Auteur Topic: welke groothoek lens zouden jullie kiezen  (gelezen 10457 keer)

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
Re:welke groothoek lens zouden jullie kiezen
« Reactie #76 Gepost op: 5 juli 2010, 18:37:32 »
Niet slecht maar ik zou hem ff goed testen op 10mm, daar zit het probleem bij het vorige model

Hieronder 1 op 10mm (grevelingen afgelopen zondag) Verder helemaal niets mee gedaan..enkel omgezet Raw- Jpeg en geresized met irfan view

Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #76 Gepost op: 5 juli 2010, 18:37:32 »

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #75 Gepost op: 3 juli 2010, 16:07:51 »
Zo, lens is binnen...en de eerste test foto is gemaakt...ben benieuwd wat jullie ervan vinden...
ZOals gezegd in deze en andere topics over groothoeklenzen zal ook ik de lens echt nog eigen moeten maken, maar ik ben voor een uit de losse pols foto niet ontevreden...

Iso 100
1/180sec
22mm
F6.7

Grtz Eppie

Niet slecht maar ik zou hem ff goed testen op 10mm, daar zit het probleem bij het vorige model

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
« Reactie #74 Gepost op: 3 juli 2010, 13:49:22 »
Zo, lens is binnen...en de eerste test foto is gemaakt...ben benieuwd wat jullie ervan vinden...
ZOals gezegd in deze en andere topics over groothoeklenzen zal ook ik de lens echt nog eigen moeten maken, maar ik ben voor een uit de losse pols foto niet ontevreden...

Iso 100
1/180sec
22mm
F6.7

Grtz Eppie

Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!

asplx

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 2 juli 2010, 17:40:21 »
;D

Hoewel.....het hangt natuurlijk heel nauw samen met de veranderde beeldhoek.....

en daarom heb ik al afsraken gemaakt met de eigenaar van de locatie over de opnames...

Wel eerst effe laten afkoelen, want die locatie staat nu in de brandende zon met knal hard licht.

Groeten,
Ruurd

asplx

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 2 juli 2010, 17:37:29 »
Ik houd me dan wel stil  :-X

:o :o

>:(

NIKS DAARVAN...

jij schrijft zinnige dingen op een zinnige manier op... :cheer;
En dan begrijp IK ze zelfs...  ;D

Groeten,
Ruurd

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #71 Gepost op: 2 juli 2010, 17:01:53 »
Ja, en die scherptediepte kan ook weer een hele discussie worden...

Jan.
;D

Hoewel.....het hangt natuurlijk heel nauw samen met de veranderde beeldhoek.....

Buksbeest

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 2 juli 2010, 16:47:10 »

Jan.

Ik houd me dan wel stil  :-X

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #69 Gepost op: 2 juli 2010, 16:28:41 »
met dat verschil dat ook de scherptediepte door de crop-factor wordt beïnvloed.

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

asplx

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 2 juli 2010, 01:24:00 »
Citaat
Ik zal de opnames maken op f/4 en f/8, omdat de Tamron (f/2,5) een volle stop lichtsterker in dan de Pentax (f/3,5)

Groeten,
Ruurd

asplx

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 2 juli 2010, 01:20:06 »
Citaat van: Jordy
Ik zal zo de kinderachtige wederreactie van mij verwijderen. Ik hoop dat jij dat ook doet en dat ik je weer gewoon Ruurd mag noemen  Smiley Ik hoop ook dat je de humor van dit soort discussies in ziet. Ik heb een sterke mening en laat die ook gewoon horen, zeker wanneer die terrecht is. Ik wil best erkennen dat ik het misschien niet duidelijk genoeg had opgeschreven, neemt niet weg dat het toch echt niet volledig onbegrijpelijk was en dat niets een reden is om mensen zo uit te kafferen. Mensen mogen mij hier ook gewoon Jordy noemen trouwens ipv JJW.

fully accepted,  Jordy  :surrender: :surrender:

Groeten,
Ruurd

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #66 Gepost op: 1 juli 2010, 22:34:49 »
Ergo:

Een lens met brandpunt F mm blijft ook een F mm op een APS-C camera maar gedraagt zich dan als een 1,5xF mm  8).... naar wat we gewend zijn uit het analoge tijdperk van het kleinbeeld-formaat...

Jan.

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #65 Gepost op: 1 juli 2010, 22:22:08 »
Ergo:

Een lens met brandpunt F mm blijft ook een F mm op een APS-C camera maar gedraagt zich dan als een 1,5xF mm  8).... naar wat we gewend zijn uit het analoge tijdperk van het kleinbeeld-formaat...

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #64 Gepost op: 1 juli 2010, 21:10:53 »
pffff, wat een discussie  :o

Dit plaatje laat zien wat het verschil in beeld is bij het gebruik van een lens bij een bepaald brandpuntafstand tussen een full frame camera en een crop camera.
De rode lijnen geven het beeld weer dat een full frame camera zou laten zien en de blauwe lijnen wat een crop camera zou laten zien.

;D ;D ;D

[...] om geen afwijkingen t.o.v. de beide camerabeelden te krijgen, ga ik uit van 2 verschillende bodies met 2 qua brandpuntsafstand gelijke objectieven..[...]

Toch zou dit wel interessant zijn om het verschil in scherptediepte - bij gelijk diafragma - te zien, is het niet (want de beeldhoek is min of meer gelijk bij deze settings)?

greetz,
Erik
« Laatst bewerkt op: 1 juli 2010, 22:19:31 door EviZ »

asplx

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 1 juli 2010, 18:42:02 »
 ;D ;D ;D

Ron,
wah zij de gij 'ne grapjas...

dat zou een koud kunstje zijn - en da's wel weer lekker met dit weer - om geen afwijkingen t.o.v. de beide camerabeelden te krijgen, ga ik uit van 2 verschillende bodies met 2 qua brandpuntsafstand gelijke objectieven..

Ik wen u allen een heerlijke verfrissende REGENBUI toe... :cheer:

Groeten,
Ruurd

RonHendriks

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 1 juli 2010, 15:22:54 »
Het gemak van het hebben van meerdere camera's heeft als voordeel, dat ik gemakkelijk een testopstelling kan maken.
Wat ik ga doen:
- Op 1 statief de LX met 135 EN de K10 met 135 (enige objectief, waar ik er momenteel 2 van heb)
- De opstelling wordt vastgelegd met de Hasselblad, zodanig, dat alle lensgegvens + camera's duidelijk in beeld zijn.
- De resultaten worden hier op het forum geplaatst.

Ik ben het met Keen eens: er moet beeldverschil zijn.
Als je nu ook nog eens een vergelijk doet met het cropverschil in de lens gerekend dan zul je zien dat het opgenomen beeld hetzelfde wordt:
- LX met 135mm lens en de K10D met 88mm
- LX met 90mm lens en de K10D met 58mm
- LX met 200mm lens en de K10D met 130mm
En zo verder, net zoeken tot je iets hebt waarvoor je beide lenzen hebt (ineens zou een zoomlensje toch handig zijn voor zo'n testje).

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #61 Gepost op: 1 juli 2010, 14:04:25 »
Een hoop woorden in ieder geval om het begrip 35mm equivalent uit te leggen.  :D

Buksbeest

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 1 juli 2010, 13:05:26 »
Dus uiteindelijk bedoelen we allemaal hetzelfde en weten we allemaal hetzelfde, maar hebben we wel 3 pagina's verhitte discussie, terwijl we het toch met elkaar eens zijn  :D

jjw

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 1 juli 2010, 11:28:14 »
Back on topic...ik heb de Tamron 10-24 aangeschaft...de eerste foto's zullen niet lang meer op zich laten wachten.

Grtz, Eppie

Gefeliciteerd! Mooie keuze, ben benieuwd naar de eerste foto's.
Grappig hoe mensen toch ook een bepaald gevoel bij een merk krijgen. Ik had al een sigma lens waar ik tevreden mee was en ook dat was deels een reden om voor de 12-24 van sigma te gaan :) Pentax glas op een pentax camera is natuurlijk het mooiste, esthetisch gezien, maarja de goede pentax lenzen zijn zo duur he ;).

jjw

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 1 juli 2010, 11:22:16 »
Het gemak van het hebben van meerdere camera's heeft als voordeel, dat ik gemakkelijk een testopstelling kan maken.
Wat ik ga doen:
- Op 1 statief de LX met 135 EN de K10 met 135 (enige objectief, waar ik er momenteel 2 van heb)
- De opstelling wordt vastgelegd met de Hasselblad, zodanig, dat alle lensgegvens + camera's duidelijk in beeld zijn.

Daar ben ik het ook mee eens :)
En is ook wat ik en iedereen hier al eerder zeiden. Hulde voor de aangeboden test en moeite, maar ik denk niet dat het nog nodig is.

asplx

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 1 juli 2010, 11:17:04 »
Wat ik ga doen:

jjw

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 1 juli 2010, 11:02:35 »
Gewoon even een korte vraag aan JJW:
Dus een 18mm op een APS-C geeft dus hetzelfde beeld als een 18mm op een FF.
Een 18-55mm is dus, voor jou, in geen enkel opzich vergelijkbaar met de vroegere 28-80?

Ik check het alleen even...

Nee  :) Ik dacht dat ik het vrij duidelijk had opgeschreven. Een 18 mm geeft op een APS-C hetzelfde beeld als een 27mm (afhankelijk van de cropfactor) op een FF.
Echter een 18mm lens gemaakt voor APS-C (met dus een APS-C beeldcirkel) geeft exact hetzelfde beeld op een APS-C camera, als een 18mm lens gemaakt voor Kleinbeeld op een APS-C camera (hier wordt slechts een deel van de beeldcirkel gebruikt, het binnenste deel om precies te zijn, ook wel de 'sweetspot' genoemd omdat de lenseigenschappen in het midden vaak beter zijn).

Dat is precies waar het probleem ontstaat. een 18-55 op aps-c is hetzelfde als 28-80 op kleinbeeld. Echter denken veel mensen dat een 28-80 op aps-c een 42-120 wordt terwijl de 18-55 gewoon 18-55 blijft.

Voor de 18-55 geld dat die op aps-c gaat werken als 28-80 op kleinbeeld.
Juist! Vooral dat stuk van die verwarring is waar het mij om ging. Die onstaat namelijk al heel snel wanneer mensen niet het volledige verhaal wordt uitgelegd.

Kortom: wil je aps-c vergelijken met kleinbeeld/FF, dan moet je alle brandpuntsafstanden op je aps-c camera met 1,5 moeten vermenigvuldigen. Dan kan je dus vergelijken met kleinbeeld. (Dat verhaal vertel ik mijn klanten).

Iedereen die deze discussie voert zou hem even helemaal opnieuw lezen, de hand in eigen boezem steken en toegeven dat iedereen gewoon niet goed gelezen heeft en dat iedereen het hier enorm met elkaar eens is.
Dat lijkt me de beste uitleg naar klanten toe. Op die manier kunnen ze vergelijken met wat ze vroeger op een kleinbeeld te zien kregen.
De onderste zin is ook de reden waarom ik zo uitviel naar Ruurd. Ik had namelijk precies hetzelfde opgeschreven als hij, waarna hij vervolgens gaat beweren dat dat fout is en dat ik het allemaal niet begrijp. Kwestie van rustig lezen (excuus als mijn zinnen niet helemaal duidelijk waren). Ik snap ook niet waarom je iemand zo persoonlijk aan valt, het was slechts een reactie op Buks.

Iedereen is het hier inderdaad met elkaar eens volgens mij.
Buks, mijn excuses aangezien je het blijkbaar wel goed begreep, dat kwam bij alleen niet over uit de adviezen die je gaf om o.a. de 12-24 te negeren.

Het volgende stuk is naar mijn idee het meest verhelderend en vat samen wat iedereen hier al zegt:
Cropfactor is een eigenschap van een camera. Dat is iets wat je altijd moet onthouden. Op het moment dat je lenzen onderling gaat vergelijken moet je er geen rekening mee houden. Een 50mm lens is en blijft een 50mm lens, op welke camera je hem ook zet. Het verschil tussen een 10-24mm en een 12-24mm is 'maar' 2mm aan de groothoekkant. Ook al is de 12-24mm geschikt voor Full frame. Dat laatste wil alleen zeggen dat hij 'past' op een camera met een full frame sensor en de 10-24mm past daar gewoon niet op.

Cropfactor wordt alleen belangrijk als je beeldhoeken gaat vergelijken. Een 50mm op een full frame camera laat een ander beeld zien als een 50mm op een cropcamera. Dat ligt niet aan de lens, maar aan de bouw van de camera. Om een vergelijkbaar beeld te zien moet je een 75mm op de full frame zetten. Dan zie je door beide camera's hetzelfde beeld. Aan die waarde van 75mm kom je door de 50mm te vermenigvuldigen met de cropfactor. 50 * 1.5 = 75. Andersom, als je een 30mm op de crop camera zet krijg je ongeveer hetzelfde beeld als de 50mm op de full frame.

Als je dus die 28-80mm op een crop camera zet, krijg je een ander beeld als op een full frame camera. De lens veranderd niet, de camera wel. De 28-80mm geeft op de cropcamera hetzelfde beeld als een 42-120mm lens zou geven op een full frame. De lens veranderd fysiek niet in een 42-120mm, maar als je full frame gewend bent ziet het er wel zo uit...

En nou heb ik een 28-80 voor Kleinbeeld bijvoorbeeld en zet die op de K10.
Wat dan?

Ruurd
Die geeft dus hetzelfde beeld als een 28-80 APS-C lens op een K10
En hetzelfde beeld als een 42-120 op een Kleinbeeld camera.

Ik zal zo de kinderachtige wederreactie van mij verwijderen. Ik hoop dat jij dat ook doet en dat ik je weer gewoon Ruurd mag noemen  :) Ik hoop ook dat je de humor van dit soort discussies in ziet. Ik heb een sterke mening en laat die ook gewoon horen, zeker wanneer die terrecht is. Ik wil best erkennen dat ik het misschien niet duidelijk genoeg had opgeschreven, neemt niet weg dat het toch echt niet volledig onbegrijpelijk was en dat niets een reden is om mensen zo uit te kafferen. Mensen mogen mij hier ook gewoon Jordy noemen trouwens ipv JJW.
« Laatst bewerkt op: 1 juli 2010, 11:20:36 door jjw »

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 1 juli 2010, 08:08:32 »
Cropfactor is een eigenschap van een camera. Dat is iets wat je altijd moet onthouden. Op het moment dat je lenzen onderling gaat vergelijken moet je er geen rekening mee houden. Een 50mm lens is en blijft een 50mm lens, op welke camera je hem ook zet. Het verschil tussen een 10-24mm en een 12-24mm is 'maar' 2mm aan de groothoekkant. Ook al is de 12-24mm geschikt voor Full frame. Dat laatste wil alleen zeggen dat hij 'past' op een camera met een full frame sensor en de 10-24mm past daar gewoon niet op.

Cropfactor wordt alleen belangrijk als je beeldhoeken gaat vergelijken. Een 50mm op een full frame camera laat een ander beeld zien als een 50mm op een cropcamera. Dat ligt niet aan de lens, maar aan de bouw van de camera. Om een vergelijkbaar beeld te zien moet je een 75mm op de full frame zetten. Dan zie je door beide camera's hetzelfde beeld. Aan die waarde van 75mm kom je door de 50mm te vermenigvuldigen met de cropfactor. 50 * 1.5 = 75. Andersom, als je een 30mm op de crop camera zet krijg je ongeveer hetzelfde beeld als de 50mm op de full frame.

Als je dus die 28-80mm op een crop camera zet, krijg je een ander beeld als op een full frame camera. De lens veranderd niet, de camera wel. De 28-80mm geeft op de cropcamera hetzelfde beeld als een 42-120mm lens zou geven op een full frame. De lens veranderd fysiek niet in een 42-120mm, maar als je full frame gewend bent ziet het er wel zo uit...

asplx

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 1 juli 2010, 03:44:53 »
En nou heb ik een 28-80 voor Kleinbeeld bijvoorbeeld en zet die op de K10.
Wat dan?

Ruurd

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #53 Gepost op: 1 juli 2010, 00:34:07 »
Pfft... Ik kwam er even niet meer uit. Mijn eigen gedachten raakte in een kronkel. Dus even overlegt met andere fotograaf.
Een 28-80 op een APS-C blijft een 28-80, maar als je hetzelfde bereik zou willen op een FF, dan kom je uit op een 42-120...

Had ik het uiteindelijk wel juist, maar snapte mezelf even niet meer, jullie maakte me aan het twijfelen!  :D

Dat is juist. Om het dus gemakkelijk te maken.

Je zou het zo kunnen zeggen. Een 18-55 op aps-c geeft dezelfde beeldhoek (dat is graden en geen milimeter) als een 28-80 op kleinbeeld. Een 28-80 op aps-c geeft dezelfde beeldhoek als 42-120 op kleinbeeld.

28/18=1,5 (ongeveer)
42/28=1,5

etc.
etc.

Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Buksbeest

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 30 juni 2010, 23:51:34 »
Pfft... Ik kwam er even niet meer uit. Mijn eigen gedachten raakte in een kronkel. Dus even overlegt met andere fotograaf.
Een 28-80 op een APS-C blijft een 28-80, maar als je hetzelfde bereik zou willen op een FF, dan kom je uit op een 42-120...

Had ik het uiteindelijk wel juist, maar snapte mezelf even niet meer, jullie maakte me aan het twijfelen!  :D