Gewoon even een korte vraag aan JJW:
Dus een 18mm op een APS-C geeft dus hetzelfde beeld als een 18mm op een FF.
Een 18-55mm is dus, voor jou, in geen enkel opzich vergelijkbaar met de vroegere 28-80?
Ik check het alleen even...
Nee

Ik dacht dat ik het vrij duidelijk had opgeschreven. Een 18 mm geeft op een APS-C hetzelfde beeld als een 27mm (afhankelijk van de cropfactor) op een FF.
Echter een 18mm lens gemaakt voor APS-C (met dus een APS-C beeldcirkel) geeft exact hetzelfde beeld op een APS-C camera, als een 18mm lens gemaakt voor Kleinbeeld op een APS-C camera (hier wordt slechts een deel van de beeldcirkel gebruikt, het binnenste deel om precies te zijn, ook wel de 'sweetspot' genoemd omdat de lenseigenschappen in het midden vaak beter zijn).
Dat is precies waar het probleem ontstaat. een 18-55 op aps-c is hetzelfde als 28-80 op kleinbeeld. Echter denken veel mensen dat een 28-80 op aps-c een 42-120 wordt terwijl de 18-55 gewoon 18-55 blijft.
Voor de 18-55 geld dat die op aps-c gaat werken als 28-80 op kleinbeeld.
Juist! Vooral dat stuk van die verwarring is waar het mij om ging. Die onstaat namelijk al heel snel wanneer mensen niet het volledige verhaal wordt uitgelegd.
Kortom: wil je aps-c vergelijken met kleinbeeld/FF, dan moet je alle brandpuntsafstanden op je aps-c camera met 1,5 moeten vermenigvuldigen. Dan kan je dus vergelijken met kleinbeeld. (Dat verhaal vertel ik mijn klanten).
Iedereen die deze discussie voert zou hem even helemaal opnieuw lezen, de hand in eigen boezem steken en toegeven dat iedereen gewoon niet goed gelezen heeft en dat iedereen het hier enorm met elkaar eens is.
Dat lijkt me de beste uitleg naar klanten toe. Op die manier kunnen ze vergelijken met wat ze vroeger op een kleinbeeld te zien kregen.
De onderste zin is ook de reden waarom ik zo uitviel naar Ruurd. Ik had namelijk precies hetzelfde opgeschreven als hij, waarna hij vervolgens gaat beweren dat dat fout is en dat ik het allemaal niet begrijp. Kwestie van rustig lezen (excuus als mijn zinnen niet helemaal duidelijk waren). Ik snap ook niet waarom je iemand zo persoonlijk aan valt, het was slechts een reactie op Buks.
Iedereen is het hier inderdaad met elkaar eens volgens mij.
Buks, mijn excuses aangezien je het blijkbaar wel goed begreep, dat kwam bij alleen niet over uit de adviezen die je gaf om o.a. de 12-24 te negeren.
Het volgende stuk is naar mijn idee het meest verhelderend en vat samen wat iedereen hier al zegt:
Cropfactor is een eigenschap van een camera. Dat is iets wat je altijd moet onthouden. Op het moment dat je lenzen onderling gaat vergelijken moet je er geen rekening mee houden. Een 50mm lens is en blijft een 50mm lens, op welke camera je hem ook zet. Het verschil tussen een 10-24mm en een 12-24mm is 'maar' 2mm aan de groothoekkant. Ook al is de 12-24mm geschikt voor Full frame. Dat laatste wil alleen zeggen dat hij 'past' op een camera met een full frame sensor en de 10-24mm past daar gewoon niet op.
Cropfactor wordt alleen belangrijk als je beeldhoeken gaat vergelijken. Een 50mm op een full frame camera laat een ander beeld zien als een 50mm op een cropcamera. Dat ligt niet aan de lens, maar aan de bouw van de camera. Om een vergelijkbaar beeld te zien moet je een 75mm op de full frame zetten. Dan zie je door beide camera's hetzelfde beeld. Aan die waarde van 75mm kom je door de 50mm te vermenigvuldigen met de cropfactor. 50 * 1.5 = 75. Andersom, als je een 30mm op de crop camera zet krijg je ongeveer hetzelfde beeld als de 50mm op de full frame.
Als je dus die 28-80mm op een crop camera zet, krijg je een ander beeld als op een full frame camera. De lens veranderd niet, de camera wel. De 28-80mm geeft op de cropcamera hetzelfde beeld als een 42-120mm lens zou geven op een full frame. De lens veranderd fysiek niet in een 42-120mm, maar als je full frame gewend bent ziet het er wel zo uit...
En nou heb ik een 28-80 voor Kleinbeeld bijvoorbeeld en zet die op de K10.
Wat dan?
Ruurd
Die geeft dus hetzelfde beeld als een 28-80 APS-C lens op een K10
En hetzelfde beeld als een 42-120 op een Kleinbeeld camera.
Ik zal zo de kinderachtige wederreactie van mij verwijderen. Ik hoop dat jij dat ook doet en dat ik je weer gewoon Ruurd mag noemen

Ik hoop ook dat je de humor van dit soort discussies in ziet. Ik heb een sterke mening en laat die ook gewoon horen, zeker wanneer die terrecht is. Ik wil best erkennen dat ik het misschien niet duidelijk genoeg had opgeschreven, neemt niet weg dat het toch echt niet volledig onbegrijpelijk was en dat niets een reden is om mensen zo uit te kafferen. Mensen mogen mij hier ook gewoon Jordy noemen trouwens ipv JJW.