*wie is er omzichtig met zijn glaswerk en gaat er van uit dat zonder beter is?
IK.
UV-filters hebben als UV-afscherming alleen nut aan zee en in de bergen. Aan zee bieden ze bescherming tegen water en zand en UV, in de bergen tegen UV.
Maar:
Een UV-filter geeft 2 extra lucht-glas overgangen en daarmee een vermindering van de beeldweergave, tenzij ze van een goede en dus dure coating zijn voorzien. Gezien de in Nederland en België geringe hoeveelheid UV-straling in de lucht, zijn ze dus overbodig.
En als mechanische bescherming van het objectief geen enkele.
Sterker nog: Bij kapot gaan van het UV-filter is de kans op beschadigen van de frontlens bij vallen groter, dan wanneer het er
niet op zit.
Ik heb iemand zo z'n frontlens zien beschadigen...

De scherven brachten geen geluk, maar bekrasten de frontlens
Een goede, stevige,
niet-inklapbare, plastiken of metalen zonnekap beschermt de frontlens zo nodig afdoende.
De zonnekappen van
Pentax voldoen hier aan.
Een rubberen zonnekap heeft als bescherming geen betekenis.Een goede stevige zonnekap zit niet alleen
om, maar vooral ook vóór de lens.
Een rubberen zonnekap klapt in elkaar en biedt daarom geen enkele bescherming, anders dan van het inkomen van de leverancier. (wat ik hem of haar overigens van harte gun, maar niet van mijn budget :evil: )
Op de FVS hebben we het hier met Mich Buschmann over gehad. Hij huldigt eveneens het bovenvermelde standpunt.
Ehh...het moge duidelijk zijn, dat ik op mijn 12 optieken geen UV-, daylight, Skylight of andere nagenoeg kleurloze filters heb.
Nog wel in mijn oude winkelvoorraad.

Dus: Wie persé een UV-filter wil hebben en mijn budget wil spekken: Een PB en het wordt geregeld...

Groeten,
Ruurd