Auteur Topic: autofocus problemen smc DA 12-24  (gelezen 3495 keer)

jdude

• Gast
Re: autofocus problemen smc DA 12-24
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2009, 20:53:39 »
Tot nu toe nooit geen problemen mee gehad (gebruik hem op de k10d en de K100d super).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2009, 20:53:39 »

Hythloday

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2009, 21:55:48 »
Citaat
ik fotografeer met de K10 en heb wat autofocus problemen met de bovenstaand lens. Het heeft eigenlijk alleen betrekking op de oneindige stand. Deze werkt niet bij handmatige scherpstelling totaal geen probleem en indien ik dus dichterbij fotografier functioneerd de autofocus ook goed. Ik heb ook getest door van het onderwerp af scherp te stellen, maar daar ligt het ook niet aan. Hij wil gewoon niet focussen. Is dit een herkenbaar probleem?

Ik heb precies hetzelfde probleem met de DA12-24mm, eerst op de K100D en later op de K200D.

Gek genoeg is geen enkele opname onscherp, alleen bij het scherpstellen, zal hij nooit op oneindig staan.

Dit kan een aantal oorzaken hebben:

1. de enorme scherptediepte.
2. Het oneindig teken is vrij klein op alle Pentax lenzen. Elke lensdelen zijn asferisch en afhankelijk van het weer zal de scherpstelling anders zijn. De Sigma lenzen kunnen voorbij oneindig scherpstellen.

De Tokina variant heeft een aanzienlijk groter oneindig teken dan de Pentax variant. Waarschijnlijk is het oneindig teken bij de Pentax lenzen voorbij oneindig, waardoor de lens onder normale omstandigheden nooit op oneindig zal scherpstellen. Hoewel het soms wat ergerlijk is, maak ik er geen probleem meer van. Zolang als ik de lens heb (2 1/2 jaar) heb ik geen enkele onscherpe opname gehad.

Offline Erwin

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • heerlijk
    • flickr acc
« Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2009, 22:22:45 »
dat laatste doe ik nu dus ook, zal ook eens terug gaan naar Konijnenberg

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2009, 12:34:11 »
Schijnt nogal eens voor te komen. Ik heb hetzelfde (gehad) met diverse combinaties. Ist*dl2, K100D, K20D met objectieven als Sigma 10-20mm, Pentax DA15mm, DA*16-50mm. Zodra je onder de pakweg 18mm komt en je gebruikt spotmeting (wat ik bijna altijd doe) maakt de scherpstelling er een potje van. Oplossing: gewoon met de hand op bijna oneindig zetten en een niet te groot diafragma kiezen.

patrick91

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2009, 10:52:03 »
Kennelijk niet (ik in elk geval niet). Terug naar de winkel is de oplossing.

Offline Erwin

• Senior Member
  • **
  • heerlijk
    • flickr acc
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2009, 22:58:38 »
heeft niemand dit probleem, met deze lens of een andere???

Offline Erwin

• Senior Member
  • **
  • heerlijk
    • flickr acc
autofocus problemen smc DA 12-24
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2009, 11:00:16 »
ik fotografeer met de K10 en heb wat autofocus problemen met de bovenstaand lens. Het heeft eigenlijk alleen betrekking op de oneindige stand. Deze werkt niet bij handmatige scherpstelling totaal geen probleem en indien ik dus dichterbij fotografier functioneerd de autofocus ook goed. Ik heb ook getest door van het onderwerp af scherp te stellen, maar daar ligt het ook niet aan. Hij wil gewoon niet focussen. Is dit een herkenbaar probleem?