Laat 1 foto zien die een LX wel kan nemen, en een MZ-S niet. Andersom kan ik je namelijk wel tonen, alles waar snelheid voor vereist is namelijk.
Tja, ik ken de MZ-s niet goed genoeg om zo stellig te beweren wat er allemaal niet mee kan maar als je snelheid zoekt, ik heb met zowel de LX als de M4-2 een aantal jaren DTM geknipt voor AM&S, lijkt me snel genoeg. Deze foto's zijn te vinden in de jaargangen 1981-1984. Afgezien daarvan heb ik bv. ook basketbal gedaan met de Rolleiflex waarmee ik wil zeggen dat snelheid voor mij zelden een rol speelt bij de keuze van een camera.
Hoe bewust je met iets bezig bent is een keuze van werkwijze, niet van materiaal. Ik kan op mijn K-5 namelijk ook alles met de hand instellen...
Ja, leuk en hoeveel van de huidige generatie digitale fotografen kunnen én doen dat nou precies. Dat zijn toch volgens mij alleen degenen die die zich in de achtergrond verdiept hebben en weten wat er handmatig kan en dat lijkt me zeker de minderheid. Je hoeft alleen maar naar de terminologie op de verschillende fora te kijken om in te zien dat de basiskennis ver weg is.
Voorbeeld: een lichtsterk groothoekobjectief wordt "Een lichtkrachtige (laag f-getal) breedbeeldlens" of "een telelens is er een met veel milimeters". Deze komen van echte fora af en niet eens in België. Die generatie zou ik met het Fotoboek van Dick Boer om de oren willen slaan, een Lubitel in de hand drukken met een papiertje met de sunny 16 en nu back to basics. In no time zullen er ook uit de digitale camera's betere plaatjes komen, gewoon omdat ze leren wat er gebeurt en waar ze mee bezig zijn. En dan is er ineens weer een grotere groep die de elektrische hupljes kan uitschakelen.
Verder denk ik dat deze discussie wat ver van het oorspronkelijk topic is afgeraakt. Misschien ergens anders voortzetten.