Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127432 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #596 Gepost op: 9 juni 2011, 21:20:36 »
Zal voldoende moeten wezen want andere vonden het zelfs bij hun gewone foto's, normaal gebruik ik een hoog f-getal lens gedefocused en overbelichten met 2 a 3 stops, dan zie je zo wat er allemaal op je sensor zit.
Het probleem is inderdaad een beetje opgeblazen dat gebeurt altijd op internet en het is een hele serie geweest dus was gelukkig een simpele productie fout maar het had niet mogen gebeuren, de quality control had ze eruit moeten hebben gepikt.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #596 Gepost op: 9 juni 2011, 21:20:36 »

SinnerMX

• Gast
« Reactie #595 Gepost op: 9 juni 2011, 21:10:08 »
Stom, vraag gewoon vergeten.

De leverancier heeft een wit vlak gefotografeerd en heb dit met de zo groot mogelijke vergroting op het LCD scherm
afgespeurd.
Heb niets kunnen ontdekken maar vraag mij wel af of dit voldoende is.
Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben is, als het inderdaad zo is wat is dan de hinder die je er
van kunt hebben?
Sommigen vinden het een enorm opgeblazen probleem.

Mvg,

SinnerMX

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #594 Gepost op: 9 juni 2011, 21:02:02 »
Na van mijn stoel gevallen te zijn van verbazing:

Ron, hoe weet jij wat het serienummer van mijn camera is ?
Heb een K5 met serienummer 38XXXX, hoe kan ik dit sensorprobleem ontdekken?
Ik wil me er voor de rest er buiten houden  :)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

SinnerMX

• Gast
« Reactie #593 Gepost op: 9 juni 2011, 20:53:15 »
Na van mijn stoel gevallen te zijn van verbazing:

Ron, hoe weet jij wat het serienummer van mijn camera is ?

Mvg,

SinnerMX

Op de rest reageer ik later wel

Offline KeesvanA

• Junior Member
  • Pentax rules!
« Reactie #592 Gepost op: 9 juni 2011, 20:51:44 »
Antwoord van Eviz vind ik noghet beste antwoord van allenmaal
geen rare dingen maar gewoon zo als het hoord.

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #591 Gepost op: 8 juni 2011, 23:11:21 »
Het kan in de auto mode (groen) en AF-C wel zo zijn dat er 2 rode bolletjes tegelijk oplichten in de zoeker.

Lijkt me vrij logisch : als je de keuze van een scherpstelpunt overlaat aan de camera, kan het gebeuren dat er op die afstand meer onderwerpen scherp in beeld komen (op de plaats van de AF-punten). De camera signaleert dat mooi zodat je kunt oordelen of je tevreden bent met een van die keuzes (en dus afdrukken).

asplx

• Gast
« Reactie #590 Gepost op: 8 juni 2011, 23:04:42 »
@ SimmerMX: Zie PB

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 8 juni 2011, 23:28:31 door asplx »

Serpiente

• Gast
« Reactie #589 Gepost op: 8 juni 2011, 22:56:28 »
Het kan in de auto mode (groen) en AF-C wel zo zijn dat er 2 rode bolletjes tegelijk oplichten in de zoeker.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #588 Gepost op: 8 juni 2011, 21:45:46 »
De belangrijkste reden om aan een forum als dit mee te doen is er iets van te leren en dat geldt voor velen lijkt mij.

De ivoren toren reacties van de beide Guru's zijn op z'n zachts gezegd weinig uitnodigend.

De correctie van André slaat de spijker op zijn kop.

SinnerMX

Ach ik was misschien wat kort door de bocht. Nog eens bekeken wat je zoal geschreven hebt en mijn conclusie is dat je de camera op AF-C functie hebt gezet met de knop linksvoor op de body. Hier is de AF ietsje anders van werking. De twee punten die je tegelijk zag, weet ik niet helemaal zeker, maar waarschijnlijk lichten ze niet tegelijk op, maar direct elkaar opvolgend. In het menu kun je kiezen voor 11-punts of 5 punts instelling bij de auto-functie en de SEL heb je zelf al ontdekt.

Ik weet niet of je je camera hebt gecontrolleerd op de sensorvlekken, maar met jouw serienummer lijkt het mij meer dan aannemelijk dat ze er zitten.

Ach en zo ivoor is mijn torentje heus niet, daar kom je vanzelf achter als je genoeg sterren hebt verzamelt.

Geniet van je camera zou ik zeggen, dat lijkt me het belangrijkste.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #587 Gepost op: 8 juni 2011, 21:41:50 »
Heb nu alle tips uitgevoerd en de stand van zaken is:

In de zoeker wordt één AF punt in rood aangegeven en een enkele keer 2 tegelijk, dit op de 11 punts stand.
Volgens de gebruiksaanwijzing zou het toestel voor 1 punt kiezen en zou 2 punten tegelijk niet kunnen, maar misschien zie ik dit verkeerd.
De LV gebruik ik eigenlijk nooit maar zover ik kan zien werkt deze goed.

Als resultaat van alle tests kom ik ook tot de conclusie dat de éénpunts variant mij het beste bevalt, lijkt natuurlijk het meest op de standaard MX.

Als bovenstaande overeenkomt met de standaardinstelling (kunt u het nog volgen?) dan lijkt mijn" probleem" opgelost .

Bedankt voor het meedenken.

SinnerMX

Als je de de AF-selectie op 'auto' hebt staan (knopje 18 uit je handleiding op pagina 23/24) dan kan het gebeuren dat er meerdere AF punten oplichten in je viewfinder. Dit gebeurt niet bij "midden" en "sel" (zie ook de door Jazzer eerder gememoreerde pagina 145 van de handleiding). Vraag is derhalve in welke stand zie je meerdere AF-punten oplichten? (overigens kun je het oplichten van je AF-punten ook uitschakelen, zie pag . 102/103 van je handleiding).

greetz,
Erik

SinnerMX

• Gast
« Reactie #586 Gepost op: 8 juni 2011, 21:08:34 »
Zo, ASPLX dit antwoord maakt veel duidelijk.
Spreekt men op het forum elkaar met mijnheer aan of hebben we hier te maken
met de klassieker: het gebruik van een term die normaal respect uitdrukt ( " Hij zegt meneer tegen me!" )
maar in de context is iedereen duidelijk dat het bedoelt is om iemand te kleineren.

Of het al dan niet publiceren van foto's relevant is kun je van mening verschillen.
Het gaat erom of je bijdrage op wat voor manier dan ook gewaardeerd worden.

Wat is trouwens de functie van al die sterren en onnozele titels die veel forumleden hebben?
Het heeft wel iets weg van de padvinderij, sorry scouting.

Ik neem aan dat je niet de bedoeling hebt om iemand naar beneden te drukken maar daar gaat het hier niet om.
Het gaat erom hoe andere forumleden je reactie ervaren ook al is je bedoeling goed.

Als ik als reactie krijg: "Je had geen probleem maar gebrek aan kennis"  dan krijg ik het gevoel dat hij er achter had willen schrijven: "dus wat doe je hier eigenlijk als je dat al niet weet".

Opmerkelijk is ook dat je namens Ron spreekt, zijn ivoren toren is blijkbaar nog iets hoger, hij heeft een eigen woordvoerder.

Ik blijf mijn vragen stellen, voor degenen die het beneden hun niveau vinden: vooral niet reageren.
De overige reacties zie ik met belangstelling tegemoed. 

SinnerMX

asplx

• Gast
« Reactie #585 Gepost op: 8 juni 2011, 11:33:40 »
Wat bedoelt meneer De Jong?

Dat Ron en ik alleen commentaar leveren?
Ik publiceer inderdaad nog maar weinig in daar ik, zoals jij weet, goede redenen voor heb.
Ron publiceert veel en levert niet alleen maar commentaar.

Noch Ron noch ik hebben de instelling om iemand naar beneden te drukken.

Gegroet,
ASPLX

kdj4

• Gast
« Reactie #584 Gepost op: 8 juni 2011, 10:30:34 »
SinnerMX,

Helaas zijn hier actieve leden die zelf (bijna) nooit een foto plaatsen maar wel altijd comentaar geven inplaats je te helpen. Dit is dan zeker niet uitnodigend.
Deze mensen gebruiken het forum als een soort MSN en kunnen heel lang door gaan op 1 onderwerp zonder dat ze inhoudelijk zijn.

In plaats van jou te helpen drukken ze jou in een hoekje en geven aan dat je dan geen verstand van digitalrefelx hebt.

Neem maar van mij aan dat hier nog genoeg leden zijn die nog vele vragen hebben over spiegelreflex alleen durfen ze de vragen hier niet te stellen.

Mvg
Kees de Jong.
« Laatst bewerkt op: 8 juni 2011, 10:33:46 door kdj »

asplx

• Gast
« Reactie #583 Gepost op: 8 juni 2011, 00:29:39 »
Mischien beter om te zeggen : gebrek aan kennis en ervaring met DIGITALE reflex camera.

grtz, Andre

Waarmee Andre exact hetzelfde wil zeggen als Ron en ik.

Ruurd

SinnerMX

• Gast
« Reactie #582 Gepost op: 7 juni 2011, 21:01:32 »
De belangrijkste reden om aan een forum als dit mee te doen is er iets van te leren en dat geldt voor velen lijkt mij.

De ivoren toren reacties van de beide Guru's zijn op z'n zachts gezegd weinig uitnodigend.

De correctie van André slaat de spijker op zijn kop.

SinnerMX

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #581 Gepost op: 7 juni 2011, 11:53:30 »
Citaat
Je had geen probleem, alleen een gebrek aan kennis.
Mischien beter om te zeggen : gebrek aan kennis en ervaring met DIGITALE reflex camera.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

asplx

• Gast
« Reactie #580 Gepost op: 6 juni 2011, 21:37:19 »
Gebrek aan kennis kan natuurlijk een probleem zijn... :-X

Verder gebruik ik de zelfde instellingen als Serpiente.

Serpiente

• Gast
« Reactie #579 Gepost op: 6 juni 2011, 21:10:30 »
Ik gebruik altijd het centrale punt of op SEL en dan één boven het midden. :) Dan heb je zelf de controle op welk punt hij scherpstelt :)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #578 Gepost op: 6 juni 2011, 21:07:25 »

In de zoeker wordt één AF punt in rood aangegeven en een enkele keer 2 tegelijk, dit op de 11 punts stand.
Volgens de gebruiksaanwijzing zou het toestel voor 1 punt kiezen en zou 2 punten tegelijk niet kunnen, maar misschien zie ik dit verkeerd.

Als resultaat van alle tests kom ik ook tot de conclusie dat de éénpunts variant mij het beste bevalt, lijkt natuurlijk het meest op de standaard MX.

Als bovenstaande overeenkomt met de standaardinstelling (kunt u het nog volgen?) dan lijkt mijn" probleem" opgelost .

SinnerMX

SinnerMX

• Gast
« Reactie #577 Gepost op: 6 juni 2011, 20:46:33 »

SinnerMX

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #576 Gepost op: 4 juni 2011, 01:52:58 »
Volgens mijn heb je een optie om de Auto Auto focus op 11 of 5 punten te zetten.

Zie handleiding blz 145.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #575 Gepost op: 3 juni 2011, 19:28:23 »
ik doe iets verkeerd maar de standaard 11 punts instelling krijg ik niet meer terug.
Probeer het custom menu is.
Volgens mijn heb je daar een optie om de Auto Auto focus op 11 of 5 punten te zetten.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #574 Gepost op: 3 juni 2011, 14:00:00 »
OEI.....

Citaat
Als jouw 'probleem' zich alleen voordoet bij het gebruik van liveview dan zou ik er pagina's 187 en verder van je handleiding er op na slaan,

Misschien wel een IJZERsterke tip....

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #573 Gepost op: 3 juni 2011, 13:00:37 »
Als jouw 'probleem' zich alleen voordoet bij het gebruik van liveview dan zou ik er pagina's 187 en verder van je handleiding er op na slaan, en dan met name de effecten van de verschillende autofocusmethoden in LV-modus bekijken. Bij gebruik van contrast-Af zie je bijvoorbeeld de focuspunten niet in beeld en kun je je AF punt op elke willekeurige plek plaatsen.

greetz,
Erik

SinnerMX

• Gast
« Reactie #572 Gepost op: 3 juni 2011, 12:43:16 »
Erik,

Je kunt inderdaad met de vierknoppen besturing het focuspunt verplaatsen.
Dit is echter geen standaard instelling, de LV was schoon zonder aanduidingen.
Hier zou het probleem kunnen zitten.

Sinnermx