Auteur Topic: Grijsfilter - aanbevelingen? hulp? tips?  (gelezen 2746 keer)

jjw

• Gast
Re:Grijsfilter - aanbevelingen? hulp? tips?
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2010, 15:50:59 »
Dank allen voor de reacties, er zit bij iedereen wel wat nuttigs tussen.

Een polafilter heb ik al, de twijfel tussen een pola/ND filter zat 'm puur in het bereiken van een langere sluitertijd bij o.a. stromend water, dit lukt met een polafilter ook al deels omdat deze 1 a 2 stops licht weg neemt, waarbij ik dan ook nog invloed uit kan oefenen op de hoeveelheid reflectie. Daarom besloten om dus voor een graduated ND te gaan, gericht op een betere balans tussen lucht/grond (Doel 1). De langere sluitertijd (Doel 2) kan ik ook wel behalen met de pola of de dubbelopname zoals erik aan gaf :)

Gezien het hier ook een stukje nieuwsgierigheid en 'spelen' betreft (zoals Alwin ook aan gaf) heb ik een goedkoop filtertje op ebay gekocht. Het zal niet de beste kwaliteit zijn, maar ik kan hier wel is wat mee spelen en ervaring op doen zonder dat het me een bak geld kost en ik er uiteindelijk niets mee doe. Komt bij dat ik tijdens de reis ook niet uitgebreid de tijd heb om steeds alles op te stellen en filters enzo te wisselen en het de dure investering daarom nu niet waard is. Dus ook daarom besloten om een goedkoop filter te kopen voor de 'spielerie' op de momentjes dat er wel tijd is.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2010, 15:50:59 »

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2010, 15:38:54 »
Dat kan zeker. Als je bijv. schitteringen uit de waterval wil wegnemen is dat een prima oplossing. Alleen moet je even opletten voor vignettering. Zeker bij groothoeken kan je niet oneindig filters blijven stacken...

Overigens, als je serieus met filters aan de slag wil is een Lee of Cokin setje aan te bevelen. Scheelt een hoop centjes...

Alwin

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2010, 15:36:29 »
Kun je niet een ND-grijs filter boven op een polarisatie filter schroeven? Dan krijg je de waterval als waas (ND-filter) en kun je de reflecties laten verdwijnen (pola-filter). De reflecties zijn misschien al verdwenen door het waas-effect van het ND-filter.

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2010, 15:30:35 »
Dat zegt hij toch? Van watervallen onder andere. Dan is een grijsfilter handig toch? Was jouw introductie met camera's ook niet uit nieuwsgierigheid?

Maar hij twijfelt ook tussen een polarisatie filter en een gradient filter. Alle drie zijn het compleet verschillende filters die je op andere momenten gebruikt. Een set is natuurlijk het meest ideale, maar als je er 1 moet kiezen moet je wel van te voren bedenken wat je wil gaan doen. Als ie perse watervallen wil gaan doen, moet je inderdaad een ND filter hebben, en geen gradient of polar...

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2010, 15:27:17 »
[...]
Heb ik dan meer aan een gewoon filter of wordt daar dan alles te donker van? Ik kom langs aardig wat nationale parken en water(vallen) dus ik neig o.a. daarom nu ook naar een egaal filter voor langere sluitertijden bij veel licht, of bijv. een grotere diafragma opening.
[...]

Als het gaat om langere sluitertijden te creëren om 'beweging'  in de foto te krijgen, dan kun je ook de meervoudige-opname-functie gebruiken. Deze functie zit en elk geval in de K10D, K20D en K-7.
Dan heb je geen grijsfilter meer nodig.

greetz,
Erik

Alwin

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2010, 15:25:14 »
Dat zegt hij toch? Van watervallen onder andere. Dan is een grijsfilter handig toch? Was jouw introductie met camera's ook niet uit nieuwsgierigheid?

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2010, 14:55:31 »
Zou je jezelf niet eerst eens afvragen wat voor soort foto's je wil gaan maken alvorens allerlei zooi te kopen? Dit roept bij mij een beetje het gevoel op van "Ik wil gaan sporten, welke bal moet ik kopen?"...

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2010, 12:51:13 »
IK heb laatst een goedkoop chinees ND8 filter gekocht, om wat te spelen met lange sluitertijden.
Daarvoor is ND8 eigenlijk nog niet "donker" genoeg.
Het is dus maar net waarvoor je het wilt gebruiken....

Alwin

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2010, 10:24:11 »
Is dit iets? Een grijsfilter traploos in te stellen van ND2 tot ND400 (http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=31676). Gebruikerservaringen ken ik nog niet. Bij gebruik van een grijsfilter zul je meestal ook een statief gebruiken. Dus het kost meer tijd om een foto te maken en je hebt extra gewicht. Ik heb alleen ervaring met een Cokin stijl verloop filter. (http://www.fotoshopaalten.nl/tian-ya-nd-graduate-filter-set-82mm-p-1188.html). Dit is een rechthoekig stuk plastic dat je in een houder schuift. De houder monteer je middels een verloopring voorop je objectief. Het levert vaak een rare halo op als je tegen de zon in fotografeert. En de zijkant van de houder komt in beeld in het 10-12 mm bereik bij gebruik op de Sigma 10-20 mm lens. Tot zover mijn ervaring.

Deze foto is gemaakt met de Sigma 10-20 mm f/4.0-5.6 met de Cokin-stijl grijs verloop filter. De halo rondom de zon is goed te zien. Die krijg je gratis erbij altijd als je de zon in beeld hebt.

Nog eentje:

De halo is toch niet altijd zichtbaar. Wel een wit-achtige streep door de zon. Zie deze foto:
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2010, 10:57:01 door Alwin »

jjw

• Gast
Grijsfilter - aanbevelingen? hulp? tips?
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2010, 01:52:58 »
Ik overweeg voor de vakantie misschien een grijsfilter aan te schaffen (ook al is mijn fotografie budget al ruimschoots overschreden ;))
Ik ga over een paar weken naar de V.S. met als het goed is zeer mooi en 'fel' weer, waarbij veel foto's onontkomelijk midden op de dag gemaakt zullen worden ipv bij zachter avondlicht.

Aantal vragen:
- Zijn er hier mensen die vaker zo'n filter tijdens een reis hebben gebruikt en wat zijn hier de positieve/negatieve ervaringen mee.

- Heeft het zin om één filter aan te schaffen (ND 2???). Of moet je eigenlijk een hele set hebben omdat één filter maar in een beperkt aantal situaties bruikbaar is?

- Hoe hoog is de leercurve om een grijsfilter te gaan gebruiken? Ik heb niet echt tijd meer om uitgebreid te oefenen, misschien dus gewoon laten voor wat het is en eventueel foto's nabewerken om dingen op te halen? Of weegt de onervarenheid op tegen het voordeel wat je in nabewerking nooit kan evenaren?

- Ik twijfel tussen een gewoon of een verlopend filter. Het verlopend filter is natuurlijk vooral interessant om de lucht doortekend te houden en de voorgrond ook goed belicht. Maar ik denk dat de horizontweedeling vaak niet zo scherp is en er meestal nog 'objecten' in de weg zullen staan die dan dus ook half donkerder worden. Heb ik dan meer aan een gewoon filter of wordt daar dan alles te donker van? Ik kom langs aardig wat nationale parken en water(vallen) dus ik neig o.a. daarom nu ook naar een egaal filter voor langere sluitertijden bij veel licht, of bijv. een grotere diafragma opening.

- Als jullie moesten kiezen tussen het ND-filter en de Pola, welke van de twee is dan waarschijnlijk breder inzetbaar. Een polafilter neemt immers ook licht weg en helpt dus bijvoorbeeld ook om langere sluitertijden te kunnen gebruiken bij een waterval, daarnaast kan deze ook helpen om de lucht meer te doortekenen zonder dat halve gebouwen hierbij ook donkerder worden (ik heb al een Pola-filter).

- Ik vraag me ten slotte nog af welke waarde jullie minimaal aanraden? Is een ND 2 al snel nog steeds te licht? Wat gebruiken de meeste mensen hier voor buitenwerk om een relevant verschil te krijgen ten opzichte van geen filter?  

EDIT:
Na mijn eigen post nog eens door te lezen en naar foto's te googlen, voorlopige conclusie: Die polarizer helpt ook al wel aardig met het behalen van een langere sluitertijd en geeft bij water ook nog eens meer mogelijkheden om te spelen met reflecties. Ik heb waarschijnlijk dus toch het meeste aan een verlopend grijsfilter voor landschappen(bergen/woestijn/etc.) aangezien de polarizer wel voor meer kleurverzadiging kan zorgen, maar niet echt de overbelichting van de lucht tegen kan gaan. Een grijsfilter met een zacht verloop lijkt me dan het handigste, omdat dit me nog iets meer 'foutmarge' geeft, zowel voor mijn skills als voor eventuele objecten die deels in het donkere gedeelte vallen. Mee eens?

oh en mocht er hier nog iemand een 82mm filter willen verkopen... ;D
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2010, 02:27:41 door jjw »