelling veranderen?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #549 Gepost op: 20 april 2011, 19:47:54 »
Sure voor jaren genoot maar geniet van die zwarte dan niet net zoveel?
nee joh, die zwarte is om op te klikken en daarna kan die met pensioen of naar marktplaats. ;)

patrick91

• Gast
« Reactie #548 Gepost op: 20 april 2011, 19:29:06 »
Sure voor jaren genoot maar geniet van die zwarte dan niet net zoveel?
:)

Misschien koop ik er ook nog wel eens 1.. you know me :)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #547 Gepost op: 18 april 2011, 21:58:17 »
Ben ik de enige die het prijsverschil wel erg groot vind tussen de normale en de limited, 300 euro is toch veel?
en dat voor al die jaren genot.

De K-5 in zwart moet concurreren terwijl de K-5 in Silver ook een collectors item is.

Zou dit leuk zijn: http://cgi.ebay.de/NEW-PENTAX-35mm-F2-4-F-2-4-LENS-SILVER-4-K-5-K-r-Kr-/380328440013?pt=Camera_Lenses&hash=item588d5770cd

De Silver gaat dus voor de adviesprijs de deur uit. Ik ben er dan ook zuinig op.