Auteur Topic: Mijn eerste pentax  (gelezen 2446 keer)

RonHendriks

• Gast
Re:Mijn eerste pentax
« Reactie #23 Gepost op: 4 maart 2012, 01:37:57 »
Mbt scherpstellen: ik was met nikon gewend dat er meerdere punten tegelijk oplichten op verschillende plekken. Kan dat niet met de K5? Heb het zelf nog niet achterhaald.

In AF-C wel, maar wat heb je eraan? In principe lichten de punten op waar je In-Focus bent (voor dat moment, wat met bewegende onderwerpen kan wisselen). Je wilde sturing hebben naar het punt waar je de focus wil hebben. Op auto (11 of 5 punten) kiest de camera het meest contrastrijke dichtsbijzijnde onderwerp (wat voor de eenvoud vaak in het midden van de foto wordt gezocht).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #23 Gepost op: 4 maart 2012, 01:37:57 »

consigliere

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 4 maart 2012, 00:55:19 »
Tsja, is de scherptediepte te groot of te klein. Je weet vast dat voor een kleinere DOF je een lichtsterkere lens of een langer brandpunt kunt gebruiken.

Wil je controle over je AF-punten dan kun je in SEL werken en met de vierwielbesturing je AF- selecteren.

Idd het is eigenlijk vragen naar de bekende weg. Ik was er al bang voor dat het met deze lens, alhoewel verder een uitstekende lens, met DOF behelpen blijft.

Mbt scherpstellen: ik was met nikon gewend dat er meerdere punten tegelijk oplichten op verschillende plekken. Kan dat niet met de K5? Heb het zelf nog niet achterhaald.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 4 maart 2012, 00:51:09 »
Ik heb met twee zaken enige moeite:
- scherpte diepte vind ik matig. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk. Maar het zoom bereik is enigszins beperkt en de lens is niet lichtsterk. Heeft iemand een tip voor mij om dat beter te doen?
- er licht eigenlijk altijd vaak maar 1 focuspunt op in de zoeker en dan vaak niet op het object wat ik scherp wil.

Tsja, is de scherptediepte te groot of te klein. Je weet vast dat voor een kleinere DOF je een lichtsterkere lens of een langer brandpunt kunt gebruiken.

Wil je controle over je AF-punten dan kun je in SEL werken en met de vierwielbesturing je AF- selecteren.

consigliere

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 4 maart 2012, 00:47:55 »
Leuk al die reacties. Voel me meteen welkom. John en Dennis vroegen naar het gewicht van de Nikon. Nu dat was circa 1,5 kilo incl 18-200 lens. En die lens zorgt er ook voor dat het geheel niet in balans is. Los van het gewicht is deze combinatie ook handzamer, compacter en meer in balans. Lens en body passen qua maat en gewicht goed bij elkaar. Heel erg prettig.

Ik heb met twee zaken enige moeite:
- scherpte diepte vind ik matig. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk. Maar het zoom bereik is enigszins beperkt en de lens is niet lichtsterk. Heeft iemand een tip voor mij om dat beter te doen?
- er licht eigenlijk altijd vaak maar 1 focuspunt op in de zoeker en dan vaak niet op het object wat ik scherp wil.

Nu realiseer ik met dat dit wellicht gewenning is van mijn kant maar ik heb er wel moeite mee.

Hoor graag.

rob

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #19 Gepost op: 2 maart 2012, 22:01:00 »
Met die loden accu best wel zwaar  :D

densch

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2 maart 2012, 21:55:14 »
Van harte welkom Rob,

De keuze van de K5 is natuurlijk niet verkeerd, maar ook niet een van de lichtste camera's (Wat woog de Nikon dan wel niet)?!?!

Idd wat woog dat ding dan wel niet.

Gr Dennis

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #17 Gepost op: 2 maart 2012, 16:05:12 »
Hey Rob,

De keuze van de K5 is natuurlijk niet verkeerd, maar ook niet een van de lichtste camera's (Wat woog de Nikon dan wel niet)?!?!
In ieder geval heel veel plezier op dit forum!

Groeten, John
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline pietp

• Senior Member
  • **
  • Pentax K3.
« Reactie #16 Gepost op: 2 maart 2012, 10:58:12 »
Hallo Rob,welkom hier,en gefeliciteerd met je wijze keus.

Groet Piet.
Pentax K3,SMC Pentax 18-135mm F:1.3-5.6 ED AL (IF) WR , Metz 48 AF1,Pentax AF 360FGZ,SP IF  ,,Pentax SMC F70-210, SMC Pentax DA 35mm F2,8 Macro Limited. Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM C.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #15 Gepost op: 1 maart 2012, 20:53:10 »
Welkom Rob op dit gezellige en leerzame forum. Goede keuze de K5 en de 18-135 mm ook.
Realiseer je wel dat je met een zoomlens met een groter bereik wel aan kwaliteit in gaat leveren. DÉ zoonlens die op alle punten uitblinkt moet nog uitgevonden worden (mits dat ooit gaat lukken).
Ik was zelf tot voor kort ook een "zoom-freak", maar sinds de aanschaf van de DA 35 mm ltd ben ik helemaal om.
Ben benieuwd naar je foto's en hoe de K5 samen met de 18-135 mm je bevalt. Het is een goede combinatie!

Groet
Edzo

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #14 Gepost op: 1 maart 2012, 18:48:34 »
Hallo Rob, welkom bij dit gezellige en leerzame clubje Pentaxers. Het aantal deelnemers aan dit forum groeit gestaag. Hieruit blijkt dat steeds meer mensen de stap naar Pentax maken en oude tijden herleven. Veel plezier met je nieuwe set en show ons eens wat resultaten.

Groet, Henk

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #13 Gepost op: 1 maart 2012, 14:02:11 »
Welkom, een verstandige keus die overstap  ;)

Cees

Wel kom op dit leuke, gezellige, soms onthullende, maar bijna altijd leerzame forum.
Voor de rest ben ik het helemaal eens met Cees.

Je zou zelfs kunnen stellen, dat mensen die voor Pentax gaan een veel bewustere keuze maken, integenstelling tot de Canikoners. (overigens niet dat deze toestellen slecht zijn, er is niks mis mee)
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline nisuthai

• Full Member
  • *
  • Waar zouden wij zijn zonder Pentax?
« Reactie #12 Gepost op: 1 maart 2012, 13:21:51 »
Welkom op het forum en heel veel plezier met je Pentax K-5 en met de 18-135mm lens toegewenst. wij hopen nog regelmatig wat van je te horen of te zien.
DSLR: Pent. K50, Pent. K5, Pent. DA 18-135mm f/3.5-5.6 ED AL DC WR, Pent. DA 50-200mm f/4.0-5.6 ED WR, Pent. FA 28-200mm IF&AL f/3,8-5,6, Pent. 540fgz

Offline Gunther

• Full Member
  • *
  • The perfect picture may be one click away
    • Gunther's Photo Portfolio
« Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2012, 10:59:08 »
Welkom hier en veel foto plezier met je K5.
User of : Pentax K100d and Pentax K5.

My : Portfolio and my Flickr.

Offline roboos

• Full Member
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 1 maart 2012, 10:17:35 »
Welkom Rob en veel plezier hier op het forum en met je K5.
groet, Robert

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #9 Gepost op: 1 maart 2012, 07:57:43 »
Welkom, een verstandige keus die overstap  ;)

Cees

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #8 Gepost op: 1 maart 2012, 07:54:50 »
Welkom op het forum en veel plezier met de K-5!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

JohnnieS

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 29 februari 2012, 23:28:58 »
Welkom hier Rob"
Veel plezier en  veel leerzame momenten hier gewenst.
Maar met de K5 gaat dat wel goed komen  :D
JohnnieS

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #6 Gepost op: 29 februari 2012, 22:59:32 »
Welkom Rob, de K5 met 18-135mm is zo'n beetje mijn standaardcombinatie (andere lenzen buiten MF-lenzen heb ik dan ook niet  ;D). De grip erbij is ook wel fijn kan ik je beamen. Gefeliciteerd met je goede keus en veel plezier hier op het forum!
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #5 Gepost op: 29 februari 2012, 22:46:55 »
Zekers .. van harte welkom hier :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Machiel84

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 29 februari 2012, 22:30:04 »
Welkom! Informatie is hier zeker wel te vinden! Veel plezier!
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #3 Gepost op: 29 februari 2012, 22:29:18 »
Welkom op dit gezellige en leerzame forum. Een zeldzame wisseling maar wel een goede!
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2012, 22:51:14 door LennartKm »

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 29 februari 2012, 22:24:19 »
Dag Rob,
welkom hier op het forum. Veel plezier met je mooie nieuwe set.
Groet Ron.

consigliere

• Gast
Mijn eerste pentax
« Reactie #1 Gepost op: 29 februari 2012, 22:16:07 »
Hoi, mijn naam is Rob en ik woon in de Haarlemmermeer. Ik bezit sinds een maand een K5 met de 18-135 lens. Ik heb hiervoor altijd Nikon gefotografeerd maar vond deze te zwaar en niet praktisch. Wilde een goede reflex maar handzamer. Vind het knap dat de K5 een compacte body heeft en bijvoorbeeld toch een 100% zoeker. Een zeldzame combinatie. Op dit forum hoop ik meer informatie te vinden om mij te helpen deze set uit te breiden. Ik heb de 18-135 gekozen als allround lens maar wil nog graag een zoom lens met een groter telebereik. Ook een flitser staat nog op de lijst. Hoop dat ik ook iets kan toevoegen aan dit forum. Groet Rob