helemaal eens met deze regels - dit is ten slotte een pentax-forum, maar één bedenking kan ik daarbij toch niet laten te maken. De exclusiviteit slaat duidelijk alleen op foto's gemaakt met Pentax-camera's en niet op foto's gemaakt met Pentax-objectieven ... Laat men mij nu altijd gezegd hebben dat in de combo vooral de objectieven belangrijk zijn, en veel minder (het merk van) de camerabody. Allicht is zelfs de tekening van de objectieven veel bepalender voor een typische Pentax-touch (als die al zou bestaan, uiteraard) , dan de body (denk aan scherpte, bokeh, contrast, kleurweergave, ...). En toch zie ik hier zeer veel foto's gemaakt met moderne Tamrons en Sigma's waarvoor Pentax-alternatieven bestaan, en daar kraait geen haan naar. 't Is maar een bedenking, hoor.
Laat ik het hier nu eens hartgrondig mee eens zijn! Al dat gezeur over bodies van merk X of merk Y tegenwoordig. Het is het
objectief dat grotendeels bepaalt hoe de uiteindelijke foto eruit ziet, en de body is maar van ondergeschikt belang! Maar het lijkt wel of mensen dat tegenwoordig zijn vergeten, en denken dat een spiegelreflex een soort compactcamera is.
Het gaat mij niet om foto's van merk X of merk Y, want dat op een Pentax-forum wordt gesteld dat foto's ook met een Pentax gemaakt moeten zijn, dat lijkt me logisch. Het gaat mij erom dat we massaal vergeten lijken te zijn wat relevant is in de fotografie. En dat is
niet de body met allerlei zinnige of onzinnige snufjes. Het is niet zoals met film, dat type A er fors anders uitziet dan type B. Tussen digitale sensors zit nauwelijks verschil, tenzij je de foto's misschien op pixel-niveau wilt bekijken (ook zo'n rare trend, net zoals de mensen die vroeger met een 10x loupe de negatieven gingen afspeuren).
De enige factoren van belang zijn de fotograaf, het onderwerp, het licht, het gebruikte objectief, en de post processing. De camera zelf registreert alleen maar, verder niks.
Of is dit de invloed van het nieuwe marktsegment dat de camerabouwers proberen aan te boren? Ik hoop het niet eigenlijk

Edit: mea culpa ... ik heb ook nog ergens zo'n 10x loupe liggen om negatieven te bekijken :schaam:
Edit2: ik erger me net zo goed op Canon of Nikon fora ... het lijkt wel of iedereen denkt dat je de modernste body met de meeste snufjes moet hebben om goede foto's te kunnen maken, en alsof er fundamentele verschillen zijn tussen Pentax, Nikon of Canon. En dan wordt er vervolgens een B-merk 18-200 objectief gekocht, en zonder enige technische achtergrond op los geknipt.
(eerlijk is eerlijk; ik heb wel het idee dat het technisch niveau hier op het Pentax-forum hoger ligt dan gemiddeld!)