Auteur Topic: koffie  (gelezen 2968 keer)

patrick91

• Gast
Re:koffie
« Reactie #20 Gepost op: 10 januari 2010, 13:31:43 »
Doe ik even mee offtopic. Ik had de 50mm ook en heb die geruild voor de 85. Ik wilde de 28-75 tamron toch hebben dus daar valt de 50 ook in en de 50 is voor voor portret (gezicht) minder geschikt vanwege de vervorming. Daar is de 85 beter voor. Duurder is alleen aan de orde als je naar de AFS  1.4 gaat..  Verschil zit rond de 500 euro. De D versie is even duur of iets goedkoper... en die komt met een mooie metalen zonnekap.
Voor de 50 heb ik gekozen voor de D ipv de S, kost 100 euro en is volgens testen net zo goed als de S, alleen AF is iets langzamer. En er zit geen zonnekap bij.

Macro moet je aanschaffen Sandra. Wellicht is die 105 iets.. de VR versie is wellicht niet nodig want je werkt met statief neem ik aan? En beestjes zijn je onderwerp niet..

De bewerking van Sandra is al veel beter, denk goed aan de scherpte het licht (schaduw) en de achtergrond.. maar ik kan het commentaar beter overlaten aan de deskundigen!
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2010, 17:19:25 door patrick91 »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 10 januari 2010, 13:31:43 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 9 januari 2010, 20:34:46 »
Nee sierraden daar heb je een echte macrolens voor nodig, dat lijkt me wel helder.

Sandra

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 9 januari 2010, 19:47:35 »
Even Off Topic dan (want daar moet ik wel even op reageren) ;)

Ik vind het een geweldige prime die Nikkor 50mm, geweldig voor portretten, lichtsterker, ideaal voor binnenshots en een heerlijke creamy bokeh. De 85mm zou daar een mooie aanvulling op kunnen zijn, maar niet in plaats van, dan zou ik toch flink achteruit moeten stappen om nog een beetje onderwerp in beeld te hebben. Ik houd ook van full body portretten.  Maar dat is een heel ander onderwerp .. voor productfotografie is een macrolens het beste! Maar die 50mm gebruik ik momenteel ook voor productfoto's (die ik maak voor een webwinkel) .. alleen bij sieraden e.d. kan het niet tippen aan een macrolens.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 9 januari 2010, 19:33:41 »
Kijk San dat zijn nog eens handige tips. Voor scherpe foto's zul je toch ook moeten beschikken over een lens die dat levert. Dat gaat met de sigma niet zo heel snel lukken. Of dat de tamron macro of een andere macro of een goede prime, dat zou eigenlijk allemaal moeten kunnen.

Tsja San, je hebt met die 50mm ook de verkeerde keuze gemaakt, je had beter de 85mm kunnen kiezen die is naast duurder ook scherper :)

Sandra

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 9 januari 2010, 18:21:41 »
Ik heb nu dus een Nikon i.c.m de Nikkor 50mm, maar behaal daar niet dezelfde scherpte als de Tamron 90mm macro. (omdat ik overgestapt ben, heb ik mijn macrolens verkocht). Ik ben nu dus hard aan het sparen voor een macrolens ..

bassie-86

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 9 januari 2010, 18:01:45 »
oke ik zal dat boek is opzoeken :)

ik heb trouwens de volgende lens er op zitten:
sigma 24-70 f2.8

Sandra

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2010, 17:17:22 »
Ik kan je het Photoshop boek van Scott Kelby van harte aanbevelen, ook zijn boek voor Adobe Lightroom. Heel prettig, leerzaam en toch laagdrempelig. Maar het is ook wat je zelf wil .. ik wilde graag stockfoto's verkopen en moest dan aan die hoge eisen voldoen. Een achtergrond hoeft natuurlijk niet spierwit te zijn :)

bassie-86

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2010, 16:55:49 »
Ik heb voornamelijk ervaring met photoshop lightroom en doe dan wat ik denk dat goed is, probeer dingen een beetje aan te passen! maar ik heb photoshop cs 4 (engelse versie) ook op me pc staan maar ik vind dat nog allemaal wel een lastig werk je! ben eigenlijk nog steeds opzoek naar een leuke en goede cursus om dat een beetje onder de knie te krijgen!

Ik heb nieuwe kopjes ik zal dus een nieuwe foto gaan maken!

dank voor de goede tips!!!!

Sandra

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2010, 16:49:40 »
Zie je wel dat we jou niet kunnen missen San... ;)

Dank je :)

Sandra

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2010, 16:49:19 »
Je hebt er een mooie foto van gemaakt! welke bewerking heb je de foto nog gegeven?

Ik weet niet of je Photoshop gebruikt en er bekend mee bent, maar in Photoshop heb ik jouw foto bewerkt. Ik heb een hoop verschillende dingen gedaan en ik weet niet of je er wat aan hebt als je het programma niet kent ...

Nabewerking heb ik veelal geleerd door veel te lezen over stockfoto's en wat nodig is om te voldoen aan de eisen. Wit moet echt wit zijn bijvoorbeeld. Maar wat ik bij jouw foto o.a. heb gedaan in photoshop, is eerst de foto wat oplichten met de digitale invulflits (aangezien de koffiebonen vrij donker waren). Dit doe je door Image -> Adjustments -> Shadows/Highlights (Schaduw/Hooglichten). Vervolgens met Levels, de twee buitenste sliders iets naar het grafiekje toe getrokken. Met levels kun je wat contrast aanbrengen en wordt in dit geval de rode kleur ook wat dieper. Ook heb ik je rode mok met de Dodge tool lichtjes bewerkt en sommige donkere delen van de koffieboontjes.

Daarna heb ik de mok en koffiebonen geselecteerd met de Lasso Tool (precisie werkje waar je op een gegeven moment wel ervaring in krijgt). Selectie omkeren (inverse) en dan de achtergrond met het gummetje wit maken. Bij de schaduwen zet ik de opacity van het gummetje meestal op 40 %. Want zonder schaduw lijkt het altijd zo erop geplakt en nep.

Ik gebruik zelf de Engelstalige versie van Photoshop, ik ken niet alle NL vertalingen..

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2010, 16:03:26 »
Zie je wel dat we jou niet kunnen missen San... ;)

bassie-86

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2010, 16:00:36 »
Bedankt sandra voor je reactie! ik zal straks weer even wat gaan uitproberen! en zal kijken met de camera instellingen die jij aan geeft en zal kijken wat ik van daaruit verder kan doen.

Je hebt er een mooie foto van gemaakt! welke bewerking heb je de foto nog gegeven?

Sandra

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2010, 15:32:35 »
Hoi Sebastiaan,

Leuk wat meer foto's in mijn favoriete rubriek! ;)

Zoals anderen ook al schrijven werkt de weerspiegeling in de eerste foto niet lekker, ook wat betreft belichting is m.i. te schel. De tweede is te krap gekaderd. Die laatste vind ik wat betreft compositie al een hele verbetering! Wat betreft productfotografie in een lichttentje waarbij je een mooie witte achtergrond wil hebben, moet je weten dat de nabewerking zeker net zo belangrijk is als de foto zelf. Als je oog hebt voor compositie dan kan er wat betreft productfotografie eigenlijk weinig misgaan.

Ik heb even naar je instellingen gekeken.. Maar als je beschikt over bouwlampen is een hoge ISO niet nodig. Ik ken het objectief niet dat je gebruikt hebt, maar m.i. is een macrolens het enige objectief waarmee je mooie scherpe foto's krijgt. Zeker bij productfotografie waar een groot deel van de foto scherp moet zijn. Mijn basisinstellingen zijn altijd Diafragma F/11 (of hoger), ISO 100 en met de sluitertijd regel ik de belichting. Vaak tussen de 1/10 en 1/30 sec. Ik schiet altijd in RAW en stel de witbalans handmatig in. En ik maak uiteraard gebruik van een statief. Zo kan er eigenlijk weinig misgaan.. en kun je de foto's nabewerken in photoshop.

Ik vind foto 3 niet verkeerd, maar te donker, witbalans is niet goed.. De koffiebonen zijn één donker geheel, waardoor je niet goed scherpte ziet. Maar zoals ik schreef fotobewerking bij productfoto's is eigenlijk onmisbaar. Ik ben even zo vrij geweest om jouw foto te bewerken. (dit gaat uiteraard beter in RAW en in het oorspronkelijke formaat, de schaduw is namelijk ook heel belangrijk, maar even voor je beeldvorming dat nabewerking het halve werk is) ..

« Laatst bewerkt op: 9 januari 2010, 15:59:38 door San »

bassie-86

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2010, 12:09:27 »
hier ben ik weer met een nieuw exemplaar. ik ben opzich weltevreden met deze alleen ben ik niet zo zeker over de compositie, ik vind misschien dat het kopje teveel in het midden zit. wat vinden jullie?

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2010, 11:27:09 »
Melding PB dat foto is verwijderd/verplaatst.

Witte achtergrond: flitser op de achtergrond zetten :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2010, 11:26:25 »
Als begin is het zo gek nog niet. Je hebt wat problemen met de verdeling van je licht, die is links duidelijk teveel. Iets meer afstand kan dat probleem oplossen. Het aanzetten van de DR200 (dynamisch bereik verhogen) maakt het je camera mogelijk om beter om te gaan met die grote bulk licht. In RAW schieten en dan iets onderbelichten kan ook een oplossing zijn. Je weerspiegeling vind ik niet mooi nu die zo scheef staat, dat zal waarschijnlijk liggen aan je ondergrond of zo. Als je camerastandpunt iets omhoog gaat dan kijk je nog een beetje in je kopje, ik denk dat dat ook mooier is. Een iets geknepener diafragma geeft je denk ik een mooiere scherptediepte. Als je een andere brandpuntsafstand neemt (bv 40mm i.p.v. de hier gebruikte 30mm) dan verandert je scherpte ook al. Hier zit je scherpte op de koffiebonen die net voor het kopje op de tafel liggen. Daardoor heb je weinig scherpte bovenin bij de bonen en daardoor lijkt je kopje ook minder aantrekkelijk. Ook zijn de bonen bovenin het kopje minder mooi belicht dan de bonen op tafel.

succes ermee, want ik vind het wel een mooi project.

bassie-86

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2010, 11:21:02 »
Ik hier een nieuwe foto van gemaakt en dat is de volgende, voor het echt goed wit krijgen van de achtergrond nog tips behalve dan photoshop?

persoonlijk vind ik deze foto wel beter dan de vorige, wat vinden jullie? ik heb de spiegeling er uit gehaald wel het zelfde kopje (tis niet een heel groot kopje) dit is het kleinste wat ik in huis heb, ga vanmiddag wel even langs de xenos om een leuke uit te zoeken!

ben benieuwd wat jullie hier van vinden!
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2010, 12:10:54 door sebastiaan »

bassie-86

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2010, 10:02:58 »
Dank, voor de snelle reactie! ik ga even rond snuffelen!

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2010, 09:58:53 »
Moeilijke vraag... de foto is niet slecht maar heeft voor mij inderdaad geen WOW factor...

Paar puntjes:
- snijwerk rechts is in deze foto wat ongelukkig
- spiegeling licht links in beker vind ik niet mooi
- beker an sich is niet geschikt: een mooi en klein koffiekopje had het waarschijnlijk beter gedaan
- verloop scherptediepte spreekt niet aan

Ik zou zeggen kijk een naar andere foto's op dit gebied en post snel de tweede poging...!

NB: Sandra had hier eens een hele mooie voorbeelden van gemaakt! oa http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=4715.0

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

bassie-86

• Gast
koffie
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2010, 09:52:48 »
van de week een experiment gedaan met koffie. hier het resultaat er van.
de foto is gemaakt thuis met een kleine studiootje dat ik zelf heb gemaakt met 3 bouw lampen.
ik ben zelf niet zo heel tevreden, maar weet niet zo goed waar ik verbeter punten zou kunnen vinden, alle reacties zijn welkom! en zie ze met grote dank tegemoet!

« Laatst bewerkt op: 9 januari 2010, 12:11:23 door sebastiaan »