Dank je voor de raad BenK10!
Voor Mali zou ik met 't vliegtuig vanuit Parijs naar Mopti 'gaan'.
Daar met de boot, over de Niger, naar Timbuktu. Over de weg wordt me afgeraden wegens onveilig evenals het lokaal vliegen (Mopti -> Timbuktu), dus dat zou wel eens de boot moeten worden, of heb jij daar meer info over.
Dat de elektriciteit toch goed is, is voor mij zeer goed nieuws, de info die ik kreeg was dus verkeerd, gelukkig maar!
Het wordt daar veel werken voor mij, geen snoep reisje dus!
De WB bij Pentax is inderdaad gemakkelijk in te stellen. Maar ik werk nog een beetje volgens de oude school en zet de kleurtemperatuur gewoon op 5500°K (= kleurfilm), schiet in RAW en corrigeer in Light Room.
Als dat niet gaat, dan meet ik gewoon de kleurtemperatuur met m'n Gossen en stel deze dan in op de camera, om daarna een en ander fijn te regelen in LR. Ik kom nu eenmaal uit 30 jaar filmfotografie ('Dark Room' weet je nog) en 25 jaar Pentax LX...
@Jos Abee, aan die rugzak twijfel ik een beetje. Wat als je deze daar ergens wordt neer geslingerd door de bagage behandelaar op de luchthaven? Ook heb ik het vermoeden dat die cellen niet sterk genoeg zijn om een MacBook aan de praat houden. In tegenstelling tot de meeste laptops, heeft een Mac 65 Watt nodig, de anderen meestal maar 40 Watt. De Solargorilla/Powergorilla heeft nu een speciale kabel om de Mac toch op te kunnen laden, deze is nieuw, gelukkig maar.
Een Powergorilla is wel nodig om het een ganse dag uit te houden met een MacBook, zonder stroomaansluiting. Ik gebruik meestal de Remote Assistant, de Apple Preview en soms PSE tijdens het fotograferen. Dan houd de interne accu het in 't beste geval maar 4 uur uit.
Overigens is die Remote Assistant een schitterende app, de redacteur of de schrijver heeft zo direct een zicht op het beeld, scherm vullend als 't moet. Ik kan zo gemakkelijk alles bijregelen en Exposure Bracketing (5 stappen)doen, voor de Exposure Blending achteraf, zonder de camera aan te hoeven raken, zo blijft alles netjes in register.
Ook staat zo alles direct op de HD. Uit veiligheid zet ik daarna, ter plaatse, de definitieve selectie op mijn SD kaartjes. De omgekeerde wereld dus, maar 't gaat ook.
't Ga jullie goed,
Philippe