Auteur Topic: Welke all-in-one PC? Of toch maar gelijk een imac?  (gelezen 7088 keer)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Welke all-in-one PC? Of toch maar gelijk een imac?
« Reactie #21 Gepost op: 28 juli 2012, 10:16:40 »
Iedereen nog bedankt om mee te denken.

Ik wil het hier zeker niet laten ontaarden in een PC vs. Mac-discussie. Mijn uitgangspunt (zie openingspost en titel) is dat ik graag een all in one-systeem zou willen. Vanuit onze woonkamer is er immers ook deels een inzicht in het bureau en ik wil de nieuwe inrichting van mijn werkstek zo clean mogelijk houden.  Daarom: all in one. Voor mij hoeft het geen Mac te zijn maar als ik een all in one wil met een deftig scherm dan is er op de PC-markt weinig te vinden, vrees ik.

Een 27-inch scherm vind ik overigens wel heel groot. Lijkt wel een TV. Is dat niet te groot voor een normale "werk-kijk-afstand"? Ik doe overigens enkel specifiek aan fotobewerking en normale kantoortoepasssingen. Dus geen video of films bekijken en al zeker geen games spelen.

Wat denken jullie van de volgende Mac-combinatie: 21,5 inch - 2,5GHz i5 processor - 8 GB ram - voor 1249 euro? Zou ik daar comfortabel (performant) kunnen mee werken?

Ik heb hier een Iiyama prolite X2775HDS staan waar ik een goede meter vanaf zit, geen probleem. In feite de beste aankoop die ik gedaan heb aangezien ik meer en beter zicht heb in LR en PS.
Het statisch contrast van deze monitor is ook 3x zo hoog als de meeste en hij is ook nog eens 24bit kleur, bovendien is hij ook best vriendelijk geprijsd. Het enige nadeel van deze monitor is dat hij iets te traag is voor snelle games.

Je kan een all-in-one kopen/samenstellen en daar zelf een scherm bij zoeken. De meeste PCshops doen daar niet moeilijk over.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #21 Gepost op: 28 juli 2012, 10:16:40 »

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #20 Gepost op: 28 juli 2012, 10:04:31 »

En misschien was ik niet duidelijk maar: iedereen die ik ken die 'overstapte' was blij. Echt iedereen en dan heb ik het over mensen van 18 tot 65. Jongeren en ouderen voorbeelden ken ik niet :)

Sorry voor het misverstand, Joost, maar ik had de eerste 'n' van 'niemand' niet gezien ... :schaam:

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #19 Gepost op: 28 juli 2012, 09:52:27 »
Iedereen nog bedankt om mee te denken.

Ik wil het hier zeker niet laten ontaarden in een PC vs. Mac-discussie. Mijn uitgangspunt (zie openingspost en titel) is dat ik graag een all in one-systeem zou willen. Vanuit onze woonkamer is er immers ook deels een inzicht in het bureau en ik wil de nieuwe inrichting van mijn werkstek zo clean mogelijk houden.  Daarom: all in one. Voor mij hoeft het geen Mac te zijn maar als ik een all in one wil met een deftig scherm dan is er op de PC-markt weinig te vinden, vrees ik.

Een 27-inch scherm vind ik overigens wel heel groot. Lijkt wel een TV. Is dat niet te groot voor een normale "werk-kijk-afstand"? Ik doe overigens enkel specifiek aan fotobewerking en normale kantoortoepasssingen. Dus geen video of films bekijken en al zeker geen games spelen.

Wat denken jullie van de volgende Mac-combinatie: 21,5 inch - 2,5GHz i5 processor - 8 GB ram - voor 1249 euro? Zou ik daar comfortabel (performant) kunnen mee werken?

Offline Mieg

• Pentaxian
  • **
    • http://www.miegz.com
« Reactie #18 Gepost op: 28 juli 2012, 08:23:44 »
Als je geen discussie wilt openen moet je er ook niks over zeggen.
Zoek eens op "grey screen of death" en je zal zeker wat vinden ;)

@ Stefan, ik MOET helemaal niks, het was alleen een melding dat er bij de ongeveer 200 voorstellingen in de schouwburg dit seizoen, niet één keer een Mac vast gelopen is, een betrouwbaar systeem.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2012, 09:04:45 door Mieg »
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #17 Gepost op: 27 juli 2012, 23:32:57 »
Ik denk dat de komende iMac's een Retina scherm zullen krijgen net als de Macbookpro 15.
Voor ons als fotografen perfect!
Vermoedelijk zal de rest van de industrie dan binnen 6-12 maanden volgen.
Verder zijn de nieuwste schermen voorzien van een nieuwe coating waarbij minder spiegeling optreed.

27 inch is inderdaad perfect.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline Diederik

• Junior Member
  • K1, K5, wat meuk...
« Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2012, 22:32:21 »
Ook de weg die hun software opslaat is ook allemaal minder hoog gemikt, jammer want concurrentie zal gezond zijn geweest.
Wat bedoel je hiermee? Ik denk dat Apple aardig aan de weg werkt met Aperture en Final Cut Pro. Het enige wat ik echt mis is een photoshop-alternatief.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2012, 22:16:37 »
Misschien heb je hier iets aan, ik heb een Mac pro desktop met 2 keer een Dell U2410 scherm eraan, deze zijn van het H-IPS type, mijn vriendin heeft een iMac 24 inch, maar elke keer als ik achter die Imac zit, verbaasd mij elke keer dat scherm, scherp, fris, rustig, enz, één ding is wel belangrijk dat je een glimmend scherm op de juiste plaats zet, als er licht van de zijkant binnen valt, zie je erg veel reflecties, storend, maar op de juiste plek, een schoonheid.

Mijn volgende Mac wordt een 27 inch iMac.

p.s, ik werk in de Koninklijke Schouwburg als geluidstechnicus, bijna al de gezelschappen komen binnen met een Mac laptop, waarmee ze de voorstelling 'draaien' je kan je geen vastloper veroorloven voor 700 man/vrouw, ik wil hiermee geen discussie openen, Mac of PC, maar het valt op.
Ziet er misschien wel mooi uit maar is dat belangrijk als je fotos bewerkt?
Het heeft zo zijn voor en nadelen maar het is niet voor niets dat alle professionelen schermen matte zijn, voor velen beroepen niet echt van belang maar voor andere weer wel.

Als je geen discussie wilt openen moet je er ook niks over zeggen.
Zoek eens op "grey screen of death" en je zal zeker wat vinden ;)

Over Apple en professionals... zo te zien hebben ze nog maar weinig interesse in de Pro market. De laptops zijn de enigste dat nog over blijft want de Mac Pro is niks meer tegenwoordig. Ook de weg die hun software opslaat is ook allemaal minder hoog gemikt, jammer want concurrentie zal gezond zijn geweest.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2012, 21:54:55 »
Voor fotobewerking werk ik met vertrouwde PC. Altijd uit te breiden en/of onderdelen vervangen voor betere.
Voor on the road heb ik een oude Sony VAIO. Draait nog goed. Poos geleden was deze stuk, en open laten schroeven bij een laptop reparateur, hij keek en zei verwonderd: he, dit is toch een Sony? Het ziet er van binnen uit net als een Apple.
Ik denk dat de verschillen steeds kleiner worden.

Zat er ook zoveel koelpasta op de processor?  :D
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2012, 21:16:23 »
Wanneer er een update komt zullen de prijzen niet wezenlijk veranderen maar wat je krijgt voor het geld wordt beter. Zo hebben de huidige iMacs geen usb3, de volgende modellen hebben het zeker. De oude modellen zullen voor twee à drie honderd euro goedkoper aangeboden worden bij bv Mailamac.nl.

Dat Macs zo veel duurder zijn ben ik niet mee eens: ze zijn vergelijkbaar in prijs met een Sony, Dell, etc met dezelfde uitrusting (mits je niet aan het eind van een levenscyclus kijkt zoals nu met de iMacs en Mac Pros). Máár de instapmodellen van Apple liggen hoger qua uitrustingen dan de meeste andere merken dus de goedkoopste modellen van anderen merken zijn goedkoper dan de goedkoopste modellen van Apple.

En misschien was ik niet duidelijk maar: iedereen die ik ken die 'overstapte' was blij. Echt iedereen en dan heb ik het over mensen van 18 tot 65. Jongeren en ouderen voorbeelden ken ik niet :)
Verliefd op de K-1

Offline Hans H

• Super Pentaxian
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2012, 18:21:13 »
Ben 3 jaar geleden (na zo'n 20 jaar PC) overgestapt op een iMac. De reden was dat ik niet meer boven op een kamertje wilde zitten maar gewoon in de huiskamer en daar een nette oplossing (niet te veel zichtbare kabels, PC kast niet zichtbaar enz.) voor zocht. De iMac staat nu, niet storend, gewoon op de (lange) eettafel. Als we (veel) eters krijgen zet ik hem even dwars of haal hem even (afsluiten, stekker er uit) weg. Geen dag spijt van de overstap gehad. Alles werkt perfect en iPhoto heeft een heel goed bewerkingsprogramma wat sinds kort op hetzelfde platform als Aperture staat. Vanuit iPhoto direct uploaden naar Facebook en Flickr werkt ook makkelijk en inderdaad extra werkgeheugen bijprikken met een ander merk (Icidu bij Mycom)

Groet,
Hans     
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

X-Ray

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2012, 18:12:56 »
Voor fotobewerking werk ik met vertrouwde PC. Altijd uit te breiden en/of onderdelen vervangen voor betere.
Voor on the road heb ik een oude Sony VAIO. Draait nog goed. Poos geleden was deze stuk, en open laten schroeven bij een laptop reparateur, hij keek en zei verwonderd: he, dit is toch een Sony? Het ziet er van binnen uit net als een Apple.
Ik denk dat de verschillen steeds kleiner worden. Heb niets tegen Apple hoor en als ik 't kon betalen dan zou ook een Apple overwegen. Maar de verschillen zoals die er vroeger waren dat is al een hele tijd niet meer. Snelheid, beter beeld geen virussen etc. etc. Dus alles weer: kwestie van persoonlijke voorkeuren, en het laatste zetje: wat past bij jou.
Succes met je overweging een aankoop.

Raymond

Offline Mieg

• Pentaxian
  • **
    • http://www.miegz.com
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2012, 17:10:51 »
Die schermen van een imac leken mij tot nog toe toch wel heel bijzonder en jij komt nu zeggen dat het eigenlijk niks speciaals is .... Dat wist ik niet. Waar ik je zeker wel kan volgen is dat spiegelen van die schermen: dat lijkt mij eigenlijk ook wel vervelend, maar ik kan mij vergissen  ....

Misschien heb je hier iets aan, ik heb een Mac pro desktop met 2 keer een Dell U2410 scherm eraan, deze zijn van het H-IPS type, mijn vriendin heeft een iMac 24 inch, maar elke keer als ik achter die Imac zit, verbaasd mij elke keer dat scherm, scherp, fris, rustig, enz, één ding is wel belangrijk dat je een glimmend scherm op de juiste plaats zet, als er licht van de zijkant binnen valt, zie je erg veel reflecties, storend, maar op de juiste plek, een schoonheid.

Mijn volgende Mac wordt een 27 inch iMac.

p.s, ik werk in de Koninklijke Schouwburg als geluidstechnicus, bijna al de gezelschappen komen binnen met een Mac laptop, waarmee ze de voorstelling 'draaien' je kan je geen vastloper veroorloven voor 700 man/vrouw, ik wil hiermee geen discussie openen, Mac of PC, maar het valt op.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2012, 17:35:16 door Mieg »
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

Offline Asiancook

• Senior Member
  • **
  • Ik Pentaxs, dus ik besta
    • Asian Food
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2012, 17:06:18 »
Die schermen van een imac leken mij tot nog toe toch wel heel bijzonder en jij komt nu zeggen dat het eigenlijk niks speciaals is .... Dat wist ik niet.
er zijn maar een paar grote fabrikanten van 'schermen' die leveren aan de merken. Het is aan de merken zelf om net het maximale eruit te halen. In heel veel bekende merken zitten dezelfde schermen, maar de ene fabrikant weet er net wat meer uit te persen. Trouwens dat geldt ook voor sensoren ;)
K7/5, A3 | Metz 58-2
DA*300 | DA 15/70 Ltd | DA 18-55WR/55-300
FA 43 Ltd | DFA 100WR
my PPG | Nature&Wildlife

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2012, 16:51:35 »
Dank voor de reacties iedereen.

Ik ken niemand die overgestapt is naar een Apple computer en daar niet heel blij van werd. Maar het is wel zo dat de huidige iMac modellen — hoewel mooi — al een tijdje meegaan. De verwachting is toch dat de modellen in dit najaar ‘geupdate’ worden. Als je kan wachten tot dan, dan zou ik dat doen. Zie ook http://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Goede tip om nog wat te wachten. Prijzen van nieuwe spullen zullen dan allicht wel stijgen, maar daar staat misschien tegenover dat het huidige aanbod goedkoper wordt?

De meeste "overstappers" hebben daar geen spijt van; jij haalt hier een tegenvoorbeeld aan. Wat was het probleem Joost?

Over de schermen, de gene in de iMac is wel één van de betere maar in principe is het niet heel bijzonders, ....Ook is de scherm van de iMac net een spiegel, staat wel mooi maar om op te werken is matte scherm wel fijner voor de schitteringen.

Die schermen van een imac leken mij tot nog toe toch wel heel bijzonder en jij komt nu zeggen dat het eigenlijk niks speciaals is .... Dat wist ik niet. Waar ik je zeker wel kan volgen is dat spiegelen van die schermen: dat lijkt mij eigenlijk ook wel vervelend, maar ik kan mij vergissen  ....

RonHendriks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2012, 16:09:54 »
Je kunt ook een pc in elkaar laten zetten die aan je eigen wensen voldoet. Mijn gemak zit erin dat mijn broer dat doet.

Dingen die je kunt overdenken:
- 6-core processor, of in ieder geval een vlotte quad.
- opslagschijven in mirrorsetting (dus twee 2 TB schijven die een kopie van elkaar zijn).
- een 27 inch scherm met 2560x1440 pixels gaat je jaren plezier brengen.
- videokaart met displayport.
- SSD schijf voor je opstart.

Daar kun je dan weer prima de komende 5 jaar mee vooruit.

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2012, 16:03:34 »
Ik heb een kameraad, die een drukkerij heeft.
Het meeste van alle layout werk, maakt hij op "de Mac".
Het zijn mooie en goede machines, echter ik vind ze nogal aan de prijzige kant.
En dat terwijl er hardwarematig niets anders inzit, dan bij een regulie PC.
Ik heb thuis een goede i7 pc staan, met een ssd schijf, 2 harde schijven van een terrabyte, 16 gig ram geheugen,en een Nvidia 570 kaart en dat loopt als de brandweer, maar als ik deze PC in Macvorm wil kopen, ben ik meer dan 2 x zoveel kwijt als dat ik nu kwijt ben geweest...,dan krab ik me toch nog echt eens achter mijn oor, want dat verschil vind ik teveel, en is het mij niet waard.

Ger

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2012, 15:34:09 »
Ik ken niemand die overgestapt is naar een Apple computer en daar niet heel blij van werd. Maar het is wel zo dat de huidige iMac modellen — hoewel mooi — al een tijdje meegaan. De verwachting is toch dat de modellen in dit najaar ‘geupdate’ worden. Als je kan wachten tot dan, dan zou ik dat doen. Zie ook http://buyersguide.macrumors.com/#iMac
Verliefd op de K-1

Offline kultfunk

• Pentaxian
  • **
    • pics by Kultfunk
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2012, 15:33:24 »
Heb nu ook al zo'n twee jaar een iMac en ik heb me de overstap van windows naar Mac nog geen enkel ogenblik beklaagd !

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2012, 14:13:52 »
Heb dat Imac ophemelen echt nooit zo gesnapt, tot ik er nu zelf een heb staan. :angel:
Ik heb een 2e handsje in een dealtje overgehouden, een imac 5.1. model late 2006 Intel uitvoering met 2 gig aan boord, maar wat is dat mooi en toch nog snel.
Software dacht ik ; is dit het nou ? maar het is zo simpel en na de aanschaf goedkoop dat ik er heel blij mee ben.
Ik draai nu op Snow Leopard met Ilive 11, maar ben zeer tevreden.
Schitterend beeld overigens, ver zijn tijd vooruit.

Als ik het geld had voor een nieuwe zo ik het wel weten, meteen een trackpad erbij nemen.
Maar wel geheugen ergens anders kopen, daar zijn ze bij appeltjes duur mee.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2012, 13:52:29 »
Denk dat je met de iMac dan wel het mooiste in huis haalt.
Een andere optie om een "kleine" pc te kopen die je achter op het scherm kan bevestigen, je hebt dan nog wel de kabels en de losse speakers.
Voordeel is je kan een goed scherm neer zetten en daar 6+ jaar mee doen dan dat je om de 3~4 jaar een complete nieuwe all-in weer koopt.

Over de schermen, de gene in de iMac is wel één van de betere maar in principe is het niet heel bijzonders, het is een standaard L.G. H-IPS scherm die ook in de bettere IPS schermen zit DELL, HP, budget series van NEC en Hazro bijvoorbeeld. Meer dan goed genoeg voor je hobby om zo maar te zeggen, maar je mis aRGB en de hogere bit rate voor de kleuren om er echt professioneel mee aan te slag te gaan. Maar de videokaart kan dat ook niet aan dus maakt niks uit. Ook is de scherm van de iMac net een spiegel, staat wel mooi maar om op te werken is matte scherm wel fijner voor de schitteringen.

Als je onderdelen en PCs gaat vergelijken, verschil tussen snelheid van Windows of Apple maakt niks uit, sommige programma's lopen sneller op de ander maar het wisselt af. Dus je kan gewoon de hardware direct vergelijken. Houd er wel erging in dat de iMac op Laptop onderdelen draait dus dat is een ander soort hardware dan wat in desktop zit, dus iMac i5 is niet gelijk aan i5 die je bij een PC boer haalt, of je moet en laptop kopen.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2012, 16:16:34 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
Welke all-in-one PC? Of toch maar gelijk een imac?
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2012, 13:10:05 »
Hallo iedereen,

Binnen enkele weken wordt bij ons thuis een nieuw bureau gebouwd. Mijn thuis-PC (een HP ik-weet-niet-wat, met een deftig maar niet uitzonderlijk Samsung scherm; alles 4 jaar oud) is in feite ook aan vervanging toe want werkt toch niet meer echt snel en maakt bovendien veel lawaai (ventilator?). En bovendien ben ik die kabel-spaghetti, die lelijke systeemkast, die aparte luidsprekers, ... hartsgrondig beu 

Ik ben daarom op zoek naar een vervanging en ik had gedacht aan een all-in-one PC.
- Heeft iemand daar ervaring mee?
- Zijn de specs van zulke machines voldoende goed om aan fotobewerking te doen (op een performante manier ...)
- en vooral: iemand een idee of die schermen ook voldoen aan de eisen van een (zelfverklaarde) "geavanceerde fotograaf"

Of zou ik me de moeite beter getroosten en onmiddellijk voor een imac gaan? Dan ben je alvast zeker dat je tenminste een deftig scherm hebt? En welke Imac zouden jullie dan aanraden? En wat zou een vergelijkbare PC dan kunnen zijn  (qua specs en kostprijs)?

Als relatieve computeranalfabeet wil ik toch ook eens mijn licht opsteken bij jullie.
Alvast bedankt voor enig inzicht,

Yves