Auteur Topic: Ervaring met SIGMA 70-200  (gelezen 8230 keer)

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: Ervaring met SIGMA 70-200
« Reactie #55 Gepost op: 24 juni 2009, 19:37:35 »
Het is trouwens een hele goede vakantielens.

Ik ben 2 weken terug naar tenerife geweest en had daar een boottochtje geboekt om naar bruinvissen en dolfijnen te kijken.

na enig zoekwerk door de bemanning de vissen gespot en iedereen ging foto's maken met de compactjes vanaf de reling. ik moest nog snel even de lens wisselen met 16-45. ik loop ook naar de reling om toch nog een leuke plekje te bemachtigen. ze zien me aankomen met die toeter en opeens is het van "kom maar hier staan" en "vanaf hier zie je ze ook heel goed" . De medepassagiers gingen gewoon aan de kant voor mij :). meestal is het toch een beetje proppen om mooie foto's te maken maar ik kreeg alle ruimte!

toch een extra voordeel van de sigma die ik nog niet had gehoord.  ;D

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #55 Gepost op: 24 juni 2009, 19:37:35 »

newmikey

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 5 juni 2009, 11:53:24 »
Citaat

Je hebt gelijk dat er geen officiële PENTAX SDM converter is. Echter in mijn ervaring werkt de KENKO erg goed met SDM lenzen. Ik heb dat bijvoorbeeld uitgetest op de PENTAX 16-50 en de 50-135, maar ook op de SIGMA 120-400. Samen met Eviz heb ik ook nog wat testjes gedaan met de 150-500mm.

Op al deze lenzen werkt de AF gewoon, mits voldoende licht net zoals bij all TC's. Ik begrijp daarom de opmerkingen over het verkeerd doorgeven van het signaal niet.

Verder ben jij de eerste die ik hoor over beschadigingen van de camera/lens door gebruik van de TC. Uit postings op vele fora weten we dat dit een veelgebruikte TC is. Nog nooit heb ik ook maar iets over een beschadiging gelezen.

Dat klinkt goed! Misschien moest ik het dan ook maar eens proberen. Je opmerking over het ontbreken van berichten over beschadiging is geruststellend.

Wordt de correcte info ook naar het SR mechanisme doorgegeven? Met andere woorden, wat zie je in de exif; de oorspronkelijke brandpundsafstand of de met een factor 1.5 gecorrigeerde?

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #53 Gepost op: 5 juni 2009, 11:49:47 »
Citaat
Het gewicht en de afmetingen van de lens vielen me uiteindelijk toch erg tegen. De camera met lens paste niet meer zonder meer in mijn sling rugzak en met de camera om mijn nek, zelfs met een comfortable brede neopreen draagriem, vond ik het na een tijdje erg trekken aan mijn nek en rug.

70mm als korste brandpunt viel mij ook erg tegen, er zijn gewoon situaties waar je niet verder achteruit kan. Ik vond uit dat ik de andere kant (200mm) niet zo vaak gebruikte als ik dacht. Bij bijvoorbeeld een stadswandeling was ik constant aan het wisselen met objectieven, waarbij je de Sigma niet even gauw ergens kwijt kan.

Ik ben, na rijp beraad, teruggegaan en mocht hem ruilen (met bijbetaling) voor de DA*50-135mm. Deze stelt iets minder snel scherp, ondanks de SDM aanduiding dan de Sigma maar heeft, voor mij dan, een iets bruikbaarder bereik. Kwalitatief kan ik niet veel verschillen ontdekken en op sommige punten vond ik de Sigma zelfs iets scherper.

Ik kan nu 2 dingen doen: wachten op een 1.4x of 1.5x SDM converter van Pentax of een vast brandpunt 200mm aanschaffen. We zien wel. Voorlopig ben ik erg blij met de handzamere 50-135 ondanks dat ik de Sigma wel mis. (eigenlijk twijfel ik dus nog steeds :-/ )

Ik herken dit probleem wel een beetje: de SIGMA lenzen zijn 'flinke jongens' en niet echt iets voor in je broekzak. Maar zoals altijd: iedere gelegenheid vraagt om zijn eigen lens. Soms gebruik ik de 50-135 en sinds kort ook soms de 70-200...

Ik verwacht dat de PENTAX TC's met SDM er echt wel gaan komen, maar of dat in 2009 is, betwijfel ik...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #52 Gepost op: 5 juni 2009, 11:46:23 »
Citaat

Voor zover ik heb begrepen uit alle ander topics over dit onderwerp zijn de contactjes bij de Kenko bestemd voor de oudere "powerzoom" lenzen, vandaar de aanduiding "pz" bij deze converters.

Pentax heeft later de contacten voor HSM focus op precies dezelfde plek geplaatst waardoor het nu lijkt alsof de lens-converter combinatie zou moeten werken.

Echter, de signalen van de lens worden door de pz contacten verkeerd doorgegeven naar de camera. (electronica met chip in de converter)

Er is simpelweg nog geen converter voor Pentax die onworpen is voor HSM focussing. De enige optie is dus de lens en de camera op MF te zetten en handmatig scherp te stellen. Ik kan me zelfs voorstellen dat langdurig gebruik van de PZ converter de lens of de camera zou kunnen beschadigen, kijk dus uit.

Je hebt gelijk dat er geen officiële PENTAX SDM converter is. Echter in mijn ervaring werkt de KENKO erg goed met SDM lenzen. Ik heb dat bijvoorbeeld uitgetest op de PENTAX 16-50 en de 50-135, maar ook op de SIGMA 120-400. Samen met Eviz heb ik ook nog wat testjes gedaan met de 150-500mm.

Op al deze lenzen werkt de AF gewoon, mits voldoende licht net zoals bij all TC's. Ik begrijp daarom de opmerkingen over het verkeerd doorgeven van het signaal niet.

Verder ben jij de eerste die ik hoor over beschadigingen van de camera/lens door gebruik van de TC. Uit postings op vele fora weten we dat dit een veelgebruikte TC is. Nog nooit heb ik ook maar iets over een beschadiging gelezen.

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

newmikey

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 5 juni 2009, 11:21:20 »
Citaat
Even op zolder wat testjes met TC gedaan...

De Kenko 1.5x werkt. in tegenstelling tot mijn eerdere bericht, wel. Maar het blijft moeilijk om een "fix"  te krijgen. Kan aan het licht liggen, of mijn trillende handjes... Maar na enige tijd ging het wel al beter. Het leek wel of de camera en TC aan elkaar moesten wennen... Of dit ideaal is voor sport, is maar de vraag. Daar moet de AF juist snel en zeker zijn...

Voor zover ik heb begrepen uit alle ander topics over dit onderwerp zijn de contactjes bij de Kenko bestemd voor de oudere "powerzoom" lenzen, vandaar de aanduiding "pz" bij deze converters.

Pentax heeft later de contacten voor HSM focus op precies dezelfde plek geplaatst waardoor het nu lijkt alsof de lens-converter combinatie zou moeten werken.

Echter, de signalen van de lens worden door de pz contacten verkeerd doorgegeven naar de camera. (electronica met chip in de converter)

Er is simpelweg nog geen converter voor Pentax die onworpen is voor HSM focussing. De enige optie is dus de lens en de camera op MF te zetten en handmatig scherp te stellen. Ik kan me zelfs voorstellen dat langdurig gebruik van de PZ converter de lens of de camera zou kunnen beschadigen, kijk dus uit.

Nog even over de Sigma in de HSM uitvoering. Ik had hem 2 weken geleden ook gekocht bij Cameraland in Alkmaar. Vindt het een absoluut geweldige lens, focus was razendsnel en de beelden waren haarscherp, zelfs op de minimum instel afstand van 1 meter. (wat Sigma onterecht "macro" noemt)

Het gewicht en de afmetingen van de lens vielen me uiteindelijk toch erg tegen. De camera met lens paste niet meer zonder meer in mijn sling rugzak en met de camera om mijn nek, zelfs met een comfortable brede neopreen draagriem, vond ik het na een tijdje erg trekken aan mijn nek en rug.

70mm als korste brandpunt viel mij ook erg tegen, er zijn gewoon situaties waar je niet verder achteruit kan. Ik vond uit dat ik de andere kant (200mm) niet zo vaak gebruikte als ik dacht. Bij bijvoorbeeld een stadswandeling was ik constant aan het wisselen met objectieven, waarbij je de Sigma niet even gauw ergens kwijt kan.

Ik ben, na rijp beraad, teruggegaan en mocht hem ruilen (met bijbetaling) voor de DA*50-135mm. Deze stelt iets minder snel scherp, ondanks de SDM aanduiding dan de Sigma maar heeft, voor mij dan, een iets bruikbaarder bereik. Kwalitatief kan ik niet veel verschillen ontdekken en op sommige punten vond ik de Sigma zelfs iets scherper.

Ik kan nu 2 dingen doen: wachten op een 1.4x of 1.5x SDM converter van Pentax of een vast brandpunt 200mm aanschaffen. We zien wel. Voorlopig ben ik erg blij met de handzamere 50-135 ondanks dat ik de Sigma wel mis. (eigenlijk twijfel ik dus nog steeds :-/ )

Dit was een dichtbij opname met de Sigma:

en dit veraf:

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #50 Gepost op: 5 juni 2009, 08:33:22 »
Even op zolder wat testjes met TC gedaan...

De PENTAX AF 1.7x geeft aan dat ik een MF lens gebruik en blijft op diafragma f9 staan. Werkt voor geen meter dus... En ja, diafragmaring toestaan staat goed. Ik heb twee van deze TC's en beide geven hetzelfde resultaat. Conclusie: werkt niet!

De Kenko 1.5x werkt. in tegenstelling tot mijn eerdere bericht, wel. Maar het blijft moeilijk om een "fix"  te krijgen. Kan aan het licht liggen, of mijn trillende handjes... Maar na enige tijd ging het wel al beter. Het leek wel of de camera en TC aan elkaar moesten wennen... Of dit ideaal is voor sport, is maar de vraag. Daar moet de AF juist snel en zeker zijn...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #49 Gepost op: 31 mei 2009, 17:03:10 »
Citaat

nee vind ik juist niet; ik gebruik de gondel ook bij het uit de hand schieten:

werkt perfect voor mij. :)

wel jammer is het dat er niet zo'n gondel bijzit waaraan je hem kan meedragen zoals jij die hebt bij de 135-400(?)
die heb ik wel eens op het intenet gezien en evt. kun je natuurlijk gewoon even de gondel wisselen als je maar 1 van de twee gebruikt.

gr Jos

Tja, smaken verschillen :) De gondel van de 120-400 past helaas niet :(

Hier wat voorbeelden van scherpte...
http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1243781731/0#0
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #48 Gepost op: 31 mei 2009, 12:48:24 »
Citaat
Even een negatief puntje: wat een waardeloze statiefgondel! De 120-400 heeft echt een perfect ding waaraan je de lens kan dragen. Deze zit bij uit de hand schieten alleen maar in de weg!

nee vind ik juist niet; ik gebruik de gondel ook bij het uit de hand schieten:

werkt perfect voor mij. :)

wel jammer is het dat er niet zo'n gondel bijzit waaraan je hem kan meedragen zoals jij die hebt bij de 135-400(?)
die heb ik wel eens op het intenet gezien en evt. kun je natuurlijk gewoon even de gondel wisselen als je maar 1 van de twee gebruikt.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #47 Gepost op: 30 mei 2009, 13:10:51 »
Citaat

Mharda,

nu ben ik wel in verwarring :-/
Ik heb nogeven op de lens zelf gekeken welke terminologie er gebruikt wordt. Ik ben nl in de veronderstelling dat ik de laatste nieuwe versie heb van de sigma 70 200;

Op de doos staat vermeld:
Sigma 70-200 mm F2.8 II APO EX DG MACRO

en op de lens staat:
Sigma Apo DG 70-200 mm 1:2.8 II MACRO HSM  EX

wat is nu wat?

Excuus voor de verwarring. Ik zag een link naar een winkel waar in de omschrijving geen HSM en geen MACRO stond... Dacht dat die van jou was...

Gezien doos en lens heb jij de allernieuwste!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #46 Gepost op: 30 mei 2009, 13:09:25 »
Citaat
Gewoon die gondel eraf Harry en op naar het sportpark  ::)
Die kenko werkt wel op mijn 120-400, dus vind het raar dat ie problemen heeft met een 70-200 F2.8. Er is toch meer dan zat licht momenteel.

grtz, Andre

Ik vind het ook vreemd, licht zat, maar geen fix... Dat had ik niet verwacht...

Wellicht vanmiddag/avond wat spelende kinderen fotograferen....

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #45 Gepost op: 30 mei 2009, 12:17:21 »
Dat is de HSM versie, staat er duidelijk op. De II op de doos geeft dit ook aan, het is de laatste versie en die heeft HSM gekregen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

arverm

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 30 mei 2009, 12:03:43 »
Citaat
Averm,

Kijk even uit voor verwarring. Volgens mij gebruik jij nog de oude, hoog gewaardeerde, SIGMA70-200.

Er is inmiddels ook een nieuwe 70-200 EX MACRO met HSM uit.

Volgens mij allebei toplenzen ;)

Mharda,

nu ben ik wel in verwarring :-/
Ik heb nogeven op de lens zelf gekeken welke terminologie er gebruikt wordt. Ik ben nl in de veronderstelling dat ik de laatste nieuwe versie heb van de sigma 70 200;

Op de doos staat vermeld:
Sigma 70-200 mm F2.8 II APO EX DG MACRO

en op de lens staat:
Sigma Apo DG 70-200 mm 1:2.8 II MACRO HSM  EX

wat is nu wat?

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #43 Gepost op: 30 mei 2009, 11:58:11 »
Gewoon die gondel eraf Harry en op naar het sportpark  ::)
Die kenko werkt wel op mijn 120-400, dus vind het raar dat ie problemen heeft met een 70-200 F2.8. Er is toch meer dan zat licht momenteel.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #42 Gepost op: 30 mei 2009, 11:33:25 »
Even een negatief puntje: wat een waardeloze statiefgondel! De 120-400 heeft echt een perfect ding waaraan je de lens kan dragen. Deze zit bij uit de hand schieten alleen maar in de weg!
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2009, 11:33:40 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #41 Gepost op: 30 mei 2009, 11:31:50 »
Citaat
ben benieuwd wat de resultaten met tc's zijn harry dus laat maar snel wat zien ;)

gr Jos

Hmm even snel de Kenko erop gezet, maar hij ging behoorlijk hunten en ik kreeg geen fix... Zonder Kenko uiteraard wel...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #40 Gepost op: 30 mei 2009, 10:28:58 »
Averm,

Kijk even uit voor verwarring. Volgens mij gebruik jij nog de oude, hoog gewaardeerde, SIGMA70-200.

Er is inmiddels ook een nieuwe 70-200 EX MACRO met HSM uit.

Volgens mij allebei toplenzen ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

arverm

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 30 mei 2009, 09:54:09 »
hierbij mijn eerste resultaten met de sigma:

http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1242993665

en

http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1242993748

is wel geen sport of natuur, maar geeft wel een indruk mi

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #38 Gepost op: 30 mei 2009, 08:23:38 »
ben benieuwd wat de resultaten met tc's zijn harry dus laat maar snel wat zien ;)

gr Jos

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #37 Gepost op: 30 mei 2009, 08:04:04 »
Gisteren de 70-200 opgehaald en zal hem in het weekend eens uitproberen. Ook met TC's...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Johan

• Super Pentaxian
« Reactie #36 Gepost op: 29 mei 2009, 22:37:02 »
hey guy, alleen bij de sigma apo 70-200 F2.8 11 ex dg macro hsm, staan er bij de converters een kruisje.deze zullen niet werken op het type2 lens.wel op de oudere versie's.

gr johan

DCS5000

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 29 mei 2009, 21:50:31 »
http://www.cameranu.nl/index.php?hg_id=129&sg_id=531 heeft men een Sigma AF 2.0 EX DG APO converter Pentax en Sigma AF 1,4 EX DG APO converter Pentax met een lijst met Tele Converter matching list en deze sigma lenzen staan er bij
APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM AF AF  
APO 70-200mm F2.8 EX DG MACRO HSM AF AF  
APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM AF AF  
groetjes Guy

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #34 Gepost op: 29 mei 2009, 07:45:29 »
Citaat
Ik zit ook met het probleem dat de 50-135 te kort is voor sport en wat andere dingen. Prachtige lens en ik ook zou hem graag van je overnemen Mharda, maargoed ik denk dat ik uiteindelijk op hetzelfde stuit als waar jij nu mee zit. Dat hij te kort is, en twee keer zoveel geld investeren (een 70-200 en 50-135) zit er voor mij niet in.

Enige wat ik wel jammer vind in de sigma is het gebrek van sealing. Maar de prijs is wel gunstig. Misschien toch wachten op DFA* 70-200?

Wachten kan altijd, maar ja... Soms moet je wel heeeeel lang wachten :)

De kwaliteit van de SIGMA's is gewoon goed in mijn ervaring en ze kunnen best een regendruppeltje hebben. Gewoon doorfotograferen en niet bang zijn.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #33 Gepost op: 29 mei 2009, 07:43:27 »
Citaat
Hoi Steefje,

En nu is je 50-135mm F28 te koop?
Ik heb wel interesse.
Ik hoor wel van je.

Groet, Willem

Willem,

Al zou het financieel verstandig zijn, ik doe de 50-135 niet weg! Te mooie lens...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Spencer

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 28 mei 2009, 17:39:55 »
Ik zit ook met het probleem dat de 50-135 te kort is voor sport en wat andere dingen. Prachtige lens en ik ook zou hem graag van je overnemen Mharda, maargoed ik denk dat ik uiteindelijk op hetzelfde stuit als waar jij nu mee zit. Dat hij te kort is, en twee keer zoveel geld investeren (een 70-200 en 50-135) zit er voor mij niet in.

Enige wat ik wel jammer vind in de sigma is het gebrek van sealing. Maar de prijs is wel gunstig. Misschien toch wachten op DFA* 70-200?
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2009, 17:40:42 door Spencer »

Bracco

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 20 mei 2009, 22:18:00 »
Beste Willem,

Denk dat je Mharda bedoelt....

Groetjes,
Stephanie