Auteur Topic: Laten we eens gek doen  (gelezen 10999 keer)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
Re:Laten we eens gek doen
« Reactie #30 Gepost op: 20 april 2011, 10:35:40 »
Laten we vooral niet op de man gaan spelen. Elk zijn mening! Discussiëren is interessant en leerrijk, maar ik hoop dat het toch niet uit de hand loopt. Ik frustreer me echt aan zulke reacties. Dit kan mensen van een forum weghouden denk ik en dat zou jammer zijn.
Ik onderschrijf bovenstaand verhaal ten volle. En heren (King en Asplx), hierbij wil ik streng oproepen het hier netjes en respectvol te houden!  >:(
Het is prima andere meningen te hebben, maar weet wel dat zonder de "oude troep" en ook geen digitale "rotzooi" zou zijn. En ik onderschrijf ook dat je veel meer inzicht in de kennis van fotografie krijgt als je een tijdje eens enkel met een oude (niet-automatische) camera op pad zou gaan. Zo, en vanaf nu hebben we het niet meer over oude troep e.d., maar gedragen we hier ons als gentlemen t.o.v. elkaar.... :)

Vr.groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #30 Gepost op: 20 april 2011, 10:35:40 »

Dobbe

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 20 april 2011, 10:05:59 »
En als jij die niet beheerst of zelfs maar kent: Zoek het dan maar lekker zelf uit, mij zul jij niet thuis treffen.
En meng je ook niet in duskussies, het zal je berouwen.

Van mij hoef jij niet te verwachten uitleg te krijgen over wat die fotorobot van jou kan, omdat jij te lamstralig bent om je daar in te verdiepen.

Laten we vooral niet op de man gaan spelen. Elk zijn mening! Discussiëren is interessant en leerrijk, maar ik hoop dat het toch niet uit de hand loopt. Ik frustreer me echt aan zulke reacties. Dit kan mensen van een forum weghouden denk ik en dat zou jammer zijn.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #28 Gepost op: 20 april 2011, 07:11:23 »
Laat 1 foto zien die een LX wel kan nemen, en een MZ-S niet. Andersom kan ik je namelijk wel tonen, alles waar snelheid voor vereist is namelijk.
Tja, ik ken de MZ-s niet goed genoeg om zo stellig te beweren wat er allemaal niet mee kan maar als je snelheid zoekt, ik heb met zowel de LX als de M4-2 een aantal jaren DTM geknipt voor AM&S, lijkt me snel genoeg. Deze foto's zijn te vinden in de jaargangen 1981-1984. Afgezien daarvan heb ik bv. ook basketbal gedaan met de Rolleiflex waarmee ik wil zeggen dat snelheid  voor mij zelden een rol speelt bij de keuze van een camera.

Hoe bewust je met iets bezig bent is een keuze van werkwijze, niet van materiaal. Ik kan op mijn K-5 namelijk ook alles met de hand instellen...
Ja, leuk en hoeveel van de huidige generatie digitale fotografen kunnen én doen dat nou precies. Dat zijn toch volgens mij alleen degenen die die zich in de achtergrond verdiept hebben en weten wat er handmatig kan en dat lijkt me zeker de minderheid. Je hoeft alleen maar naar de terminologie op de verschillende fora te kijken om in te zien dat de basiskennis ver weg is.
Voorbeeld: een lichtsterk groothoekobjectief wordt  "Een lichtkrachtige (laag f-getal) breedbeeldlens" of "een telelens is er een met veel milimeters". Deze komen van echte fora af en niet eens in België. Die generatie zou ik met het Fotoboek van Dick Boer om de oren willen slaan, een Lubitel in de hand drukken met een papiertje met de sunny 16 en nu back to basics. In no time zullen er ook uit de digitale camera's betere plaatjes komen, gewoon omdat ze leren wat er gebeurt en waar ze mee bezig zijn. En dan is er ineens weer een grotere groep die de elektrische hupljes kan uitschakelen.
Verder denk ik dat deze discussie wat ver van het oorspronkelijk topic is afgeraakt. Misschien ergens anders voortzetten.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

asplx

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 19 april 2011, 22:05:30 »
En dankzij die ouwe troep is mij de fundamentele kennis van de fotografie duidelijk.
En als jij die niet beheerst of zelfs maar kent: Zoek het dan maar lekker zelf uit, mij zul jij niet thuis treffen.
En meng je ook niet in duskussies, het zal je berouwen.

Van mij hoef jij niet te verwachten uitleg te krijgen over wat die fotorobot van jou kan, omdat jij te lamstralig bent om je daar in te verdiepen.
Dit is mijn antwoord op jouw opmerking,dat ik - en anderen - met oude troep werk.

Getekend:
ASPLX

Offline The_King

• Senior Member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 18 april 2011, 13:08:55 »
Dat is absoluut geen onzin. Laat 1 foto zien die een LX wel kan nemen, en een MZ-S niet. Andersom kan ik je namelijk wel tonen, alles waar snelheid voor vereist is namelijk.

... ik stel wel dat het onzinnig is om te denken dat nieuw automatisch beter is en ik stel dat je met oude troep bewuster met de materie bezig bent omdat je zelf moet nadenken.
Hoe bewust je met iets bezig bent is een keuze van werkwijze, niet van materiaal. Ik kan op mijn K-5 namelijk ook alles met de hand instellen, als ik dat wil. Ik hoef niet eens op het display te kijken om te fotograferen. Ik kan alles wat ik met zo'n oud toestel ook kan. Alleen het hoeft niet, en daar zit de winst. Het weglaten van moderne technieken omdat je er anders niet vanaf kan blijven is wat mij betreft een gebrek aan zelfbeheersing van de fotograaf...

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #25 Gepost op: 18 april 2011, 11:46:27 »
En je punt is? I
...
Waarom zou ik als mijn K-5 het beter doet met minder moeite?
Mijn punt is dit
Citaat van: The_King
Om daadwerkelijk rolletjes mee te schieten is een MZ-S of Z1-p veel beter als een LX..
Dit is onzin. Er wordt nergens op borsten geklopt omdat sommigen nog met oude troep overweg kunnen maar ik stel wel dat het onzinnig is om te denken dat nieuw automatisch beter is en ik stel dat je met oude troep bewuster met de materie bezig bent omdat je zelf moet nadenken. Nieuwe technologie wordt zeker niet de rug toegekeerd maar ook niet als absoluut zaligmakend omarmd om alle traditie overboord te gooien.
Ansel Adams

Offline The_King

• Senior Member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 18 april 2011, 10:20:16 »
Het is allemaal nog veel treuriger. Ik moet mijn kb rolletjes volblaffen zonder AF, zonder matrixen, zonder SR, zonder belichtingsprogramma's, max 1/1000 sec., ongelimiteerde flash sync, dat dan weer wel, maar max. 1 opname per 480 sec., wel live-view maar geen automatische belichtingstrapjes, moet allemaal met de hand en het ergste, er passen maar 36 opnamen op een geheugenstrip die ook nog niet eens direct bekeken kan worden. Eigenlijk is het maar goed dat dat er allemaal niet op zit want er is niet eens ruimte voor een batterij. Maar na 41 jaar went dat allemaal wel.

En je punt is? Ik heb nooit begrepen waarom er mensen zijn die moderne technieken de rug toe keren en zichzelf vervolgens op de borst kloppen dat ze een "echte" fotograaf zijn omdat ze ook met oude troep kunnen werken. Ja, ik kan waarschijnlijk ook nog wel foto's maken met mijn oude K2. Waarom zou ik als mijn K-5 het beter doet met minder moeite?

asplx

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 16 april 2011, 14:04:05 »
Een KKDSLR blaf je niet vol, maar miauw je vol ...

Wat een gemaauw allemaal, of het blaffen of schieten is, als het kiekjesknippen gaat...

Serpiente

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 16 april 2011, 11:20:11 »
Ik vind schieten voor fotograferen een grafuitdrukking, zo kwam ik van schietpistool op blaffer, niet verder denken, we komen allemaal we eens op GS. Toch? :D
Schieten doe je alleen met een kanon ;) Ik verder niets zoeken achter je kaartjes volblaffen haha.. Het klinkt nog best goed ook! :D :D

Alwin

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 15 april 2011, 16:51:58 »
Een KKDSLR blaf je niet vol, maar miauw je vol ...

asplx

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 15 april 2011, 16:47:07 »
Deze paar postings lezende, begrijp ik de droefenis van Buksbeest met zijn vraag, of er niemand meer kan nadenken.

Jij ook Roeland?

En weet je wat ook zo mooi is aan een MX/LX?
Als de batterij leeg is, dan werkt ie toch.

Als dát geen stof tot nadenken is...

Idee: DSLR met knijpkat: KKDSLR.

Groeten,
Ruurd

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #19 Gepost op: 15 april 2011, 16:40:29 »
Ik ben bekend met de uitdrukking volblaffen, maar ik heb hem nog nooit in deze context gebruikt..  :D :D
Ik vind schieten voor fotograferen een grafuitdrukking, zo kwam ik van schietpistool op blaffer, niet verder denken, we komen allemaal we eens op GS. Toch? :D
Ansel Adams

Serpiente

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 15 april 2011, 16:34:41 »
Het is allemaal nog veel treuriger. Ik moet mijn kb rolletjes volblaffen zonder AF, zonder matrixen, zonder SR, zonder belichtingsprogramma's, max 1/1000 sec., ongelimiteerde flash sync, dat dan weer wel, maar max. 1 opname per 480 sec., wel live-view maar geen automatische belichtingstrapjes, moet allemaal met de hand en het ergste, er passen maar 36 opnamen op een geheugenstrip die ook nog niet eens direct bekeken kan worden. Eigenlijk is het maar goed dat dat er allemaal niet op zit want er is niet eens ruimte voor een batterij. Maar na 41 jaar went dat allemaal wel.
@Ruurd: die verwisselbare zoeker hebben de in Wetzlar nooit voor elkaar gekregen. Wel opsteek dingetjes voor de hele grote hoeken maar die vielen altijd buiten het budget, nog steeds trouwens.
Ik ben bekend met de uitdrukking volblaffen, maar ik heb hem nog nooit in deze context gebruikt..  :D :D

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #17 Gepost op: 15 april 2011, 16:19:08 »
Dus een DSLR zonder autofocus, zonder matrixmeting, zonder SR, zonder programma modus, 1/2000 max shutterspeed en een bedroevende 1/75 flash sync speed.
Om daadwerkelijk rolletjes mee te schieten is een MZ-S of Z1-p veel beter als een LX...
@Ruurd: die verwisselbare zoeker hebben ze in Wetzlar nooit voor elkaar gekregen. Wel opsteekdingetjes voor de hele grote hoeken maar die vielen altijd buiten het budget, nog steeds trouwens.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2011, 16:41:27 door roeland »
Ansel Adams

asplx

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 15 april 2011, 14:11:48 »
Dus een DSLR zonder autofocus, zonder matrixmeting, zonder SR, zonder programma modus, 1/2000 max shutterspeed en een bedroevende 1/75 flash sync speed.

Een beetje nostalgie is prima, maar laten we realistisch wezen wat betreft de bruikbaarheid van de LX. Het is een verzamelobject die inmiddels allang voorbij gestreefd is. Om daadwerkelijk rolletjes mee te schieten is een MZ-S of Z1-p veel beter als een LX...

Maar met een verwisselbaar zoekersysteem, dat bovendien ook nog eens helder is.

Offline The_King

• Senior Member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 15 april 2011, 13:27:08 »
Wanneer komt de LX-D  ;)

Een beetje nostalgie is prima, maar laten we realistisch wezen wat betreft de bruikbaarheid van de LX. Het is een verzamelobject die inmiddels allang voorbij gestreefd is. Om daadwerkelijk rolletjes mee te schieten is een MZ-S of Z1-p veel beter als een LX...

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2011, 23:43:45 »
Made in Japan, mooi leesbaar, geweldig...........

Vaste lens, dus nooit sensorschoonmaken.............

Ik vind het een prachtig ding!

Hansli
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2011, 21:41:10 »
Ziet er erg leuk uit. Zag hem vandaag ook ergens in een advertentie.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2011, 20:18:11 »
Maar wel een wow-score, zo hoog had ik eigenlijk niet verwacht. Het is een forse investering maar je krijgt er wel een potentiele Leicakiller voor terug. Doet Fuji goed.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2011, 19:32:05 »
DxO test http://www.dxomark.com/index.php/Camera-Sensor/All-tested-sensors/Fujifilm/FinePix-X100 ziet er goed uit denk ik. Vergelijkbaar met de K-r en in prijs is het ook vergelijkbaar als je een K-r met een DA 21mm/f3.2 koopt.

Prijs van X100 is 1099 euro in pre-order geworden.
K-r met DA21mm kost 1018 euro (en er kan altijd nog een ander lensje op).

RonHendriks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2011, 20:41:54 »
Je kunt hem op pre-order zetten voor 999 euro

http://www.cameranu.nl/artikel/176214/Fujifilm_FinePix_X100.html

asplx

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2010, 03:44:38 »
Wanneer komt de LX-D  ;)

:dance::dance::dance::dance: That would be nice...  :dance::dance::dance::dance::dance:

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2010, 20:57:46 »
De prijs gaat rond de $ 1000 komen, volgens de marketingboer in Europa begin volgend jaar leverbaar, ze zullen hun uiterste best doen om de prijs onder de € 1000 te krijgen. Mijn vraag naar de versie met m bajonet werd beantwoord met een glimlach en een "daar zijn momenteel geen plannen voor". Fuji heeft ons wel vaker verrast, afwachten dus.
Ansel Adams

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2010, 16:19:46 »
Ik kan dat retro design wel waarderen :)

Ik ook wel. Mooie camera, ben benieuwd wanneer andere merken terug gaan in de tijd qua ontwerp. Kijk maar naar de autowereld, als het aanslaat rijden er ineens weer nieuwe mini's, kevers of fiats 500 rond. Laat maar komen dus.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

JohnnieS

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2010, 14:36:00 »
Oja, vergane glorie in een nieuw jasje :D :D
Ik denk dat als je de prijs hoort je wel even moet slikken. ???