Maar wat Buks zegt klopt dus niet. Er wordt aangeraden de 12-24 niet mee te nemen in zijn overweging omdat dit een fullframe lens is. Het bereik zou vermenigvuldigen op een APS-C camera.
Wat Buks zegt klopt wel degelijk.
Een APS-c-camera gebruikt van
een objectief voor KB slechts een uitsnede (= crop) uit de totale beeldcirkel van dat objectief. En wel zodanig, dat die uitsnede overeenkomt met een opname, die gemaakt is met een lens met een beeldcirkel voor een APS-c censor of film (ehh, ja: Ook dat bestaat.. nog), met de openingshoek van een KB-objectief.
Aangezien hij niet aan raad de andere 2 lenzen ook buiten beschouwing te laten, zouden deze volgens zijn redenering geen vermenigvuldigingsfactor hebben omdat deze voor APS-C formaat gemaakt zijn.
Inderdaad.
De volledige beeldcirkel van het APS-c-objectief wordt namelijk gebruikt. Dus hoeft er niet uitgesneden te worden en ook niet omgerekend. Het heeft niet zozeer met de kennis en schrijfkunst van Buks te maken, maar de leeskunst en kennis van jou.

Dat is gewoon totale onzin,
Deze zin wel ja.

12mm blijft 12 mm. En 12mm geeft ook op een APS-C camera nog steeds voldoende bereik om een UWA-lens genoemd te worden.
Je hebt er bizonder onduidelijk en ingewikkeld verhaal van zitten maken , jjw.
Ik heb echt de tijd moeten nemen, om deze larie te ontrafelen.
En om het verhaal nou helemaal van onzin te voldoen:
Over Ultra-Groothoek wordt gesproken bij een beeldhoek van ca 84 graden en groter, wat in Kleinbeeld overeenkomt met f= 24 mm en dat komt overeen met 16 mm in APS-c.
En aangezien mij geleerd is, dat 12 kleiner is dan 16, is de openingshoek van een 12 mm APS-c-objectief dus ook groter dan van een 16 mm APS-c en dus een Ultra Groothoek.
Je hebt met je verhaal de ondoorzichtigheid alleen maar groter gemaakt.
Niet de brandpuntsafstanden blijven namelijk gelijk, maar
de beeldhoeken blijven gelijk en díe zijn doorslaggevend. De equivalente brandpuntsafstanden veranderen wel degelijk.
Je hebt de kok wel horen fluiten, omdat hij niet weet waar de lepel hangt.
Dat heeft de heer Buks wél keurig op zijn opleiding opgestoken en verwoord. :cheer:
Een als Buks dat zo zijn klanten vertelt, heeft hij een perfect verhaal.
Je hebt er zelf een onduidelijk verhaal van gemaakt.
Ik heb echt de tijd moeten nemen om jouw verhaal te doorgronden, terwijl ik dat al jaaaaaren in de praktijk toepas met heel andere camera-typen.
Ja, ik ben nu pissig.

En wel om het feit, dat jij enerzijds vakmensen zit af te branden en anderzijds consumensen totaal op het verkeerde been zet. !@#$%!!
Gegroet,
Ruurd