Auteur Topic: Matglas  (gelezen 14245 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Matglas
« Reactie #40 Gepost op: 17 april 2010, 18:39:18 »
Goed spul hoeft trouwens niet duur te zijn, een tijdje geleden koste de pentax LL80 nog 21 euro bij Azerty.

Cameratools heeft ze nu staan voor 22,50 ...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #40 Gepost op: 17 april 2010, 18:39:18 »

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 17 april 2010, 18:25:47 »
De kwaliteits verschillen tussen Katz-eye/pentax matglazen & yuki yuki spul is groot.
Een matglas is een precisie instrument, hoe fijner het materiaal des te beter de kwaliteit, des te helderder het zoekerbeeld.
Ik ben het met je eens dat katz eye over-priced is, maarja de één vind het belangrijk en de ander niet.
Goed spul hoeft trouwens niet duur te zijn, een tijdje geleden koste de pentax LL80 nog 21 euro bij Azerty.
De gangbare prijs was toen 66 euro...

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 13 april 2010, 08:12:51 »
Zoek in ieder geval een ruimte die redelijk stofvrij is. Een goed schoongemaakte badkamer bijvoorbeeld. Vervolgens pak je een plantensproeier en ga je de lucht 'besproeien'. Dat scheelt een hoop in zwevende stofdeeltjes. ;)

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #37 Gepost op: 13 april 2010, 00:41:57 »
Ik heb toch maar op safe gespeeld: Ik heb sinds 1,5 maand een KatzEye in mijn K200D zitten en het bevalt me prima, mooi glaasje. Ziet er niet echt uit als een stukje plastic, mooi helder beeld. Omdat de instelwig ietwat gematteerd is, slaat die niet dicht bij kleinere lensopeningen. Of dat bij de Chinezen ook zo is weet ik niet. Maar ja, idd niet goedkoop, maar je kunt er jaren mee vooruit (als je tenminste niet naar de K7 overstapt...)

Bij weinig licht kun je zo beter handmatig scherpstellen; AF zat er dan ook weleens naast. Zeker met tele's en lichtsterke lenzen (met kleine scherptediepte) profiteer je ervan.

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #36 Gepost op: 12 april 2010, 23:10:29 »
Zoals al eerder gezegd: ik heb 2 stuks van die "chinese rommel", en het bevalt me perfect.
Nog steeds goed betaald trouwens, bijna 20 euro voor een stukje plastic.......

Ik weet niet waar meneer Katzeye zijn stukjes plastic vandaan haalt, zelf maken doet'ie het vast niet, en ik zou niet raar opkijken als deze matglaasjes ook gewoon "chinese rommel" zijn, maar dan met een heel mooi doosje er omheen.

Op Pentaxforums zijn de verschillen tussen Katzeye en "chinese rommel" uit en te na behandeld, sommige "chinese rommel" beviel zelfs beter dan de "high-end" van meneer Katzeye.

105 euro voor een halve gram plastic vind ik wel een echte fantasie-prijs, daar kan men in de drugshandel nog een puntje aan zuigen...........

succes ermee,

hans
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #35 Gepost op: 10 april 2010, 17:21:05 »
Mijn topic staat hier.

Cees
Moet me toch een verder bekwamen in het zoeken...  :-X

@Mieg
Ik denk dat ik de weg ga bewandelen die medeforumlid Hansli heeft bewandeld. Eerst eens starten met een chinees exemplaar (voor weinig te vinden op ebay) en als dat echt niet bevalt een katzeye overwegen.

Gr. PentaxDonkey

Offline Mieg

• Pentaxian
  • **
    • http://www.miegz.com
« Reactie #34 Gepost op: 10 april 2010, 10:20:49 »
@PentaxDonkey,

Ik heb ook dat matglas uit China in mijn K20 gehad, was er binnen 5 minuten weer uit, de cirkel in het midden is lekker licht, maar is wel handig als de rest ook licht is, maar helaas, dit matglas is veels te donker!!
Heb nu een Katzeye, kost een hoop geld, maar is het geld zeker waard, wat mij opvalt dat mijn K20 er soms net naast zit, nu kan ik precies zien waar de scherpte ligt, door die instelwig.

En nog een voordeel, van die Katzeye, er zit een soort pincet bij, met een heel handig 'haakje' om je klepje omlaag te drukken, waar je matglas in ligt, en zit een veertje in dat pincet, pincet open doen, matglas erin, en zit er binnen 2 seconden in je Pentax.

Mieg
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #33 Gepost op: 10 april 2010, 09:38:53 »
Zoals gezegd heb ik geprobeerd om er die van mijn oude (en nu gesloopte) ME super in te zetten.
Maar dat was niet zo'n succes.
Zoek anders maar eens gewoon op dit forum naar "matglas" of google "diy focussing screen"

Mijn topic staat hier.

Cees

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #32 Gepost op: 10 april 2010, 08:19:21 »
Dat valt reuze mee. Ik ben een paar maanden geleden ook bezig geweest om een matgas uit een ME Super erin te zetten.
Het eruit halen, en in zetten bij een K200D gaat best. Het palletje is misschien wat lastig te vinden direct achter de lensvatting.
Maar het is zeker goed te doen...

Cees
Cees,

Zou je nog wat ervaringen qua gebruik kunnen delen m.b.t. jouw matglas? Welk type gebruik je en waarom heb je voor dat bepaalde model gekozen? Heb je deze er nu permanent in zitten?
Die gozert blijf maar vragen hè! Alvast bedankt voor een reactie.

Gr. PentaxDonkey

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #31 Gepost op: 10 april 2010, 08:14:15 »
Oh je hebt een K200D.
Het matglas vervangen in die camera is een stuk lastiger tov een k20d.
Dat valt reuze mee. Ik ben een paar maanden geleden ook bezig geweest om een matgas uit een ME Super erin te zetten.
Het eruit halen, en in zetten bij een K200D gaat best. Het palletje is misschien wat lastig te vinden direct achter de lensvatting.
Maar het is zeker goed te doen...

Cees

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #30 Gepost op: 9 april 2010, 20:51:00 »
Het voordeel vh raster matglas is dat je mooi kunt compositioneren.
Het ging me juist om die scherpstelstukjes in het midden. Dat lijkt me nou zo gemakkelijk.
Een horizonnetje zet il wel recht in de nabewerking.  ;)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 9 april 2010, 20:43:43 »
Ik geloof best dat origineel beter is en dat katzeye erg goed is. Maar daar is de prijs dan ook wel naar.
Die Katzeye kost 105$ en de Pentax is niet eens genoemd op de site voor de K200D. Ik denk dat ik voor die 20$ de gok wel durf te wagen.
En wat is het voordeel van het door jou genoemde rastermatglas? Behalve dan het raster hè!

Gr. PentaxDonkey

Oh je hebt een K200D.
Het matglas vervangen in die camera is een stuk lastiger tov een k20d.
Heb je al geprobeerd om het origineel er heelhuids uit te halen?

Het voordeel vh raster matglas is dat je mooi kunt compositioneren.
Het is ook een hulpmiddel om de horizon recht te houden.
Is handiger dan je denkt  :P

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #28 Gepost op: 9 april 2010, 19:15:25 »
Ik koop deze goedkope chinese rotzooi niet.
Je kunt beter Katz eye of Pentax matglazen kopen, weet je zeker dat de kwaliteit goed is.
Wat betreft het matglas met dat bolletje erin, voor handmatig scherpstellen is hij wel ók.
Je kunt beter een raster matglas kopen werkt vet fijn:
http://www.pentaximaging.com/accessories/LL-80_AF_Divided_Matte_Focusing_Screen/
Ik geloof best dat origineel beter is en dat katzeye erg goed is. Maar daar is de prijs dan ook wel naar.
Die Katzeye kost 105$ en de Pentax is niet eens genoemd op de site voor de K200D. Ik denk dat ik voor die 20$ de gok wel durf te wagen.
En wat is het voordeel van het door jou genoemde rastermatglas? Behalve dan het raster hè!

Gr. PentaxDonkey

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 9 april 2010, 16:16:21 »
Iemand een idee welke van deze twee het beste/meest praktische is? En waarom?

De 180 split
http://cgi.ebay.nl/180-Split-Image-Focusing-Screen-for-Pentax-K20D-K200D_W0QQitemZ250578105043QQcmdZViewItemQQptZDigital_Camera_Accessories?hash=item3a579e72d3#ht_3344wt_960

De double 45
http://cgi.ebay.nl/Double-45-Focusing-Screen-For-Pentax-K200D-KM-O5O2_W0QQitemZ330392444110QQcmdZViewItemQQptZDigital_Camera_Accessories?hash=item4cecec9cce

Gr. PentaxDonkey

Ik koop deze goedkope chinese rotzooi niet.
Je kunt beter Katz eye of Pentax matglazen kopen, weet je zeker dat de kwaliteit goed is.
Wat betreft het matglas met dat bolletje erin, voor handmatig scherpstellen is hij wel ók.
Je kunt beter een raster matglas kopen werkt vet fijn:
http://www.pentaximaging.com/accessories/LL-80_AF_Divided_Matte_Focusing_Screen/
« Laatst bewerkt op: 9 april 2010, 16:25:55 door Berend »

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 9 april 2010, 14:54:09 »
Omdat het geen nut heeft als je alleen autofocus gebruikt. En het is duurder... ;)

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #24 Gepost op: 9 april 2010, 13:36:04 »
Als ik het goed begrijp zijn er dus geen nadelen?
Waarom zetten ze vanaf de fabriek dit er dan niet in?

K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 9 april 2010, 12:17:48 »
- De autofocussensor zit onder in het spiegelhuis en krijgt z'n licht via de secundaire spiegel. Dus nog voor het licht door het matglas valt. Dus het matglas heeft geen invloed op de werking van de autofocus...

- Bij een goed matglas blijft het beeld in de zoeker net zo helder...

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #22 Gepost op: 9 april 2010, 11:53:02 »
Het is al een heeeeeeel oud topic, maar ik had toch nog een vraagje.

• Als je een nieuw matglas in je camera zet heeft dat nog invloed op de autofocus lens(en)? Dat zou het mooist zijn natuurlijk. Want het lijkt me heel leuk voor het handmatig gebruik maar voor autofocus misschien niet zo praktisch...? Want elke keer dat matglas verwisselen is natuurlijk ook niet je-van-het.
  • En wordt het beeld niet te donker als je via de zoeker instelt?

Gr. PentaxDonkey

Offline AnnaTEFka

• Senior Member
  • **
  • Er is altijd wel iets om te fotograferen
Re: Matglas
« Reactie #21 Gepost op: 10 mei 2009, 20:14:39 »
Op de volgende site staat ook veel uitleg over hoe je een matglas moet wisselen. Daarnaast staan er diverse modellen matglazen op. Wat nu niet voorradig is, kan dat in de toekomst wel weer zijn.

http://www.focusingscreen.com

Op de volgende webwinkel heb ik mijn matglas besteld. Ik ben er zeer te spreken over.
http://stores.shop.ebay.co.uk/Phoebe-G__W0QQ_armrsZ1

Het wisselen is de eerste eng, maar is goed te doen. Het lijkt moeilijker dan het is. Althans, dat is mijn ervaring.

Pentax k100D super met kit lens. Tamron SP 90mm 1:25 AF macro. Tokina AT:X 100-300 1:4.0 MF. Balg. Tussenringen.

Offline AnnaTEFka

• Senior Member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 10 mei 2009, 20:14:39 »
Op de volgende site staat ook veel uitleg over hoe je een matglas moet wisselen. Daarnaast staan er diverse modellen matglazen op. Wat nu niet voorradig is, kan dat in de toekomst wel weer zijn.

Op de volgende webwinkel heb ik mijn matglas besteld. Ik ben er zeer te spreken over.

Het wisselen is de eerste eng, maar is goed te doen. Het lijkt moeilijker dan het is. Althans, dat is mijn ervaring.

Pentax k100D super met kit lens. Tamron SP 90mm 1:25 AF macro. Tokina AT:X 100-300 1:4.0 MF. Balg. Tussenringen.

Offline AnnaTEFka

• Senior Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2009, 20:14:39 »

Offline SpeedyD27

• Pentaxian
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2009, 13:21:47 »
Op Youtube staan wel een paar filmpjes waarin men een matglas vervangt. Kan handig zijn om te zien hoe en wat je moet doen.
In het onderstaande filmpje doet men "het" bij een K10d:

http://www.youtube.com/watch?v=YqZCjT-jr1s
Pentax K5, K100d, Tamron 28-75 2.8, Pentax 18-55 AL, Pentax 18-55 AL WR, Sigma 70-300 APO, Panagor 28mm 2.8, Panagor Macro Extender, Pentax-M 50mm 1.7, Tamron SP 90mm 2.5 Macro.

Offline SpeedyD27

• Pentaxian
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2009, 13:21:47 »
Op Youtube staan wel een paar filmpjes waarin men een matglas vervangt. Kan handig zijn om te zien hoe en wat je moet doen.

Pentax K5, K100d, Tamron 28-75 2.8, Pentax 18-55 AL, Pentax 18-55 AL WR, Sigma 70-300 APO, Panagor 28mm 2.8, Panagor Macro Extender, Pentax-M 50mm 1.7, Tamron SP 90mm 2.5 Macro.

Offline SpeedyD27

• Pentaxian
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2009, 13:21:47 »