Hoi Bob en Kees,
Zoals ik in mijn openingspost schreef, heb ik de lens in een tamelijke impulsieve bui gekocht......

Ik had vooraf niet heel veel research gedaan, iets wat ik normaal gesproken wel doe. Ik had op dpreview wel voorbeeldfoto's gezien van de Sigma 150-500 (o.a. vergeleken met de Sigma 50-500 en een Pentax F 300+TC). De Sigma 150-500 kwam daarbij als scherpste uit de bus. Van de 120-400 had ik nog geen voorbeeldfoto's gezien.
Ik heb ook gekozen voor 100mm meer zoom boven 1/3 stop lichtsterkte, inderdaad omdat je - als super-tele nodig hebt - vaak mm tekort komt (en elke mm die de lens dan biedt is meegenomen).
Ik denk -even als Mharda - dat de kwaliteit van beide lensen vergelijkbaar is, maar ik kan dat verder niet staven met feiten of ervaringen.
Ik heb de lens nog niet veel gebruikt. Het gewicht en de hoeveelheid licht die je nodig hebt om op 500mm te kunnen schieten, maken dat de lens niet echt geschikt is voor walk-around. Ik ga met deze lens alleen doelgericht op pad (met statief). Weersomstandigheden in combinatie met mijn foto-wensen op dat moment en/of beschikbare tijd stonden het gebruik van deze lens een beetje in de weg.
Ik het later - weloverwogen - ook de Pentax 55-300mm aangeschaft. Vanwege de compactheid en gewicht, zit deze lens wel standaard in mijn uitrusting. Het is 200mm minder op het eind, maar deze lens is wel scherp, zodat croppen ook een reëele mogelijkheid is.
Ik zal mijn 'archief' ff doorspitten op foto's die met de 150-500 zijn gemaakt en in dit topic plaatsen. Dat zijn overigens geen 'showcase' waardige foto's maar slechts om de prestaties van de lens te tonen.
De Sigma 150-500 werkt overigens niet met de 1,4 TC van Sigma zelf maar wel met de 1,5 van Kenko (incl sdm en AF). Ik had even een Kenko TC te leen gehad van Mharda.
Ik heb net een Pentax 1,7 AF TC aangeschaft. Ik hoop deze morgen te ontvangen. Ik heb 'em gekocht vanwege mijn manuele lenzen maar hoop stiekum dat het ook werkt met de 150-500 (al is het maar op manuele focus).
greetz,
Erik (die nu de archieven in duikt.....................)