Auteur Topic: En nog 1!  (gelezen 2767 keer)

Offline christophe

• Senior Member
  • **
  • I Love YaBB 2!
    • fotosite
Re: En nog 1!
« Reactie #18 Gepost op: 7 december 2007, 12:17:53 »
Citaat
En nog even over de 18-250. Over de kwaliteit maak ik me geen zorgen, wel over lichtsterkte. Misschien is het niet onverstandig om een tweedehands 50mm lensje in de range van 1.4 - 2.0 mee te nemen.

Ik vind dit een goed idee.  Kun je ook in vroege avond nog gemakkelijk foto's maken.  Daar is dat wellicht de moeite. En dan weet je ineens wat het verschil is tss. een 1.7 vast brandpunt en je zoomlens.

ps: doe maar op 10mp, nu zeg je dat je niet zult vergroten, maar als je terugkomt... ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #18 Gepost op: 7 december 2007, 12:17:53 »

Offline marcedwin

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
« Reactie #17 Gepost op: 7 december 2007, 12:04:28 »
Kan je wat foto's met die 18-250 lens laten zien? Die wil ik eventueel aanschaffen maar ik twijfel nog sterk.
Ik ben nog steeds op zoek ...

edwindev

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 7 december 2007, 08:09:46 »
Citaat
Ik ga nu zeker cursus (voor beginners) doen. Wie weet er nog een goede in Utrecht of omgeving A'foort?
Een goede cursus, maar met veel Canon-geweld is te doen bij Johan van der Wielen. Een echte enthousiaste fotograaf die je in een (intensieve) dag op een prettige wijze de basisbeginselen van het fotograferen bijbrengt (alleen jammer dat er voornamelijk mensen op af komen met een canon of zal dat te maken hebben met het feit dat hij erg actief is op EOSdigitaal.nl?  ;)

Ik ben erg benieuwd naar je foto's...
« Laatst bewerkt op: 7 december 2007, 08:10:13 door edwindev »

Offline Mayflower

• Senior Member
  • **
  • C'est le ton qui fait la musique.
« Reactie #15 Gepost op: 7 december 2007, 06:34:31 »
Zo de reis zit erop  :(  Afgelopen zaterdag teruggekomen van een geweldige reis door Nieuw Zeeland  :D . In totaal zijn we 4 weken weggeweest waarvan ruim 3 in NZ. Het weekend in Tokio was ook heel leuk (prijzen Pentax spullen -15%).
De wind giert om het huis en door de jetlag zit ik op dit vroege uur al achter de computer. Even bij het Pentax forum kijken. Wat een hoop nieuwe berichten zeg in een maand tijd. Leuk.
Ik heb (bijna) al jullie goede adviezen opgevolgd: extra geheugenkaartje 4GB op schiphol gekocht, op 10 MB gefotografeerd en ruim 100 ook met raw. Ook een extra batterij. Ik ben blij dat ik dit allemaal gedaan heb.
In totaal ben ik nu 1.111 ( :P) foto's aan het doorlopen. Ik heb heel vaak van hetzelfde onderwerp meerdere foto's gemaakt. Ik heb vaak bij moeten lichten. Ook dit advies had ik gekregen. Het is prettig om met 1 lens rond te lopen (18-250) maar merkte inderdaad dat de foto's (zeker bij bewolkt weer) wat donker konden worden. Volgend jaar ga ik wel wat objectieven bijkopen. Ik merk dat ik natuur (m.n. dieren) leuk vind om te fotograferen. Maar ook mensen van een afstand op straat. Portret lijkt me niet zo leuk.
Ik ben me nu aan het verdiepen in software. Beetje aan het pielen met Picassa2. Ik zie dat ik de donkere foto's goed lichter kan maken. De noodzaak om dit al direct bij het fotograferen te doen is hierdoor minder (sommige met bijvoorbeeld een waterval raakte juist weer een tikkeltje overbelicht). Sommige wat uitvergroten, andere weer warmere kleuren geven. Leuk om te doen.
Ik ga nu zeker cursus (voor beginners) doen. Wie weet er nog een goede in Utrecht of omgeving A'foort?

Het lukt me niet om een een mooie walvisstaart toe te voegen (de foto dan...). Hoe werkt dat? Oh wacht even, ik ontdek net de fotohoek.

Voor wie geinteresseerd is in reisverhalen (en foto's....):
http://agnesenpeteropreis.waarbenjij.nu
de foto's zijn allemaal door mijn vriendin met een Canan Powershot A85 genomen.
« Laatst bewerkt op: 7 december 2007, 07:33:17 door Mayflower »
K10 D | F 70-210 4.0 | F 300 4.5 | FA 28-70 4.0 | Pentax FA 50 1.4 | Sigma 105 2.8 | Tamron 18-250 3.5-6.3

Offline v11eric

• Pentaxian
  • **
  • vastleggen!!
« Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2007, 10:19:55 »
Mischien overbodig,

Maar alles in NZL is 40% goedkoper dan bij ons, (behalve sigaretten) Dus is het mss verstandig daarginds spullen te kopen. Tussen landing in Kuala Lumpur, of Singapore is ook erg interresant om te shoppen.

veel plezier goede reis.

Heb zelf jan/feb 06 5wkn met eigen motorfiets over noorder en zuidereiland gereisd, en wil zo weer terug. Heerlijk land
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

Offline Mayflower

• Senior Member
  • **
Bedankt!
« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2007, 18:10:16 »
 :D Ha wat een leuke reacties en goede suggesties. Allemaal reuze bedankt! Ik koop er minimaal 1 kaartje vd 2gb bij en wellicht nog 1. Ik heb nog een "geheim" wapen mij me: een mp3 speler met 30gb die direct op het toestel is aan te sluiten. Dat is mijn backup. Ik overweeg ook nog een lege DVD in mijn tas te gooien en die onderweg vol te zetten in een internet shop.

Met het experimeren in het bewolkte weer lijkt het erop dat ik standaard iets moet overbelichten (+0,5). Op suggestie van Harry heb ik op marktplaats gekeken naar een 2e hands 50 mm lens. Daar zijn er weinig van en het is wat kort dag om erop af te gaan. Morgen kijk ik in Utrecht even bij de winkel waar ik de Pentax gekocht heb. Want inderdaad de verkoper zei ook al dat deze lens qua lichtsterkte wart minder sterk is. Aan de ander kant, ik heb er bewust voor gekozen om met 1 lens te beginnen. Als ik zo'n enthousiaste fotograaf word als jullie dan kan ik altijd nog uitbreiden. Niet zoals Harry verwacht ik, want die heeft een heel arsenaal. Allemachtig.  :o

K10 D | F 70-210 4.0 | F 300 4.5 | FA 28-70 4.0 | Pentax FA 50 1.4 | Sigma 105 2.8 | Tamron 18-250 3.5-6.3

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2007, 10:50:12 »
Welkom Mayflower!

De mogelijkheden die de K10D i.c.m. de Tamron je biedt zijn van dien aard dat ik zeker zou
gaan voor meerdere kaartjes plus de maximale kwaliteit van 10 zou kiezen.

Ik schat zo in dat je snel meer zal willen met je foto's dan alleen de originele afbeeldingen
zonder bewerkingen op je pc bekijken. Zelfs als je dat nu niet doet, dan waarschijnlijk in de
nabije toekomst. Als je de roots opnames dan beschikbaar hebt (evt. opslaan op een externe
harddisk) kan er een nieuwe wereld voor je open gaan.

RAW vergt basiskennis en tijd om te bewerken, maar de kwaliteit is dan ook subliem.

In jouw geval zou ik gaan voor 3 sd kaartjes van 2 GB elk en die volschieten op de hoogste
JPEG kwaliteit. Na een dag schieten ga ik al op de camera selecteren en verwijder ik al de opnames
die zijn 'mislukt' en bewaar per onderwerp de beste.  

Veel (foto) plezier op je reis!! Ik hoop zo'n trip ook nog eens te gaan maken...
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

koor

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2007, 21:45:52 »
Weest welkom op dit forum!!!!

:)

Offline Johan

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2007, 19:25:36 »
mayflower, welkom op het ,oh zo gezellige pentaxforum! :D

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2007, 16:39:07 »
Welkom Mayflower! Voorlopig heb je een mooi setje om mee te beginnen. (trouwens het schijnt dat de nieuw uit te komen Pentax 18-250 een gerebadgede Tamron is...)
Later kan je altijd nog kwalitatief betere lenzen kopen, blijft dat je 18-250 een leuke "reislens" is!
Je zou best op 6 MP kunnen fotograferen, niks mis mee! Maar mocht je willen croppen (alhoewel met 250mm tot je beschikking...) is 10 MP wel lekker. Je hebt de mogelijkheid immers!
Koop gewoon een stuk of 2 SDkaartjes van 2Gb erbij, als je een beetje prijsbewust rondkijkt kost je dat niet veel. Tip: Bij Sallandautomatisering (prima betrouwbaar!) betaal je voor een Takems SD-Card (60x High Speed) 2048 MB  15 euro!
Zie: http://www.sallandautomatisering.nl/
En nog een tip: sneller dan 60x heb je echt niet nodig!  :)
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2007, 16:40:27 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2007, 13:58:45 »
En nog even over de 18-250. Over de kwaliteit maak ik me geen zorgen, wel over lichtsterkte. Misschien is het niet onverstandig om een tweedehands 50mm lensje in de range van 1.4 - 2.0 mee te nemen.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • PENTAXTIC
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2007, 13:57:18 »
Beste Mayflower!

Welkom op het forum!!

Een goede keuze de K10, en met die lens is ook niets mis.

Ik zou fotograferen op de hoogst instelbare Mb. Na een vakantie maak ik meestal een "digitaal fotoalbum" bij een van de vele bedrijven die zich daarvoor lenen. Het valt mij op dat bij lagere waarden mijn foto's (bij gebruik van mijn Canon powershotje) bij het uitvergroten nog wel eens wazig worden bij het afdrukken van een dergelijk album. Bij de maximale Mb instelling gebeurt dat nóóit en blijven mijn foto's haartjescherp!

Groet,

Wytze
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2007, 22:03:54 door Wytze »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2007, 13:54:49 »
Citaat
Koop ze op Schiphol, dat scheelt wellicht.

Effe snel gekeken in de folder van schiphol: 44,95 voor een 4GB extreme II. Ik zou toch voor extreme III gaan (snelheid).

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline marcedwin

• Senior Member
  • **
  • Het is zoals het is
    • This is me
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2007, 12:25:48 »
Hi Mayflower,

Welkom. En je hebt een goede keuze gemaakt. Die K10 is super en die 18-250 is DE reislens bij uitstek. Hij is echt goed genoeg om schitterende plaatjes mee te maken. Maar als dit je eerste DSLR is is dat misschien iets teveel gevraagd  ;)

M.a.w. je gaat helemaal goed op reis. Ik ben jaloers. Op je spullen en op je bestemming. NZ staat bij mij nog op de lijst. Heb al Australie gehad, en vond het daar helemaal het einde. Als ik morgen mag emigreren daar naar toe doe ik het meteen.

Wat betreft de grote van je foto's. Als je ze alleen op de PC bekijkt en sommige gaat afdrukken en je gaat geen uitsnedes maken e.d. dan is dat prima voorlopig. Zoals je al zei, je bent een starter. Dan ga je je waarschijnlijk al helemaal niet bemoeien met het gebeuren van RAW files. Maar zoals enkele al zeiden, neem gewoon genoeg geheugen kaartjes mee. Zonde als ze vol zijn en je reis is nog niet om. Koop ze op Schiphol, dat scheelt wellicht.

Veel plezier daar en we zijn erg benieuwd naar de foto's.
Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2007, 12:09:04 »
Hi Mayflower,
schaf zeker nog enkele SD kaartjes aan. Je kan ze in Nieuw Zeeland ook wel krijgen, maar dan heb je in elk geval al een backup achter de hand. De 2 GB Sandisk kaartjes zijn overal te krijgen voor ca € 25. Als ik me goed herinner heeft Harry al eens uitgezocht dat je bij de 4 GB kaartjes er ook meteen een reader bij krijgt. Op je totale reiskosten praat je hier dus waarschijnlijk in %% achter de komma. Als je meerdere kaartjes hebt kan je in elk geval doorgaan als er toevallig een kaartje kapot gaat of wat niet te hopen is je een kaartje kwijt raakt.
Ik ga er niet vanuit dat je zo'n reis elk jaar zal maken, dus je kan achteraf niet ff terug gaan voor een extra foto van dat landschap of flora/fauna. Door de digitale opslag kan en zal je veel meer foto's gaan schieten.
Als je nog wat tijd over hebt zou ik overwegen om op RAW over te gaan en even te oefenen met de verwerking. Je kan al simpel beginnen met een (gratis) pakket als Picassa en later alsnog op een ander pakket overstappen. De informatie blijft gewoon ter beschikking, als je de camera op JPG gebruikt raak je info kwijt en die komt nooit meer terug. Ik ben er van uit gegaan dat je een PC ter beschikking hebt  ;)

Alvast een goede vacantie toegewenst en hoop na afloop wat mooie foto's te zien hier.  :)

Oh ja,  welkom nog op dit forum.

groeten, Andre
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2007, 13:15:48 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2007, 10:55:49 »
He welkom op dit forum.
Nog iemand met een Tamron 18-250. Ben benieuwd naar de resultaten.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2007, 08:41:40 »
Simpel: koop minimaal één, maar liefst meer goede kaarten van 4GB. Bijvoorbeeld Sandisk Extreme III. Zijn rond de 50 euro per stuk.
Zeker op een mooie reis, mag je niet te weinig ruimte hebben, je kan zo lastig "even" terug.
En als je van de groene stand af gaat, zal je waarschijnlijk in de toekomst in RAW gaan fotograferen (zou ik je trouwens nu ook al aanraden). Die foto's zijn rond de 20MB en dan gaan er dus ongeveer 200 op een 4GB kaart. Ik schiet zo'n kaartje op vacantie in een dag vol <grin>.

En naar mijn mening is het niet slim om op 6MB te fotograferen. Niet dat de kwaliteit onvoldoende is, maar omdat je soms (ik bijna altijd) uitsnedes van foto's maakt. En als je dan de gaat kijken wat je over hebt aan pixels zou het wel te weinig kunnen zijn. Daarom beter mee verlegen dan om verlegen...
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2007, 13:49:47 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mayflower

• Senior Member
  • **
En nog 1!
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2007, 22:24:27 »
Vorige week heb ik mij op het pad van de amateurfotografie begeven door een Pentax K10 met een Tamron 18-250 aan te schaffen. Ik liep al een tijdje met het idee rond om mij in fotografie te verdiepen. Boek gekocht, maar alles werd nog niet zo duidelijk. komt waarschijnlijk door het boek  ;)

Over een week ga ik voor vier weken op vakantie naar Nieuw-Zeeland. Een goede reden om een goed toestel te kopen. De lens is handig voor landschappen en de dieren die wat verder weg zitten. Ik heb begrepen dat je concessies moet in de kwaliteit met zo'n lens, maar ik vind het mooie om eens mee te beginnen. Als ik de smaak echt te pakken krijg kan ik altijd nog een arsenaal aan lenzen aanleggen.

Tot nu toe alleen nog op "groen" gefotografeerd. Ik vond de foto's soms een tikje donker. Morgen ga ik wat experimenteren met overbelichten om te zien wat de verschillen zijn. Begin volgend jaar ga ik denk ik een cursus doen.

Nog een vraag: is het dom om op 6mb te fotograferen om ruimte te besparen i.p.v. op 10mb? Ik ben niet van plan om vergrotingen te maken >A4. Of gewoon niet zo zuinig doen en een SD kaartje erbij kopen van 2gb?

ik hoop hier veel te leren en mijn ervaringen met jullie te kunnen delen. Goed initiatief dit forum!