Auteur Topic: Overwegingen groothoeklens  (gelezen 8903 keer)

Offline Jurrien

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • K 20, een uitdaging!
Re:Overwegingen groothoeklens
« Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2010, 11:24:34 »
Even een prijslijstje:

Tamron 10-24mm F 3.5-4.5 DI II LD Pentax voor 399 euro (Konijn)

Sigma 10-20mm F 4-5.6 EX DC HSM Pentax voor 424 euro (Konijn)

Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM Pentax voor 519 euro (Konijn)

SMC PENTAX-DA 12-24MM voor 1.028 euro (Konijn)

Voor een lens die ik maar beperkt zal gebruiken (naar verwachting) is de PENTAX qua prijs een no-go...

Voor noodgevallen, deze lenzen schijnen allemaal het best te presteren bij F8, kan de TAMRON naar F3.5... De AF van de SIGMA is beter, maar hoewel dat voor mij bij tele een doorslaggevend argument is, vind ik dat bij groothoek minder interessant.

Bij CameraNu is de tamron verkrijgbaar voor 385,-- Van die 14 euro verschil gun ik je partner een bos bloemen ;D
DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL II | Sigma APO DG 1:4-5.6 70-300mm | Sigma 1:2.8 28mm | Sigma 1:4-5.6 70-210 | Petri 1:2.0 50mm | Petri 1:3.5-4.5 35-135mm | Kenlock 1:5.6 100-300 mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2010, 11:24:34 »

asplx

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2010, 11:11:36 »
Natuurlijk afhankelijk van waar je woont, moet je bij konijn dan ook de brandstofkosten optellen, waarmee het verschil weer kleiner wordt.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2010, 09:53:46 »
@Ron

Voor landschap ben ik het met je eens... Ik hoop alleen de lens ook binnen te gebruiken (speciale portretten) en dan zou diafragma een rol kunnen spelen... Maar ik ben het met je eens: geen showstopper..

De prijs van de PENTAX blijf ik hoog vinden, maar belangrijker nog is de 2mm aan de onderkant. Het verschil tussen 10 en 12 mm is echt groot!

Wat prijs betreft: ik koop mijn lenzen altijd bij www.fotoautofocus.nl in Bussum. Lekker een kopje koffie en goed advies. In de praktijk betaal ik dan vaak zo'n 10% meer dan bij konijn... Dat heb ik er voor over...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2010, 09:41:36 »
Bij www.cameratop100.nl kost de Pentax 764 euro. Nog steeds heel prijzig in vergelijking met de andere. Als je wat verder zoekt kom je deze lens wellicht ook nog iets goedkoper tegen, als ze ergens nog een oude voorraad hebben, van voor de grote prijsverhogingen.

Ik denk (zonder al teveel ervaring) dat je een groothoeklens ook gebruikt met een ruime scherptediepte en dus de open diafragma's in de praktijk niet heel veel zult gebruiken.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2010, 08:17:58 »
Even een prijslijstje:

Tamron 10-24mm F 3.5-4.5 DI II LD Pentax voor 399 euro (Konijn)

Sigma 10-20mm F 4-5.6 EX DC HSM Pentax voor 424 euro (Konijn)

Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM Pentax voor 519 euro (Konijn)

SMC PENTAX-DA 12-24MM voor 1.028 euro (Konijn)

Voor een lens die ik maar beperkt zal gebruiken (naar verwachting) is de PENTAX qua prijs een no-go...

Voor noodgevallen, deze lenzen schijnen allemaal het best te presteren bij F8, kan de TAMRON naar F3.5... De AF van de SIGMA is beter, maar hoewel dat voor mij bij tele een doorslaggevend argument is, vind ik dat bij groothoek minder interessant.

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
Overwegingen groothoeklens
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2010, 07:59:33 »
Tja, ook ik moet er aan geloven... :) Een groothoek ontbreekt nog, dus ... gisteren tijdens de lunch even naar de fotozaak en 's avonds op internet gekeken...

De SIGMA 10-20mm var is op dit forum favoriet. Redelijke prijs, goede kwaliteit
De nieuwe Sigma F3.5 schijnt eerder slechter dan beter te zijn, maar in ieder geval wel duurder...

De PENTAX 12-24 is, naar ik lees, optisch superieur maar heeft een mooi hoog prijskaartje en mist twee belangrijke mm's aan de onderkant...

Voor mij zijn mm's aan de bovenkant veel minder interessant (ik heb de 16-50mm) dan aan de onderkant.

In de fotozaak kreeg ik de TAMRON 10-24mm (op een Nikon) te zien...

Volgens de reviews ontlopen de SIGMA var en de TAMRON elkaar bijna niets. Wel verschillende karakteristieken, maar uiteindelijk allebei een goede lens. Mijn ervaring met SIGMA (oa 70-200) en TAMRON (90mm Macro) zijn beide erg positief.

Ik neig momenteel naar de TAMRON, maar als iemand nog argumenten heeft, dan graag...

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda