Auteur Topic: FOTO-VOLTAÏSCH OPLAAD APPARAAT  (gelezen 1865 keer)

asplx

• Gast
Re:FOTO-VOLTAÏSCH OPLAAD APPARAAT
« Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2010, 01:54:44 »
Ook bij Conrad zijn solar-laders te koop.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2010, 01:54:44 »

BenK10

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2010, 21:21:35 »
Philippe,
Om in the mood te komen zou je hier eens kunnen kijken.
http://www.frankfocus.com/mali-atmosphere/
Deze man, Frank, heeft onze Malireis tot een geweldige reis gemaakt. En foto's dat hij maakt!
In elk hotel zat hij met zijn laptopje foto's te uploaden, dat zegt iets over de aanwezigheid van elektra.
En hij droeg het ding in zijn rugzakje met zich mee.

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2010, 12:34:31 »
laat straks zeker wat foto's voorbij komen wanneer je terug bent.

n.b.

gelet op de verkrijgbare adapter zou het moeten werken:

http://www.voltaicsystems.com/generator_adaptors.shtml

« Laatst bewerkt op: 13 mei 2010, 17:34:49 door Jos Abee »
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline Philippe

• Junior Member
    • www.photoeil.eu
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2010, 12:11:11 »
Dank je voor de raad BenK10!

Voor Mali zou ik met 't  vliegtuig vanuit Parijs naar Mopti 'gaan'.
Daar met de boot, over de Niger, naar Timbuktu. Over de weg wordt me afgeraden wegens onveilig evenals het lokaal vliegen (Mopti -> Timbuktu), dus dat zou wel eens de boot moeten worden, of heb jij daar meer info over.
Dat de elektriciteit toch goed is, is voor mij zeer goed nieuws, de info die ik kreeg was dus verkeerd, gelukkig maar!
Het wordt daar veel werken voor mij, geen snoep reisje dus!

De WB bij Pentax is inderdaad gemakkelijk in te stellen. Maar ik werk nog een beetje volgens de oude school en zet de kleurtemperatuur gewoon op 5500°K (= kleurfilm), schiet in RAW en corrigeer in Light Room.
Als dat niet gaat, dan meet ik gewoon de kleurtemperatuur met m'n Gossen en stel deze dan in op de camera, om daarna een en ander fijn te regelen in LR. Ik kom nu eenmaal uit 30 jaar filmfotografie ('Dark Room' weet je nog) en 25 jaar Pentax LX...

@Jos Abee, aan die rugzak twijfel ik een beetje. Wat als je deze daar ergens wordt neer geslingerd door de bagage behandelaar op de luchthaven? Ook heb ik het vermoeden dat die cellen niet sterk genoeg zijn om een MacBook aan de praat houden. In tegenstelling tot de meeste laptops, heeft een Mac 65 Watt nodig, de anderen meestal maar 40 Watt. De Solargorilla/Powergorilla heeft nu een speciale kabel om de Mac toch op te kunnen laden, deze is nieuw, gelukkig maar.
Een Powergorilla is wel nodig om het een ganse dag uit te houden met een MacBook, zonder stroomaansluiting. Ik gebruik meestal de Remote Assistant, de Apple Preview en soms PSE tijdens het fotograferen. Dan houd de interne accu het in 't beste geval maar 4 uur uit.
Overigens is die Remote Assistant een schitterende app, de redacteur of de schrijver heeft zo direct een zicht op het beeld, scherm vullend als 't moet. Ik kan zo gemakkelijk alles bijregelen en Exposure Bracketing (5 stappen)doen, voor de Exposure Blending achteraf, zonder de camera aan te hoeven raken, zo blijft alles netjes in register.
Ook staat zo alles direct op de HD. Uit veiligheid zet ik daarna, ter plaatse, de definitieve selectie op mijn SD kaartjes. De omgekeerde wereld dus, maar 't gaat ook.

't Ga jullie goed,

Philippe

BenK10

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 12 mei 2010, 20:50:09 »
Dat bedoel ik, man, ik was in november/december in Timbuktoe. Stroom is in de hotels geen probleem. Ook onderweg niet, Mopti, Djenna, gewoon beschaafd stroom. Als je met de boot gaat dan zit je twee nachten zonder stroom. Sensationeel, overnachten op de oever van de Niger, maar geen sroom, water en WC. Flessenwater is niet rijkelijk voorhanden en het is duur. Omgerekend €1,50 per 1,5 literfles. Je hebt twee flessen per dag nodig, naast je gewone drinken en biertjes.
Fotografisch wordt het lastiger: als je het tijdstip van de dag niet zelf kunt kiezen, je moet een eind reizen in een land van 1600 bij 1600 kilometer, heb je kans dat je overdag moet fotograferen. Sterke zon, lichtgekleurde vlakken, diepe schaduwen. Koop je een eenvoudige grijskaart, die heb ik echt gemist toe ik er was. Pentax, zeker de K10, heeft een enorm eenvoudige manier om de witbalans te ijken met de grijskaart. Drie keer oefenen en het is een tweede natuur geworden. Het werkt! Hulde voor digitaal
Nog even dit: in december was er een negatief reisadvies voor Mali, Noordelijk van de Niger. Timbuktoe ligt Noordelijk...

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 12 mei 2010, 19:06:11 »
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline Philippe

• Junior Member
    • www.photoeil.eu
« Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2010, 11:41:43 »
Dank je voor de raad!

Met een "losse contactdoos" bedoel je dan een snoer met een 'ding' om meerdere stekkers op aan te sluiten? 
Ik 'moet' voor een uitgever naar Timbuktu (Mali) en neem ook een MacBook mee en die heeft ook ennergie nodig...
Men heeft me reeds gewaarschuwd dat de elektriciteits bevoorrading (en het water) ginder zeer onregelmatig en onbetrouwbaar is. De dieselcentrale draait niet op volle kracht en doet het alleen als er brandstof voorradig is (sic). Mali heef geen petroleum en alles moet er geïmporteerd en lokaal vervoerd worden, als het lukt en de boot heeft genoeg diesel, over de Niger rivier.
In Timbuktu worden de verschillende stadsdelen soms om beurten voorzien.

Ik denk dat zo een powergorilla wel een (niet goedkope) oplossing zou kunnen zijn.

Dank je,
Philippe

P.S. Ik neem dan maar twee zonnehoeden mee ;)...

BenK10

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2010, 21:09:31 »
In Afrika blijf je fotograferen!
Neem voldoende geheugen mee, in kleine kaartjes, 2 a 4 giga. Als je één verliest/kraakt, heb je de rest nog. Maar accu's: op de rondreis Mali had ik drie accu's mee en dat bleek voldoende. Wandelend in de Dogon vallei kwamen we toch een stopcontact tegen in een schooltje die weer op een generator liep. Tegen betaling(!) mochte we gebruik maken.
Niet foto's terugkijken want je display vreet stroom, een slechte foto kun je thuis ook weggooien, geheugen geen probleem immers, houd de camera koel want hoge temperatuur vermindert de capaciteit van de accu's. En ongemerkt wordt je zwarte camere echt heet. Liever je cap op de camera dan op je kop.
Lang leve de camera's met penlite batterijen, die koop je overal ter wereld. Ook slechte kwaliteit batterijen kunnen je redden.
Ik had een losse contactdoos mee die ik zo ver had afgezaagd dat slechts het essentiele deel overbleef, lange(!) twee-aderige aansluitkabel, contacten. Zo'n doos bestaat uit heel veel overtollige luch. De doos is nodig omdat één stopcontact nog wel te vinden is maar dan wil iedereen er meteen in met zijn/haar camera-accu, telefoon, video en wat niet meer!
Uit nieuwsgierigheid: waar ga je naar toe in Afrika?

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2010, 00:16:29 »
http://www.noodzaken.nl/powertraveller-solargorilla-zonnepaneel-p-820.html

Dit misschien wat? Rib uit je lijf maar je bent fotogek en je wilt wat?!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2010, 00:13:27 »
Die zijn er vast wel. Ff goed zoeken. Ik zal ook ff een poging wagen. Als ik wat vind hoor je natuurlijk van me!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2010, 23:34:43 »
Waterfiets,
Met dynamo die akku oplaadt,
En zonnecellen,
Om het trappen te vergemakkelijken.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2010, 23:38:54 door hansli »
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Philippe

• Junior Member
    • www.photoeil.eu
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2010, 16:38:57 »
Dank je Johan voor de reactie, maar er zal geen auto omtrent zijn, ik ga met 't vliegtuig en ter plaatse wordt het varen en te voet...

Philippe

Offline Johan

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2010, 06:32:58 »
Het enigste wat ik kan bedenken , dat is een omvormer voor in de auto. 12v naar 230v.  Gr Johan

Offline Philippe

• Junior Member
    • www.photoeil.eu
FOTO-VOLTAÏSCH OPLAAD APPARAAT
« Reactie #1 Gepost op: 28 april 2010, 22:41:07 »
Ik ga naar Africa en zal er waarschijnlijk niet veel mogelijkheden vinden om de accu's van de camera (K20) op te laden, weet er iemand of er zonnecellen te vinden zijn (in Europa) die goed en krachtig genoeg zijn om dit te doen. Ook zal ik hetzelfde probleem hebben met m'n Mac Book 13"...
Dank jullie voor de tips!

Philippe