Lastige keuze, met zo'n ultra wide angle lens word alles zo klein en minder detailrijk en dat is een van de redenen waarom ik ervan afblijf
Het geeft weliswaar een panorama effect maar dan in [veel] mindere kwaliteit
Tel daarbij op dat je,je ook nog eens aan de panorama regels moet houden, anders zullen de resultaten vooral in het begin behoorlijk tegenvallen:
- Belichting kiezen om alles mooi te belichten
- Goed letten op de stand vd zon om verschillende kleur verlopen te voorkomen
- etc. etc.
Voor het echte panorama werk ongeschikt en een hoge moeilijkheidsgraad om mee te beginnen
Voor het echte panorama werk raad ik een 24-30-50mm prime aan met kolor autopano giga 2 [
stuur ff een PM voor meer info 
]
Qua beeldbereik heb je er zelf meer controle over + je hebt extra lichtsterkte, kortom veel mooiere resultaten en flexibiliteit
Met Portretten daarentegen zijn leuke effecten mogelijk, maar eigenlijk is dat het ook net niet
Een fisheye ala 10-17 komt dan veel mooier uit de voeten en is multifunctioneel, de 10-17 van pentax is een fish eye & ultra wide angle:
http://www.photozone.de/pentax/132-pentax-smc-da-10-17mm-f35-45-edif-fisheye-review--test-report?start=2Met een beetje bewerking is de bolvorming er uitstekend uit te halen
Daarmee is de fish eye een super interesante lens!
Een foute keuze kun je niet maken, maar het fotograferen kun je net zo complex maken als je zelf wilt
Maar uiteindelijk houd je er een minder detailrijk resultaat aan over
Mijn Advies:
Een prime van 24-50mm [bij voorkeur de 35mm macro, heb je ook nog eens een macro!] + kolor autopano giga 2
Een 10-17 fish eye lens