Even op zolder wat testjes met TC gedaan...
De Kenko 1.5x werkt. in tegenstelling tot mijn eerdere bericht, wel. Maar het blijft moeilijk om een "fix" Â te krijgen. Kan aan het licht liggen, of mijn trillende handjes... Maar na enige tijd ging het wel al beter. Het leek wel of de camera en TC aan elkaar moesten wennen... Of dit ideaal is voor sport, is maar de vraag. Daar moet de AF juist snel en zeker zijn...
Voor zover ik heb begrepen uit alle ander topics over dit onderwerp zijn de contactjes bij de Kenko bestemd voor de oudere "powerzoom" lenzen, vandaar de aanduiding "pz" bij deze converters.
Pentax heeft later de contacten voor HSM focus op precies dezelfde plek geplaatst waardoor het nu lijkt alsof de lens-converter combinatie zou moeten werken.
Echter, de signalen van de lens worden door de pz contacten verkeerd doorgegeven naar de camera. (electronica met chip in de converter)
Er is simpelweg nog geen converter voor Pentax die onworpen is voor HSM focussing. De enige optie is dus de lens en de camera op MF te zetten en handmatig scherp te stellen. Ik kan me zelfs voorstellen dat langdurig gebruik van de PZ converter de lens of de camera zou kunnen beschadigen, kijk dus uit.
Nog even over de Sigma in de HSM uitvoering. Ik had hem 2 weken geleden ook gekocht bij Cameraland in Alkmaar. Vindt het een absoluut geweldige lens, focus was razendsnel en de beelden waren haarscherp, zelfs op de minimum instel afstand van 1 meter. (wat Sigma onterecht "macro" noemt)
Het gewicht en de afmetingen van de lens vielen me uiteindelijk toch erg tegen. De camera met lens paste niet meer zonder meer in mijn sling rugzak en met de camera om mijn nek, zelfs met een comfortable brede neopreen draagriem, vond ik het na een tijdje erg trekken aan mijn nek en rug.
70mm als korste brandpunt viel mij ook erg tegen, er zijn gewoon situaties waar je niet verder achteruit kan. Ik vond uit dat ik de andere kant (200mm) niet zo vaak gebruikte als ik dacht. Bij bijvoorbeeld een stadswandeling was ik constant aan het wisselen met objectieven, waarbij je de Sigma niet even gauw ergens kwijt kan.
Ik ben, na rijp beraad, teruggegaan en mocht hem ruilen (met bijbetaling) voor de DA*50-135mm. Deze stelt iets minder snel scherp, ondanks de SDM aanduiding dan de Sigma maar heeft, voor mij dan, een iets bruikbaarder bereik. Kwalitatief kan ik niet veel verschillen ontdekken en op sommige punten vond ik de Sigma zelfs iets scherper.
Ik kan nu 2 dingen doen: wachten op een 1.4x of 1.5x SDM converter van Pentax of een vast brandpunt 200mm aanschaffen. We zien wel. Voorlopig ben ik erg blij met de handzamere 50-135 ondanks dat ik de Sigma wel mis. (eigenlijk twijfel ik dus nog steeds :-/ )
Dit was een dichtbij opname met de Sigma:

en dit veraf: