Auteur Topic: Nikon D700 quiz  (gelezen 9928 keer)

eeyore_nl

• Gast
Re:Nikon D700 quiz
« Reactie #57 Gepost op: 9 maart 2010, 08:40:28 »
helemaal eens met deze regels - dit is ten slotte een pentax-forum, maar één bedenking kan ik daarbij toch niet laten te maken. De exclusiviteit slaat duidelijk alleen op foto's gemaakt met Pentax-camera's en niet op foto's gemaakt met Pentax-objectieven ... Laat men mij nu altijd gezegd hebben dat in de combo vooral de objectieven belangrijk zijn, en veel minder (het merk van) de camerabody. Allicht is zelfs de tekening van de objectieven veel bepalender voor een typische Pentax-touch (als die al zou bestaan, uiteraard) , dan de body (denk aan scherpte, bokeh, contrast, kleurweergave, ...). En toch zie ik hier zeer veel foto's gemaakt met moderne Tamrons en Sigma's waarvoor Pentax-alternatieven bestaan, en daar kraait geen haan naar. 't Is maar een bedenking, hoor.

Laat ik het hier nu eens hartgrondig mee eens zijn! Al dat gezeur over bodies van merk X of merk Y tegenwoordig. Het is het objectief dat grotendeels bepaalt hoe de uiteindelijke foto eruit ziet, en de body is maar van ondergeschikt belang! Maar het lijkt wel of mensen dat tegenwoordig zijn vergeten, en denken dat een spiegelreflex een soort compactcamera is.

Het gaat mij niet om foto's van merk X of merk Y, want dat op een Pentax-forum wordt gesteld dat foto's ook met een Pentax gemaakt moeten zijn, dat lijkt me logisch. Het gaat mij erom dat we massaal vergeten lijken te zijn wat relevant is in de fotografie. En dat is niet de body met allerlei zinnige of onzinnige snufjes. Het is niet zoals met film, dat type A er fors anders uitziet dan type B. Tussen digitale sensors zit nauwelijks verschil, tenzij je de foto's misschien op pixel-niveau wilt bekijken (ook zo'n rare trend, net zoals de mensen die vroeger met een 10x loupe de negatieven gingen afspeuren).

De enige factoren van belang zijn de fotograaf, het onderwerp, het licht, het gebruikte objectief, en de post processing. De camera zelf registreert alleen maar, verder niks.

Of is dit de invloed van het nieuwe marktsegment dat de camerabouwers proberen aan te boren?  Ik hoop het niet eigenlijk  :(

Edit: mea culpa ... ik heb ook nog ergens zo'n 10x loupe liggen om negatieven te bekijken  :schaam:

Edit2: ik erger me net zo goed op Canon of Nikon fora ... het lijkt wel of iedereen denkt dat je de modernste body met de meeste snufjes moet hebben om goede foto's te kunnen maken, en alsof er fundamentele verschillen zijn tussen Pentax, Nikon of Canon. En dan wordt er vervolgens een B-merk 18-200 objectief gekocht, en zonder enige technische achtergrond op los geknipt.

(eerlijk is eerlijk; ik heb wel het idee dat het technisch niveau hier op het Pentax-forum hoger ligt dan gemiddeld!)
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2010, 08:49:37 door eeyore_nl »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #57 Gepost op: 9 maart 2010, 08:40:28 »

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
« Reactie #56 Gepost op: 30 december 2009, 18:34:47 »
Mooie (polder) oplossing!
Ik hoop dat Arjan na het lezen van het PB'tje van de mod's een mooi einde kan breien aan deze discussie.

Eind goed al goed!?
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #55 Gepost op: 30 december 2009, 12:55:44 »
Ik vind het een sjieke oplossing. Zo blijft er ruimte als waarvoor dit topic oorspronkelijk voor geopend was en de fotohoek Pentax only.

greetz,
Erik

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #54 Gepost op: 30 december 2009, 12:44:59 »

1. Blijft over een probleempje....Arjan (arverm) heeft dit forum verlaten omwille van dit topic
Misschien is een berichtje naar zijn adres toch wel op zijn plaats nu zienswijzen zijn aangepast.
Of hij terug wilt komen is natuurlijk zijn beslissing.

2. Daarnaast denk ik dat het goed is, dit topic over een week af te sluiten (net voldoende tijd om nog even te reageren) met een zeer groot hangslot.
Cire
1. Ik heb Arjan een mailtje gestuurd en hem in kennis gesteld van de vernieuwde regels, en daarbij gezegd dat hij hier welkom is.
2. Lijkt ook mij een goed plan, het oorspronkelijke topic is in feite passé.

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #53 Gepost op: 30 december 2009, 12:27:17 »
Gelukkig dat dit vervelend topic zijn slotje begint te naderen.
Ik denk dat de gekozen oplossing, doeltreffend is en verder recht doet aan het doel van dit forum.
Vooral opstellingen van fotoshoots, strobist, enz enz kan zeer belangrijk zijn als leerelement en daarbij maakt het niet uit waarmee dat gefotografeerd is. Ik denk dat het hier nooit de bedoeling was, om die soort foto's een beoordeling mee te geven, wel natuurlijk over wat ze laten zien (opstelling, ruis,  e.d)
De fotohoek is er alleen voor onze pentaxcamera's, terecht natuurlijk.

Blijft over een probleempje....Arjan (arverm) heeft dit forum verlaten omwille van dit topic
Misschien is een berichtje naar zijn adres toch wel op zijn plaats nu zienswijzen zijn aangepast.
Of hij terug wilt komen is natuurlijk zijn beslissing.

Daarnaast denk ik dat het goed is, dit topic over een week af te sluiten (net voldoende tijd om nog even te reageren) met een zeer groot hangslot.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #52 Gepost op: 30 december 2009, 11:18:14 »
Ook wel weer een punt maar ik denk dat pentax body het beste uitgangspunt is om aan vast te houden!
...en dat doen we ook, camera is het uitgangspunt! (zoals bij alle merken camera forums..)
Volgens mijn weten bestaat er geen forum waar de norm "camera én lens moeten van hetzelfde merk zijn". Ook is mij geen forum bekend die gericht is op enkel de objectieven, bijv. "Het Sigma objectieven forum". Eerlijk gezegd zou ik dát pas weird vinden!

Carel

P.s. Zelfs op de PPG is de camera het uitgangspunt, er staan vele foto's in die met ander merk objectieven gemaakt zijn.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2009, 11:21:47 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
« Reactie #51 Gepost op: 30 december 2009, 11:17:16 »
Ook wel weer een punt maar ik denk dat pentax body het bste uitgangspunt is om aan vast te houden!

Yep...zo zie ik het voor nu ook....

gr, Benno
Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!

patrick91

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 30 december 2009, 11:05:15 »
Ook wel weer een punt maar ik denk dat pentax body het bste uitgangspunt is om aan vast te houden!

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #49 Gepost op: 30 december 2009, 10:18:52 »
Beste Mensen,

Vanaf heden is het (na uitdrukkelijke toestemming van iemand van de Crew!) toegestaan een non-PENTAXfoto op het forum te plaatsen, mits dit een redelijk doel dient. (bijv. een foto gemaakt met een mobieltje van een pre-productie exemplaar van de K5 op het nieuwsboard, een foto gemaakt van een setup met een ander merk camera, e.d.)
De Fotohoek is en blijft 100% Pentax-only.

Zie verder dit topic

Vr.groet, Carel

helemaal eens met deze regels - dit is ten slotte een pentax-forum, maar één bedenking kan ik daarbij toch niet laten te maken. De exclusiviteit slaat duidelijk alleen op foto's gemaakt met Pentax-camera's en niet op foto's gemaakt met Pentax-objectieven ... Laat men mij nu altijd gezegd hebben dat in de combo vooral de objectieven belangrijk zijn, en veel minder (het merk van) de camerabody. Allicht is zelfs de tekening van de objectieven veel bepalender voor een typische Pentax-touch (als die al zou bestaan, uiteraard) , dan de body (denk aan scherpte, bokeh, contrast, kleurweergave, ...). En toch zie ik hier zeer veel foto's gemaakt met moderne Tamrons en Sigma's waarvoor Pentax-alternatieven bestaan, en daar kraait geen haan naar. 't Is maar een bedenking, hoor.

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #48 Gepost op: 30 december 2009, 09:01:26 »
Ik vind het een goed standpunt. Het voorkomt ook een wildgroei in de fotohoek en dat dit zoiets gaat worden als Zoom.nl ;)
Cees

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #47 Gepost op: 30 december 2009, 08:30:20 »
Beste Mensen,

Vanaf heden is het (na uitdrukkelijke toestemming van iemand van de Crew!) toegestaan een non-PENTAXfoto op het forum te plaatsen, mits dit een redelijk doel dient. (bijv. een foto gemaakt met een mobieltje van een pre-productie exemplaar van de K5 op het nieuwsboard, een foto gemaakt van een setup met een ander merk camera, e.d.)
De Fotohoek is en blijft 100% Pentax-only.

Zie verder dit topic

Vr.groet, Carel

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #46 Gepost op: 28 december 2009, 17:02:01 »
Houd moed! :) We zijn hier zeker mee bezig als crew, maar gedegen overleg via een forum (niet iedereen is altijd online) kost gewoon tijd. Zodra er wat te melden valt, dan meld ik dat!

Fijn om te horen Carel :)
Verliefd op de K-1

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #45 Gepost op: 28 december 2009, 12:56:42 »
Ik heb zelf niet moeite met regeltjes, ik schik me wel. Maar enkele berichten hebben me wel tot nadenken gezet en vraag me af of ik misschien niet beter ook afscheid kan nemen, aangezien ik nu geheel Pentaxloos ben. Ik zal geen nieuwe foto's meer kunnen posten vanwege mijn Nikon camera, maar heb een hoop oude Pentax foto's hier staan en voel me ook verbonden met een aantal leden en dit forum. Maar vraag me af of het nog gewaardeerd wordt als ik hier reageer.

San,
Ik zou het doodjammer vinden als je van dit forum verdwijnt.
Laat in ieder geval weten waar we jouw nieuwe foto's kunnen vinden en bewonderen, en er eventueel over mee kunnen discusieren.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #44 Gepost op: 28 december 2009, 11:06:37 »
Houd moed! :) We zijn hier zeker mee bezig als crew, maar gedegen overleg via een forum (niet iedereen is altijd online) kost gewoon tijd.
Zodra er wat te melden valt, dan meld ik dat!

Vr.groet, Carel

patrick91

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 28 december 2009, 11:05:13 »
Ik had al eerder een reaktie geschreven maar deze niet geplaatst want ik wilde me er niet in mengen.
Wel begin ik me als overstapper ook af te vragen of ik nog langs moet komen of in elk geval of ik moet reageren op het forum. Kijken wat er speelt bij mijn geliefde merk doe ik graag.
Het andere forum is er makkelijk in, geen pentax betekend uitschrijving.

Op zich had ik de foto's graag willen zien, en de commentaren die eruit voortvloeien.
Mijn overstap had niets te maken met het feit dat pentax een soort onderdeurtje is tussen de "grote" merken. Mij zal je nooit c***n of N*k** zien schrijven, persoonlijk vind ik al dat merkgemekker echt flauwekul maar een discussie over merken is wel weer leuk met vergelijkingen erbij. Ik denk dat als pentax met een fullframe sensor camera komt ik de d700 weer verkoop en die gewoon ga aanschaffen, als dat nu al het geval was geweest had ik nu fijn wat toppers uit de set van Frederik overgenomen.. Wat ik erg vond na de aanschaf van de K7 is dat ze een instapper introduceren met een beter ruisniveau. Dus laat maar komen die FF sensor.. ik gok op 1e helft 2011.

Ik snap de "angst"  ook niet tov andere merken.. je kiest uiteindelijk toch zelf en als je vergelijkingen zoekt dan doe je dat niet hier.. maar dat maakt de discussie niet minder interessant.

Dat de mods MOETEN reageren is niet een opmerking die ik niet steun overigens. Er zal gepraat zijn over dit geval en dan kiezen de mods hoe ze .ermee omgaan, hebben we te respecteren.

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #42 Gepost op: 28 december 2009, 08:57:28 »
Natuurlijk wordt je nog gewaardeerd hier San, daar mag geen twijfel over zijn :)

Wie o wie van de mod's kan nog eens reageren over hoe nu verder...het lijkt mij dat een juiste (re)actie zeer gewaardeerd zal worden.
Inderdaad tijd voor de mods om te reageren lijkt me. Deze thread bloed niet dood omdat er een duidelijk sentiment is van een aantal langlopende leden dat er geen begrip is voor de regels zoals die er nu zijn en nog minder voor de manier waarop de regels hierboven zijn ‘nageleefd’.
Verliefd op de K-1

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
    • BelCel
« Reactie #41 Gepost op: 27 december 2009, 21:29:43 »
Maar vraag me af of het nog gewaardeerd wordt als ik hier reageer.

Weer iemand..... wat is er toch aan de hand?

Juist San zou iemand kunnen zijn die ons het verschil tussen Pentax en in dit geval Nikon kan laten zien En dan zeker niet om Pentax in een negatief daglicht te zetten....leren we allemaal van lijkt me...

Wie o wie van de mod's kan nog eens reageren over hoe nu verder...het lijkt mij dat een juiste (re)actie zeer gewaardeerd zal worden.

gr, Benno

Grtz Eppie.

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #40 Gepost op: 27 december 2009, 19:03:24 »
Ik zal het nog steeds waarderen San. Ik vind het eigenlijk ook een hoop gedoe om niets.
Wat is er nu mis met Pentax foto's eens te vergelijken met foto's van andere merken?
De verbondenheid die door dit forum (bij mij in ieder geval) is ontstaan, vind ik veeeel belangrijker dan al dit gezeur.
Wat mij betreft: vooral blijven reageren. En vooral op foto's, want ik vind dat dat de laatste tijd te weinig gedaan wordt....

My 2cts,
Cees

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #39 Gepost op: 27 december 2009, 18:59:15 »
Maar vraag me af of het nog gewaardeerd wordt als ik hier reageer.

Voor mezelf sprekend zal ik zowel je commentaar als je foto's missen. Maar heel eerlijk gezegd zou ik, met de huidige regels, naar een forum gaan waar ik over mijn nieuwe camera kon praten en mijn foto's posten...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Sandra

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 27 december 2009, 18:55:19 »
Ik heb zelf niet moeite met regeltjes, ik schik me wel. Maar enkele berichten hebben me wel tot nadenken gezet en vraag me af of ik misschien niet beter ook afscheid kan nemen, aangezien ik nu geheel Pentaxloos ben. Ik zal geen nieuwe foto's meer kunnen posten vanwege mijn Nikon camera, maar heb een hoop oude Pentax foto's hier staan en voel me ook verbonden met een aantal leden en dit forum. Maar vraag me af of het nog gewaardeerd wordt als ik hier reageer.

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
    • BelCel
« Reactie #37 Gepost op: 27 december 2009, 12:07:14 »
Hi All,

ik snap iets niet...ergens helemaal in het begin van dit topic wordt er al aangegeven dat een link naar foto's (gemaakt met de hw van een ander merk) wel mag itt het direct plaatsen van die foto... Nu wordt daar praktisch aan voorbij gegaan en wordt de discussie zo hoog opgevoerd dat er mensen menen dat ze hier niet meer thuishoren en dat lijkt mij nu echt niet de bedoeling.

Ook ik was benieuwd naar de reactie van een ieder en een discussie die zou kunnen ontstaan nav de Nikon D700 quiz topic...maar om maar door te gaan over wie wat heeft gedaan en waarom en wat de regeltjes wel / niet zijn wordt er echt voorbij gegaan aan de opzet van dit topic.

Ik hoop echt dat dit topic een nieuw leven krijgt, gewoon een linkje plaatsen naar de Nikon foto's en zo het vergelijk met Samsung weer ter discussie te stellen....

gr, Benno
Grtz Eppie.

Offline Dennisch

• Junior Member
  • Pentax rules!
« Reactie #36 Gepost op: 27 december 2009, 11:18:33 »
Erg jammer dat het (leuke!) initiatief van de topicstarter op deze manier de grond in is geboord. Evenals de inzet van de moderators waardeer ik ook zijn inzet en ik vind het erg jammer dat men hier zo bang is voor alle andere cameramerken en "wat daar uit voort kan vloeien". Wat had er mis kunnen gaan als dit topic gewoon had blijven staan zoals het stond?

Ik ben geen heel actief postend lid, maar lurk regelmatig. Dit geeft wel een beetje een raar gevoel bij het forum moet ik zeggen. Het toepassen van regels bestaat naar mijn idee uit meer dan handhaven conform wat opgestelde regels..

Serpiente

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 22 december 2009, 21:57:40 »
Erg jammer. Het leek me erg interessant.  :(

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #34 Gepost op: 21 december 2009, 08:01:22 »
Bedankt Ruurd.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

asplx

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 20 december 2009, 21:28:12 »
Beantwoord,
Ruurd