Zie het maar als een tijdelijke bevlieging van de markt. Net als alle wereldrijken ooit ineenstorten, zo zullen marktleiders ooit hun positie verliezen.
Ik heb wel eens de deelnemers lijst bekeken van een natuurfotografie wedstrijd. De gebruikte apparatuur werd daar ook op vermeld. Op die lijst was het 90% Canon, 9% Nikon en 1% overige merken. Pentax kwam daar helemaal niet op voor. Enerzijds is dat jammer, anderzijds is het prettig om te weten dat je niet "e pluribus unum" bent. Het lijkt me enorm saai als iedereen met dezelfde camera en dezelfde lens rondloopt. Ik heb veel respect voor mensen die tegendraads zijn en bijvoorbeeld een Sigma DP1 of Leica M8 hebben.
Pentax heeft overigens een erg grote aantrekkingskracht op mij omdat niet elk item zo van het schap is te trekken. Voor mij is de zoektocht naar een zeldzame lens zelfs bevredigender dan het bezitten van de lens zelf

Waarmee ik de bezitters van een Canon overigens niets kwalijk neem: het zijn gewoon goede camera's en het camera- en objectievenpark is beslist super.
Overigens lees ik over Nikon hier veel minder, zijn er geen overstappers van Pentax naar Nikon?