Auteur Topic: welke groothoek lens zouden jullie kiezen  (gelezen 10505 keer)

asplx

• Gast
Re:welke groothoek lens zouden jullie kiezen
« Reactie #51 Gepost op: 30 juni 2010, 22:31:01 »
Citaat van: Corros
Voor de 18-55 geld dat die op aps-c gaat werken als 28-80.
Bedoel je te zeggen:
Voor de 18-55 geld dat die op aps-c gaat werken als 28-80 in Kleinbeeld (volgens mij wel, verder lezende)
Citaat van: Corros
echter denken veel mensen dat een 28-80 op aps-c een 42-120 wordt ...
En is dit nou juist of onjuist?

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #51 Gepost op: 30 juni 2010, 22:31:01 »

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
« Reactie #50 Gepost op: 30 juni 2010, 20:53:38 »
Gewoon even een korte vraag aan JJW:
Dus een 18mm op een APS-C geeft dus hetzelfde beeld als een 18mm op een FF.
Een 18-55mm is dus, voor jou, in geen enkel opzich vergelijkbaar met de vroegere 28-80?

Ik check het alleen even...

Dat is precies waar het probleem ontstaat. een 18-55 op aps-c is hetzelfde als 28-80 op kleinbeeld. Echter denken veel mensen dat een 28-80 op aps-c een 42-120 wordt terwijl de 18-55 gewoon 18-55 blijft.

Voor de 18-55 geld dat die op aps-c gaat werken als 28-80.

Kortom: wil je aps-c vergelijken met kleinbeeld/FF, dan moet je alle brandpuntsafstanden op je aps-c camera met 1,5 moeten vermenigvuldigen. Dan kan je dus vergelijken met kleinbeeld. (Dat verhaal vertel ik mijn klanten).

Iedereen die deze discussie voert zou hem even helemaal opnieuw lezen, de hand in eigen boezem steken en toegeven dat iedereen gewoon niet goed gelezen heeft en dat iedereen het hier enorm met elkaar eens is.

PS. Bekijk smileys in topics. Dan zouden al die boze woorden niet gevallen zijn.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Buksbeest

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 30 juni 2010, 20:19:06 »
Gewoon even een korte vraag aan JJW:
Dus een 18mm op een APS-C geeft dus hetzelfde beeld als een 18mm op een FF.
Een 18-55mm is dus, voor jou, in geen enkel opzich vergelijkbaar met de vroegere 28-80?

Ik check het alleen even...

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
« Reactie #48 Gepost op: 30 juni 2010, 20:07:46 »
hoe zit het met foto's van de 170-500 eigenlijk? ben ik ook benieuwd naar.

Hoi Ron,

er staat er hier ( http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=16167.0 1

en hier 1 van een rooie: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=16171.0

grtz, Eppie
Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!

RonHendriks

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 30 juni 2010, 19:58:42 »
hoe zit het met foto's van de 170-500 eigenlijk? ben ik ook benieuwd naar.

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
    • BelCel
« Reactie #46 Gepost op: 30 juni 2010, 19:50:30 »
Gefeliciteerd, Eppie !
En wat zijn jouw argumenten om voor juist dit objectief te kiezen?

Groeten,
Ruurd

Tks, mn dat het een Tamron lens is...ben erg tevreden over dit merk. Maar toch ook de argumenten en voorbeeld foto's uit het topic dat Mharda had opgestart over groothoeklenzen....
en dan de prijs...blijf nu binnen budget  ;)

Grtz, Eppie
Grtz Eppie.

asplx

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 30 juni 2010, 19:42:44 »
Gefeliciteerd, Eppie !
En wat zijn jouw argumenten om voor juist dit objectief te kiezen?

Groeten,
Ruurd

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #44 Gepost op: 30 juni 2010, 19:42:13 »
Goede keuze, die UW's ontlopen elkaar toch niet zoveel. Je zal met de Tamron prima foto's kunnen schieten en ik wacht in ieder geval de resultaten af.

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
    • BelCel
« Reactie #43 Gepost op: 30 juni 2010, 19:39:28 »
Heren, heren,

ontspan ff ajb...."je mag dit niet, excuses hier, intimideren".....tjonge....het zal de warmte wel zijn...maar ik snap er niets meer van.
Kunnen we ajb als gewone volwassen mensen een discussie voeren. Dat meningen verschillen is als zo oud als de weg naar.....lem...
Maar om elkaar zo op de huid te zitten gaat wel erg ver...en is overigens behoorlijk kinderachtig...onwaardig voor dit forum.

Back on topic...ik heb de Tamron 10-24 aangeschaft...de eerste foto's zullen niet lang meer op zich laten wachten.

Grtz, Eppie
Grtz Eppie.

asplx

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 30 juni 2010, 19:35:38 »
 :-X :-X
asplx

RonHendriks

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 30 juni 2010, 16:25:38 »
Ik reken nooit brandpunten om. Ik heb zo'n mooi raampje achterop mijn camera en als ik daar doorheen kijk, zie ik precies wat de beeldhoek van het objectief is. Best wel handig...
Dat doe ik zelf eigenlijk ook. Werkt veruit het makkelijkst en altijd betrouwbaar. :)

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 30 juni 2010, 15:02:40 »
Ik reken nooit brandpunten om. Ik heb zo'n mooi raampje achterop mijn camera en als ik daar doorheen kijk, zie ik precies wat de beeldhoek van het objectief is. Best wel handig...

@Eppie, zover ik weet zijn inmiddels alle verkochte Tamron 10-24mm van versie II. Alleen tweedehands kan je nog een versie I tegen komen. Maar zeker het objectief uittesten in de winkel voordat je hem koopt. En niet bang zijn een ander exemplaar te vragen...

asplx

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 30 juni 2010, 02:16:55 »

Buksbeest

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 30 juni 2010, 01:39:49 »
Ruurd, ik hou van je man ;-)

asplx

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 30 juni 2010, 01:27:13 »
Nana, je ziet afhankelijk van de camera wel of niet hetzelfde. Tweemaal 50 mm op dezelfde camera is natuurlijk hetzelfde, maar 50 mm op een FF-camera toont meer beeld dan 50 mm op een APS-C.

Hè hè.... :good::good::good::good::good:

Jazzer, deze opmerking vind ik nou eens lekker swingend...  :dance: :dance: :dance:
Nou ga ik weer helemaal uit mijn dak. :cheer:

Groeten,  :dance: :dance: :dance:
Ruurd
hè, daar knapt ik nou van op
Zo, nú eerst een Bavaria(babe)  :evil:

asplx

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 30 juni 2010, 01:17:03 »
Lekker zo'n verkoper die je eerst het foute verhaal voorschetst en je op het verkeerde been zet ;).

Buks simplificeert naar de klant toe het verhaal, omdat dat anders veel te ingewikkeld wordt.

Citaat
Dit zijn dus de mensen die daarna ook denken

Nee, Buls denkt dat niet en veel andere verkopers ook niet.

Citaat
dat ze met een oude 200mm lens 1,5x zoveel zoom krijgen als met hun nieuwe 50-200mm kitlens...

Ik loop nog niet zolang mee in fotografie, jjw. Dat weet je. Pas een jaar digitaal...
Maar ik weet al heeeel erg lang, dat ik met een a: 200 mm objectief niet kan zoomen en b: Ik vraag voor welke beeldcirkel die 200 mm is.
En ik vraag mij af, of jij überhaupt weet, wat er met de beeldcirkel bedoeld wordt.

Citaat
vast goed bedoeld buks maar ik vraag me af of die mensen er iets mee opschieten  ::)

Met jouw verhaal al helemaal niet in ieder geval, want in je betweterigheid heb je zoweinig correctie in je zinnen toegevoegd, dat er klinkklare nonsens staat, die vooral voor niet-ingewijden niet te vatten is.  >:( en voor ingewijden met moeite.

Citaat
Ik denk zelfs

Hou daar alsjeblieft mee op.

Citaat
dat mensen die nu beginne met een APS-C camera alles terug rekenen naar APS-C formaat. Voor mij geld dat in ieder geval wel. 27mm op kleinbeeld formaat zegt mij niets, zeg je echter 18mm op APS-C formaat dan kan ik me voorstellen hoeveel ik daarmee in beeld krijg.

Nee,  jjv., maar dat ligt aan jou.
APS-c is al jaren op de markt, ca 13 jaar. We hebben daar in de winkel nooit problemen mee gehad, tot digitaal kwam en iedereen digitaal moest en objectieven uitwisselbaar werden.

Ik reken zelf met 5 opname-formaten en bijbehorende objectieven.
En wij doen alle mogelijke moeite, om mensen het verschil duidelijk maken, vooral diegenen, die van Kleinbeeld naar APS-c overstappen.
Maar dát feit is jou zelfs niet eens duidelijk.

Citaat
Waarschijnlijk net zoiets als mensen die voor en na de introductie van de euro zijn geboren :).

En van welk tijdperk ben jij?

Asplx
en als ik eindig met asplx, kun jij me beter even niet aanspreken met Ruurd

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #35 Gepost op: 30 juni 2010, 01:16:56 »
Mensen, wat een verhitte discussie. Ik zou zeggen. Pak een 50mm lens die geschikt is voor FF/kleinbeeld en pak vervolgens de kitlens op 50mm. Wat schets de verbazing... Je ziet hetzelfde...
Nana, je ziet afhankelijk van de camera wel of niet hetzelfde. Tweemaal 50 mm op dezelfde camera is natuurlijk hetzelfde, maar 50 mm op een FF-camera toont meer beeld dan 50 mm op een APS-C.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #34 Gepost op: 30 juni 2010, 01:09:08 »
Mensen, wat een verhitte discussie. Ik zou zeggen. Pak een 50mm lens die geschikt is voor FF/kleinbeeld en pak vervolgens de kitlens op 50mm. Wat schets de verbazing... Je ziet hetzelfde...

Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #33 Gepost op: 30 juni 2010, 01:05:15 »
jjw heeft gelijk. 12 mm = 12 mm ... en 90 mm = 90 mm.
Het probleem (of beter de spraakverwarring) ontstaat als je het beeld van een cropcamera (APS-C) vergelijkt met het beeld van een kleinbeeldcamera (FF). Met FF registreer je een goter gedeelte van het door de lens gevormde beeld dan met een cropcamera. Als je beide registraties afdrukt op (bv.) postkaartformaat, lijkt het dus of de cropcamera 1,5x heeft ingezoomd op het middelste gedeelte van de foto. De 12 mm lens op APS-C lijkt dus op een 12x1,5=18 mm op FF.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2010, 01:10:12 door Jazzer »

asplx

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 30 juni 2010, 00:46:17 »
Citaat van: jjw
Maar wat Buks zegt klopt dus niet. Er wordt aangeraden de 12-24 niet mee te nemen in zijn overweging omdat dit een fullframe lens is. Het bereik zou vermenigvuldigen op een APS-C camera.

Wat Buks zegt klopt wel degelijk.
Een APS-c-camera gebruikt van een objectief voor KB slechts een uitsnede (= crop) uit de totale beeldcirkel van dat objectief. En wel zodanig, dat die uitsnede overeenkomt met een opname, die gemaakt is met een lens met een beeldcirkel voor een APS-c censor of film (ehh, ja: Ook dat bestaat.. nog), met de openingshoek van een KB-objectief.

Citaat
Aangezien hij niet aan raad de andere 2 lenzen ook buiten beschouwing te laten, zouden deze volgens zijn redenering geen vermenigvuldigingsfactor hebben omdat deze voor APS-C formaat gemaakt zijn.

Inderdaad.
De volledige beeldcirkel van het APS-c-objectief wordt namelijk gebruikt. Dus hoeft er niet uitgesneden te worden en ook niet omgerekend. Het heeft niet zozeer met de kennis en schrijfkunst van Buks te maken, maar de leeskunst en kennis van jou.  >:(

Citaat
Dat is gewoon totale onzin,
Deze zin wel ja.  >:( >:(

Citaat
12mm blijft 12 mm. En 12mm geeft ook op een APS-C camera nog steeds voldoende bereik om een UWA-lens genoemd te worden.

Je hebt er bizonder onduidelijk en ingewikkeld verhaal van zitten maken , jjw.
Ik heb echt de tijd moeten nemen, om deze larie te ontrafelen.
En om het verhaal nou helemaal van onzin te voldoen:

Over Ultra-Groothoek wordt gesproken bij een beeldhoek van ca 84 graden en groter, wat in Kleinbeeld overeenkomt met f= 24 mm  en dat komt overeen met 16 mm in APS-c.
En aangezien mij geleerd is, dat 12 kleiner is dan 16, is de openingshoek van een 12 mm  APS-c-objectief dus ook groter dan van een 16 mm APS-c en dus een Ultra Groothoek.

Je hebt met je verhaal de ondoorzichtigheid alleen maar groter gemaakt.
Niet de brandpuntsafstanden blijven namelijk gelijk, maar de beeldhoeken blijven gelijk en díe zijn doorslaggevend. De equivalente brandpuntsafstanden veranderen wel degelijk.

Je hebt de kok wel horen fluiten, omdat hij niet weet waar de lepel hangt.

Dat heeft de heer Buks wél keurig op zijn opleiding opgestoken en verwoord. :cheer:
Een als Buks dat zo zijn klanten vertelt, heeft hij een perfect verhaal.
Je hebt er zelf een onduidelijk verhaal van gemaakt.
Ik heb echt de tijd moeten nemen om jouw verhaal te doorgronden, terwijl ik dat al jaaaaaren in de praktijk toepas met heel andere camera-typen.

Ja, ik ben nu pissig.  >:( >:(
En wel om het feit, dat jij enerzijds vakmensen zit af te branden en anderzijds consumensen totaal op het verkeerde been zet. !@#$%!!

Gegroet,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2010, 00:51:48 door asplx »

Buksbeest

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 29 juni 2010, 23:17:51 »
Lekker zo'n verkoper die je eerst het foute verhaal voorschetst en je op het verkeerde been zet ;). Dit zijn dus de mensen die daarna ook denken dat ze met een oude 200mm lens 1,5x zoveel zoom krijgen als met hun nieuwe 50-200mm kitlens... vast goed bedoeld buks maar ik vraag me af of die mensen er iets mee opschieten  ::)

Ik denk zelfs dat mensen die nu beginne met een APS-C camera alles terug rekenen naar APS-C formaat. Voor mij geld dat in ieder geval wel. 27mm op kleinbeeld formaat zegt mij niets, zeg je echter 18mm op APS-C formaat dan kan ik me voorstellen hoeveel ik daarmee in beeld krijg. Waarschijnlijk net zoiets als mensen die voor en na de introductie van de euro zijn geboren :).

Ik zou het op prijs stellen als je niet twijfelt aan mijn kwaliteit als verkoper. Ik weet dat mijn verhaal duidelijk en correct is.
En jij mag dan twijfelen, gezien het aantal tevreden mensen, weet ik dat de mensen er wat mee opschieten  ;)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 29 juni 2010, 23:07:14 »
Mijn gevoel (mede na de discussie hier op het forum) gaat inmiddels naar de Tamron versie.

Er wordt echter diverse beschreven dat de 2e versie beter is / zou zijn tov de eerste...

bijgaand een link naar een Tamron versie! weet iemand welke versie dit is?

http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=26171

Ik hoor het graag...
grts Eppie

Dat is nu net de grap ze hebben de naam niet aangepast.
Ik geloof dat het model nummer is aangepast naar B001, maarja je kunt het beter even vragen en sterker nog testen.
Versie I had enorme problemen bij 10mm, de hoeken hadden enorme last van coma.
Succes met de keuze/aanschaf!

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
    • BelCel
« Reactie #29 Gepost op: 29 juni 2010, 21:54:16 »
Mijn gevoel (mede na de discussie hier op het forum) gaat inmiddels naar de Tamron versie.

Er wordt echter diverse beschreven dat de 2e versie beter is / zou zijn tov de eerste...

bijgaand een link naar een Tamron versie! weet iemand welke versie dit is?

http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=26171

Ik hoor het graag...
grts Eppie
Grtz Eppie.

jjw

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 29 juni 2010, 20:52:25 »
Maar ik werk ook in een winkel. En als er mensen bij mij komen en hun oude lenzen willen gebruiken, dan hou ik het voor het gemak altijd bij "Brandpuntsafstand gaat x1,5".

Lekker zo'n verkoper die je eerst het foute verhaal voorschetst en je op het verkeerde been zet ;). Dit zijn dus de mensen die daarna ook denken dat ze met een oude 200mm lens 1,5x zoveel zoom krijgen als met hun nieuwe 50-200mm kitlens... vast goed bedoeld buks maar ik vraag me af of die mensen er iets mee opschieten  ::)

Ik denk zelfs dat mensen die nu beginne met een APS-C camera alles terug rekenen naar APS-C formaat. Voor mij geld dat in ieder geval wel. 27mm op kleinbeeld formaat zegt mij niets, zeg je echter 18mm op APS-C formaat dan kan ik me voorstellen hoeveel ik daarmee in beeld krijg. Waarschijnlijk net zoiets als mensen die voor en na de introductie van de euro zijn geboren :).

Buksbeest

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 29 juni 2010, 17:28:36 »
Leesvoaudje... Khaddekovvienochnieop.... er stond fILters...  ???

:D

Gecorrigeerd, Buks...

Just don't drink and drive man  ;)