ik fotografeer met de K10 en heb wat autofocus problemen met de bovenstaand lens. Het heeft eigenlijk alleen betrekking op de oneindige stand. Deze werkt niet bij handmatige scherpstelling totaal geen probleem en indien ik dus dichterbij fotografier functioneerd de autofocus ook goed. Ik heb ook getest door van het onderwerp af scherp te stellen, maar daar ligt het ook niet aan. Hij wil gewoon niet focussen. Is dit een herkenbaar probleem?
Ik heb precies hetzelfde probleem met de DA12-24mm, eerst op de K100D en later op de K200D.
Gek genoeg is geen enkele opname onscherp, alleen bij het scherpstellen, zal hij nooit op oneindig staan.
Dit kan een aantal oorzaken hebben:
1. de enorme scherptediepte.
2. Het oneindig teken is vrij klein op alle Pentax lenzen. Elke lensdelen zijn asferisch en afhankelijk van het weer zal de scherpstelling anders zijn. De Sigma lenzen kunnen voorbij oneindig scherpstellen.
De Tokina variant heeft een aanzienlijk groter oneindig teken dan de Pentax variant. Waarschijnlijk is het oneindig teken bij de Pentax lenzen voorbij oneindig, waardoor de lens onder normale omstandigheden nooit op oneindig zal scherpstellen. Hoewel het soms wat ergerlijk is, maak ik er geen probleem meer van. Zolang als ik de lens heb (2 1/2 jaar) heb ik geen enkele onscherpe opname gehad.