Dat is een heel ander punt. Ik ben het met je eens dat er een generatie aan luie fotografen is ontstaan die moeite hebben om de basis beginselen van de fotografie te leren. Maar dat is in mijn ogen dus niet de schuld van de apparatuur, want alles is prima te leren met de huidige generatie van camera's. Zolang je maar de discipline hebt. Waar ik een groot voorstander van ben.
Ik denk dat we dan moeten vaststellen dat we daarover fundamenteel van menig verschillen. Ik denk dat juist de beperkingen van oude apparatuur, de nieuwe generatie er toe kan bewegen om er serieus mee aan de gang te gaan. Het uitschakelen van de automaten om een moderne camera tot handwerk te dwingen is naar mijn ervaring niet voldoende. We hebben het over een, zoals je zelf ook aangeeft, "luie" generatie die echter wel alle knopjes haarfijn weet te vinden.
Maar inderdaad even terug naar het onderwerp
Om dat toch weer ontopic te komen, naar mijn mening is de Fuji X100 te duur. Voor minder geld heb je een Sony NEX of Samsung NX met een vergelijkbare sensor en verwisselbare objectieven. Hetzelfde vind ik overigens van de Leica X1, maar die heeft die befaamde rode stip dan nog.
De Fuji is duur maar ook uniek. Ik weet niet zeker of dat een rol speelt. Fuji heeft zich wel vaker niets aangetrokken van prijsmechanismen (zie de GX480, de laatste 'handheld', en de enige spiegelreflex, met verstelbaar frontpaneel waarvan ze tot op de dag van vandaag niet willen vertellen hoeveel ze er van verkocht hebben) dus we moeten even afwachten of er concurrentie komt. Op de Photokina werd gespeculeerd over plannen van Sony die in bezit is van de Konica Hexar patenten maar ook daar niets concreets, de "goedkope" Leica,, het Digilux/Lumix L1 concept, is stiekem om zeep geholpen om voor mij onbegrijpelijke redenen. Wat betreft de nieuwe kleine Leitz ben ik het helemaal met je eens. De X1 is een digitale "Ur'Leica" met beperkte praktische bruikbaarheid en verder worden een paar van de compacte Leica's, technisch identiek, ook als Panasonic verkocht maar de Leica's verkopen ook zeer goed waarbij de rode punt de veel hogere prijs schijnt te rechtvaardigen. De NEX moet ik nog een keer gaan bekijken maar ik wil een echte zoeker

Wat ik eigenlijk wil is een digitale
dit

Ik heb de term "oude troep" enkel in algemene zin als verzamelterm gebruikt en heb verder nergens op asplx gereageerd. Ik zie dan ook niet in op welke manier ik onrespectvol naar aslpx zou zijn geweest.
Ik heb eerlijk gezegd geen problemen met de uitdrukking. Zolang
ik weet wat
ik er mee wil en kan is het niet zo heel belangrijk wat andere er van denken.