Ik overweeg voor de vakantie misschien een grijsfilter aan te schaffen (ook al is mijn fotografie budget al ruimschoots overschreden

)
Ik ga over een paar weken naar de V.S. met als het goed is zeer mooi en 'fel' weer, waarbij veel foto's onontkomelijk midden op de dag gemaakt zullen worden ipv bij zachter avondlicht.
Aantal vragen:
- Zijn er hier mensen die vaker zo'n filter tijdens een reis hebben gebruikt en wat zijn hier de positieve/negatieve ervaringen mee.
- Heeft het zin om één filter aan te schaffen (ND 2???). Of moet je eigenlijk een hele set hebben omdat één filter maar in een beperkt aantal situaties bruikbaar is?
- Hoe hoog is de leercurve om een grijsfilter te gaan gebruiken? Ik heb niet echt tijd meer om uitgebreid te oefenen, misschien dus gewoon laten voor wat het is en eventueel foto's nabewerken om dingen op te halen? Of weegt de onervarenheid op tegen het voordeel wat je in nabewerking nooit kan evenaren?
- Ik twijfel tussen een gewoon of een verlopend filter. Het verlopend filter is natuurlijk vooral interessant om de lucht doortekend te houden en de voorgrond ook goed belicht. Maar ik denk dat de horizontweedeling vaak niet zo scherp is en er meestal nog 'objecten' in de weg zullen staan die dan dus ook half donkerder worden. Heb ik dan meer aan een gewoon filter of wordt daar dan alles te donker van? Ik kom langs aardig wat nationale parken en water(vallen) dus ik neig o.a. daarom nu ook naar een egaal filter voor langere sluitertijden bij veel licht, of bijv. een grotere diafragma opening.
- Als jullie moesten kiezen tussen het ND-filter en de Pola, welke van de twee is dan waarschijnlijk breder inzetbaar. Een polafilter neemt immers ook licht weg en helpt dus bijvoorbeeld ook om langere sluitertijden te kunnen gebruiken bij een waterval, daarnaast kan deze ook helpen om de lucht meer te doortekenen zonder dat halve gebouwen hierbij ook donkerder worden (ik heb al een Pola-filter).
- Ik vraag me ten slotte nog af welke waarde jullie minimaal aanraden? Is een ND 2 al snel nog steeds te licht? Wat gebruiken de meeste mensen hier voor buitenwerk om een relevant verschil te krijgen ten opzichte van geen filter?
EDIT:
Na mijn eigen post nog eens door te lezen en naar foto's te googlen, voorlopige conclusie: Die polarizer helpt ook al wel aardig met het behalen van een langere sluitertijd en geeft bij water ook nog eens meer mogelijkheden om te spelen met reflecties. Ik heb waarschijnlijk dus toch het meeste aan een verlopend grijsfilter voor landschappen(bergen/woestijn/etc.) aangezien de polarizer wel voor meer kleurverzadiging kan zorgen, maar niet echt de overbelichting van de lucht tegen kan gaan. Een grijsfilter met een zacht verloop lijkt me dan het handigste, omdat dit me nog iets meer 'foutmarge' geeft, zowel voor mijn skills als voor eventuele objecten die deels in het donkere gedeelte vallen. Mee eens?oh en mocht er hier nog iemand een 82mm filter willen verkopen...