Zo de reis zit erop

Afgelopen zaterdag teruggekomen van een geweldige reis door Nieuw Zeeland

. In totaal zijn we 4 weken weggeweest waarvan ruim 3 in NZ. Het weekend in Tokio was ook heel leuk (prijzen Pentax spullen -15%).
De wind giert om het huis en door de jetlag zit ik op dit vroege uur al achter de computer. Even bij het Pentax forum kijken. Wat een hoop nieuwe berichten zeg in een maand tijd. Leuk.
Ik heb (bijna) al jullie goede adviezen opgevolgd: extra geheugenkaartje 4GB op schiphol gekocht, op 10 MB gefotografeerd en ruim 100 ook met raw. Ook een extra batterij. Ik ben blij dat ik dit allemaal gedaan heb.
In totaal ben ik nu 1.111 (

) foto's aan het doorlopen. Ik heb heel vaak van hetzelfde onderwerp meerdere foto's gemaakt. Ik heb vaak bij moeten lichten. Ook dit advies had ik gekregen. Het is prettig om met 1 lens rond te lopen (18-250) maar merkte inderdaad dat de foto's (zeker bij bewolkt weer) wat donker konden worden. Volgend jaar ga ik wel wat objectieven bijkopen. Ik merk dat ik natuur (m.n. dieren) leuk vind om te fotograferen. Maar ook mensen van een afstand op straat. Portret lijkt me niet zo leuk.
Ik ben me nu aan het verdiepen in software. Beetje aan het pielen met Picassa2. Ik zie dat ik de donkere foto's goed lichter kan maken. De noodzaak om dit al direct bij het fotograferen te doen is hierdoor minder (sommige met bijvoorbeeld een waterval raakte juist weer een tikkeltje overbelicht). Sommige wat uitvergroten, andere weer warmere kleuren geven. Leuk om te doen.
Ik ga nu zeker cursus (voor beginners) doen. Wie weet er nog een goede in Utrecht of omgeving A'foort?
Het lukt me niet om een een mooie walvisstaart toe te voegen (de foto dan...). Hoe werkt dat? Oh wacht even, ik ontdek net de fotohoek.
Voor wie geinteresseerd is in reisverhalen (en foto's....):
http://agnesenpeteropreis.waarbenjij.nude foto's zijn allemaal door mijn vriendin met een Canan Powershot A85 genomen.