Auteur Topic: UV filter of niet  (gelezen 4075 keer)

asplx

• Gast
Re:UV filter of niet
« Reactie #46 Gepost op: 5 april 2010, 23:16:51 »
en dan gewoon de lens dop daar weer op dan weet je zeker dat het niet meer kan beschadigen  :rofl2:

gr kees.

Zeer geschikt voor experimentele zwarte magic fotografie...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #46 Gepost op: 5 april 2010, 23:16:51 »

asplx

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 5 april 2010, 23:07:03 »
Maar Pola filters zijn duur, stel je voor dat je die kapotstoot !
Dus ik raad iedereen aan om voor en achter het pola filter een (UV)beschermingsfilter zetten.

:D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2:  :clap2::rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2:   :clap2::rofl2::clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2::clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2: :rofl2: :clap2:
« Laatst bewerkt op: 5 april 2010, 23:15:42 door asplx »

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
« Reactie #44 Gepost op: 4 april 2010, 19:12:32 »
Als iemand toch nog een UV-filter wilt kopen ;) hier een prachtig uitgebreide test met 20 types, waaronder de bekende merken: http://lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html

Oh ja: er is ook een polarisatiefilter test, daar heb je ten minste wat aan :D : http://lenstip.com/115.1-article-Polarizing_filters_test.html
Verliefd op de K-1

kdj4

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 4 april 2010, 16:03:05 »
Dus ik raad iedereen aan om voor en achter het pola filter een (UV)beschermingsfilter zetten.

en dan gewoon de lens dop daar weer op dan weet je zeker dat het niet meer kan beschadigen  :rofl2:

gr kees.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 4 april 2010, 15:47:33 »
Als je fotografeert in extreme situaties is een goed bescherm filter een must.
Het liefst een met MRC of soortgelijk spul.
Goedkope rommel van 10 euro zou ik nooit kopen.
Ik heb zeer goede ervaringen met B+W, vooral de CPL's zijn super.

Tip: Dure filters kun je het beste 2e hands kopen, scheelt soms meer dan de helft!

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #41 Gepost op: 4 april 2010, 14:33:45 »
Ofwel de "altijd te laat" dop  ;)

zoiets ja.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #40 Gepost op: 4 april 2010, 13:42:07 »
Ofwel de "altijd te laat" dop  ;)

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #39 Gepost op: 4 april 2010, 13:41:09 »
En dan nog de ultieme lensbescherming : de lensdop.
Zet die er toch op als je de camera even niet gebruikt !

Offline Gengske

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #38 Gepost op: 4 april 2010, 13:20:22 »
Een paar, maar meestal zie je die niet terug als verkoper om de simpele reden dat dat niet onder garantie valt. Wat ik wel veel zie is frontlenzen met kapotte coating. Daar helpt een filter ook goed tegen. Door schoonmaken en weersinvloed slijt coating. Als je het filter steeds poetst en het filter blootgesteld wordt aan de elementen dan slijt die, en niet de frontlens.

Maar die paar kapote lenzen hadden waarschijnlijk ook geen zonnekap op hé?

Je lenzen steeds poetsen is ook niet goed. Af en toe is afborstelen met een zeer zacht kwastje is meestal genoeg. En eens een enkele schoonmaakbeurt met een mild poetsmiddel en een zacht doekje gaat de coating echt niet aantasten hoor.
Coating aangetast komt door ze té vaak te willen reinigen en met het verkeerde produkt.

Offline Gengske

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #37 Gepost op: 4 april 2010, 13:11:41 »
Ook hier iemand die nooit een filter als bescherming gebruikt.

Draai het of keer het zoals je wilt, maar een filter "kan" de kwaliteit van de foto beinvloeden. Vaak is dat niet of nauwelijks te zien, zeker als je de duurdere filters gebruikt.
Die duurdere filters kosten wel een pak geld, en hebben geen enkel nut als bescherming. Stoot je ergens tegenaan dan breekt je filter gegarandeerd en de splinters gaan richting je objectief, niet naar buiten. Als je tegen een scherpe rots stoot gaat je UV filter echt de schok niet opvangen en gaat je lens er ook aan. Een goede zonnekap zal zo'n schokken wel probleemloos opvangen.
Rondvliegende keien dan? wanneer is er al eens een kei(tje) perfect horizontaal naar je toe gevlogen? Bijna altijd zullen ze onder een hoek naar je toe komen en zal de zonnekap ze opvangen.

Een zonnekap is de enige goede bescherming die je je lens kan geven. Vaak krijg je de zonnekap er gratis bij en kost het je geen enkele cent.
En in tegenstelling tot een filter kan een zonnekap de beeldkwaliteit alleen maar positief beinvloeden, ook als er geen zon te zien is.

Dat verkopers allemaal een filter aanraden is logisch. Als iemand 5 lenzen heeft en je kunt die per filter 70 euro of meer aanrekekenen...kassa kassa. En de verkoper weet ofwel dat het geen nut heeft, maar wel geen merkbaar kwaliteitsverlies zal opleveren, of hij is ook gewoon onwetend. De eerste verkoper zal wel proberen zoveel mogelijk filters te verkopen, maar gebruikt ze zelf waarschijnlijk niet.

Dus weg met al die filters en allemaal een zonnekap op!

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #36 Gepost op: 4 april 2010, 13:11:40 »
Een paar, maar meestal zie je die niet terug als verkoper om de simpele reden dat dat niet onder garantie valt. Wat ik wel veel zie is frontlenzen met kapotte coating. Daar helpt een filter ook goed tegen. Door schoonmaken en weersinvloed slijt coating. Als je het filter steeds poetst en het filter blootgesteld wordt aan de elementen dan slijt die, en niet de frontlens.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #35 Gepost op: 4 april 2010, 12:55:23 »
Als verkoper heb ik toch al enkele tientallen kapotte filters gezien waarbij het filter kapot was in plaats van de frontlens.

En hoeveel frontlenzen zonder beschermingsfilter heb je aan scherven gezien ?
Een frontlens is meestal veel steviger, door zijn dikte en kromming, dan een dun vlak filter.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #34 Gepost op: 4 april 2010, 12:41:39 »
Ik denk dat we in deze discussie gewoon moeten kijken wat het risico is dat we willen nemen. Mijn ervaring is dat een filter dat breekt niet zo snel krassen op de frontlens oplevert. Een stoeptegel, boomtak, etc. doet dat bij een flinke confrontatie per definitie. Als verkoper heb ik toch al enkele tientallen kapotte filters gezien waarbij het filter kapot was in plaats van de frontlens. Dat was meestal het geval wanneer de camera gevallen was met lens naar voren.

Als filter raad ik daarom aan wel één van de beste aan. Dus een multicoated filter. Geen filter is voor de foto altijd beter. Maar zoals ik al zei: het is gewoon kijken wel risico je wilt nemen.

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 4 april 2010, 11:48:59 »
Het risico zou kunnen zijn dat de filter breekt en dat dan de glasscherven een kras op je lens maken...

Wat zou erger zijn. Krassen op het front element of een front element in scherven... ;)

elkim

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 4 april 2010, 11:39:42 »
eigenlijk zijn we het dus allen eens met een "no go" voor de extra thermopan voor onze lenzen ;)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #31 Gepost op: 4 april 2010, 10:35:28 »
En mijn jongste (bijna 12 jaar) vraagt nog wel eens mijn camera en hoewel
hij er heel voorzichtig mee is, heb ik liever dat hij een kras op het filter stoot
dan op de lens. Maar gelukkig is dit nog nooit gebeurd. En ik hoop ook niet
dat dit gaat gebeuren. ;)

Het risico zou kunnen zijn dat de filter breekt en dat dan de glasscherven een kras op je lens maken...

Bijna 12 is geen probleem met een DSLR. Jaap (Perkamentus) was 11 toen hij meeging naar de vorige Pentaxforummeet... Zelfs mijn jongste (9jr) vindt het soms leuk.... al vindt hij het te zwaar en gebruikt hij liever zijn compact (Panasonic LS-2)...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Karin

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 4 april 2010, 10:09:19 »
ik heb op beide lenzen uv-filters zitten. Ik maak veel foto's op strand.
En hier bij de sloot (grenst aan mijn tuin).
En mijn jongste (bijna 12 jaar) vraagt nog wel eens mijn camera en hoewel
hij er heel voorzichtig mee is, heb ik liever dat hij een kras op het filter stoot
dan op de lens. Maar gelukkig is dit nog nooit gebeurd. En ik hoop ook niet
dat dit gaat gebeuren. ;)

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #29 Gepost op: 4 april 2010, 10:03:37 »

Scherven brengen geluk..

Heb je daar een voorbeeld van ?

Gister liep door de winkelstraat iemand met een grote nieuwe pas-spiegel.
Ik heb toch maar besloten haar niet 'gelukkig' te maken.

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #28 Gepost op: 4 april 2010, 09:55:07 »
Op mijn Tamron 28-75 zat een UV-filter. Die heb ik eraf gehaald, omdat het filter in somminge situaties voor groene vlekken op de foto zorgde. Heel vaag was dat.

En ik maak er een gewoonte van de zonnekap erop te houden. Bescherming genoeg lijkt me.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #27 Gepost op: 4 april 2010, 09:37:12 »

:D  :D

Scherven brengen geluk..
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #26 Gepost op: 4 april 2010, 09:29:20 »
Citaat

Nu begrijp ik jouw nick-name  ;D  ;D  ;D
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #25 Gepost op: 4 april 2010, 09:28:01 »
ja, dan weet je zeker dat je ze er nooit meer af krijgt.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #24 Gepost op: 4 april 2010, 09:18:48 »
Ik zou liever investeren in een goede pola filter! Die heeft nog wel functie.

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #23 Gepost op: 4 april 2010, 09:03:40 »
Citaat
Ik zou liever investeren in een goede pola filter!

Zeker doen ! Vooral op mijn Sigma 10-20mm heeft die zijn diensten al bewezen.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #22 Gepost op: 4 april 2010, 07:41:41 »
In den beginne kocht ik netjes bij al mijn lenzen een UV filter. B+W, tussen de 70-120 euro per stuk :(

Ik heb ze nu overal afgehaald. Ik heb het gevoel, al ga ik de uitdaging van het bier niet aan :) , dat mijn foto's zonder iets scherper zijn en ik een aantal artikelen op internet gelezen waarin mensen juist door het splinteren van de dure, dunne UV filters hun lens beschadigden...
Ik gebruik altijd een zonnenkap. Alleen als ik aan zee oid ga fotograferen zet ik er een filter voor (zand en zout water).

Als ik het goed begrepen heb zijn de tegenwoordige lezen al zo goed gecoat dat UV bescherming niet nodig is. Ook dat argument is dus vervallen. Ik zou liever investeren in een goede pola filter! Die heeft nog wel functie.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda