Auteur Topic: [Gerucht] Opvolger van de Nikon D90  (gelezen 3224 keer)

Serpiente

• Gast
Re:[Gerucht] Opvolger van de Nikon D90
« Reactie #19 Gepost op: 9 augustus 2010, 19:25:31 »
10MP is zeer goed te gebruiken bij het croppen. Camera's met 6mp bieden daarentegen minder mogelijkheden. Ik moet zeggen dat ik genoeg heb aan 10MP. Alleen is een crop bij ISO800 niet altijd geslaagd (ruis wordt erger). Een 10mp sensor met een stuk minder ruis zou wel fijn zijn.
Ik heb wat vergelijkingen gelezen tussen de Canon 7D (18mp en cropfactor 1,6) en de wat oudere (2007) Canon 1D Mark III (10MP en cropfactor 1,3). Met de 7D kon je ietsje verder croppen, maar het verschil was niet heel erg groot. De 7d behield wat meer details en de 1Dm3 was beter mbt. ruis. Het verschil in kunnen croppen kun je wel compenseren door naar voren te stappen als dat kan. Het crop voordeel is er pas als je niet naar voren kan.
Een objectief met meer mm blijft toch een betere upgrade dan meer mp.  ;D   

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 9 augustus 2010, 19:25:31 »

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
« Reactie #18 Gepost op: 9 augustus 2010, 17:41:36 »
Behalve bij "belachelijke" ISO-waarden doen de ruisprestaties en het dynamisch bereik van mijn 6 jaar oude camera nauwelijks onder voor wat er nu verkocht wordt. Ja, misschien wel als je van pixel peepen houdt, of perse op ISO 6400 wilt schieten, dan zul je een verbetering zien. Maar voor normaal gebruik? Maakt helemaal niets uit of je met het nieuwste model schiet of met een model van 4 jaar geleden.

Ja, de resolutie is behoorlijk gestegen, wat voor sommige mensen inderdaad een voordeel zal zijn. Maar hoevaak heb je nu echt behoefte aan meer dan bijv. 10 megapixels? Ik heb hier twee platen (45x30cm) aan de muur hangen die uit een 4MP camera komen, en die er op normale kijkafstand onberispelijk uitzien.

Behoefte aan meer dan 10 megapixels? Als je gaat croppen bijvoorbeeld, met meer megapixels heb je ook meer ruimte om te croppen. Heb de K100D Super bestanden nog staan maar daar kan ik qua croppen minder mee dan met een bestand van de K-x of K20D. Nu is croppen natuurlijk geen noodzakelijkheid bij veel foto's maar het kan wel een uitkomst bieden als je shots hebt waar je niet de tijd voor kreeg om de compositie goed te bepalen.

De beeldkwaliteit van de K100D Super is verder zeker niet verkeerd natuurlijk maar ik prefereer toch de mogelijkheden die ik heb bij hogere ISO-waarden op bijvoorbeeld een K-x.

eeyore_nl

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 9 augustus 2010, 14:45:55 »
Toch zijn de high ISO-prestaties in de laatste jaren verbeterd bij zo'n beetje alle merken, beeldkwaliteit lijkt me de belangrijkste factor.

Behalve bij "belachelijke" ISO-waarden doen de ruisprestaties en het dynamisch bereik van mijn 6 jaar oude camera nauwelijks onder voor wat er nu verkocht wordt. Ja, misschien wel als je van pixel peepen houdt, of perse op ISO 6400 wilt schieten, dan zul je een verbetering zien. Maar voor normaal gebruik? Maakt helemaal niets uit of je met het nieuwste model schiet of met een model van 4 jaar geleden.

Ja, de resolutie is behoorlijk gestegen, wat voor sommige mensen inderdaad een voordeel zal zijn. Maar hoevaak heb je nu echt behoefte aan meer dan bijv. 10 megapixels? Ik heb hier twee platen (45x30cm) aan de muur hangen die uit een 4MP camera komen, en die er op normale kijkafstand onberispelijk uitzien.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #16 Gepost op: 9 augustus 2010, 14:19:54 »
Ik vind sowieso wat er de laatste jaren op APS-C gebied gebeurt totaal oninteressant, van welke leverancier dan ook.

Alleen maar meer megapixels en meer gadgets ... ik heb twee DSLR's van zo'n 5 jaar oud, en qua beeldkwaliteit zie ik geen enkel reden om iets nieuws aan te schaffen.

Het enige echt nieuwe en nuttige is live view, voor macro-opnamen.

Wat Pentax doet op middenformaat is dan wel weer interessant, net zoals de ontwikkeling van de mirrorless camera's.

Toch zijn de high ISO-prestaties in de laatste jaren verbeterd bij zo'n beetje alle merken, beeldkwaliteit lijkt me de belangrijkste factor. Gadgets zijn leuk en ontwikkelingen als liveview zijn ook leuk maar veel meer valt er ook niet uit een camera te halen.

Wat zouden ze moeten toevoegen om een overstap of nieuwe aanschaf wel interessant te maken?

Zelf schaf ik alleen wat nieuws aan als de beeldkwaliteit is verbeterd maar gelet op de huidige sensoren zal er voorlopig niet zoveel rek meer zijn. Ben wel benieuwd wat Nikon brengt omdat die sensor in D90 toch wel behoort bij de beste APS-c sensoren van het moment.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #15 Gepost op: 9 augustus 2010, 13:24:54 »
Geruchten.... Ach ja, de D90 heeft een opvolger nodig gezien de concurrentie. Een paar MP meer, nieuwe kitlens (die die meer MP aankan), FullHD video, werkende AF in LiveView. Zelfde soort body (anders wordt ie te zwaar). Daarnaast moet de opvolger van de D90 geen D300s in een kleinere body worden, dus zal de snelheid etc lager liggen (vergelijkbaar met de Canon 50d)
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

eeyore_nl

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 9 augustus 2010, 12:37:50 »
Ben ik de enige die de opvolger van de D90 totaal niet interessant vind?

Ik vind sowieso wat er de laatste jaren op APS-C gebied gebeurt totaal oninteressant, van welke leverancier dan ook.

Alleen maar meer megapixels en meer gadgets ... ik heb twee DSLR's van zo'n 5 jaar oud, en qua beeldkwaliteit zie ik geen enkel reden om iets nieuws aan te schaffen.

Het enige echt nieuwe en nuttige is live view, voor macro-opnamen.

Wat Pentax doet op middenformaat is dan wel weer interessant, net zoals de ontwikkeling van de mirrorless camera's.

Serpiente

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2010, 13:32:44 »
Die zelfde sensor zou ook in de nieuwe Pentax komen, volgens de vast gelijk betrouwbare geruchten.
Ik denk eerder van de Sony modellen. Nikon ontwerpt zelf sensors en laat die door Sony produceren. Tenminste dat schijnt zo te zijn. ;) Ze zijn daar nooit zo specifiek over.
Dat Sony met een 14mp en 16mp sensor komt zal misschien wel kloppen (uit het Sony en Nikon kamp komen dezelfde geruchten en het klinkt wel realistisch). Misschien is een robuustere body voor de D90 opvolger ook wel logisch. Merken kijken toch naar elkaar. De Canon 50D en de Pentax K7 hebben dat ook. Veel geruchten zijn denk ik meer wensen van de consument.  In augustus/september weten we het zeker. Nog maar even op de Photokina wachten.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2010, 12:42:35 »
Die zelfde sensor zou ook in de nieuwe Pentax komen, volgens de vast gelijk betrouwbare geruchten.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2010, 12:26:11 »
Ik ben wel in voor een D85 dan, identiek aan de D95 maar voor de helft van de prijs ontdaan van alle videoflauwekul.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Serpiente

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2010, 11:50:44 »
Citaat
Some interesting information came in today - basically more details on the already existing rumors:

* The Nikon D90 replacement will probably be called Nikon D95.

* Magnesium body. Previous reports indicated that parts of the body will be aluminium. My guess here is that the body will be magnesium-alloy, just like the D300s.

* 16MP sensor (expected)

* 1080 HD video.

* 6 fps (FYI: Nikon D90 does 4.5fps, the D300s – 7fps). The initial report was for 8fps. Let’s just say it will be somewhere between 6-8fps.

* 39 AF points.

* Price: $1199 for body only.

No idea about a potential announcement date for the D95 (maybe also in August?).
Bron: Nikon Rumors

Serpiente

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2010, 23:50:53 »
Kijk dit betwijfel ik nu weer wel. Ik heb toch ook links en rechts wat opgestoken en denk dat niet alleen de camera van doen heeft bij contrast AF.
Misschien dat ze naast de sensor nog een extra AF systeem inbouwen voor de live-view en het filmen. Maarja of de objectieven daar ook nog op afgesteld moeten worden weet ik niet (lijkt me wel). Als ik het wist dan werkte ik bij Nikon/Sony/Pentax.  ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2010, 23:35:13 »
Beide met snelle af bij het filmen en snelle fps (voor de filmers onder ons interessant).
Kijk dit betwijfel ik nu weer wel. Ik heb toch ook links en rechts wat opgestoken en denk dat niet alleen de camera van doen heeft bij contrast AF.

Serpiente

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2010, 23:10:00 »
Indirect is het wel interessant voor de Pentaxianen..

Zowel Sony als Nikon gebruiken sensors van Sony. Pentax gebruikt ook weer Sony sensors (K-x) en ik denk dat de opvolger van de K7 ook een Sony sensor krijgt. Wat Sony en Nikon gaan uitbrengen dit najaar kan een voorbode zijn voor de nieuwe Pentax. Vooral de catagorie van de D90.
Sony brengt volgens de geruchten een camera met 14 en 16mp uit. Beide met snelle af bij het filmen en snelle fps (voor de filmers onder ons interessant). Als deze sensors ook nog eens hele goede ruisprestaties hebben bij hoge ISO dan is dat weer een kritiekpunt van de K7 dat aangepakt is. Ik verwacht betere presaties dan de K-x van Pentax.
Ik denk dat na het uitbrengen van de nieuwe Nikon en Sony het geruchtencircuit van Pentax weer volledig losbarst.

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2010, 22:21:03 »
+1

Asplx

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2010, 21:56:40 »

neen hoor, geen paniek, en dat is overigens je goed recht  :respect:

DanceForMe

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2010, 20:55:43 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2010, 17:59:09 »
Ja de upgrade naar 16mp en ISO performance van de D700 vind ik ook nogal voorbarig bij de Dx0 serie. Bij de opvolger van de D300s was dat meer waarschijnlijk geweest.
Ik denk alleen dat ze bij Nikon niet hebben stilgezeten sinds 2007. We zijn alweer drie jaar verder. Al die tijd hebben ze die 12mp behouden. Ze hebben elke keer betere hoge ISO performance verkozen boven meer MP. Wanneer ze bij 12mp blijven geloof ik wel dat de ISO prestaties vele malen beter zijn dan de D90 en D300s (die misschien op een aantal gebieden in de buurt kan komen van de D700 uit 2008). Zeker wanneer ze een nieuwe 12mp sensor hebben met nieuwe technieken. Bij 16MP zie ik het niet zo snel gebeuren.
Voor de D700 staat waarschijnlijk al een opvolger klaar. Dus als de D700 benaderd/geëvenaard wordt door henzelf dan leggen ze de lat voor de "D800" weer een stuk hoger.

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2010, 17:44:10 »
Ik heb een paar weken geleden enkele dagen met de D90 van een collega mogen schieten (weliswaar met de 18-105 3.5-5.6), en dat is uiteraard een goede camera ... Maar dat wisten we allicht al. Nu heeft die mijns inziens zoals elke camera toch ook wel manco's (of noem het eigen-aardigheidjes). Voor de vuist weg: AE-L moet je blijvend ingedrukt houden om je belichting vast te zetten (bij Pentax: klik en  *). In P-mode kan je enkel het diaf wijzigen (bij Pentax: hypermode) maar er ontbreekt wel de "green button" om naar je uitvalspositie terug te keren ... (dat is toch wel een zeer mooie uitvinding ...). Gene TAv-mode, zoals bij de pentax (hoewel dat kan gesimuleerd worden door de M-mode te cobineren met auto-iso ....).

Sommige buttons van de D90 staan mijns inziens niet ideaal gepositioneerd, maar dat zal allicht een kwestie van gewennig zijn.

De belichting van de D90 is anderzijds wel vrij "agressief" en schurkt echt tegen de hooglichten aan. Gevolg is dat donkere partijen minder subtiel worden weergegeven dan wij van Pentax gewend zijn. De acieve D-lighting zou volgens de liefhebbers veel goed maken, maar dat is toch niet zo mijn ding (ook niet het Pentax-equivalent trouwens ...).

Een ding wat ik echt zeer goed wist te apprecieren bij de D90 (en dat blijkt iets algemeens te zijn bij Nikon), is dat je een centraal gemiddelde of een spotmeting kan koppelen aan het scherpstelpunt: dat is echt ideaal om een scene en je onderwerp waarop je scherp stelt optimaal uit te lichten (dat maakt overigens dat manco van de AE-l knop goed). Mijn K-7 heeft ook een dergelijke koppeling van belcihting aan het scherptstelpunt, maar dan enkel in de integraalmeting. Je merkt bij het veranderen van de scherpstelpunten wel een verschil in exposure, maar het is wat mij betreft toch jammer dat dat bij Pentax niet kan gekoppeld worden aan een centraalgemiddelde of aan een spotmeting.

Overigens vond ik de AWB van mijn K-7 in verschillende omstandigheden beter dan die van de D90 (kwestie van smaak en goesting, of kwestie van vooringenomenheid ...?).

Wat de mogelijk opvolger van die D90 betreft: als ik dingen lees als same noise performance like the D700! dan heb ik toch iets van 'jaja, 't zal wel ...'. De wens is uiteraard de vader van de gedachte maar van een aps-c dezelfde prestaties verwachten als van een fullframe is ronduit  ... belachelijk.

Gisteren op de fotoclub afgedrukte foto's gezien gemaakt met een D700 en dat is toch wel zeer mooi: DR, iso-prestaties, romige out of focus ... Naar een ander merk overstappen om binnen APS-C te blijven zou ik nooit doen, maar zo een D700: dat is toch een andere categorie hoor ... Alleen jammer dat ie zo duur en zo zwaar is  :(
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2010, 17:47:35 door y-cam »

Serpiente

• Gast
[Gerucht] Opvolger van de Nikon D90
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2010, 17:02:25 »
Citaat
I just got some basic description of the Nikon D90 replacement:

* 16MP DX sensor
    * same noise performance like the D700!
    * full HD
    * 8p/s
    * new video AF and performance
    * parts of the body will be aluminium

Stay tuned for more.

[NR] rating: 90%
Bron: Nikonrumors.com

Hij kreeg van de week al veel informatie dat de Nikon D90 schaars begint te worden.

Als dit allemaal waar is dan is dit wel een erg goede camera. Zeker als de introductieprijs maximaal €1000 zal worden.
Als er ook nog eens een AF-systeem van de D300 in zit dan is deze helemaal perfect. Dat zal wel wishfull thinking zijn.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden. ???